Fiskeri- og kystdepartementet legg med dette fram forslag til
lov om endringar i lov 27. april 1990 nr. 9 om regulering
av fisk og fiskevarer (eksportlova). Formålet er å leggje
til rette for å gjere om Eksportutvalet for fisk (EFF),
til statleg aksjeselskap. I tillegg foreslår departementet
at heimel for Kongen til å gje føresegner om opplysingplikt
overførast til departementet.
EFF er oppretta med heimel i eksportlova. For å gjere
EFF til aksjeselskap er det nødvendig med endringar i lova.
Medan nokre av endringane er grunngjevne i at dei er nødvendige,
vil andre delar av endringsforslaga vere dels grunngjevne i behovet
for å gje tenlege rammer for det nye selskapet og dels
i at dei er naturlege sett i samanheng med at EFF blir eit selskap
og ikkje lenger er direkte underordna departementet.
Departementet sitt forslag inneber at det i eksportlova blir
fastsett at EFF er eit aksjeselskap og at staten skal eige alle
aksjane. Lov 13. juni 1997 nr. 14 om aksjeselskaper (aksjelova),
skal gjelde om ikkje noko anna følgjer av eksportlova.
Aksjelova gjer rom for individuelle tilpassingar, og i hovudsak
vil dei særlege behova som gjer seg gjeldande for selskapet bli
teke omsyn til gjennom vedtektene.
Departementet foreslår vidare at lov 10. februar 1967
om behandlingsmåten i forvaltningssaker, i all hovudsak
ikkje skal gjelde for verksemda til EFF.
Departementet foreslår også endring i reglane
om godkjenning av eksportørar. Eksportlova inneheld ei rekkje
krav som kan stillast for godkjenning. Desse har i hovudsak ikkje
blitt gjort gjeldande i praksis. Forslaget inneber at det berre
skal kunne stillast krav om at årsavgift er betalt. Alle
som søkjer og som betaler avgifta, skal ha krav på å bli
registrerte. Andre forvaltingsoppgåver etter eksportlova
overførast til Fiskeridirektoratet. Det vil i hovudsak
seie kontrolloppgåver. EFF vil måtte overføre
midlar til å dekkje kostnadene for oppgåver direktoratet
blir pålagd.
Departementet foreslår reglar som skal sikre at eigedelar,
rettar og forpliktingar følgjer med frå EFF til
det nye selskapet. Overgangsreglane sikrar òg at kreditorar
og andre rettshavarar ikkje kan motsetje seg at det nye selskapet
overtek EFF sine forpliktingar. Samtidig er føresetnaden
at kreditorar ikkje skal lide tap som følgje av omgjeringa.
EFF blei oppretta 1. juli 1991 og er samansett av eit
styringsorgan og eit iverksetjande sekretariat. Utvalet er sett
saman av sju representantar frå næringa, oppnemnd
av Fiskeri- og kystdepartementet for to år etter forslag
frå næringa.
EFF er fiskerinæringa sitt felles marknadsorgan, og
målet for verksemda er å auke verdiskapinga innafor
fiskeri- og havbruksnæringa gjennom auka etterspurnad og
kunnskap om norsk sjømat i Noreg og resten av verda. Oppgåva
løysast ved å investere i felles marknadsføring
av norsk sjømat, innhenting, analyse og distribusjon av
marknadsinformasjon, arbeide for betre marknadstilgang, PR/informasjon
og marknadsovervaking/krisekommunikasjon. Verksemda
er fullt finansiert gjennom ei avgift som næringa betaler.
Avgifta er delt i to komponentar, ei årsavgift og ei eksportavgift.
Nivået på eksportavgifta varierer med kva for
produkt som blir eksportert.
Inntektene investerast for næringa sitt formål
etter forretningsmessige grunnreglar, men verksemda i seg sjølv
har ikkje forteneste som formål.
EFF er rådgivande organ for Fiskeri- og kystdepartementet,
og er også tillagt oppgåva med å registrere/godkjenne
eksportørar. EFF skal i tillegg vere kontaktledd mellom
utdanning, forsking og næring når det gjeld marknadsføring
av sjømat.
