Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra
Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø,
og fra Venstre, Anita Østby, viser til Regjeringens
forslag i Ot.prp. nr. 70 (2006-2007) Om lov om endringer i sosialtjenesteloven
og i enkelte andre lover, der formålet med lovendringene
er innføring av et nytt kvalifiseringsprogram med tilhørende
kvalifiseringsstønad for personer med vesentlig nedsatt
arbeids- og inntektsevne og uten, eller med svært begrensede,
ytelser til livsopphold i folketrygden.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
det nye kvalifiseringsprogrammet og stønaden
er en viktig reform og et vesentlig element i Regjeringens og Stortingets
bekjempelse av fattigdom i Norge. Det vises i den forbindelse også til
Handlingsplan mot fattigdom, som ble lagt fram som vedlegg til St.prp.
nr. 1 (2006-2007), og som videreføres i St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at kvalifiseringsprogrammet og
-stønaden er ett av tiltakene som ble lansert i forbindelse
med St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering, og
som Stortinget ga sin tilslutning til.
Komiteen viser i den forbindelse til
sine merknader i Innst. S. nr. 148 (2006-2007), spesielt sidene 24-25
og sidene 43-45, der kvalifiseringsprogrammet er nærmere
omtalt. Komiteen viser særlig til kvalifiseringsprogrammets
betydning for en gruppe som hittil har vært henvist til økonomisk
sosialhjelp som viktigste inntektskilde, uten muligheter til å ta
del i de arbeidskvalifiserende tiltakene som Arbeids- og velferdsetaten
rår over. Med det nye kvalifiseringsprogrammet forsterkes
arbeidslinjens muligheter for en gruppe som hittil har falt utenfor,
med de fordeler det innebærer for den enkelte og for samfunnet
som helhet. Den enkelte får muligheter til å komme
ut av en tilværelse som passiv stønadsmottaker
og kvalifisere seg for arbeidsmarkedet. Samfunnet får tilgang
på tiltrengt arbeidskraft.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at kvalifiseringsprogrammet er
en nyskaping, og at det derfor kan være en viss usikkerhet
knyttet til hvordan ordningen vil virke i praksis, hvor mange som
blir tatt inn i programmet, hvilke deler av målgruppen
langtids sosialhjelpsmottakere som blir omfattet, hvilke tiltak
de får og i hvor stor grad det kan bli behov for supplerende sosialhjelp
i tillegg.
Komiteen ser positivt på at
Regjeringen allerede fra oppstarten av, legger stor vekt på en
løpende følgeevaluering, som kan gi grunnlag for
justeringer underveis.
Komiteen viser til at Regjeringen vil etablere måleindikatorer
og kontinuerlig evaluering av oppnådde resultater i løpet
av innfasingen av programmet, og gir sin tilslutning til dette.
Programmet har som formål å redusere fattigdom,
og deler av målgruppen tilhører de aller fattigste
i samfunnet. Det er derfor helt vesentlig å ha gode indikatorer
og derav følgende muligheter til å foreta nødvendige
justeringer underveis, dersom det viser seg å være
behov for det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 148 (2006-2007) til St.meld.
nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering der innføringen
av kvalifiseringsprogram og -stønad ble behandlet.
Disse medlemmer sluttet seg til intensjonene i
kvalifiseringsprogrammet som skal gi mulighet for personer som er
blitt avhengige av økonomisk sosialhjelp, men som fortsatt
har en arbeidsevne, stor eller liten, til tiltak som kan bidra til å føre
vedkommende tilbake til en aktiv tilværelse og deltakelse
i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre anser det som en plikt for alle voksne,
arbeidsdyktige personer selv å ta ansvar for å skaffe
seg arbeid og inntekter som er nødvendig til livsopphold
for seg og sin nærmeste familie. Disse medlemmer er
også av den oppfatning at det er en plikt for samfunnet å ta
ansvar for at personer som, av ulike grunner, uhell, ulykker og
helsemessige forhold, ikke er i stand til slik innsats, får den
hjelp og de tiltak som er relevante og nødvendig for å gjenopprette
eller etablere grunnleggende livsgrunnlag.
