Jeg viser til energi- og miljøkomiteens brev av 18. mai
2006 vedrørende ovennevnte.
Komiteen ber departementet utarbeide forslag til en formulering
eller endring/tillegg til § 4-7 som åpner
for og eventuelt ivaretar hensynet til at en konsernsjef kan sitte
i datterselskapenes styrer for både nett og konkurranseutsatt
virksomhet.
Jeg vil innledningsvis vise til at disse spørsmålene
er grundig omtalt og vurdert i proposisjonen under punkt 3.3.7.3
på s. 40 - 41 "Krav til ledelsen". Som det der fremgår
er bakgrunnen for lovforslaget § 4-7 annet ledd
bestemmelsene i eldirektiv II artikkel 10 nr. 1 bokstav a og artikkel
15 nr. 1 bokstav a.
Direktivet oppstiller uavhengighetskrav på personplan
gjennom forbud for personer som inngår i ledelsen i nettvirksomheten
i en vertikalt integrert virksomhet mot samtidig å ha andre
verv eller stillinger. De nevnte bestemmelsene i direktivet fastslår
at de personer som tilhører ledelsen i nettvirksomheten ikke
kan inngå i virksomhetsstrukturer innenfor den vertikalt
integrerte virksomheten som direkte eller indirekte er ansvarlig
for den daglige driften av produksjon og omsetning av elektrisk
energi.
Hvem som har et slikt ansvar gir ikke direktivet noe klart svar
på. Som påpekt i proposisjonen er direktivets
bestemmelser ikke klare og entydige på dette punktet, og
de etterlater flere tolkningsspørsmål. EU-kommisjonen
har utarbeidet flere fortolkningsnotater om direktivets bestemmelser
om unbundling, som heller ikke gir noen klare svar. Departementet har
i utarbeidelsen av lovforslaget basert seg på tilgjengelige
kilder, formålet bak bestemmelsene, norsk selskapslovgivning
og tilgjengelig informasjon om gjennomføringen av disse
bestemmelsene i direktivet i nordiske EU-land.
Styret og det enkelte styremedlem i norske selskaper har en betydelig
mulighet til å øve innflytelse på driften
og andre forhold i et selskap. Styret kan blant annet fastsette
retningslinjer og gi instrukser med hensyn til den daglige ledelse.
Plikten til å innføre forbud mot at personer i
ledelsen i vertikalt integrerte virksomheter innehar dobbeltroller
må derfor gjelde de personer som inngår i den
daglige ledelse og i styret.
På denne bakgrunn har departementet kommet frem til
at "ledelsen" i direktivet og lovforslagets forstand er de personer
som har reell beslutningsmyndighet i selskapene eller virksomhetene.
I lys av norsk selskapslovgivning omfatter dette de personer som
inngår i den daglige ledelsen og i styret til virksomhetene.
Departementets lovforslag er på disse punktene i full overensstemmelse
med den forståelse av direktivet som er lagt til grunn
ved gjennomføringen i Sverige og Finland, jf. blant annet
SOU 2003:113.
Departementet har i proposisjonen drøftet hvorvidt direktivet
legger noen begrensninger på konsernledelsens deltagelse
i datterselskapenes styrer. Som det fremkommer av proposisjonen
vil lovforslaget ikke være til hinder for at personer i
ledelsen i morselskapet eller fra kontrollerende eier i den vertikalt
integrerte virksomheten kan inngå i ledelsen i datterselskaper,
herunder i styret. Direktivet og lovforslaget innebærer
likevel den begrensning på deltakelse i ledelsen at personer
i ledelsen i nettvirksomheten ikke samtidig kan inngå i
ledelsen i konkurranseutsatt virksomhet innenfor den vertikalt integrerte virksomheten.
Dette er et generelt prinsipp og gjelder for alle personer både
utenfor og innenfor den vertikalt integrerte virksomheten. Lovforslaget
inneholder på denne bakgrunn heller ingen særregel
for representanter for de ansatte.
Dette betyr at hver enkelt person i ledelsen i morselskapet eller
hos kontrollerende eier kun kan inngå enten i ledelsen
i nettvirksomheten eller i konkurranseutsatt virksomhet. Dersom
en person fra konsernledelsen inngår i styret i nett, følger
det av direktivet og av departementets lovforslag at vedkommende
samtidig ikke kan inngå i ledelsen (inkludert styret) i
datterselskapene for produksjon og omsetning av elektrisk energi.
Som det er redegjort for i proposisjonen har enkelte i høringsuttalelser
til lovforslaget tatt til orde for at det kun er styret som kollegialt
organ som kan sies å ha indirekte ansvar for daglig drift,
og ikke det enkelte styremedlem.
Bestemmelsen i direktivet retter seg mot enkeltpersoner og ikke
mot styret som enhet. Direktivet er slik departementet ser det til
hinder for en gjennomføring som åpner for at eksempelvis
en konsernsjef er styreleder eller styremedlem i både nettvirksomheten og
de konkurranseutsatte virksomhetene samtidig. Dette punktet fra
høringen ble derfor ikke fulgt opp.
Departementet har i proposisjonen lagt til grunn at styret og
den administrative ledelsen i et holdingselskap ikke anses
som en selskapsstruktur med indirekte ansvar for daglig drift av
produksjons- og omsetningsvirksomheten som utøves av datterselskapene,
gitt at holdingselskapet og konsernledelsen kun utøver
overordnet styring av underliggende virksomheter uten innblanding
i dag-til-dag beslutninger.
I forarbeidene til forslag til endringer i den finske elmarknadslagen
er det imidlertid uttrykkelig uttalt at også ledelsen i
morselskapet ikke skal kunne ha sentrale posisjoner i nettvirksomheten.
Ved vurderingen av lovforslaget må det ses hen til at
nettselskapets selvstendighet er et sentralt formål bak
de nye bestemmelsene i direktivet. Dersom personer i ledelsen av
morselskapet også sitter i eksempelvis nettselskapets styre,
kan dette være med på svekke nettvirksomhetens
selvstendighet. Ut fra formålet med direktivet kunne det
argumenteres for at forbudet i § 4-7 burde omfatte
styret og den administrative ledelsen i morselskapet i sin helhet.
Jeg har imidlertid som nevnt kommet til at en løsning
som fremmet i proposisjonen er i samsvar med minimumskravet i direktivet,
gitt at holdingselskapet og konsernledelsen ikke i for sterk grad
detaljstyrer nettvirksomheten og samtidig sprer sin deltagelse i datterselskapene
på forskjellige personer. Slik departementet ser det, synes
det heller ikke som spesielt byrdefullt for de selskapene som kravene
skal gjelde for at oppfølgingen av datterselskapene i noen
grad må spres på forskjellige personer i ledelsen
til morselskapet eller den kontrollerende eieren. Det må åpenbart
være mulig for en konsernledelse å finne andre,
minimum en annen person, til kunne ivareta styreverv enten i nettvirksomheten
eller i de konkurranseutsatte virksomhetene.
Et forslag som skissert i komiteens brev vil etter min vurdering
være direktivstridig. Etter min vurdering er det lite tilrådelig
for Norge å legge opp til en endring som skissert i komiteens
brev.