EFF har hovudkontor i Tromsø, og er representert med
eigne tilsette i Tyskland (Hamburg), Frankrike (Paris), Spania (Madrid),
Portugal (Lisboa), Italia (Milano), Brasil (Rio de Janeiro), Japan
(Tokyo), og Kina (Bejing og Hong Kong).
EFF sitt aktivitetsnivå har auka kraftig sidan opprettinga
1. juli 1991. Denne utviklinga har samtidig ført
til at den manglande balansen mellom fiskeri- og kystministeren
sitt ansvar for verksemda og dei tilgjengelege styringsverktøya,
er blitt meir aktualisert. Etter kvart har det ført til
eit auka fokus på tilknytingsforma til departementet. Forslaget
til lovendringar er grunngjeve i behovet for å bøte
på det manglande samsvaret mellom ansvar og styringsverktøy.
Departementet gav 19. juni 2001 Statskonsult i oppdrag å gjere
ei evaluering av tilknytingsforma til EFF. Rapporten konkluderte
med at rammene for EFF og styringspraksis ikkje var tilfredsstillande
sett i samanheng med statsråden sitt ansvar. Den enklaste løysinga
ville ifølgje Statskonsult vere å formalisere EFF
som eit forvaltingsorgan. Då vil EFF bli underlagd Stortinget
sitt løyvingsreglement og økonomiregelverket i
staten. Dersom EFF organiserast som selskap, meinte Statskonsult
at statsforetak vil vere det mest aktuelle alternativet.
Departementet såg det ikkje som eit aktuelt alternativ å organisere
EFF som eit forvaltingsorgan. I valet mellom ulike selskapsformer
vurderte departementet aksjeselskap som det mest eigna. Departementet
sitt behov for styring av den løpande verksemda vurderast
som lite, og organisering som aksjeselskap vil gje tilstrekkeleg
høve til styring av verksemda sine generelle og ytre rammer,
samtidig som organiseringa gir eit klårt skilje mellom
politisk tilsyn og utøvande verksemd gjennom styre og administrasjon.
Statskonsult gjennomgjekk også EFF sine ulike roller,
og meinte det var uheldig at EFF samtidig som det er eit fellesorgan
for næringa også har forvaltingsoppgåver
knytt til godkjenning og kontroll. Statskonsult foreslo derfor at
EFF sine forvaltingsoppgåver bør overførast
til Fiskeridirektoratet. Departementet var einig i Statskonsult
si vurdering. Samtidig ville departementet vurdere ei forenkling og
modernisering av ordninga med godkjenning av eksportørar.
Departementet har gjennomført to høyringar
i denne saka. Den første høyringa gjaldt spørsmålet om
EFF burde gjerast om til aksjeselskap. Høyringa gav departementet
grunnlag for å gå vidare med saka og den 20. januar
2005 sende departementet ut nytt høyringsnotat med forslag
til endringar i eksportlova.
Departementet foreslo at det i eksportlova § 2 første
ledd blir slått fast at EFF skal vere eit aksjeselskap
og at staten skal eige alle aksjane.
Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) støttar
omgjering av EFF til aksjeselskap under føresetnad av at
verksemda vidareførast som i dag og at selskapsforma sikrar
næringa avgjerande påverknad på verksemda
si operative rolle, funksjon og karakter. Norges Fiskarlag har ikkje
innvendingar til forslaget, men etterlyser ei vurdering av skatte-
og avgiftsmessige konsekvensar som følgje av ei omgjering
til aksjeselskap. FHL si fråsegn byggjer mellom anna på at
organisasjonen ønskjer å oppretthalde sin noverande
rett til å innstille på medlemmar til styret. Departementet
vil understreke at det vil vere generalforsamlinga ved Fiskeri-
og kystministeren som vel styret.
Departementet sitt forslag er tufta på det same omsynet
som FHL peiker på, det vil seie at næringa skal
ha avgjerande påverknad på verksemda. Det er såleis
ingen usemje om dette. Når det gjeld fråsegna frå Norges
Fiskarlag, vil departementet peike på at spørsmålet
om plikt til å betale skatt og meirverdiavgift ikkje er
styrande for departementet sitt forslag om omgjering av EFF.
