9.1 Samandrag

Aksjeloven og allmennaksjeloven oppstiller ulike utgangspunkter når det gjelder adgangen til å omsette aksjer. Etter allmennaksjeloven kan aksjer omsettes fritt, men det kan fastsettes omsetningsbegrensninger i vedtektene. For aksjeselskaper er utgangspunktet etter loven at styret må samtykke til et aksjeerverv, og at de andre aksjeeierne har forkjøpsrett. Det kan imidlertid fastsettes i vedtektene at det ikke skal gjelde slike omsetningsbegrensninger.

I høringsbrevet foreslo departementet endringer i aksjelovens regulering av forkjøpsrett. Bakgrunnen var for det første at lovens begrepsbruk kan skape usikkerhet om hvilket tidspunkt forkjøpsretten utløses på. Usikkerheten knytter seg til om forkjøpsretten utløses allerede ved et ønske om å selge aksjer, eller om den først utløses når aksjer skal selges i henhold til en bindende avtale. Videre kan loven - hvis den skal forstås etter ordlyden - gi muligheter for omgåelser dersom en aksjeeier unnlater å varsle selskapet før en aksje skal avhendes.

For å skape større klarhet, foreslo departementet i høringsbrevet endringer som gikk ut på det motsatte av det som nå er lovens løsning. Forslaget var at lovens fravikelige hovedregel skulle være at de andre aksjeeierne har forkjøpsrett (løsningsrett) når en aksje har skiftet eier. Det ble videre foreslått at det i vedtektene kan bestemmes at det også, eller i stedet, skal gjelde forkjøpsrett for aksjer som skal skifte eier.

Forslaget i høringsbrevet har fått bred støtte blant høringsinstansene. Departementet går inn for å følge opp forslaget. Det foreslås derfor endringer i aksjeloven § 4-15 tredje ledd, § 4-19 og § 4-20. Departementet foreslår at det i ikrafttredelsesbestemmelsen i lovforslaget avsnitt V fastsettes at Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelser til forskjellig tid.

Det er behov for en overgangsregel som tar stilling til hvilket regelsett som skal gjelde i tilfeller der prosessen med en aksjeoverdragelse og utøvelse av forkjøpsrett ikke er avsluttet på det tidspunktet endringen trer i kraft. Departementet foreslår regler om dette i lovforslaget avsnitt V. Bestemmelsen slår for det første fast at de nye reglene ikke gjelder for eierskifter som er gjennomført når de nye reglene trer i kraft. Annet punktum regulerer tilfeller der eierskifte ikke er gjennomført på tidspunktet for ikrafttredelsen av endringene. Også denne bestemmelsen tar sikte på å hindre at forkjøpsretten skal kunne gjøres gjeldende to ganger.

9.2 Merknader frå komiteen

Komiteen støttar departementet sitt syn og har ingen ytterligare merknader.