Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar
Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, og fra
Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad, viser til vedlagte brev fra
landbruks- og matdepartementet til næringskomiteen, datert
1. mars 2006. Flertallet slutter
seg til de vurderinger som framkommer i brevet, og rår
til at forslaget til endring av jordloven blir avvist.
Flertallet vil vise til at forslaget
til endring av jordloven ble avvist av et klart flertall av høringsinstansene
da det ble sendt på høring fra Bondevik II-regjeringen.
143 kommuner har avgitt uttalelse, og av dem tilrår 17
at forslaget vedtas. Alle de 17 fylkeslandbruksstyrene og de 8 fylkesmennene
som har uttalt seg, frarår forslaget. Også 16
organisasjoner har uttalt seg, og halvparten av dem tilrår,
halvparten frarår forslaget. Flertallet vil
peke på at hovedtyngden av høringsinstansene mener
forslaget kan få uheldige følger for jordvernet.
Flertallet mener at en fjerning av
delingsforbudet kan føre til at viktige ressurser blir
fradelt, og at muligheten for ny næringsutvikling på gården
reduseres. Dette er uheldig for utviklingen av det enkelte bruket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg,
fra Høyre, Torbjørn Hansen og Petter Løvik,
og fra Venstre, Gunn Berit Gjerde, viser til at delingsforbudet
i jordloven § 12 innebærer en innskrenking
i grunneiers rett til å disponere over egen eiendom. Utgangspunktet
er at eiendom som brukes, eller kan brukes til, jordbruk eller skogbruk
ikke kan deles uten myndighetenes samtykke. Delingsforbudet bygger
på en holdning om at det ikke er eieren, men samfunnet
som er nærmest til å ta stilling til hva som er
samfunnsmessig optimal framtidig bruk av eiendommen.
Disse medlemmer mener delingsforbudet
i jordloven legger unødvendig hindringer for eierens mulighet
til å utvide eller å etablere alternativ næringsutvikling
på landbrukseiendom. Disse medlemmer mener
videre at endringer i jordloven må legge til rette for
en utvikling mot større eiendommer som grunnlag for mer
effektiv landbruks- og tjenesteproduksjon, samtidig som eiere av
landbrukseiendom bør møte færre forbud
når de vil utnytte eiendommen til andre formål.
Reglene bør også legge til rette for at de som
har inntekt fra annen virksomhet enn tradisjonelt landbruk, skal
kunne få eie småbruk eller bo på tomter
i landbruksområde. En oppheving av delingsforbudet kan
legge til rette for endringer i eier- og bruksstruktur som i større
grad enn i dag vil være i samsvar med en fremtidsrettet
landbrukspolitikk. I tillegg vil forslaget føre til forenkling,
forbedring av eiendomsretten for norske bønder og kunne styrke
kapitaltilgangen til andre investeringer på eiendommene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Vedtak til lov
om endring i lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord
(jordlova)
I
Ny § 12 Deling
Eigedom som er nytta eller kan nyttast til jordbruk, skogbruk
eller hagebruk kan utan hinder i denne lova delast, eller det kan
stiftast bruksrettar til del av eigedomen. Deling krev likevel samtykke
frå kommunen om delinga vert råka av andre eller
femte ledd, eller av forskrift etter § 12a.
Dyrka jord som er nytta eller kan nyttast til jordbruk eller
hagebruk, kan ikkje delast eller frådelast eigedom utan
kommunen sitt samtykke. Plikt til å søkje deling
etter første ledd gjeld også ved avtale om forpakting
og liknande leige eller bruksrett til del av den dyrka jorda når
retten er stifta for lengre tid enn 10 år, eller ikkje
kan seiast opp av eigaren (utleigaren).
Samtykke er likevel ikkje nødvendig dersom
1. det er gitt samtykke til omdisponering
etter jordlova § 9, og dette samtykket ikkje er
forelda, jf. § 9 fjerde ledd, eller
2. formålet med frådelinga eller delinga
er å overdra jorda som tilleggsareal til annan eigedom
som er nytta eller kan nyttast til jordbruk eller hagebruk. Det
er eit vilkår at det er oppretta skriftleg kontrakt der
det går fram kva eigedom arealet skal leggjast til, og
at arealet skal nyttast til slikt formål.
Samtykke til deling etter andre ledd kan berre tillatast når
samfunnsinteresser av stor vekt taler for det.