Departementet foreslo at eksportlova på same måte
som i dag slår fast at styret skal vere samansett av representantar
for eksportørar, produsentar, oppdrettarar og fiskarar.
I tillegg foreslo departementet at eit fleirtal av dei tilsette
kan krevje at eit medlem skal veljast av og blant dei tilsette.
Denne medlemen skal komme i tillegg til dei sju som i dag sit i
styret, og ikkje erstatte nokon. Forslaget om dei tilsette er nytt
i høve til dagens regel, og er ei følgje av aksjelova.
Aksjelova gjer også rett for dei tilsette å ha
ein observatør i styret. Dette er ikkje omfatta av forslaget, og
på dette punktet skil det seg såleis frå det
som følgjer av aksjelova.
Forslaget inneheld ikkje detaljerte føresegner om samansetjinga
av styret. Det vil bli gitt føresegner om dette i forskrift/vedtekter.
Det blei gitt to døme på korleis prosessen
med å setje saman styret kan gjerast. Den eine modellen inneber
oppretting av ein valkomité kor medlemmane utnemnast av
generalforsamlinga og får eit mandat som må følgjast.
Den andre modellen byggjer, med nokre modifikasjonar, på dagens
modell.
Departementet har etter høyringa og etter ei nærare
vurdering kome til at forslaget om å vidareføre ordlyden
om at styret skal vere samansett av representantar for eksportørar,
produsentar, oppdrettarar og fiskarar, bør endrast. Det
avgjerande er å sikre at styret har legitimitet i næringa,
og er samansett av personar som oppfyller krav til personleg dugleik
og har den nødvendige kompetansen. Departementet meiner
denne delen av ordlyden bør endrast til ei formulering
som slår fast at styret skal vere representativt for næringa.
I dette ligg ein plikt til å syte for at styret er forankra
i og har legitimitet i næringa.
Når det gjeld dei tilsette sin rett til plass i styret, har
departementet funne grunn til å gjere endringar i forslaget.
Det vil seie at det ikkje blir gjort unnatak frå aksjelova
sine føresegner om dei tilsette sin representasjon i styret.
Sjølv om EFF skil seg frå ordinære verksemder
som har inntekt som formål, meiner departementet at omsynet
til at dei tilsette får delta i styret på lik
line med tilsette i andre aksjeselskap bør vere avgjerande.
Detaljane om samansetjinga av styret høyrer ikkje heime
i lova. Framlegget frå FHL og LO om slik detaljregulering
i lova, kan departementet derfor ikkje støtte. Av dei to
modellane som departementet la fram i høyringsnotatet legg
departementet til grunn at den mest aktuelle synest å vere
ei vidareføring av dagens modell med dei modifikasjonane
som blei nemnd.
Departementet vil vurdere nøye kven som skal ha rett
til å innstille representantar til styret og talet på kandidatar
som skal innstillast. Næringa vil få høve til å gje
sitt syn på det som blir foreslått. I denne samanhengen
vil departementet også ta omsyn til EFF si rolle på den
innanlandske marknaden.
Forslaget om å gje Fiskeridirektoratet oppgåver etter
lova byggjer på Statskonsult sin rapport som tilrår å skilje
ut forvaltningsoppgåvene frå EFF. I hovudsak gjeld
dette kontrolloppgåver. Ein viktig del av desse oppgåvene
er no godkjenning av eksportørar og forvalting av registeret.
Alle eksportørar som blir godkjende må betale
ei årsavgift på 15 000 kroner. Ved første
gongs registrering må det betalast to år på forskot.
Når det gjaldt godkjenning av eksportørar, ønskte departementet å vurdere
ei forenkling og modernisering. Departementet presenterte to alternativ:
Alternativ 1 inneber at noverande
ordning med godkjenning av eksportørar ikkje endrast, og
at oppgåva overførast til Fiskeridirektoratet
saman med dei andre forvaltningsoppgåvene.
