I proposisjonen foreslår departementet å oppheve lov
16. juli 1936 nr. 2 om pliktmessig avhold for personer
i visse stillinger fra nytelse av alkohol eller annet berusende
eller bedøvende middel (avholdspliktloven) og å videreføre
og oppdatere aktuelle avholdspliktbestemmelser til henholdsvis vegtrafikkloven
og jernbaneloven.
Departementet foreslår videre å innskjerpe
promillegrensen fra 0,5 til 0,2 promille, samt å innføre forbud
mot etterfølgende alkoholnytelse mv. for den som tjenestegjør
som fører eller utfører andre oppgaver knyttet
til sikkerheten ved jernbane.
Departementet legger også frem forslag om hjemmel i
jernbaneloven til å foreta alkotest, utåndingsprøve,
blodprøve og klinisk legeundersøkelse og en generell
hjemmel til å innføre en sertifiseringsordning
for fører og øvrig jernbanepersonell med sikkerhetsansvar,
samt regler om tilbakekall mv. av sertifikater.
Avholdspliktloven fremstår som en til dels uoversiktlig,
fragmentert og utdatert lov. Formålet med avholdspliktloven
er å styrke trafikksikkerheten og beskytte personer og
gods mot den risiko som yrkesmessig transport i ruspåvirket
tilstand kan medføre.
Avholdspliktloven inneholdt opprinnelig regler om avholdsplikt
for personer som bl.a. tjenestegjorde innenfor forskjellige sektorer
som luftfart, sjøtransport, Forsvaret, jernbanevirksomhet
og vegtransport. I dag inneholder avholdspliktloven kun avholdspliktregler
for de to sistnevnte sektorer, etter at reglene for de øvrige
områder er opphevet og overført til sektorlovgivningen.
Det har lenge vært ønskelig med en opprydding
i dette regelverket ved at reglene revideres og overføres
til sektorlovgivningen. På denne bakgrunn foreslår
departementet å oppheve avholdspliktloven i sin helhet
og å videreføre og oppdatere aktuelle avholdspliktbestemmelser
til henholdsvis vegtrafikkloven og jernbaneloven.
Den 12. april 2005 sendte departementet høringsnotat
med forslag om overføring av avholdspliktreglene
til vegtrafikkloven og jernbaneloven, samt forslag om opphevelse
av avholdspliktloven på høring. Generelt var det
bred tilslutning blant høringsinstansene til forslagene
i høringsnotatet.
På vegtrafikkområdet gjelder avholdspliktloven for
personer som fører motorvogn i stilling eller yrke som
medfører befordring av personer eller gods. Forbudet gjelder
i tjenestetiden og et tidsrom av 8 timer før tjenestetiden
begynner.
Etter avholdspliktloven er det også forbudt i tjenestetiden å ha
større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,5 promille eller
en alkoholmengde i kroppen som kan føre til en så stor
alkoholkonsentrasjon. Dette gjelder selv om alkoholnytelsen har
funnet sted mer enn 8 timer før tjenesten begynte. Villfarelse med
hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse utelukker
ikke straff. Både forsettlig og uaktsom overtredelse av
avholdsplikten er straffbar og straffes med bøter eller
fengsel inntil 1 år.
I høringsnotatet viste departementet til at avholdsplikten
i de andre transportsektorene var avgrenset til personer som i næring
har ansvar for befordring av passasjerer og gods. Med henvisning
til at vegtrafikkloven har strenge straffebestemmelser om ruspåvirket
kjøring generelt, foreslo departementet at den særlige
avholdsplikten i samsvar med gjeldende rett også fremover
bare skulle gjelde for yrkessjåfører.
Departementet fastholder den avgrensingen som ble foreslått
i høringsnotatet. Departementet kan ikke se at de samme
hensyn gjør seg gjeldende for personell som utfører
oppgaver knyttet til sikkerhet på vegtransportområdet
som for trafikkstyringen av jernbane. Det personell som f.eks. overvåker
veg har en annen funksjon enn sikkerhetspersonell for jernbane.
På jernbane har trafikkstyringssentralen en mer fremtredende
rolle mht. regulering og styring av selve trafikken.
Avholdsplikten gjelder i tjenestetiden og i et tidsrom av 8 timer
før tjenesten begynner. Under henvisning til at det i dag
er en slik tidsgrense for yrkestransportører innen veg-,
luft-, jernbane- og skipsfart, foreslo departementet i høringsnotatet
at dagens 8 timers grense ble videreført.
Et unntak fra 8-timersregelen gjelder dersom "det blir nødvendig å benytte
stedfortreder og det ikke kan gis denne så langt varsel".