Bygningar som ligg i eller nær tunområde kan ikkje
frådelast eigedom som er nytta eller kan nyttast til jordbruk
eller hagebruk utan kommunen sitt samtykke. Frådeling av
bygningar som ligg i eller nær tunområdet kan
tillatast når frådelinga ikkje vil føre til
skade på kulturlandskapet, til konkret påreknelege driftsmessige
ulemper av vesentleg betydning, eller dersom samfunnsinteresser
av stor vekt taler for deling.
Vedtak kommunen gjer etter andre og femte ledd kan påklagast
til fylkeslandbruksstyret om ikkje departementet har fastsett ein
annan klageinstans.
Ny § 12a Lokale reglar om deling
Etter søknad frå kommunen kan departementet innføre
forskrift som inneber at eigedom som er eller kan nyttast til jordbruk,
hagebruk eller skogbruk, ikkje kan delast utan kommunen sitt samtykke.
Slik forskrift kan innførast når kommunen meiner
forskrift er ønskeleg ut frå omsynet til driftsmessig
gode løysingar eller omsynet til kulturlandskapet.
Når det er søkt om deling etter lokale reglar,
kan kommunen ved avgjerda berre leggje vekt på omsyn som
låg til grunn for innføringa av reglane.
Ny § 12b Eigedom som består av fleire
registernemningar
Søknadsplikta etter §§ 12
og 12a gjeld også for eigedom som består av fleire
registernemningar dersom registernemningane er på same
eigarhand.
Ny § 12c Tvangsauksjon og jordskifte
Begrensningane i §§ 12 og 12a gjeld
ikkje når del av eigedom blir seld ved tvangssal. Det same
gjeld dersom det i samband med offentleg jordskifte er nødvendig å dela
eigedom.
Ny § 12d Vilkår
Samtykke til deling etter §§ 12 og
12a kan givast på slike vilkår som er nødvendige
av omsyn til dei formåla føresegnene skal fremje.
Ny § 12e Bortfall av delingssamtykke
Dersom deling ikkje er rekvirert innan tre år etter at
samtykke til deling er gitt, fell samtykket bort.
II
Endringane tek til å gjelde straks."
Disse medlemmer merker
seg at regjeringspartiene ved flere anledninger unnlater, eller
i svært liten grad argumenterer mot substansen i forslag framsatt
fra opposisjonen, men heller viser til at det er et flertall av
høringsinstansene som er mot forslaget. Disse
medlemmer mener at det er viktig å ta hensyn til
det som kommer frem gjennom høringer, men at det også er
viktig at en politisk tar fatt i substansen i forslag og viser politisk
lederskap for å utvikle og modernisere Norge.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Ingebrigt S. Sørfonn, vil peika på at eit
tilsvarande framlegg om oppheving av det generelle forbodet mot å dele
landbrukseigedom vart sendt ut på høyring av regjeringa
Bondevik II med frist for svar i november 2005. Denne
medlemen meiner det er rett intensjon å auke eigedomsfleksibiliteten
i landbruket for å få ny busetnad og verksemd
på bygdene. Forslaget var eit av fleire forsøk
på å finna verkemidlar som kan stimulera til kreativitet,
næringsutvikling og busetnad i bygdene.
Denne medlemen har merka seg svara
i høyringsrunden kor eit klart fleirtal går mot
framlegget om endring. Dei peiker på at framlegget kan
gjera det vanskeleg å oppretthalde ein variert bruksstruktur
i landbruket, og at vernet om dyrkajorda kan stå svakare. Denne medlemen meiner det er viktig å halde
på ein variert bruksstruktur i landbruket, og det er framleis
naudsynt med eit godt vern om dyrka mark. Denne
medlemen legg vekt på at lova opnar for unntak frå det
generelle forbodet mot deling, og ein konkret vurdering av kvar
sak kan opne for deling mellom anna ut frå omsynet til
busetnad og ny verksemd.
Denne medlemen vil understreka at
det er særs viktig å finna fram til gode verkemidlar
som kan stimulera til kreativitet, næringsutveksling og
busetnad rundt om i bygdene. Arbeidet med, og søket etter slike
verkemidlar må halda fram.
På bakgrunn frå det klare rådet i
høyringsrunden, vil denne medlemen gå mot
dette framlegget til endring i jordlova.