Straffelovgivningen består av to hoveddeler: bestemmelser
om de enkelte straffbare handlingene (den spesielle del) og alminnelige
bestemmelser som gjelder for alle eller de fleste straffebudene
(den alminnelige del).
Den alminnelige delen i den nye straffeloven ble vedtatt som
lov 20. mai 2005 nr. 28. Den foreliggende proposisjonen
inneholder det første av to lovforslag om den spesielle
delen i straffeloven 2005, samt enkelte endringer i den alminnelige
delen. Bestemmelser om straff finnes også i annen lovgivning.
Behovet for å endre annen lovgivning vil i hovedsak bli behandlet
i den andre delproposisjonen, som departementet tar sikte på å fremme
i løpet av 2008.
Arbeidet med den spesielle delen reiser spørsmål om
hvordan straffebestemmelsene skal utformes. En del grunnleggende
valg ble truffet i arbeidet med den alminnelige delen, men noen
spørsmål gjenstår og er drøftet
i proposisjonen. Et hovedsynspunkt er at straffebestemmelsene bør
utformes slik at de blir mer tilgjengelige enn i dag.
Folkerettslige forpliktelser setter i stadig større grad
premisser for vurderingene av hvilke handlinger som skal kunne straffes,
og for hvor streng straff som skal kunne anvendes. Spørsmålene
dette reiser, er drøftet i et kapittel om internasjonaliseringen
av straffelovgivningen.
Norsk straffelovgivning inneholder ikke i dag alminnelige bestemmelser
om hvilke forhold det skal legges vekt på ved utmålingen
av straff. Straffutmålingen skjer i dag på bakgrunn
av en straffutmålingstradisjon i rettspraksis. Selv om
hvert tilfelle må vurderes konkret, har det utkrystallisert
seg momenter som generelt kommer i betraktning når domstolene utmåler
straffen. Departementet foreslår å lovfeste slike
skjerpende og formildende omstendigheter i straffutmålingen.
Hovedformålet er å gjøre straffeloven
mer informativ og tilgjengelig. Det er også positivt om
en kodifisering kan bidra til å opprettholde og kanskje
styrke en ensartet straffutmåling i likeartede saker.
Proposisjonen inneholder også et forslag om at det ved
ilegging av flere strafferettslige reaksjoner skal ses til at den
samlede reaksjonen er rimelig sett hen til lovbruddet. Bestemmelsen
lovfester Høyesteretts praksis, og er ikke ment å endre
gjeldende rett.
Departementet foreslår et eget kapittel i loven med
bestemmelser om folkemord, krigsforbrytelser og forbrytelser mot
menneskeheten. Bakgrunnen for bestemmelsene er i første
rekke opprettelsen av Den internasjonale straffedomstolen. Vedtektene
for Den internasjonale straffedomstolen er basert på at
det i utgangspunktet er statene selv som skal strafforfølge disse
alvorlige forbrytelsene. Bare der den aktuelle staten ikke kan eller
vil gjøre det, skal Den internasjonale straffedomstolen
behandle saken. Norsk straffelovgivning bør derfor gjøre
det mulig for norske domstoler å straffedømme
for de samme forbrytelsene som Den internasjonale straffedomstolen
kan pådømme.
Det skal etter forslaget være en krigsforbrytelse å rekruttere
eller bruke barn i væpnede styrker. Etter Roma-vedtektene
og folkerettslig sedvane er aldersgrensen 15 år. I forslaget
er aldersgrensen 18 år.
Det foreslås også at forbund om og oppfordring til å begå folkemord,
forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser skal være
straffbart, og en egen bestemmelse om ansvar for overordnede som kunne
ha forhindret overgrepene.
I lys av høringen har departementet vurdert om det er
forenlig med Grunnloven § 97 å la de
nye bestemmelsene få anvendelse på handlinger
som er begått før loven er satt i kraft. Departementet
finner spørsmålet tvilsomt. Det foreslås
at de nye reglene skal gjelde for handlinger som allerede er begått,
men bare dersom handlingen på gjerningstidspunktet var straffbar
etter de dagjeldende reglene. Handlingene skal dessuten ikke kunne
straffes strengere enn etter reglene som gjaldt på gjerningstidspunktet.
Straffansvar for folkemord, forbrytelse mot menneskeheten og
krigsforbrytelse som ikke allerede er foreldet når kapittel
16 settes i kraft, foreldes ikke dersom den øvre strafferammen
minst er fengsel i 15 år eller mer. Det foreslås
dessuten å endre utleveringsloven slik at det blir adgang
til å utlevere personer som er tiltalt eller dømt
for slike lovbrudd selv om straffansvaret allerede er foreldet etter
norsk rett.