Alternativ 2 går ut på at eksisterande
ordning med godkjenning av eksportørar forenklast og moderniserast,
men framleis utførast av EFF.
Når ein ser bort frå oppgåva med å godkjenne
eksportørane, hadde ingen av høyringsfråsegnene
innvendingar mot at forvaltningsoppgåvene overførast til
Fiskeridirektoratet. Det var noko ulike oppfatningar om departementet
sine to alternative forslag om godkjenning av eksportørar.
Fleirtalet av fråsegnene støtta alternativ 2.
Departementet meiner tida er moden for å modernisere og
forenkle regelverket, og dermed tilpasse det til det som er realiteten
i dag. Samtidig legg departementet til grunn at oppgåva
bør utførast av EFF.
Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD) har i si fråsegn
gjort framlegg om 400 000 kroner i økonomisk kompensasjon
for dei kontrolloppgåvene etaten utførar. Departementet
vil vurdere dette på lik line med kompensasjon til Fiskeridirektoratet,
men det føreset at også Finansdepartementet reiser
problemstillinga og godtgjer at dette ikkje inneber ei særskilt
ordning for fiskeri- og havbruksnæringa.
Departementet foreslo at lov 19. juni 1970 nr. 69 om
offentlighet i forvaltningen (offentleglova) og lov 10. februar
1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltingslova)
ikkje skal gjelde for EFF.
Det normale utgangspunktet vil vere at forvaltingslova ikkje
gjeld for EFF si verksemd når det organiserast som eit
aksjeselskap. Departementet såg det ikkje som heldig at
ein risikerer at søkjaren får høve til å klage
eit eventuelt avslag inn for departementet. Bruken av midlane ligg
til EFF innafor dei rammene som følgjer av lov og forskrift,
og bør ikkje vere gjenstand for overprøving frå departementet
si side.
Ingen av høyringsinstansane har innvendingar til substansen
i forslaget. Lovteksten er presisert slik at forvaltingslova vil
få verknad for enkeltvedtak som EFF gjer i samband med
utføring av registrering av eksportørar. Når
det gjeld TAD sin merknad, kan ikkje departementet sjå at
forslaget skulle ha som verknad at EFF ikkje kan spørjast
til råds i saker som gjeld spørsmål dei
har særleg kompetanse på.
Når det gjeld forslaget om at offentleglova ikkje skal
gjelde verksemda til EFF, har departementet i samråd med
Justis- og politidepartementet, valt å ta dette ut. Bakgrunnen
er forslaget til ny offentleg lov som vil bli lagt fram for Stortinget
i vår.
Det er i dag registrert meir enn 500 eksportørar. Delar
av næringa har teke til orde for at det bør verte vanskelegare å bli
godkjend eksportør.
Eit nærliggjande verkemiddel er å auke årsavgifta.
Storleiken på avgifta høyrer ikkje heime i eksportlova,
men departementet valde likevel å reise spørsmålet
i høyringa på bakgrunn av samanhengen med vilkåra
for å bli godkjend eksportør.
Dei fråsegnene som er mottekne gir ei god illustrasjon
på dei ulike vurderingane av problemstillinga som gjer
seg gjeldande. Departementet merkar seg at det er klare motførestellingar
til trua på at det å auke årsavgifta
vil vere eit effektivt verkemiddel.
Departementet legg til grunn at det bør vere visse skrankar
på retten til å eksportere. Storleiken på årsavgifta
har vore uendra sidan eksportlova blei sett i kraft 1. juli
1991. Departementet vil ta opp att dette spørsmålet
i samanheng med endring av eksportforskrifta.
På bakgrunn av fråsegnene legg departementet
til grunn at det ikkje er aktuelt å endre namnet til EFF. Omgjering
til aksjeselskap vil formelt innebere at namnet i lova justerast
slik at det blir Eksportutvalget for fisk AS. Vidare tek departementet
sikte på å fastsetje i eksportforskrifta at avgifta
på eksporterte produkt skal heite marknadsavgifta.