Komiteen gir sin tilslutning til at
ansvaret for det nye kvalifiseringsprogrammet legges til kommunene
gjennom en rettslig forankring i nytt kapittel 5A i sosialtjenesteloven,
siden målgruppen først og fremst vil være
personer som er avhengig av økonomisk sosialhjelp som viktigste
kilde til livsopphold. Gjennom forankring i sosialtjenesteloven
blir det nye kvalifiseringsprogrammet et viktig arbeidsredskap i det
samlede tjenestetilbudet ved NAV-kontorene.
Komiteen viser videre til Regjeringens arbeid med
endelig lovforankring som ledd i oppfølgingsarbeidet etter
Bernt-utvalget og Wisløff-utvalget og arbeidet med ny tidsbegrenset
inntektssikring i folketrygden, og avventer dette.
Komiteen viser til de foreslåtte
kriteriene for deltakelse i kvalifiseringsprogrammet, og gir sin
tilslutning til Regjeringens forslag om at programmet skal tilbys
personer i yrkesaktiv alder som har vesentlig nedsatt arbeids- og
inntektsevne og ingen eller svært begrensede ytelser til
livsopphold etter folketrygdloven eller arbeidsmarkedsloven. Komiteen viser
til betydningen av at det i samarbeid mellom førstelinje
ved NAV-kontorene og mulige deltakere i programmet gjennomføres
en grundig arbeidsevnevurdering, som grunnlag for tett og målrettet
oppfølging i programperioden. Komiteen viser
også til retten til individuell plan, som følger
av forslag til § 5A-5. Komiteen understreker
betydningen av at også andre tiltak enn rent arbeidsrettede
tiltak kan inngå i programmet, tilpasset den enkeltes behov.
Komiteen er opptatt av at en arbeidsevnevurdering
må ha et positivt utgangspunkt, med mer fokus på hva
det enkelte individ kan enn hva det ikke kan. Mennesker er ulike,
og trenger ulike løsninger. Velferdstilbudene må alltid
bygge på respekt for det enkelte menneskes integritet,
og i langt større grad tilpasses den enkeltes ønsker
og behov enn i dag.
Komiteen støtter den fleksibiliteten
det legges opp til, ved at det ikke lages uttømmende liste
over hvilke typer av tiltak som kan inngås, men at tiltakene
kan inneholde elementer av både behandling, opptrening
og egenaktivitet. Deltakerne i programmet vil ofte være
personer som står langt fra det ordinære arbeidsmarkedet.
Fleksibilitet i innhold vil styrke mulighetene for å utløse
den arbeidsevnen den enkelte kan oppnå gjennom kvalifiserende
tiltak. Komiteen vil i den forbindelse understreke
at selv om målet med kvalifiseringsprogrammet er å kunne
forsørge seg selv gjennom eget arbeid, vil det uansett
ha en verdi for den enkelte og for samfunnet, selv om den framtidige
arbeidsevnen ikke er tilstrekkelig til å fylle en heltids
stilling. Ulike former for deltid eller deling av arbeidsoppgaver
med andre i samme situasjon, vil også utløse en
arbeidskraftreserve med betydning for den enkeltes livskvalitet
og samfunnets behov for arbeidskraft.
Komiteen viser også til forslaget om
fleksibilitet i programmet, både når det gjelder
varigheten av det enkelte programmet, mulighetene for avbrudd eller
pause hvis situasjonen for den enkelte deltaker skulle tilsi det,
samt mulighetene for å kunne få en ny mulighet
på et nytt program, dersom vedkommende tidligere har måttet
gi opp å fullføre påbegynt kvalifisering.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser også til den begrensningen
som ligger i at retten til kvalifiseringsprogram forutsetter at
NAV-kontoret kan tilby tilpasset program. Flertallet forutsetter
at dette bare gjelder i helt spesielle tilfeller, gitt den fleksibiliteten det
legges opp til i sammensetningen av individuelle tiltaksplaner.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, viser til den fristen
som er satt på seks måneder fra søknad
til iverksetting av individuelt program. Fristen tjener en dobbel
hensikt. På den ene side skal den bidra til å sikre
god kvalitet i programmet gjennom grundig kartlegging, arbeidsevnevurdering
og sammensetning av tiltak som er optimalt tilpasset deltakernes
individuelle behov. På den annen side skal den sikre deltakerne
en effektiv tjenesteyting. Dette flertallet understreker
at fristen er en maksimalfrist, der målet må være
at saksbehandlingen ikke skal ta lenger tid enn det som er nødvendig
i det enkelte tilfelle.
