2.1 Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng,­ Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, slutter seg til departementets forslag til endringer i lov av 25. august 1995 nr. 57 om pakkereiser (pakkereise­loven). Komiteen er tilfreds med at endringene tar høyde for økt reiseaktivitet og større variasjon i reisemønster blant en stadig større del av befolkningen. Det er også viktig at forslaget reflekterer at stadig flere bruker Internett til både å skaffe seg oversikt over tilbud som finnes, og til bestilling av reiser og opphold.

2.2 Pakkereisedefinisjonen

Komiteen er enig i departementets forslag til klargjøring og utvidelse av pakkereisedefinisjonen som innlemmer flere typer reiser i lovverket. Dette vil f.eks. gjelde tilbud om salg av en type reiser som ofte kjøpes på Internett, hvor kunden selv setter sammen enkeltelementer i et tilbud som framstår som en tilpasset reisepakke. Komiteen er også tilfreds med at departementet understreker at omgåelse av regelverket, med at en tilbyder f.eks. oppretter flere selskaper som selger enkeltelementer i en reisepakke, ikke skal tillates.

2.3 Reisegarantiordningen

Komiteen ser det også som viktig at den nye pakkereisedefinisjonen vil styrke Reisegarantifondet, som blir obligatorisk for alle som selger og markedsfører reiser som kommer inn under det nye regelverket. Også salg av reiser av typen "seat only," som mange charterselskaper selger, og reiser som omfatter separate transport-og innkvarteringstjenester som har vesentlige likheter med en pakkereise, vil nå komme inn under garantiordningen.

2.4 Reklamasjonsnemnda

Komiteen er tilfreds med at loven skjerpes slik at alle arrangører som stiller garanti, plikter å delta i Reklamasjonsnemnda. Komiteen ønsker imidlertid å fokusere på den ofte urimelig lange ventetiden som enkelte kunder opplever i forhold til reklamasjon på reiser. Det er komiteens mening at den enkelte reiseoperatør bør oppfordres til å innarbeide en klagebehandlingstid som ikke blir en ekstrabelasting for kunden som opplever å ikke ha fått den vare man har betalt for.

Komiteen understreker at å fjerne bestemmelsen i § 10-5 om retts- og tvangskraft ved tvist ikke må føre til at forbrukerens rettigheter svekkes. Komiteen er derfor fornøyd med at departementet åpner for å gjeninnføre bestemmelsen dersom det skulle vise seg at nemndas avgjørelser ved tvistemål ikke skulle bli fulgt. Komiteen ber departementet følge utviklingen nøye, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte hvis så skulle skje.

2.5 Generelt

Komiteen er tilfreds med at departementets forslag til endringer i lov om pakkereiser i større grad vil klargjøre forpliktelser og rettigheter både for reisearrangører og reisende og - ikke minst - styrke forbrukerens rettigheter. Komiteen ser at angjeldende lovendring vil ligge i forkant av den bebudede endring av EUs pakkereisedirektiv, men er enig med departementet i at det likevel er riktig å fremme forslag til endring nå, uten å avvente EUs tidsplan. En utvidet og oppdatert pakkereiselov kan også etter komiteens mening kan ha positiv innvirkning på EUs framtidige arbeid med nytt pakkereisedirektiv.