Departementet la også fram forslag om overgangsreglar
som skal gjelde ved omgjering av EFF til aksjeselskap. Dette omfatta
føresegn om at alle eigedelar, rettar og forpliktingar
i sin heilskap skal overførast frå EFF til det
nye aksjeselskapet. Staten skal samtidig bli eigar av alle aksjane.
Det blir òg foreslått at alle offentlege rettar,
løyver og konsesjonar EFF har skal overførast
til det nye aksjeselskapet utan nærare løyve frå vedkommande
offentlege tenestemakt. Likeins blei det foreslått ei føresegn
om omregistrering av eigedelar, rettar med vidare i offentlege register,
som følgjer av omgjeringa. Departementet foreslo også ei
føresegn som sikrar at kreditorar og andre rettshavarar
ikkje kan motsetje seg at det nye aksjeselskapet overtek EFF sine
forpliktingar i samband med omgjeringa. Det blei ikkje motteke noka fråsegn
om desse forslaga.
Departementet legg til grunn at det ikkje blir gjort endringar
i forslaga i høyringsnotatet. Siktemålet er at
lovendringane trer i kraft 1. juli 2005.
Forslaget om å endre tilknytningsforma for EFF inneber
at EFF blir eit eige rettssubjekt. Forslaga til endringar i eksportlova
har ingen økonomiske konsekvensar i form av auka løyvingar
over statsbudsjettet.
Ein konsekvens av gjennomføringa av lovforslaget er
at forvaltningsoppgåver overførast til Fiskeridirektoratet.
Dette har eit svært avgrensa omfang, og direktoratet sine
kostnader vil bli kompensert gjennom overføring av midlar
frå EFF.
EFF vil få eit sjølvstendig resultatansvar,
medan Fiskeri- og kystministeren vil ha ansvar for den overordna
styringa, under dette kontroll med at verksemda blir driven forsvarleg
og i samsvar med dei politiske måla og rammevilkåra
som er fastsett for verksemda. Utforming av vedtekter for selskapet
vil utgjere eit sentralt element i departementet si styring.
Departementet legg til grunn at EFF som hovudregel ikkje bør
kunne ta opp lån i den private lånemarknaden.
Når det gjeld spørsmålet om EFF skal kunne
gå konkurs, er departementet si haldning at det ikkje skal
etablerast spesielle tiltak i så måte, og at konkurs
i prinsippet vil kunne skje. Staten sitt økonomiske ansvar
som eigar vil vere avgrensa til aksjekapitalen.
Departementet legg til grunn at heile EFF sin eigenkapital bør
inngå i opningsbalansen, og at det i samband med dette
må vurderast nærare kor stor del av denne som
skal utgjere selskapet sin aksjekapital. Behovet for statlege løyvingar
er såleis ikkje til stades. Utbytte av overskot skal ikkje
vere aktuelt. Ei slik ordning ville komme i konflikt med grunnlaget for
EFF si verksemd.
Kva slags konsekvensar ei omorganisering vil få for
plikt til å betale skatt og avgifter elles, vil måtte avklarast
nærare. Departementet legg til grunn at sjølv
om utgangspunktet er at aksjeselskap har skatteplikt, vil unntaket
for selskap som ikkje har inntekt til formål få verknad.
Spørsmålet om kven som frå 2007 framleis
skal nyte godt av ordninga med differensiert arbeidsgjevaravgift,
vil ikkje bli påverka av ei omgjering til aksjeselskap.
Når det gjeld plikt til å berekne meirverdiavgift,
er EFF gitt eit særskilt fritak etter meirverdiavgiftslova.
Departementet vil syte for å avklare om fritaket vil bli
påverka av ei omorganisering.
Etter omgjeringa skal EFF bestå mest mogleg likt som
i dag. Dette er mogleg fordi EFF allereie langt på veg
har innretta verksemda si som eit aksjeselskap. Til dømes
vil løns-, arbeids- og pensjonsavtaler bli vidareført
i det nye selskapet, som etter etableringa vil drive verksemda si
innanfor rammene for norske aksjeselskap. Når det gjelder
pensjonsavtalene, vil det bli stilt krav om at det blir gjort avsetjingar
til sikring av pensjonsforpliktingane.