Komiteen viser til brev fra statsråd
Bjarne Håkon Hanssen, datert 16. oktober 2007, der det
vises til at deltakere på kvalifiseringsprogram har yrkesskadedekning
på linje med deltakere i introduksjonsprogram (jf. forslag
til endring av folketrygdlovens § 13-11) for den delen
av programmet som består av arbeidsrettede tiltak og arbeidssøking,
samt andre tiltak som kan være med å støtte
opp under og forberede overgang til arbeid (opplæringstiltak,
motivasjonstrening, mestringstrening og lignende). Komiteen viser
i den forbindelse til behovet for god informasjon til deltakerne
i kvalifiseringsprogram, slik at de vet hvilke aktiviteter i programmet
deres som er dekket av yrkesskade, og hvilke som ikke er det.
Komiteen viser til at det ordinære sosialhjelpssystemet
er ment for dem som trenger bistand i en kortere periode, og at
ordinær sosialhjelp består av både økonomisk
bidrag og økonomisk og annen rådgivning og veiledning.
Det nye i kvalifiseringsprogrammet er at det gir en rett til et
program som strekker seg over tid, er skreddersydd for den enkeltes
behov, at det åpner tilgang, også for sosialhjelpsmottakere,
til alle arbeidsrettede tiltak som arbeids- og velferdsetaten rår
over, også i kombinasjon med andre typer tiltak og med
en stønad som tilstås for hele programperioden.
En lovfestet rett til kvalifiseringsprogram gir søkere
og deltakere en sterkere posisjon i forhold til forvaltningen enn
det som følger av gjeldende regelverk. Komiteen understreker
betydningen av tett oppfølging underveis i programmet, slik
at unødige pauser unngås og god kontinuitet og progresjon
i tiltakene sikres.
Komiteen viser til at lov om sosiale tjenester blant
annet har som formål å fremme økonomisk
og sosial trygghet, bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra
til økt likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer.
Videre er stønad til livsopphold (lovens § 5-1)
ment som et virkemiddel for å gjøre mottakerne
selvhjulpne. Denne målsettingen skal fortsatt gjelde for
alle sosialhjelpsmottakere, enten de med de foreslåtte
lovendringene kvalifiserer for deltakelse i kvalifiseringsprogram
eller ikke. Komiteen viser til Rundskriv I-34/2001
til lov om sosial tjenester, der det blant annet heter at økonomisk
stønad er en midlertidig ytelse, og at dersom det er nødvendig
for å oppfylle lovens formål om selvhjulpenhet,
kan det foretas en helhetsvurdering av søkerens totale økonomiske,
sosiale og helsemessige situasjon og sette inn andre hjelpetiltak
enn økonomisk støtte. Komiteen viser
videre til at Regjeringen i forbindelse med oppfølgingen
etter St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering,
arbeider med å utvikle felles arbeids- og funksjonsevnevurderinger
for arbeids- og velferdsforvaltningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til formålet med foreliggende
endringer i lov om sosiale tjenester, som er å hjemle kvalifiseringsprogram
og -stønad som et nytt tiltak for dem i yrkesaktiv alder
med vesentlig nedsatt arbeidsevne og ingen eller svært
begrensede rettigheter i folketrygden. Kompetanseutvikling og nye,
felles og mer effektive arbeidsmetoder for kommunene og Arbeids-
og velferdsetaten vil imidlertid komme alle mottakere av sosialhjelp
til gode, enten de skal på kvalifiseringsprogram eller vurderes å ha
mindre omfattende behov for oppfølging.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
Regjeringens forslag om at kvalifiseringsprogrammet skal tilbys
til personer i yrkesaktiv alder som har en vesentlig nedsatt arbeids- og
inntektsevne og svært begrensede inntekter til livsopphold
fra folketrygden eller andre kilder. Disse medlemmer anser
imidlertid at alle som er avhengige av økonomisk sosialhjelp
bør være berettiget til assistanse og veiledning
for å komme over i inntektsbringende arbeid, aktivisering/opptrening
eller bli overført til mer permanente trygdeytelser dersom rehabilitering
ikke lar seg gjennomføre. I Ot.prp. nr. 70 (2006-2007)
legges det til grunn at det skal foretas en grundig arbeidsevnevurdering
som grunnlag for tett og målrettet oppfølging
i programperioden. Disse medlemmer støtter
dette, men viser til at det også legges til grunn at tiltakene
i kvalifiseringsprogrammet kan inneholde elementer av både
behandling, opptrening og egenaktivitet og at det skal innføres
en rett til individuell plan. Slik disse medlemmer ser
det bør kvalifiseringsprogrammet på denne bakgrunn
omfatte alle mottakere av økonomisk sosialhjelp som da
vil få en grundig vurdering som grunnlag for planen og
tett oppfølging i forhold til denne. Slik oppfølging
av alle brukere vil etter disse medlemmers mening
gi et godt grunnlag for å begrense langtidsbruk av økonomisk
sosialhjelp, noe som er i tråd med intensjonene bak ytelsen. Disse
medlemmer støtter derfor et fleksibelt og innholdsrikt
kvalifiseringsprogram som omfatter alle brukere av økonomisk
sosialhjelp.
