Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Høyre, Kari Lise Holmberg
og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser
til at hovedformålet med de foreslåtte endringene
er å gi tydelige og presise regler om utlendingers rettigheter
under opphold på utlendingsinternat samt fastsette klare
rammer for politiets kontroll og maktbruk. Flertallet er
enig i at det må stilles minst like strenge vilkår
for kontroll og maktbruk i utlendingsinternat som i fengslene, og at
hensynet til svake grupper må ivaretas. Flertallet støtter
forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen,
mener at det er uakseptabelt at asylsøkere med endelig
avslag bare "forsvinner", og selv må ta initiativ til å forlate
landet. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
flere ganger har fremmet forslag om å innføre begrenset
bevegelsesfrihet, eller full forvaring, for ID-løse asylsøkere,
asylsøkere som vurderes å utgjøre en
sikkerhetsrisiko, samt asylsøkere som har fått avslag
på sine asylsøknader inntil utvisning er effektuert.
Da disse medlemmer i Dokument nr. 8:23 (2006-2007) fremmet forslag
om at utlendinger med utvisningsvedtak på bakgrunn av hensyn
til rikets sikkerhet skulle kunne holdes i lukket forvaring med brev-
og besøkskontroll inntil utvisningen kan effektueres, stemte
samtlige andre partier på Stortinget imot forslaget. Lukkede
mottak må etter disse medlemmers mening
kombineres med flere returavtaler, og retur bør dessuten
kunne finne sted til et naboland i nærheten av opprinnelseslandet
hvis det viser seg umulig å få på plass
tilfredsstillende returavtale med opprinnelseslandet.
Disse medlemmer mener at det i § 37d
er nødvendig å presisere at det er politiets objektive vurdering
som skal legges til grunn når det gjelder å avgjøre
hvorvidt det for å opprettholde ro, orden og sikkerhet
i utlendingsinternatet, er nødvendig å for eksempel
visitere besøkende og andre som oppholder seg på internatets
område.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
alternative forslag til § 37 d i utlendingsloven:
"§ 37 d skal lyde:
Utlending som pågripes og fengsles i medhold av § 37
sjette ledd eller § 41 femte ledd, skal som hovedregel
anbringes i utlendingsinternat.
Utlendingsinternatet er ikke underlagt kriminalomsorgen, men
administreres av politiet.
Utlendingen har rett til blant annet å motta besøk, telefonere,
motta og sende postsendinger, helsetjenester, fellesskap, opphold
i friluft, fysisk aktivitet, privatliv, religionsutøvelse
og livssynsutøvelse, såfremt ikke annet følger
av loven her.
Når politiet finner det formålstjenlig for
iverksetting etter § 41, eller for å opprettholde
ro, orden eller sikkerhet, kan politiet
a) undersøke utlendingens
person, rom og eiendeler, samt øvrige gjenstander, rom
og areal på internatets område,
b) midlertidig frata og forvare utlendingens penger og andre
gjenstander,
c) kontrollere og begrense utlendingens besøk,
telefonsamtaler og postsendinger,
d) kontrollere og begrense utlendingens fysiske aktivitet,
opphold i friluft, religionsutøvelse og livssynsutøvelse,
eller
e) visitere besøkende og andre som oppholder seg på internatets
område.
Tiltak etter bokstav a, b og c kan også iverksettes
overfor en utlending når det er grunn til å tro
at vedkommende skjuler eller tilbakeholder opplysninger om sin eller
en annen utlendings identitet eller oppholdssted. Telefonavlytting
etter bokstav c kan ikke foretas uten at samtalepartnerne er varslet
på forhånd. Tiltak etter bokstav e kan også iverksettes
for å undersøke om vedkommende skjuler opplysninger
om en utlendings identitet. Tiltak etter dette ledd kan ikke iverksettes
overfor utlendingens prosessfullmektig eller representant for offentlig
myndighet.
Når det er strengt nødvendig for å opprettholde
ro, orden eller sikkerhet, eller sikre iverksetting etter § 41,
og andre mindre inngripende tiltak forgjeves har vært forsøkt
eller åpenbart vil være utilstrekkelig, kan politiet
a) bruke makt og godkjente
maktmidler, jf. politiloven § 6 fjerde ledd,
b) plassere utlendingen i særlig sikret avdeling
eller sikkerhetscelle, eller
c) utelukke utlendingen helt eller delvis fra fellesskapet
på internatet.
Uttalelse fra lege skal så vidt mulig innhentes og tas
i betraktning ved vurderingen av iverksetting og opprettholdelse
av tiltak etter dette ledd bokstav b og c.
Tiltak etter fjerde og femte ledd kan ikke brukes når
det vil være et uforholdsmessig inngrep. Slike tiltak skal
brukes med varsomhet. Politiet skal fortløpende vurdere
om det er grunnlag for å opprettholde tiltaket.
For å sikre formålet med oppholdet i internatet
og utlendingenes rettigheter kan politiet føre register
med opplysninger om beslutninger som tas, ankomster, gjennomførte
kontrolltiltak, bruk av makt og maktmidler, hendelser, interne flyttinger,
utpasseringer, tidspunkt for tilsyn og behandling fra helsepersonell.
Det skal opprettes et uavhengig tilsynsråd som skal
føre tilsyn med driften av utlendingsinternatet og behandlingen
av utlendingene som oppholder seg der.
