Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag
om endringer i helseregisterloven. Forslaget hjemler opprettelse
av en sentral, elektronisk database med reseptopplysninger (reseptformidleren)
som skal gjøre en overgang fra dagens papirbaserte resepter
til elektroniske resepter mulig. Databasen foreslås opprettet
som et helseregister i medhold av helseregisterloven § 8
tredje ledd uten krav om samtykke.
Departementet foreslår at den enkelte pasient gis rett
til å låse sin resept med en tallkombinasjon (referansenummer).
Referansenummeret tildeles når resepten skrives ut hos
legen. Bare den som pasienten gir referansenummeret, vil få resepten
utlevert fra reseptformidleren. Dette kaller departementet låst
resept. Det foreslås også å gi anledning
til at pasienten kan velge at reseptinformasjonen kan utleveres
uten at referansenummer oppgis. Dette kaller departementet tilgjengelig
resept.
Departementet sendte i februar 2006 ut et høringsnotat
med forslag til lovhjemmel for opprettelse av en sentral database
med reseptopplysninger til en rekke høringsinstanser med
høringsfrist i mai 2006.
33 høringsinstanser har hatt merknader til høringen.
Det opplyses at alle disse er positive til å ta i bruk
elektroniske resepter, men at instansene har ulike synspunkter på hvilken
måte dette skal skje på.
Det ble i 2005 foretatt 25,7 millioner reseptekspedisjoner på norske
apotek. Ca. 12 millioner av disse ekspedisjonene refunderes av folketrygden. Omsetningen
av legemidler etter resept var på 14,2 mrd. kroner, hvorav
8 mrd. kroner ble refundert over blåreseptordningen. I
tillegg til dette kommer blåresepter på medisinsk
utstyr og annet som kan rekvireres på blå resept.
Innføring av elektroniske resepter i Norge er et virkemiddel
for å oppnå riktigere legemiddelbruk. Siden 2005
har Stortinget årlig bevilget midler over statsbudsjettet
til innføring av elektroniske resepter (eReseptprogrammet).
eReseptprogrammet skal realisere eReseptløsningen. Løsningen
skal sørge for at alle aktørene i reseptkjeden
knyttes sammen i et helhetlig elektronisk forløp.
Forprosjektrapporten som var grunnlaget for at eReseptprogrammet
ble satt i gang, konkluderte med at innføringen av elektroniske
resepter ble best løst ved å opprette en sentral
database som de elektroniske reseptene kan gå gjennom.
eReseptprogrammet har vurdert dette på nytt og er enig
i denne konklusjonen.
Det framholdes at en sentral database gir en rekke muligheter
som er viktige for innføringen av elektroniske resepter.
Spesielt nevnes:
En sentral database gir pasienten
mulighet til å ha samme frihet til å velge apotek
og bandasjist for elektroniske resepter som for papirbaserte.
En sentral database gjør det mulig for pasientene å få en
samlet oversikt over uavhentede resepter.
En sentral database gjør det enkelt for legen å tilbakekalle
en resept dersom han oppdager en feil eller medisineringen må endres
etter at resepten er sendt.
En sentral database gjør det mulig for legen å opprettholde
dagens praksis ved at samtidig rekvirering av legemidler og medisinsk
utstyr gjøres i samme arbeidsoperasjon.
En sentral database vil kunne legge til rette for automatisk
kontroll av reseptens innhold og til kontroll av om legen har autorisasjon
og dermed rett til å rekvirere legemidler.
Departementet har vurdert alternative løsninger til å opprette
en sentral database, og det redegjøres i proposisjonen
for disse vurderingene.
Departementet legger vekt på at et system med elektroniske
resepter ivaretar grunnleggende hensyn som også ligger
til grunn for dagens papirbaserte reseptordning. Det understrekes
at eReseptløsningen først og fremst må sørge
for at legemidler og medisinsk utstyr gjøres tilgjengelige
for pasienten på en minst like effektiv, trygg og sikker
måte som i dag. Etter departementets vurdering må det
legges vesentlig vekt på at eReseptløsningen oppleves
som enklere, mer brukervennlig og mer effektivt for pasienten enn
dagens reseptordning. Samtidig er det avgjørende for departementet
at hensynet til pasientens personvern blir godt ivaretatt. Etter
departementets vurdering oppnås fordelene ved elektroniske
resepter samtidig som pasientens interesser og personvern ivaretas,
best ved at eReseptløsningen baserer seg på en
sentral database.
Departementet har lagt stor vekt på at pasienten fortsatt
skal ha mulighet til å ha kontroll over reseptinformasjonen,
og uttaler at ordningen med låst resept i en sentral database
gir pasienten like stor kontroll over reseptinformasjonen som med
papirresepter. Departementet ser ikke at de andre løsningene
for elektronisk sending av resepter gir vesentlige personvernmessige
fordeler framfor en sentral database.
Sverige, Danmark og Island har innført elektroniske
resepter for flere år siden. Finland er i ferd med å innføre
det. I Sverige og Danmark har man tatt i bruk sentral database fra
2006. På Island og i Finland er man også i ferd
med å innføre sentral database.