Disse medlemmer støtter en fleksibel
kvalifiseringsordning, men mener det bør legges inn strenge
krav til oppfølging slik at pauser og avbrudd i et kvalifiseringsløp
kan forhindres i størst mulig grad. Det må etter disse
medlemmers mening ikke legges opp til at stadig nye opplegg
prøves og forlates til fordel for nye forsøk. Disse
medlemmer viser til sine merknader i Innst. S. nr. 148 (2006-2007) der
det pekes på at det må ansees som en plikt for
brukeren å følge de opplegg og tilbud som blir
gitt, slik at alle tiltak som kan bidra til yrkesaktivitet, egeninnsats
og muligheter til å klare seg selv økonomisk blir tatt
i bruk.
De brukere som ikke kan tilbakeføres til yrkesaktivitet
bør etter disse medlemmers mening snarest
mulig vurderes for overføring til permanente trygdeytelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at økonomisk sosialhjelp
i utgangspunktet er ment å være en velferdsordning
som skal sikre nødvendige livsoppholdsutgifter over en
begrenset periode. Det at det finnes mennesker som har levd med økonomisk
sosialhjelp som hovedinntektskilde i årevis er således
en fallitterklæring i velferdspolitikken og ikke i tråd med
det som er sosialtjenestelovens formål.
Dersom en skal dele inn sosialhjelpsmottakere i ulike grupper
vil man kunne si at det finnes en tredeling: For det første
finnes det de som med egen hjelp eller med enkel bistand kan forventes å komme
ut i arbeid igjen. For det andre finnes de som har liten eller ingen
relasjon til arbeidslivet og som forventes å trenge mye
bistand over lang tid for å være kvalifisert til
arbeid. Og, for det tredje finnes de som av ulike grunner kanskje
ikke vil ha noen fremtid i arbeidslivet. Disse medlemmer oppfatter
at kvalifiseringsprogrammet skal tilbys til mennesker som oppfattes å ha
liten eller ingen relasjon til arbeidslivet og som ofte har hatt økonomisk
sosialhjelp som hovedinntektskilde over lang tid. Dette innebærer
at et stort flertall av de som i dag mottar økonomisk sosialhjelp ikke
vil oppfylle kriteriene for kvalifiseringsprogrammet. Det er viktig å påpeke
at de gruppene som ikke omfattes av lovendringene i Ot.prp. nr.
70 (2006-2007), likevel skal ha en rett og en plikt til avklaring,
aktivitet og individuell plan.
Disse medlemmer mener at alle som mottar økonomisk
sosialhjelp skal få en arbeidsevnevurdering, uavhengig
av om en er søker om plass på kvalifiseringsprogrammet.
Dette bør være en grunnleggende betingelse i systemet
som legger til rette for videre hjelp, enten det er i form av enkel
bistand, kvalifiseringsprogram eller overføring til en
trygdeytelse: De som mottar økonomisk sosialhjelp og som
forventes å kunne komme tilbake i arbeid på egenhånd eller
med enkel bistand, skal møtes med en forventning om aktivitet
og arbeid i den perioden en er mottaker av stønad - uten
at dette skal utløse noen økning i stønadsbeløpet.
De som av ulike grunner ikke forventes å ha noen mulighet
for å gå ut i arbeidslivet, skal få et
adekvat aktivitetstilbud og få en trygdeytelse til dekning
av livsopphold.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
derfor følgende forslag:
"Stortinget viser til foreslått endring i § 5A-1, pkt. a,
om arbeidsevnevurdering og ber Regjeringen sørge for at
alle som mottar økonomisk sosialhjelp, skal gjennomgå en
slik vurdering, slik at en tidlig i et stønadsløp
kan sette inn riktige tiltak for å hjelpe mennesker til å være
selvhjulpne."
Disse medlemmer viser videre til retten til individuell
plan. Slik kvalifiseringsprogrammet er utformet og slik hensikten
med programmet er ment å være, er det noe passivt
at muligheten til individuell plan skal begrenses til en rettighet. Disse
medlemmer viser til kriteriet om arbeidsevnevurdering og
forutsetningen om koordinert bistand, og oppfatter således
at utforming av en individuell plan må være en
forutsetning for å kunne delta i kvalifiseringsprogrammet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
derfor følgende forslag:
"§ 5A-5 første punktum skal lyde:
For å delta i kvalifiseringsprogrammet forutsettes det
at deltakerne har forpliktet seg til å følge en
individuell plan."
Komiteens medlem fra Venstre er positiv
til grunntanken i kvalifiseringsprogrammet, nemlig at det enkelte
individ som i dag står utenfor arbeidslivet skal bli bedre
i stand til å komme inn i arbeidslivet. Dette medlem er
imidlertid bekymret over at kvalifiseringsprogrammet ikke er omfattende nok
og kommer de som virkelig trenger det til gode. Dette medlem ønsker
innført en garantert minsteinntekt, en borgerlønn
til alle langtidsmottakere av sosialhjelp i størrelsesorden
2,5 G som skattbar inntekt. Borgerlønn vil kunne
hindre den belastningen og skammen mange opplever det er å motta
sosialhjelp, og det å bli sendt fra kontor til kontor i
det offentlige hjelpeapparatet. En slik ordning vil bidra til å hindre
at folk føler seg som klienter, motvirke passivitet, samt
gjøre det enklere for den enkelte å vite hva man
har krav på av minimalytelser fra det offentlige. Mottakerne
av borgerlønn skal ha en individuell plan som skal være
forpliktende både for brukeren og det offentlige for å sikre
den enkelte en bedre eller mer stabil tilværelse.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til forslaget om et nivå på stønaden
på 2 G, og støtter forslaget om at det i
tillegg kan gis både barnetillegg og bostøtte,
for å sikre at de som velger å gjennomføre
et kvalifiseringsprogram skal få en økonomisk
belønning for den innsatsen de legger ned til beste for
seg selv og for samfunnet som helhet.
Flertallet viser til at det i noen tilfeller kan
bli behov for supplerende sosialhjelp i tillegg til kvalifiseringsstønaden.
Omfanget antas imidlertid å bli begrenset, som følge
av tilleggsytelser (barnetillegg, barnetrygd og bostøtte)
og gunstige regler om avkorting mot egen arbeidsinntekt. Siden kvalifiseringsprogram
og økonomisk sosialhjelp heretter skal behandles ved samme
kontor, forutsetter flertallet at det kan legges
opp til en enkel saksbehandling i de tilfellene der behov for supplerende
sosialhjelp kan oppstå.
Flertallet viser til at kvalifiseringsstønaden
er utformet med utgangspunkt i det regelverket som gjelder for introduksjonsordningen
for innvandrere. Personer på introduksjonsordningen med
forsørgeransvar og eventuelle andre behov for stønad
utover fastsatt nivå, vil kunne få sosialhjelp
i tillegg til ordinær stønad. Det vil også gjelde
personer med kvalifiseringsstønad. Flertallet viser
videre til sin generelle merknad om muligheter for justeringer i
ordningen underveis, dersom følgeevalueringen skulle vise at
det er behov for det.