Kongen kan gi utfyllende bestemmelser i forskrift."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, er spesielt opptatt av barnas situasjon på Trandum,
og er av den oppfatning at en institusjon som utlendingsinternatet
på Trandum ikke er egnet sted for barn. Flertallet mener
derfor at en så langt det er praktisk mulig skal unngå å bruke
Trandum som internat der barn er involvert.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil påpeke at Regjeringen i proposisjonen
sier svært lite om hvem som blir internert i utlendingsinternatet
på Trandum.
Disse medlemmer mener at barns rettigheter i utlendingsinternat
burde vært tydeligere formulert i lovteksten. Disse
medlemmer mener at selv om en i dag følger en praksis
om "barnets beste" (jf. proposisjonen s. 14) er dette ikke tilstrekkelig
til å ivareta barns rettigheter. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer en egen lovbestemmelse om behandlingen av barn
i internat, som blant annet omhandler maksimal tid for barns opphold
i internat og at barn som hovedregel ikke skal overføres
til sikkerhetsavdeling.
Disse medlemmer forventer at Regjeringen kommer
tilbake med en grundigere drøfting av barns opphold på en
institusjon som Trandum utlendingsinternat ved fremleggelsen av
den nye utlendingsloven.
Disse medlemmer etterlyser en statistikk over
hvor lange oppholdene til de internerte barna har vært.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti sendte
19. april 2007 brev til arbeids- og inkluderingsminister
Bjarne Håkon Hanssen for å få opplyst
hvor mange barn som har vært internert ved utlendingsinternatet
på Trandum. Dette medlem viser til statsrådens
svar av 2. mai 2007 hvor det opplyses om at det i 2006
var 162 barn som hadde kortere opphold sammen med foreldrene på Trandum utlendingsinternat.
Statistikken viser også at det samme år var 12
enslige mindreårige som oppholdt seg på Trandum
utlendingsinternat. I brevet fra statsråden gjøres
det oppmerksom på at det ikke uten videre kan legges til
grunn at disse personene faktisk var enslige mindreårige. Dette
medlem er overrasket over det høye antall barn
som har oppholdt seg på utlendingsinternatet.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ved fremleggelsen av ny utlendingslov
komme tilbake med en grundig drøfting av barns rettigheter
og grunnlaget for å internere barn på utlendingsinternatet
på Trandum."
"Stortinget ber Regjeringen ved fremleggelsen av ny utlendingslov
finne alternative løsninger fremfor å internere
barn på utlendingsinternatet på Trandum, for eksempel
ved å legge en barnevernsinstitusjon til utlendingsinternatet."
Dette medlem er kjent med at det er satt i stand
et aktivitetsbygg ved utlendingsinternatet. Dette medlem ser
det som helt nødvendig å utvide aktivitetstilbudet
på internatet. Spesielt viktig er dette for de lengeværende. Dette
medlem er opptatt av at det må tilføres
tilstrekkelig med midler for å følge opp målsetningen
om å skape et bedre aktivitetstilbud ved utlendingsinternatet. Dette
medlem er kjent med at både ombyggingen av bygg
til aktivitetssenter og enklere ombygging av nåværende bygg
har oversteget anslaget som oppgis i Ot.prp. nr. 28 (2006-2007).
Dette medlem foreslår derfor følgende:
"Stortinget ber Regjeringen om å justere investeringskostnadene
til ombyggingen av bygg til aktivitetssenter og enklere ombygging
av nåværende bygg i forbindelse med statsbudsjettet
for 2008, slik at driften ved utlendingsinternatet kan oppfylle
målsetningen om å gi de internerte et økt
aktivitetstilbud."
Dette medlem er tilfreds med at det ikke lengre åpnes
for å plassere personer på internatet etter samtykke,
men kun personer som er pågrepet og fengslet etter bestemmelsene
i utlendingsloven. Dette medlem mener at dersom politiet
mangler praktiske ordninger for overnattinger i forbindelse med
uttransporteringer må det finnes andre løsninger på dette.
Komiteens medlem fra Venstre støtter forslaget
om at det vil kunne være behov for rutinemessige kontroller
uten at det foreligger konkret mistanke. Men når det foreligger
en mistanke om at vedkommende skjuler eller tilbakeholder opplysninger, mener dette
medlem at tiltak etter § 37 fjerde ledd
kun bør kunne iverksettes når det er "skjellig grunn
til å mistenke" og ikke bare "grunn til å tro"
at vedkommende skjuler eller tilbakeholder opplysninger.
Dette medlem legger vekt på at når
kontrolltiltak skal gjennomføres der det er en konkret
mistanke, bør kravet til mistankens styrke være
som ellers i lovgivningen og som i § 37 sjette
ledd.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"§ 37 d fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Tiltak etter bokstav a, b og c kan også iverksettes overfor
en utlending når det er skjellig grunn til mistanke om
at vedkommende skjuler eller tilbakeholder opplysninger om sin eller
en annen utlendings identitet eller oppholdssted."
Videre støtter dette medlem Advokatforeningens
syn på ny § 37 femte ledd om når
legeerklæring skal innhentes. I proposisjonen står
det (s. 25 og 34) at "det skal svært mye til før
legeuttalelse ikke kan innhentes" og at "den skal veie meget tungt
ved vurderingen av om tiltaket skal opprettholdes". Dette
medlem mener dette ikke er reflektert i lovteksten og foreslår
at bestemmelsen endres.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"§ 37 d femte ledd andre til fjerde
punktum skal lyde:
Uttalelse fra lege skal innhentes ved vurdering av iverksettelse
og opprettholdelse av tiltak etter dette ledd bokstav b og c. Dersom
det er strengt nødvendig kan vedtak om slike tiltak fattes
uten av det er innhentet legeuttalelse. Legeuttalelsen skal tillegges
betydelig vekt ved vurderingen."