Sammendrag

Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag om utvidelse av pasientombudsordningen til å gjelde kommunale helse- og sosialtjenester. Endringen innebærer at pasientombudenes virkeområde utvides fra dagens avgrensning til spesialisthelsetjenesten til også å gjelde kommunale helse- og sosialtjenester.

Det redegjøres for utviklingstrekk innen helse- og sosialtjenesten siden slutten av 1980-tallet der økende kommunalt ansvar for å yte helse- og sosialtjenester har vært et viktig trekk. Det framholdes også at helsevesenet siden 1980 har gjennomgått en utvikling hvor pasientens selvbestemmelse og autonomi i langt større grad tillegges vekt.

Det redegjøres videre for pasientombudsordningens etablering og historikk. Det vises til at Stortinget ved behandlingen av Innst. S. nr. 165 (1994-1995) vedtok å be Regjeringen fremme forslag om lovfesting av ordningen med pasientombud i alle fylker. Pasientombudsordningen i spesialisthelsetjenesten ble lovfestet i lov 2. juli 1999 om pasientrettigheter. Loven trådte i kraft 1. januar 2001.

Det vises til at helse- og omsorgskomiteen i Innst. S. nr. 50 (2006-2007) støttet innholdet i St.meld. nr. 25 (2005-2006) om at en utvidet pasientombudsordning bør omfatte helse- og sosialtjenester, inkludert hele eller deler av sosialtjenestelovens virkeområde.

Det framholdes at til tross for avgrensningen til spesialisthelsetjenesten dreier mange av henvendelsene til pasientombudene seg om kommunale helse- og sosialtjenester eller samhandlingen mellom disse og spesialisthelsetjenesten. Det uttales at henvendelsene ombudene får, ofte er sammensatte, og at de krever en ombudsordning som dekker begge forvaltningsnivåene.

En utvidelse av ordningen vil innebære at over 110 000 personer som i dag mottar kommunale helse- og sosialtjenester, vil bli omfattet av pasientombudsordningen.

Helse- og omsorgsdepartementet foreslår at en utvidelse av pasientombudsordningen i denne omgang omfatter den kommunale helsetjenesten regulert i lov om kommunehelsetjenesten, med unntak av lovens kapittel 4a om miljørettet helsevern. Departementet foreslår videre at pasientombudsordningen utvides til å omfatte tjenestene regulert i lov om sosiale tjenester, med unntak av lovens kapittel 5 om økonomisk stønad og kapittel 5A Kvalifiseringsprogram og kvalifiseringsstønad. