Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Khalid Mahmood, Eva M. Nielsen, Tore Nordtun,
Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, merker seg at departementet i
forslaget til lovtekst legger til grunn den samme forståelse av
vertikalt integrert virksomhet som fremkommer i eldirektivet. Flertallet slutter
seg på denne bakgrunn til departementets forslag.
Komiteen viser til at departementet
foreslår å innføre en hjemmel for å kunne
fastsette nærmere bestemmelser om leveringsplikten, herunder
priser, konsesjonærenes og sluttbrukernes vilkår,
gjennomføring, organisering og informasjon.
Komiteen viser til at leveringsplikt er ment å være
en tidsbegrenset monopoltjeneste. Komiteen viser
videre til at det er et ikke ubetydelig antall kunder som er på leveringsplikt,
og at forhold rundt leveringsplikt i begrenset grad er regulert. Komiteen slutter
seg derfor til departementets forslag om å kunne fastsette
nærmere bestemmelser om dette. Komiteen forutsetter
at slike bestemmelser fastsettes i forskrift. Komiteen forutsetter
videre at slike bestemmelser ikke vil gi økte kostnader
for nettselskapene. Komiteen viser i så måte
til at levering av kraft ikke er nettselskapenes kjernevirksomhet,
og at dette må hensyntas i en modell for prisfastsettelse
av kraft på leveringsplikt. Komiteen viser
til at en slik modell også kan sees i sammenheng med andre forhold
i nettreguleringen.
Et viktig anliggende med bestemmelsene vil være å få kunder
fra leveringsplikt til ordinære kraftleveringsavtaler. Komiteen slutter
seg derfor til at departementet legger opp til å styrke
nettselskapenes informasjonsansvar. Komiteen viser
i denne sammenheng til Forbrukerrådets og EBLs høringsuttalelser,
der det fremholdes at innføring av toveiskommunikasjonen
vil redusere behovet for bestemmelser knyttet til leveringsplikt. Komiteen stiller
seg positiv til satsing på utbygging av toveiskommunikasjon
i strømnettet. Økt bruk av toveiskommunikasjon vil
bidra til mer bevissthet om eget forbruk og gi gode ENØK-
gevinster.
Komiteen viser til departementets forslag om å pålegge
avregningsansvarlige å utstede opprinnelsesgarantier. Komiteen slutter
seg til dette forslaget. Komiteen anser det som naturlig
at Statnett ivaretar rollen som utsteder av slike garantier.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til at det foreslås et selskapsmessig skille for vertikalintegrerte
selskaper der selskapet har mer enn 100 000 kunder, og
at dette er i tråd med kravene i eldirektivet. Flertallet viser
til at dette ikke får store konsekvenser da de fleste aktuelle
selskaper allerede er konsernorganisert. Flertallet viser
videre til at Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet mener
grensen for selskapsmessig skille bør gå vesentlig
lavere, på 10 000 kunder, mens NVE mener grensen
bør gå ved 20 000 kunder.
Flertallet er kjent med de ulike høringsinstansers
svar på høringsforslaget. Ut fra en helhetsvurdering
støtter flertallet det direktivet foreskriver
og departementets forslag.
Flertallet viser til at departementet i proposisjonen
forutsetter at aktører med konsesjon etter energiloven
skal ha egne ansatte, som har all nødvendig kompetanse
til å forvalte virksomhetens plikter etter lov, forskrift,
konsesjoner og avtaler.
Flertallet har videre merket seg at departementet
legger opp til å videreføre dagens praksis om generelle
krav for vertikalt integrerte selskaper i forbindelse med oppkjøp,
sammenslåinger e.l.
Flertallet er positivt til dette, og støtter
at det i lovens § 4-6 annet ledd gis hjemmel for å kreve
selskapsmessig skille for selskaper med færre enn 100 000
kunder ved sammenslåinger, oppkjøp mv. som utløser
konsesjonsplikt etter energiloven.
Komiteen viser til forslaget om funksjonelt skille
for selskaper som omfattes av ny § 4-6 første ledd,
der det bl.a. foreslås begrensninger over ledelsen i nettvirksomhet
og konkurranseutsatt virksomhet.
Komiteen viser til brev fra statsråden
vedlagt, datert 22. mai 2006, der det redegjøres
nærmere for departementets forståelse av § 4-7
andre ledd og for at proposisjonen legger seg på minimumskravet
i direktivet. Komiteen legger denne tolkningen til grunn.
Komiteen viser til at departementet forstår
direktivets krav om å lovfeste nettselskapets plikt til å påse
at ledelsen i selskapet opptrer uavhengig, samt krav om program
for å hindre diskriminerende adferd, som håndtert
av allerede gjeldende bestemmelser om krav til nettselskapenes nøytralitet. Komiteen deler
denne forståelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er viktig med et klart skille mellom produksjon, omsetning og nettvirksomhet
for at markedet skal fungere best mulig innenfor kraftomsetningen.
Etter disse medlemmers syn forutsetter et effektivt
kraftmarked at mulighetene for uheldig kryssubsidiering i vertikalt
integrerte selskaper elimineres.
Disse medlemmer er av den oppfatning at det er
viktig å sette klare lovmessige krav til selskapsmessig
og funksjonelt skille av vertikalt integrerte kraftselskaper. Dette
for å få til et tydeligst mulig skille mellom
monopolbasert nettvirksomhet og konkurranseutsatt virksomhet.
Disse medlemmer viser til at lovforslaget i hovedsak
berører 6 regionale energiselskaper som har over 100 000
nettkunder. Disse selskapene har i overkant av 48 prosent av sluttbrukerne
i distribusjonsnettet. Disse 6 nettselskapene er allerede
organisert som egne juridiske enheter og inngår i konsernstrukturen.
Disse medlemmer er kjent med at rundt 75 prosent
av sluttkundene i distribusjonsnettet i Norge er tilknyttet nettselskaper
som er organisert som selvstendige juridiske enheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at selskapsmessig skille
bidrar til en mer uavhengig nettfunksjon og dermed til et mer effektivt
kraftmarked, bedrer effektiviteten i engros- og sluttbrukermarkedet,
reduserer muligheten for kryssubsidiering og gjør Konkurransetilsynets
og NVEs tilsyn mer effektivt.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til St.prp. nr. 1 (2005-2006), hvor Bondevik II-regjeringen bebudet
selskapsmessig skille for vertikalt integrerte selskaper tilpasset
norske forhold. Disse medlemmer viser til at Bondevik
II-regjeringen ville innføre en grense for selskapsmessig
skille for selskaper med 20 000 kunder og oppover, ev.
10 000 kunder og oppover, på bakgrunn av innspill
fra Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet og NVE.
Komiteens medlem fra Venstre mener i
denne sammenheng at det på bakgrunn av innspillene fra øvrige
høringsinstanser kan være grunnlag for å oppjustere
grensene satt av Bondevik II-regjeringen noe.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at en grense på 100 000
kunder er satt for høyt, at den ikke i tilstrekkelig grad
bidrar til økt effektivitet og konkurranse, og ikke godt
nok ivaretar forbrukernes interesser.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer følgende:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et selskapsmessig
skille av vertikalt integrerte selskaper som bedre ivaretar forbrukernes
interesser."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at grensen for selskapsmessig og
funksjonelt skille mellom monopolvirksomheten og konkurranseutsatt
virksomhet for vertikalt integrerte selskaper bør gå ved
10 000 nettkunder.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et selskapsmessig
og funksjonelt skille for vertikalt integrerte selskaper med mer
enn 10 000 nettkunder."
Komiteen viser til departementets forslag
om endringer i § 7-1 om utlevering av informasjon
til andre norske myndigheter, til myndigheter i andre land eller
til internasjonale organisasjoner. Komiteen slutter
seg til departementets forslag.
Komiteen viser til forslag til endring i § 7-6. Komiteen slutter
seg til forslaget.
Komiteen viser til forslag om utvidelse av virkeområdet
for bestemmelser om overtredelsesgebyr. Komiteen slutter
seg til forslaget.