Jeg viser til brev 9. oktober 2006 fra Arbeiderpartiets
stortingsgruppe. Følgende spørsmål er
stilt:
"De seneste månedene er det gjennom Arbeidstilsynets
tilsynsvirksomhet, ofte med oppslag i media, avdekket en rekke tilfeller
av svært dårlige lønns- og arbeidsvilkår,
herunder boforhold for utenlandske arbeidstakere i Norge. Dette
kan tyde på at utviklingen når det gjelder seriøsitet
og oppfyllelse av lovverket i deler av næringslivet, særlig
innenfor byggebransjen, går i feil retning.
Tiltakene som foreslås i Ot.prp. 92, gir tilsynsetatene
rett til å fremtvinge etterlevelse av reglene ved hjelp
av tvangsmulkt og stansing. Vurderer departementet muligheten for å gi
tilsynsetatene muligheter til også å sanksjonere
brudd på regelverket?"
Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet har lang erfaring med bruk
av pålegg, vedtak om tvangsmulkt og stansing og anser dette
som tvangsmidler som tradisjonelt har fungert svært effektivt.
Jeg legger til grunn at dersom lovforslaget vedtas vil tilsynsetatenes
håndheving bidra til bedre etterlevelse av regelverket
og dermed til å sikre at arbeidstakerne får de lønns-
og arbeidsvilkår de har krav på. I regjeringens handlingsplan
mot sosial dumping som ble lagt frem sammen med Revidert nasjonalbudsjett
for 2006, understrekes det imidlertid at tiltakene i handlingsplanen
vil bli justert underveis, dersom utviklingen viser at det er nødvendig.
Situasjonen på arbeidsmarkedet følges svært
nøye og jeg har også registrert de mange tilfellene
av dårlige forhold både når det gjelder
lønn og bolig, som er avdekket i de seneste månedene.
På denne bakgrunn er departementet i ferd med å utrede om
Arbeidstilsynets og Petroleumstilsynets rolle bør styrkes
ytterligere, ved at de også bør gis adgang til å ta
i bruk sanksjoner mot brudd på regelverket, f.eks. i form
av overtredelsesgebyr e.l.
"Det er av mange pekt på som problematisk, også av
tilsynsetatene selv, at Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet kun
kan forholde seg til arbeidsgiver, som i disse sakene ofte oppholder
seg i utlandet, når det avdekkes brudd på norsk
regelverk. I forbindelse med forslaget i proposisjonen om utvidet
ansvar for oppdragsgiver uttaler departementet at man har forståelse
for at Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet ønsker å ansvarliggjøre
den norske oppdragsgiveren i sterkere grad, sett i lys av deres
muligheter for å kunne føre et effektivt tilsyn
med at særlig allmenngjøringsforskriftenes bestemmelser
etterleves. Vurderer departementet nye tiltak i lys av dette?"
I proposisjonen pekers det på at en utvidelse av kretsen
av ansvarlige i et rent privatrettslig forhold som lønnsutbetaling
i utgangspunktet er, krever en grundigere utredning enn det var
anledning til i forbindelse med arbeidet med proposisjonen. Departementet
arbeider med å utrede spørsmålet nærmere,
i første omgang knyttet til det igangsatte arbeidet med regelverket
for inn- og utleie av arbeidskraft.