Det gis i proposisjonen en oversikt over gjeldende rett når
det gjelder behandling av helseopplysninger etter helseregisterloven
og personopplysningsloven, herunder hvilke alternative registerformer
helseregisterloven oppstiller.
Det følger av helseregisterlovens § 11
at all behandling av helseopplysninger må ha et uttrykkelig angitt
formål som også faller innenfor helseregisterlovens
formålsangivelse.
Det anføres at formålet med reseptformidleren først
og fremst vil være å sikre trygg og effektiv formidling
av reseptinformasjon til aktører som har et legitimt og
tjenestelig behov for informasjonen for å sikre pasienten
nødvendig helsehjelp. Samtidig skal opprettelsen av reseptformidleren
bidra til å sikre pasientens rett til fritt valg av apotek/bandasjist.
Det framholdes at for å realisere formålet
med reseptformidleren er det nødvendig at registeret er
personidentifiserbart.
Helseregisterloven § 8 annet ledd fastslår
som hovedregel at behandling av personidentifiserbare helseopplysninger
i sentrale helseregistre bare skal skje etter samtykke fra den registrerte.
Dersom det skal opprettes et sentralt helseregister med personidentifiserbare
helseopplysninger uten samtykke fra den enkelte, kreves det at Stortinget
endrer helseregisterloven § 8 tredje ledd.
Det påpekes at hovedregelen om samtykke blant annet
er begrunnet i taushetsplikten. Det uttales at dersom et helseregister
er organisert på en slik måte at det er liten
sjanse for spredning av opplysninger, og at pasienten fortsatt har
valgfrihet med hensyn til vern av konfidensialitet, vil dette svekke
argumentet for samtykkekravet. Det uttales at ved bruk av låst
resept vil pasienten ha kontroll over reseptinformasjonen i like
stor grad som ved papirresepter. Det understrekes videre at all
utlevering av reseptinformasjon fra reseptformidleren bare vil skje
etter sikker autentisering av dem som forespør reseptinformasjonen, og
at all kommunikasjon mot registeret vil bli logget. Det påpekes
at det av forarbeidene til helseregisterloven dessuten framgår
at unntak fra hovedregelen om samtykke kan begrunnes med at helseforvaltningen og
helsetjenesten finner det nødvendig for å tilby
befolkningen nødvendig og god helsehjelp.
Selv om departementet ser hensynene som taler for et krav om
samtykke, vurderes inngrepet i personvernet som den planlagte behandlingen
vil medføre, som liten i forhold til fordelene for den
enkelte og for samfunnet. Departementet foreslår at reseptformidleren
etableres som et personidentifiserbart sentralt helseregister ved
at registeret tas inn i listen over sentrale registre som kan etableres
uten krav om samtykke.
Med reservasjonsrett menes at den registrerte kan motsette seg
at en resept som kan knyttes til vedkommende, registreres i reseptformidleren.
Departementet mener det ikke er hensiktsmessig å innføre
reservasjonsrett mot elektronisk behandling av reseptinformasjon
i reseptformidleren, så lenge verken formålet
med behandlingen av informasjonen eller hvem som kan ta del i bruken
av helseopplysningene, ikke er annerledes enn det som gjelder for dagens
papirresepter.
Det vises til at når det gjelder helseopplysninger som
ellers behandles i helsetjenesten, har pasienten ikke en rett til å reservere
seg mot at behandlingen skjer elektronisk. Pasienten har likevel
rett til å reservere seg mot at annet helsepersonell gis
tilgang til helseopplysninger om seg selv. Departementet mener at
pasienten gjennom å kunne velge låst resept gis en
tilsvarende mulighet til å føre kontroll med utlevering
av reseptinformasjonen fra reseptformidleren.
Årsaken til at reservasjonsrett ikke foreslås,
er i tillegg viktigheten av at utbredelsen av eResept blir størst
mulig, og at en utstrakt bruk av papirresepter parallelt med elektroniske
resepter vil kunne redusere nytten av løsningen i betydelig
grad.
All behandling av helseopplysninger må ha et hjemmelsgrunnlag,
jf. helseregisterloven § 5. Med behandling av
helseopplysninger menes enhver formålsbestemt bruk av helseopplysninger,
som for eksempel innsamling, registrering, sammenstilling, lagring
og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksmåter.
Overgangen til elektroniske resepter vil bety at det skal brukes
elektroniske resepter når det ikke foreligger særskilte
grunner for forskriver til å bruke papirresepter. En slik
plikt til bruk av elektroniske resepter vil måtte presiseres
nærmere i en egen forskrift, der det samtidig må spesifiseres
i hvilke situasjoner det kan åpnes for unntak fra en plikt
til å benytte reseptformidleren ved utstedelse av resept.
All reseptinformasjon vil krypteres ved den elektroniske overføringen
mellom lege/apotek/bandasjist og reseptformidleren,
og det vil kreves sikker autentisering fra alle aktørene
som skal sende og motta reseptinformasjon fra reseptformidleren.
Departementet foreslår at resepter skal slettes i reseptformidleren
etter at de er ekspedert, og at resepten ikke under noen omstendighet
lagres lenger enn reseptens gyldighetstid.