Departementet foreslo i høringsnotatet å videreføre
unntaket for stedfortredere fra 8-timersregelen, på bakgrunn
av at en unntaksfri regel vil innebære en unødvendig
innstramming av dagens rettstilstand. Det kan oppstå prekære
situasjoner hvor det er nødvendig med en stedfortreder for å utøve
tjenesten. En stedfortreder må sies å ha avholdsplikt
fra det tidspunkt han mottar og aksepterer et varsel om tjeneste.
I høringsnotatet foreslo departementet at begrepet "i
tjenestetid" bør defineres i lovforslaget. Begrepet "i
tjenestetid" foreslås definert som tidsrommet fra den tid
da vedkommende i henhold til sine tjenesteplikter påbegynner
utførelsen av slikt arbeid som stillingen krever og inntil
arbeidet avsluttes. Departementet går inn for å videreføre
gjeldende rett samtidig som begrepet "tjenestetid" defineres i lovteksten slik
det er foreslått i høringsutkastet.
Brudd på avholdspliktlovens bestemmelser gjelder i "riket"
enten overtrederen er norsk eller har utenlandsk nasjonalitet. Avholdspliktloven
omfatter også handlinger begått med motorvogn
registrert i et annet land. En overføring av straffebestemmelsene
i avholdspliktloven til vegtrafikkloven medfører ingen endring
i avholdspliktens geografiske virkeområde.
Ved en overføring av avholdspliktbestemmelsene for vegtransport
til vegtrafikkloven, vil avholdspliktreglene også gjelde
for Svalbard og Jan Mayen. Departementet ser ingen grunn til å foreslå unntak
fra vegtrafikklovens geografiske virkeområde.
Departementet følger i proposisjonen opp forslaget i
høringsnotatet om at aktuelle avholdspliktregler vedrørende
vegtransport overføres til vegtrafikkloven. Begrunnelsen
for å videreføre avholdspliktlovens regler i vegtrafikklovgivningen
er å fremme trafikksikkerhet og bidra til et enhetlig lovverk
om avholdsplikt for yrkessjåfører i de forskjellige
transportsektorene. For vegtrafikk foreslås avholdspliktreglene
nedfelt i vegtrafikkloven Kap IV som regulerer krav til fører
av kjøretøy m.m.
I henhold til avholdspliktloven må den som tjenestegjør
som fører eller ved driftsavdeling ved jernbane, herunder
sporvei, tunnelbane og forstadsbane, ikke nyte alkohol, med unntak
av øl som inneholder mindre enn 2,50 volumprosent alkohol,
eller annet berusende eller bedøvende middel i tjenestetiden. Det
samme gjelder 8 timer før tjenestetiden begynner, med mindre
det blir nødvendig å bruke stedfortreder og det
ikke kan gis denne så langt varsel. Overtredelse av forbudet
straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år og
regnes som forseelse. Likt med overtredelse av forbudet regnes at
noen i tjenestetiden har større alkoholkonsentrasjon i
blodet enn 0,5 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan
føre til så stor alkoholkonsentrasjon, selv om
alkoholnytelsen har funnet sted mer enn 8 timer før tjenesten
begynte. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse
utelukker ikke straff.
Departementet foreslår i høringsnotatet å senke promillegrensen
fra 0,5 til 0,2 promille for førere og ansatte ved driftsavdeling
ved jernbane. Dette vil bringe promillegrensen for jernbanepersonell
bedre i samsvar med den lovgivning som gjelder for andre transportgrener.
Departementet foreslo også å videreføre
avholdsplikten som gjelder 8 timer før tjenesten begynner.
Disse forslagene blir fulgt opp i proposisjonen.
Departementet har på bakgrunn av høringsmerknadene
foreslått to separate paragrafer, én som gjelder
alkoholpåvirkning generelt, og én som gjelder avholdsplikt
spesielt. Selv om det på jernbaneområdet i dag
ikke er noe skille mellom personellgrupper som omfattes av promillebestemmelsen
og avholdsplikt, anser departementet at den nyansen som nå innføres
med to separate bestemmelser, vil medføre at det for eksempel
kan differensieres mellom personellgrupper som skal underlegges
de mer strenge avholdspliktreglene, og de som skal være
omfattet av promillebestemmelsen. Departementet anser imidlertid
at de persongrupper som i dag omfattes av avholdspliktloven også i
fremtiden skal omfattes av avholdspliktbestemmelsene, når
bestemmelsen overføres til jernbaneloven. Det foreslås
derfor at forskrift gitt med hjemmel i avholdspliktloven skal gjelde også ved
ikraftsetting av de nye bestemmelsene i jernbaneloven. Disse persongruppene
vil derfor bli omfattet av den nye promillegrensen på 0,2
ved ikraftsettelse av loven.
