Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove
Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin
S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen
Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre,
Trine Skei Grande, slutter seg til departementets forslag
til endringer i lov av 25. august 1995 nr. 57 om pakkereiser
(pakkereiseloven). Komiteen er
tilfreds med at endringene tar høyde for økt reiseaktivitet
og større variasjon i reisemønster blant en stadig
større del av befolkningen. Det er også viktig
at forslaget reflekterer at stadig flere bruker Internett til både å skaffe
seg oversikt over tilbud som finnes, og til bestilling av reiser
og opphold.
Komiteen er enig i departementets
forslag til klargjøring og utvidelse av pakkereisedefinisjonen som
innlemmer flere typer reiser i lovverket. Dette vil f.eks. gjelde
tilbud om salg av en type reiser som ofte kjøpes på Internett,
hvor kunden selv setter sammen enkeltelementer i et tilbud som framstår
som en tilpasset reisepakke. Komiteen er
også tilfreds med at departementet understreker at omgåelse
av regelverket, med at en tilbyder f.eks. oppretter flere selskaper
som selger enkeltelementer i en reisepakke, ikke skal tillates.
Komiteen ser det også som
viktig at den nye pakkereisedefinisjonen vil styrke Reisegarantifondet,
som blir obligatorisk for alle som selger og markedsfører
reiser som kommer inn under det nye regelverket. Også salg
av reiser av typen "seat only," som mange charterselskaper selger,
og reiser som omfatter separate transport-og innkvarteringstjenester
som har vesentlige likheter med en pakkereise, vil nå komme
inn under garantiordningen.
Komiteen er tilfreds med
at loven skjerpes slik at alle arrangører som stiller garanti,
plikter å delta i Reklamasjonsnemnda. Komiteen ønsker
imidlertid å fokusere på den ofte urimelig lange
ventetiden som enkelte kunder opplever i forhold til reklamasjon
på reiser. Det er komiteens mening
at den enkelte reiseoperatør bør oppfordres til å innarbeide
en klagebehandlingstid som ikke blir en ekstrabelasting for kunden
som opplever å ikke ha fått den vare man har betalt
for.
Komiteen understreker at å fjerne
bestemmelsen i § 10-5 om retts- og tvangskraft
ved tvist ikke må føre til at forbrukerens rettigheter
svekkes. Komiteen er derfor fornøyd
med at departementet åpner for å gjeninnføre
bestemmelsen dersom det skulle vise seg at nemndas avgjørelser
ved tvistemål ikke skulle bli fulgt. Komiteen ber
departementet følge utviklingen nøye, og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte hvis så skulle
skje.
Komiteen er tilfreds med
at departementets forslag til endringer i lov om pakkereiser i større
grad vil klargjøre forpliktelser og rettigheter både
for reisearrangører og reisende og - ikke minst - styrke
forbrukerens rettigheter. Komiteen ser
at angjeldende lovendring vil ligge i forkant av den bebudede endring
av EUs pakkereisedirektiv, men er enig med departementet i at det
likevel er riktig å fremme forslag til endring nå,
uten å avvente EUs tidsplan. En utvidet og oppdatert pakkereiselov
kan også etter komiteens mening
kan ha positiv innvirkning på EUs framtidige arbeid med
nytt pakkereisedirektiv.