Departementet mener at forskriften bør gi nærmere
bestemmelser om forbud mot utlevering av opplysninger i reseptformidleren
(til forskning, til forsikringsøyemed, til straffeforfølgelse
og til arbeidsgiver) og bestemmelser om vilkår for behandling
av helseopplysningene i reseptformidleren, den registrertes rettigheter,
databehandlingsansvarliges plikter mv.
Departementet foreslår at melding om hvilke legemidler
og medisinsk utstyr som er utlevert til pasienten, alltid blir sendt
tilbake til den sentrale reseptformidleren fra apotek og bandasjist,
og at rekvirenten får melding om hva som faktisk er utlevert
av legemidler til pasienten. Departementet mener at dersom fastlegen
skal få utlevert denne type opplysninger fra reseptformidleren,
må den enkelte pasient samtykke i dette. Spørsmålet
om fastlegen skal gis en slik mulighet, vil bli vurdert i forbindelse
med forskriftsarbeidet.
Departementet legger opp til at rekvirenten skal gis en rett
til å kalle tilbake egne resepter i reseptformidleren.
Om behandlende lege skal gis anledning til å tilbakekalle
resepter som er utstedt av andre, mener departementet at dette må baseres
på pasientens samtykke. Dette spørsmålet
vil også bli nærmere vurdert i forbindelse med
forskriftsarbeidet.
Reseptformidleren skal motta og formidle søknader til
Legemiddelverket om godkjenningsfritak, dvs. søknad fra
lege som vil forskrive et legemiddel som ikke har markedsføringstillatelse
i Norge. Det er planlagt at svaret på søknaden
fra Legemiddelverket skal formidles til apotek via reseptformidleren.
Også dette forholdet vil reguleres i forskrift til helseregisterloven § 8
tredje ledd.
Det uttales at hvilke krav som skal stilles for å få utlevert
en tilgjengelig resept fra reseptformidleren, må reguleres
i forskriften.
Den databehandlingsansvarlige skal sørge for at kravene
til taushetsplikt overholdes ved behandling av reseptinformasjon
i reseptformidleren. Det vil kunne være straffbart for
den databehandlingsansvarlige å utlevere opplysninger til
noen som ikke har tjenestelig behov for dem. Databehandlingsansvarlig må iverksette
tilstrekkelige tiltak for å sikre rettmessige utleveringer
fra reseptformidleren.
Det påpekes at å be om å få utlevert
opplysninger fra reseptformidleren uten at det er knyttet til en
utlevering av legemiddel, i dag ikke vil være straffbart. Departementet
arbeider med en tilføyelse i helsepersonelloven § 21
som vil presisere at det er forbudt å be om taushetsbelagte
pasientopplysninger uten at det har grunnlag i tjenestelige behov.
For å hindre at utenforstående kan trenge seg
inn i reseptformidleren, bygges registeret opp med omfattende teknologiske
sikkerhetsmekanismer.
Det vises til at Stortinget 8. februar 2007 vedtok at
direkte personidentifiserende kjennetegn skal lagres kryptert
i de sentrale personidentifiserbare helseregistrene hvor opplysninger
blir behandlet uten samtykke fra den registrerte. Det uttales at
de hensyn som begrunner intern kryptering for andre sentrale helseregistre,
ikke har samme betydning for reseptformidleren da helseopplysningene
ikke skal bearbeides av reseptformidleren. Det vil ikke være
noen som har tjenestelig behov for og dermed får anledning
til å se reseptinformasjon, uten også å ha
behov for de personidentifiserende opplysningene. Opplysningene
vil måtte være ukrypterte i den del av reseptformidleren
som har datakommunikasjon mot leger, apoteker og bandasjister. En
intern kryptering av opplysningene i reseptformidleren vil derfor
ikke være noen effektiv beskyttelse av personvernet. Det framholdes
at et krav om intern kryptering vil medføre høyere
kostnader til utvikling og drift av reseptformidleren og i tillegg
gjøre det mer ressurskrevende å finne igjen resepten
når pasienten henvender seg hos apoteket eller bandasjisten.
Departementet foreslår at kravet om intern kryptering av
de direkte personidentifiserende kjennetegnene ikke skal gjelde
for opplysninger som lagres i reseptformidleren.
Gjennom helseregisterloven er pasienten sikret rett til innsyn
i de opplysningene som er registrert om seg selv i reseptformidleren.
Den registrerte vil også ha rett til å kreve retting
eller sletting av opplysninger i reseptformidleren, dersom de lovbestemte
vilkårene i helseregisterloven kapittel 5 er til stede.
Departementet foreslår at rettighetene også reguleres
i forskriften for reseptformidleren.
Kostnadsrammen for hele eReseptprogrammet er på 283
mill. kroner, hvorav departementet tar sikte på at staten
dekker 211 mill. kroner (2006-kroner). Kostnaden for å etablere
selve reseptformidleren er anslått til 25,8 mill. kroner.
Uten reseptformidleren ville andre deler av eReseptløsningen
blitt dyrere.
Departementet anslår at det vil koste 6-9 mill. kroner årlig å forvalte
reseptformidleren.