Komiteen ber om at en er spesielt oppmerksom
på situasjonen for dem som har behov for gjeldsrådgivning
og gjeldssanering, og bidrar til at spørsmålet
om kreditorvern i programperioden blir tatt opp. Komiteen viser
i denne forbindelse til brev fra statsråd Bjarne Håkon
Hanssen, datert 16. oktober 2007, om dette temaet. Statsråden
viser i brevet til gjeldende regler i dekningsloven og gjeldsordningsloven
og gjeldende praksis ved mange namsmannsembeter, som gjør
at enkelte deltakere på kvalifiseringsprogram i prinsippet
vil kunne oppleve at det blir foretatt utleggstrekk i kvalifiseringsstønaden eller
inntekter de måtte ha ved siden av denne, men at sosialtjenesten
i kommunene har plikt til å bistå med frivillig
eller tvungen gjeldsordning. Statsråden viser videre til
at deltakere med mindre alvorlige gjeldsproblemer, uten krav på gjeldsordning,
likevel vil ha en fordel av å delta i kvalifiseringsprogrammet,
også økonomisk. Komiteen har videre
merket seg at statsråden er opptatt av at kvalifiseringsprogrammet skal
framstå så attraktivt som mulig, og at Regjeringen
i forbindelse med gjennomføringen av kvalifiseringsprogrammet
vil be kommunene bistå deltakere med gjeldsproblemer i
kontakten med kreditorene. Komiteen ber om at ytterligere
tiltak blir vurdert så raskt som mulig, dersom det i den
løpende evalueringen av programmet viser seg å bli
behov for det.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at kvalifiseringsstønaden
er en ny ordning, som skal bidra til økt rettferdighet
mellom grupper som er i en vanskelig livssituasjon. Personer som
i dag er langtidsmottakere av sosialhjelp, uten de rettigheter som
folketrygden gir til rehabilitering og/eller attføring,
vil gjennom kvalifiseringsprogram og -stønad få samme
mulighet til å kvalifisere seg for et framtidig yrkesliv,
som dem med rettigheter i trygdesystemet. Flertallet ser dette
som en klar velferdsforbedring. Samtidig er det viktig at det ordinære
sosialhjelpssystemet består, for dem som har behov for
bistand i en overgangsperiode.
Komiteen viser til at ordinær
sosialhjelp ikke er ment å være en varig inntektskilde
over tid. Likevel har dette til nå vært eneste
muligheten for mange. Komiteen vil derfor presisere
at kvalifiseringsprogrammet i prinsippet er åpent for alle
langtidsmottakere av sosialhjelp, og at personer som etter en grundig
arbeidsevnevurdering viser seg ute av stand til å nyttiggjøre
seg kvalifiseringsprogram og komme i arbeid, raskest mulig bør
vurderes med sikte på å komme over i det ordinære
trygdesystemet, med en forutsigbar inntekt på et nivå det
er mulig å leve av. En vurdering i forhold til kvalifiseringsprogrammet vil
blant annet innebære en kartlegging og en arbeidsevnevurdering
som vil kunne bidra til å klargjøre en søkers
muligheter i trygdesystemet. En langvarig tilværelse som
sosialhjelpsmottaker, med den usikkerheten som følger av
månedlige søknader, er, etter komiteens mening,
ingen ønsket situasjon, verken for den enkelte eller for
samfunnet.
Komiteen viser i denne forbindelse til St.prp. nr.
1 (2007-2008) Arbeids- og inkluderingsdepartementet, der det vises
til at mottakere av sosialhjelp er overrepresentert blant personer
med vedvarende lavinntekt. Det vises videre til at departementet
siden 2001 har gitt veiledende retningslinjer for kommunenes utmåling
av stønad til livsopphold, som Regjeringen ifølge
brev til Sivilombudsmannen av 14. august 2007, nå vil
evaluere. Komiteen viser til at Regjeringen i denne
forbindelse også vil vurdere hensiktsmessigheten av en
form for minstesats, for eksempel en minste normering av sentrale
kostnadskomponenter for livsopphold, veid opp mot målet
om å stimulere til arbeid, effekter av og forholdet til
kvalifiseringsprogrammet og en utmåling tilpasset den enkeltes
behov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 148 (2006-2007) der det legges
til grunn at kvalifiseringsprogrammet kan innføres innenfor
dagens rammer for økonomisk sosialhjelp dersom satsene blir
normert, tilnærmet like og på et nivå som
det er mulig å leve av. Disse medlemmer er
opptatt av at nivået på den økonomiske
sosialhjelpen skal være tilnærmet likt over hele
landet, uavhengig av kommunenes økonomiske situasjon og
politiske prioriteringer og har derfor gått inn for at
sosialhjelpen skal være et statlig ansvar forvaltet av
NAV-kontorene som en integrert del av virksomheten. Disse
medlemmer støtter derfor ikke innføringen
av en spesiell kvalifiseringsstønad som, slik disse
medlemmer ser det, vil føre til en inndeling av
mottakerne av økonomisk sosialhjelp i A- og B-lag der de
som kanskje er dårligst stilt også får
de dårligste ytelsene. Disse medlemmer mener
derfor det isteden bør fokuseres på å videreutvikle
dagens eksisterende stønadsordninger, slik at økonomisk
sosialhjelp ikke blir en langvarig ytelse.
Disse medlemmer viser til at dette er et syn som
deles av blant annet Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, noe som
kom klart frem i komiteens høringer i forbindelse med behandlingen
av St.meld. nr. 9 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 148 (2006-2007)
og Ot.prp. nr. 70 (2006-2007).
Disse medlemmer vil bemerke at Regjeringen synes å ha
vært svært selektiv i sin håndtering
av høringssvarene. Dette er også bemerket fra
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon i forbindelse med komiteens
høring.
Disse medlemmer vil vise til uttalelser fra arbeids-
og inkluderingsministeren i Dagbladet den 9. og 10. oktober
2007 der han uttaler at det ikke er aktuelt å øke
sosialhjelpssatsene for dem som ikke deltar i kvalifiseringsprogrammet.
Dette vil, etter disse medlemmers mening, gi store
differanser i ytelsene slik kvalifiseringsstønaden er lagt
opp, med en ytelse på 2 G i tillegg til barnetillegg og
bostøtte. Disse medlemmer kan på denne
bakgrunn ikke støtte innføringen av kvalifiseringsstønaden
slik den er presentert i Ot.prp. nr. 70 (2006-2007).
Komiteen viser til sine merknader i
Innst. S. nr. 148 (2006-2007) til St.meld. nr. 9 (2006-2007) når
det gjelder forskjeller i mulighetene til å klage på innholdet
i enkeltvedtak i henhold til lov om sosiale tjenester og enkeltvedtak
i henhold til lov om folketrygd. Komiteen henviser
der til det oppfølgingsarbeidet Regjeringen har igangsatt
etter Bernt-utvalget og Wisløff-utvalget, med vurderinger
av økt samordning av lovverket på helse- og sosialfeltet. Komiteen viser
dessuten til brev fra Sivilombudsmannen til Arbeids- og inkluderingsdepartementet
datert 18. juni 2007 og departementets svarbrev datert 14. august
2007, der det vises til at Regjeringen allerede nå vil
starte et arbeid med å vurdere klagesystemet i arbeids-
og velferdsforvaltningen. Komiteen avventer resultatet
av dette arbeidet og viser til sin kommentar i Innst. S. nr. 148
(2006-2007) om at kvalifiseringsprogrammets innhold og utforming
ligner mer på den nye midlertidige inntektssikringen i
folketrygden enn på økonomisk sosialhjelp i tradisjonell forstand.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til § 5A-3
i proposisjonen, hvor det gis en maksimal grense på seks
måneder fra vedtak om kvalifiseringsprogram er gjort og
til programmet iverksettes. Disse medlemmer viser
til at lang ventetid i en forberedelsesprosess vil vanskeliggjøre
motivasjon for endring og mener derfor at denne tidsrammen bør
begrenses. Det vises i denne sammenheng til høringsuttalelser
fra Landsorganisasjonen i forbindelse med arbeids- og sosialkomiteens
behandling av proposisjonen.
Disse medlemmer foreslår på denne
bakgrunn derfor følgende endring:
"§ 5A-3 skal lyde:
Kommunen skal tilrettelegge og iverksette kvalifiseringsprogram
for person som omfattes av bestemmelsene i §§ 5A-1
og 5A-2 fra det tidspunktet kvalifiseringsprogrammet angir, men
senest innen tre måneder etter at søknad om deltakelse
har kommet inn."