Forslaget til lov inneholder også bestemmelser til vern
om rikets selvstendighet og andre grunnleggende nasjonale interesser.
Det er et gjennomgående trekk ved lovforslagene at de verner
flere grunnleggende nasjonale interesser enn straffeloven 1902.
For eksempel er sentral infrastruktur og norske naturressurser vernet
i større grad enn i dag.
Departementet går inn for å videreføre
straffeloven 1902s bestemmelse om straff for deltakelse mv. i en
voldelig sammenslutning med politiske mål.
Straffansvar for terrorhandlinger og terrorrelaterte handlinger
er regulert i forslaget til kapittel 18. Lovforslaget som legges
frem bygger videre på norske og felleseuropeiske rettsprinsipper.
Sett under ett medfører forslaget bare en beskjeden nykriminalisering.
Forslaget inneholder imidlertid mer spesialiserte og eksplisitte
straffebestemmelser som gjør straffansvaret for terrorhandlinger
og ikke minst terrorrelaterte handlinger mer synlig. En terrorhandling
skal fortsatt kunne straffes med fengsel inntil 21 år.
Nytt er at grove terrorhandlinger skal kunne straffes med fengsel
inntil 30 år.
Det fremmes videre forslag om et strengere straffansvar for ulovlig
transport og annen befatning med masseødeleggelsesvåpen.
Det fremmes ikke forslag om utvidet adgang til å bruke
skjulte tvangsmidler eller andre metoder for å bekjempe
terrorhandlinger og terrorrelaterte handlinger. I stedet er tiden
inne for å vurdere om den gjeldende lovgivningen på dette
området i praksis oppfyller lovgivernes intensjoner, og
om hensynet til personvern og rettssikkerhet er tilstrekkelig varetatt. Departementet
vil oppnevne et eget utvalg for å foreta disse vurderingene.
Forslaget til kapittel 19 i straffeloven 2005 inneholder bestemmelser
om vern av den offentlige myndighet og tilliten til den. Blant annet
foreslås det straffebud om valgordningen, om kjøp
og salg av stemmer, uberettiget valgdeltakelse og etterfølgende påvirkning
av valgresultatene.
I tillegg foreslås det bestemmelser som viderefører
straffeloven 1902s bestemmelser om vold mot offentlig tjenestemann,
trusler mot offentlig tjenestemann og forulemping og hindring av
offentlig tjenestemann.
Forslaget til bestemmelser om motarbeiding av rettsvesenet viderefører
i det vesentlige gjeldende rett. Det samme gjelder bestemmelsene
som verner offentlig myndighetsutøving ved å sette
straff for blant annet ulovlig utøving av offentlig myndighet
og for den som utøver yrke eller virksomhet uten nødvendig
offentlig tillatelse eller autorisasjon.
Videre foreslås det som i dag straff for ulike former
for hindring av tvangsfullbyrding og for krenking av forbud nedlagt
i dom.
Tilliten til offentlig myndighetsutøving vernes i forslaget
gjennom tre generelle bestemmelser om straff for tjenestefeil og
misbruk av offentlig myndighet. Straffebudene er modernisert og
forenklet sammenholdt med de tilsvarende bestemmelsene i straffeloven
1902. Straffansvaret er begrenset til å gjelde handlinger
begått i tilknytning til utøving av offentlig myndighet.
Forslaget viderefører straffansvaret for tortur og oppfyller
forpliktelsene i FNs torturkonvensjon. Etter forslaget kan en offentlig
tjenestemann som påfører en annen person skade
eller alvorlig fysisk eller psykisk smerte av nærmere angitte
grunner, straffes strengere enn etter de alminnelige bestemmelsene om
legemskrenkelser mv.
Forslaget til kapittel 20 i straffeloven 2005 inneholder forslag
til bestemmelser om vern av den offentlige ro, orden og sikkerhet.
Generelt kan det sies at bestemmelsene verner om flere ulike interesser
- liv, helse, offentlig samkvem og eiendom.
Departementet foreslår å videreføre
bestemmelsene i straffeloven 1902 som verner sårbare grupper mot
hatefulle ytringer og diskriminering og går dessuten inn
for å utvide vernet til også å omfatte
personer med nedsatt funksjonsevne.
Forslaget som nå legges frem har ingen nevneverdige økonomiske
eller administrative konsekvenser. Ikraftsettingen av straffeloven
2005 vil kreve noe ressurser til blant annet opplæring
og tilpasning av IKT-løsninger.