Brukernes behov skal settes i sentrum når den nye arbeids-
og velferdsforvaltningen utformes. For å styrke arbeidslinjen
er det viktig at alle ytelser og tjenester som er innrettet mot
personer som står i fare for å falle ut av arbeidslivet,
eller som står utenfor arbeidslivet, ses i sammenheng.
Dette må preges av respekt for brukeren samt gi brukeren
mulighet til medvirkning og innflytelse på sin egen sak.
Dette dreier seg derfor både om hvordan man møter
brukeren og hva man kan gi brukeren, herunder service, respekt, informasjon,
tilgjengelighet, kompetanse, diskresjon og et godt tilpasset tjenestetilbud.
Det redegjørers i proposisjonen for gjeldende rett på området.
Brukermedvirkning, i betydningen brukernes innflytelse på egen
sak, er et grunnfestet prinsipp i dagens etater og kommuner og har
en sentral plass i metodebeskrivelser, styringsdokumenter, kvalitetssikringssystemer
og i opplæringen av de ansatte. Brukermedvirkning inkluderes
som en metodisk tilnærming på individnivå.
På overordnet nivå praktiseres brukermedvirkning
blant annet gjennom sentrale og lokale brukerfora, brukerundersøkelser,
og brukerpanel ved utvikling og testing av nye tjenester. Brukermedvirkning
er allerede sikret gjennom flere lovbestemmelser i dagens arbeids-
og velferdsforvaltning.
Brukermedvirkning på systemnivå er regulert
i § 6 i lovforslaget som pålegger etaten å legge
til rette for kontakt med representanter for brukergrupper. På systemnivå vil
etatens brukere omfatte trygde- og arbeidssøkere. Ved gjennomføring
av arbeidsmarkedspolitikken vil også arbeidsgivere og bedrifter
inngå i begrepet. Bestemmelsen tar ikke sikte på å regulere den
enkelte brukerens medvirkning eller rettigheter. Dette er regulert
i § 15 i lovforslaget og for øvrig i den
lovgivningen som regulerer de enkelte tjenestene/virkemidlene.
Det er etter departementets syn viktig å opprettholde et
slikt skille. Det er heller ikke hensiktsmessig å samle
rettigheter på systemnivå og individnivå i
samme bestemmelse. § 6 i lovforslaget regulerer
statsetatens ansvar og er en videreføring av tilsvarende
bestemmelse i arbeidsmarkedsloven § 4. I § 14
første ledd i lovforslaget foreslås at kommunen får
et tilsvarende ansvar som skal tydeliggjøres i den lokale
avtalen mellom den enkelte kommunen og statsetaten. Departementet
ser dette som en tilstrekkelig klargjøring av at både
stat og kommune har et klart lovforankret ansvar for å legge
til rette for brukermedvirkning på systemnivå.
Det vises til § 6 og § 14 første
ledd i lovforslaget.
Brukermedvirkning på individnivå er regulert
i § 15 i lovforslaget. Prinsippene om helhetlig
behovsavklaring, brukermedvirkning og rett til individuell plan
er slått fast i bestemmelsen. Ved å regulere i
forskrift spørsmål om hvem som har rett til plan
og innholdet i planen, følger man sosial- og helselovgivningens
system. En slik tilpasning av lovverket vil etter departementets
syn legge til rette for en bedre samordning mellom tjenestene.
Departementet bemerker følgende til den mangelen på balanse
som Aetat og Rikstrygdeverket påpeker i sine høringsuttalelser
mellom brukerens rettigheter og plikter: Bestemmelsene i lovforslaget
må ses i sammenheng med den lovgivningen som regulerer de
enkelte tjenestene/virkemidlene, det vil si særlovene
og forvaltningsloven. Dette regelverket pålegger brukeren
plikter blant annet til å medvirke til opplysning av saken,
utvise aktivitet og følge opp tiltak, og gir forvaltningen
adgang til å stille vilkår i forbindelse med tiltak.
Det er derfor ikke grunn til å ta inn i den nye loven bestemmelser
om brukerens plikter som allerede er regulert i annen lovgivning.
Det vises til § 15 annet til fjerde ledd i lovforslaget.
Komiteen understreker behovet for gode
prosesser for etablering av regelmessig brukermedvirkning på systemnivå.
Både stat og kommune har et klart lovforankret ansvar for å legge
til rette for brukermedvirkning på sentralt, regionalt
og lokalt nivå i forhold til for eksempel arbeidsgivere,
bedrifter og alle arbeidsmarkedstiltakene.
Brukerrepresentantenes organisasjoner lokalt, råd og
utvalg skal ha reell mulighet til å bidra til å utvikle
NAV-kontorene i hver kommune. Komiteen ser det som
viktig å videreutvikle brukermedvirkning som en metode
for videreutvikling og kvalitetssikring av tjenestene. Komiteen slutter
seg til lovforslagets § 6 som pålegger å legge
til rette for god kontakt og samarbeid med representanter for brukergrupper.
Komiteen vil påpeke at det er behov for
en systematisk tilnærming for å sikre brukermedvirkning
og mener at det vil være behov for å utarbeide strategiplaner
for iverksetting av dette både på system- og individnivå. Komiteen mener
brukermedvirkning som metode er godt egnet til å videreutvikle og
kvalitetssikre tjenestetilbudet både generelt og for den
enkelte.
Komiteen viser til at prinsippene for helhetlig behovsavklaring,
individuell brukermedvirkning og rett til individuell plan er slått
fast. Komiteen mener at reell brukermedvirkning sikrer
gode løsninger og dermed større mulighet for måloppnåelse
i tråd med loven. Komiteen vil presisere
at brukermedvirkningen skal sikre den enkelte bruker reell innflytelse.
Komiteen understreker at tilbudene om tiltak må bli
varierte og av god kvalitet. Velferdsordningene skal på den
ene siden innebære rettigheter til tiltak og ytelser og
på den andre siden plikter knyttet til disse. Komiteen viser
til den varslede stortingsmeldingen om en gjennomgang av virkemiddelapparatet til
de nye NAV-kontorene.
Komiteen viser til at reformen tar sikte på samordning
av tjenester for brukere med langvarige, sammensatte behov og støtter
at retten til individuell plan legger til rette for et felles regelverk
som igjen gir mulighet for felles plan for den enkelte bruker. Planarbeidet
etter ulike lover må koordineres og det er hensiktsmessig
at hver tjenestemottaker får en samlet plan. Komiteen støtter
at det er behov for å presisere ytterligere hvem som har
rett til individuell plan og hva planen kan inneholde i forskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag i § 1 om at arbeidssøker
har en selvstendig plikt til å stille sin arbeidskraft/restarbeidskraft
til disposisjon når denne personen mottar stønad
basert på at personen er arbeidssøkende, har en
restarbeidsevne som følge av uførhet eller mottar
sosialtrygd. Disse medlemmer mener det også er
behov for å lovfeste den plikt arbeidssøker har
i en egen lov hvor det fremkommer at det skal stilles strenge krav
til unntak. Disse medlemmer mener at en i stor utstrekning
må akseptere å flytte etter det arbeide som tilbys.
Pendling til og fra arbeide kan ikke godtas som grunnlag for å nekte å ta
arbeide. En arbeidssøker må ta det arbeide som
han/hun blir tilbudt, også hvis personen er overkvalifisert
til det.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag til § 17:
"§ 17 skal lyde:
Arbeidssøkeren har plikt til å stille sin arbeidskraft
til disposisjon. Det stilles strenge krav for å få unntak
fra denne plikten.
Departementet kan gi forskrift med nærmere bestemmelser
om hvilke unntak som kan gis.
Lovforslagets §§ 17, 18 og 19 blir §§ 18,
19 og 20."
Disse medlemmer mener det er viktig at det legges
til rette for at brukerne kan skifte saksbehandler i situasjoner
der det er et åpenbart behov for dette. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag
som ivaretar muligheten til å skifte saksbehandler i de
tilfeller der det er et åpenbart behov for dette."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at erfaring viser at egenaktivitet
er en viktig suksessfaktor i overgang til arbeid. Det er derfor
viktig at det stilles aktivitetskrav til brukerne av NAV-kontorenes
tjenester. Disse medlemmer mener at regelverket knyttet
til velferdsytelsene bør gi tydelige signaler om hva som
kreves av den enkelte, og reglene bør eksplisitt
stimulere til arbeid og aktivitet. Disse medlemmer mener
derfor at loven bør fastsette konkrete krav til egenaktivitet.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
det i flere sammenhenger vil være naturlig å stille
visse krav til egenaktivitet til brukerne av NAV-kontorene. Etter dette
medlems oppfatning er det naturlig å komme nærmere tilbake
til dette når Stortinget høsten 2006 skal gjennomgå virkemidlene
i NAV-etaten.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil påpeke at kontrakten som inngås
mellom bruker og NAV-kontoret, som skal være forpliktende
både for brukeren og det offentlige. Mottakeren skal delta
i utarbeidelsen av denne kontrakten. Kontrakten bør inneholde
en tiltaksdel som beskriver hvilke tiltak og handlinger som skal
settes i verk. Disse medlemmer vil også gjøre
oppmerksom på at dette ensidige fokuset på å få alle
i arbeid kan virke demoraliserende på de som faktisk ikke
kan arbeide. For de som av ulike årsaker er så syke
at de ikke kan jobbe, må man også ta hensyn til.
Selv om de ikke kan jobbe, trenger de likevel et tilbud. Å bli
møtt med verdighet og et tilbud som kan føre til
at man kan bedre mottakerens situasjon, bør være
et minimumskrav når man oppsøker hjelp.