Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd
Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen
og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning
og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald
Ludvigsen, ser seg fornøyd med at Regjeringen har
lagt fram forslag til lov om endringer i lov om svangerskapsavbrudd
og i lov om sterilisering. Endringene foreslås for å sikre
at norsk lovgivning er i overensstemmelse med de krav som Europarådets
biomedisinkonvensjon stiller når det gjelder adgangen til å foreta
inngrep overfor personer som ikke er i stand til å samtykke.
Komiteen støtter proposisjonens forslag
til lovendringer.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at endringene ivaretar interessene til dem uten samtykkekompetanse
og støtter Bioteknologinemndas anmerkninger.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener at teksten bør gjøres
mer forståelig for berørte parter, som familiemedlemmer
og verger til de uten samtykkekompetanse. Nemnda ønsket
også en vurdering av hvilke hensyn som skal tas for å unngå svangerskap/fødsel
der de potensielle barna enten vil bli alvorlig syke selv eller
lide under det faktum at foreldrene ikke har omsorgsevne.
Bioteknologinemnda etterlyser videre en beskrivelse av omfanget
av nåværende praksis for prevensjon, sterilisering,
abort, barn født av foreldre/mødre uten
samtykkekompetanse, samt hvorledes dette håndteres i forhold
til overtakelse av omsorg for barna med mer. Dette flertallet støtter
Bioteknologinemndas ønske om mer informasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at spørsmål
om svangerskapsavbrudd reiser vanskelige etiske dilemmaer. Når
offentlige myndigheter samtykker til svangerskapsavbrudd på vegne
av personer uten samtykkekompetanse, må dette anses som et
alvorlig inngrep overfor enkeltmennesker. Disse medlemmer legger
derfor til grunn at det må foreligge tungtveiende hensyn
som begrunner et slikt samtykke.
Hensynet til kvinnens mulighet for å dra tilfredsstillende
omsorg for barnet skal tillegges vekt i vurderingen om fylkesmannen
skal gi samtykke til svangerskapsavbrudd, jf. lov om svangerskapsavbrudd § 2
fjerde ledd. Disse medlemmer viser til at personer
uten samtykkekompetanse ofte vil være ute av stand til å dra
tilfredsstillende omsorg for barnet. Disse medlemmer mener
at det også må sees hen til om omsorgen for barnet
kan ivaretas av andre, herunder av barnets far. Det må videre
legges vekt på om kvinnen på sikt kan bli i stand
til å ivareta omsorgsansvaret for barnet, eventuelt med
nødvendige støttetiltak.
Disse medlemmer viser til at det i henhold til
lov om svangerskapsavbrudd § 2 annet ledd bokstav
c også skal legges vekt på om det foreligger stor fare
for at barnet får alvorlig sykdom.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, mener
at alvorlig sykdom må forstås som alvorlig, arvelig
sykdom uten behandlingsmuligheter.
Komiteen mener at ethvert menneske
har rett til liv og krav på samme rettsvern, og ser tilslutning til
biomedisinkonvensjonen som et viktig bidrag til å ivareta
enkeltmenneskers rettigheter ved medisinsk forskning og behandling.
Det er positivt at det skal være definerte hensyn for når
fylkesmannen skal kunne innvilge svangerskapsavbrudd til kvinner
uten samtykkekompetanse.
Komiteen støtter Regjeringens forslag
om at relevante hensyn i helhetsvurderingen vil være om svangerskapet
og fødselen kan føre til urimelig belastning for
kvinnens fysiske eller psykiske helse, og at det skal legges vekt
på om kvinnen ble gravid under forhold nevnt i straffeloven
(incest og seksuelt misbruk).
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er
imidlertid uenig i at omsorgen for barnet er et slikt relevant hensyn.
I det norske samfunnet finnes det mindre inngripende måter å ivareta barnets
omsorgsbehov når kvinnen ikke kan bære den oppgaven
selv, enn svangerskapsavbrudd. Videre kan dette medlem ikke
støtte forslaget om at det skal være et relevant
hensyn om kvinnen har disposisjon for sykdom. Det er svært
vanskelig å sette grenser for hvilke arvelige anlegg og
sykdommer som vil innebære stor fare for alvorlig sykdom
hos barnet. Alvorlig sykdom hos barnet kan imidlertid oppstå som
følge av livsnødvendige medisiner som kvinnen
bruker under svangerskapet, og som derfor vil være grunn
til å innvilge svangerskapsavbrudd. Dette medlem ser
for øvrig ikke andre skadelige påvirkninger under
svangerskapet som ikke kan forebygges med andre tiltak enn et så inngripende
tiltak som abort.
Dette medlem mener at dersom det hos fosteret
påvises alvorlig livstruende sykdom som ikke kan behandles,
vil det også være grunn til å innvilge svangerskapsavbrudd.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med
forslag til lov om endring i lov om svangerskapsavbrudd § 9
slik at kvinnens evne til å ta omsorg for barnet samt hensyn
til om kvinnen har disposisjon for sykdom, ikke skal være
relevante hensyn når svangerskapsavbrudd skal vurderes."