Bakgrunnen for proposisjonen er Samerettsutvalgets arbeid med å avklare
og sikre samenes rettsstilling i Norge. Utvalget ble oppnevnt i
1980 som følge av striden om inngrep i tradisjonelle samiske
bruksområder i forbindelse med utbyggingen av Alta-Kautokeino-vassdraget.
Utvalget la frem sin første utredning i 1984. Utredningen
var utgangspunktet for vedtakelsen av sameloven i 1987 og vedtakelsen
av Grunnloven § 110 a om den samiske folkegruppe
i Norge i 1988.
Utvalget arbeidet videre med hovedvekt på rettsforholdene
og arealbruken i Finnmark og la i 1997 frem utredningen NOU 1997:4
Naturgrunnlaget for samisk kultur. Utredningen var på høring
frem til høsten 1999, og utredningen samt høringsinstansenes uttalelser
har vært utgangspunktet for arbeidet med proposisjonen.
Høringsuttalelsene kan grovt sett deles i tre. Den første
gruppen ønsker styrkede samiske rettigheter og består
av Sametinget, de samiske kommunene og samiske organer. Den neste
gruppen utgjøres av Finnmark fylkesting, kystkommunene
og andre offentlige organer som jevnt over er imot en styrking av samiske
rettigheter, men likevel er positive til økt lokalt selvstyre.
Den siste gruppen bestående av departementer og andre statlige
organer er opptatt av at staten, uansett løsning, ikke
må miste kontrollen over grunnen i Finnmark mv. I tillegg
til disse tre hovedgruppene, har enkelte interesse- og miljøvernorganisasjoner
uttalt seg. Disse høringsinstansene er stort sett positive
til flertallets forslag, men få av dem har gått
særlig i detalj. Mange ser likevel noen betenkeligheter
ved forslagene, men her er det lite samsvar.
Sametinget og Finnmark fylkesting har stått i en særstilling
i forhold til å delta underveis i prosessen frem til fremleggelsen
av proposisjonen.