Departementet har videre lagt til grunn at de særskilte
bestemmelsene om stedfortredere kan sløyfes da en tilsvarende
løsning vil følge av kravet til subjektiv skyld.
Når det gjelder plassering av bestemmelsene har departementet
foreslått at de inntas i et nytt kapittel I A i jernbaneloven.
Det har ikke kommet innvendinger til virkeområdet. Departementet
legger derfor til grunn at alle jernbaner som har et element av
transport av personer og gods faller inn under bestemmelsene. Departementet vil
i den sammenheng presisere at promillegrensen og avholdspliktbestemmelsene
også vil gjelde for førere av arbeidsmaskiner
og lignende selv om de ikke frakter personer og gods, idet det er
banens formål som her må være avgjørende.
Førerbegrepet er i proposisjonen foreslått
knyttet til rullende materiell, mens det i stedet for driftsavdeling
henvises til "oppgaver knyttet til sikkerheten ved jernbane". For øvrig
vises det til at med den valgte formulering av promillebestemmelsen,
vil også enhver som fører rullende materiell nå bli
underlagt bestemmelsen, selv om de ikke utøver tjeneste
ved jernbane. Departementet anser dette som en trafikksikkerhetsmessig
forbedring i forhold til gjeldende avholdspliktsbestemmelser.
Når det gjelder andre personellgrupper som har oppgaver
knyttet til sikkerheten ved jernbane og som bør omfattes
av lovforslaget, vil dette måtte konkretiseres nærmere
i forskrift.
For øvrig anser departementet at det er viktig at promillegrensen
senkes fra 0,5 til 0,2 promille straks loven trer i kraft. Av den
grunn foreslås det at gjeldende forskrift videreføres
inntil den avløses av nye bestemmelser.
Departementet foreslår at politiet gis hjemmel til å utføre
alkotest, utåndingsprøve og blodprøve
mv. i forbindelse med kontroll av avholdspliktreglene for jernbanevirksomhet.
Dette er en videreføring og utvidelse av bestemmelsen i
avholdspliktloven. Departementet foreslår en egen hjemmel
i jernbaneloven for slike undersøkelser.
Departementet foreslår videre en generell hjemmel i
jernbaneloven for å kunne innføre en sertifiseringsordning
for førere og annet personell med oppgaver knyttet til
sikkerheten ved jernbane, samt en bestemmelse om tilbakekall mv.
av sertifikater. Det er allerede i dag fastsatt krav til kompetanse
mv. for førere og annet sikkerhetspersonell ved jernbane,
inkludert en autorisasjonsordning for førere av rullende materiell.
Det er derfor kun en hjemmel til å kunne innføre
en "offentlig" sertifisering av personell som er nytt i forhold
til dagens ordning.
Departementet mener at unntaket i avholdspliktloven for øl
som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol er overflødig,
og holder fast ved forslaget i høringsnotatet om å fjerne
dette unntaket fra lovtekstene.
Departementet foreslo i høringsutkastet å oppheve
bestemmelsene om avholdsplikt for yrkessjåfører som
utenfor tjenesten transporterer personer eller gods med motorvognen
som ellers benyttes i tjenesten. Bestemmelsene synes strenge og
uhensiktsmessige. Utenfor 8-timersregelen gjelder vegtrafikkloven
uavhengig av om yrkessjåføren er i tjeneste eller ikke
og uavhengig av hvem som eier kjøretøyet.
Departementet har merket seg at ingen av høringsinstansene
har kommentert dette punktet og foreslår at bestemmelsen
ikke videreføres i vegtrafikkloven i overensstemmelse med
høringsutkastet.
Straffeutmålingen etter avholdspliktloven har vært
knyttet til straffenivået for promillekjøring.
Bestemmelsen er ikke blitt oppdatert i takt med endringene i vegtrafikkloven
med mer nyanserte reaksjoner ved promillekjøring. Bestemmelsen
foreslås derfor opphevet og ikke videreført i
sektorlovgivningen.
Avholdspliktlovens bestemmelse om medvirkningsansvaret for hotell-
og restaurantbransjen foreslås ikke videreført
i vegtrafikkloven og jernbaneloven. Det synes unødig å regulere
et medvirkningsansvar for personer med liten eller ingen tilknytning
til yrkestransport. Medvirkningsansvaret ble av lignende hensyn
ikke videreført ved inkorporeringen av avholdspliktreglene
i sjøloven og luftfartsloven.
Departementet anser at forslagene ikke vil ha vesentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser.