Vedlegg: Brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 13. oktober 2006

Ot.prp. nr. 92 (2005-2006) - Svar på spørsmål i forbindelse med arbeids- og sosialkomiteens behandling av lovforslaget

Jeg viser til brev 9. oktober 2006 fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Følgende spørsmål er stilt:

1)

"De seneste månedene er det gjennom Arbeidstilsynets tilsynsvirksomhet, ofte med oppslag i media, avdekket en rekke tilfeller av svært dårlige lønns- og arbeidsvilkår, herunder boforhold for utenlandske arbeidstakere i Norge. Dette kan tyde på at utviklingen når det gjelder seriøsitet og oppfyllelse av lovverket i deler av næringslivet, særlig innenfor byggebransjen, går i feil retning.

Tiltakene som foreslås i Ot.prp. 92, gir tilsyns­etatene rett til å fremtvinge etterlevelse av reglene ved hjelp av tvangsmulkt og stansing. Vurderer departementet muligheten for å gi tilsynsetatene muligheter til også å sanksjonere brudd på regelverket?"

Svar:

Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet har lang erfaring med bruk av pålegg, vedtak om tvangsmulkt og stansing og anser dette som tvangsmidler som tradisjonelt har fungert svært effektivt. Jeg legger til grunn at dersom lovforslaget vedtas vil tilsynsetatenes håndheving bidra til bedre etterlevelse av regelverket og dermed til å sikre at arbeidstakerne får de lønns- og arbeidsvilkår de har krav på. I regjeringens handlingsplan mot sosial dumping som ble lagt frem sammen med Revidert nasjonalbudsjett for 2006, understrekes det imidlertid at tiltakene i handlingsplanen vil bli justert underveis, dersom utviklingen viser at det er nødvendig. Situasjonen på arbeidsmarkedet følges svært nøye og jeg har også registrert de mange tilfellene av dårlige forhold både når det gjelder lønn og bolig, som er avdekket i de seneste månedene. På denne bakgrunn er departementet i ferd med å utrede om Arbeidstilsynets og Petroleumstilsynets rolle bør styrkes ytterligere, ved at de også bør gis adgang til å ta i bruk sanksjoner mot brudd på regelverket, f.eks. i form av overtredelsesgebyr e.l.

2)

"Det er av mange pekt på som problematisk, også av tilsynsetatene selv, at Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet kun kan forholde seg til arbeidsgiver, som i disse sakene ofte oppholder seg i utlandet, når det avdekkes brudd på norsk regelverk. I forbindelse med forslaget i proposisjonen om utvidet ansvar for oppdragsgiver uttaler departementet at man har forståelse for at Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet ønsker å ansvarliggjøre den norske oppdragsgiveren i sterkere grad, sett i lys av deres muligheter for å kunne føre et effektivt tilsyn med at særlig allmenngjøringsforskriftenes bestemmelser etterleves. Vurderer departementet nye tiltak i lys av dette?"

Svar:

I proposisjonen pekers det på at en utvidelse av kretsen av ansvarlige i et rent privatrettslig forhold som lønnsutbetaling i utgangspunktet er, krever en grundigere utredning enn det var anledning til i forbindelse med arbeidet med proposisjonen. Departementet arbeider med å utrede spørsmålet nærmere, i første omgang knyttet til det igangsatte arbeidet med regelverket for inn- og utleie av arbeidskraft.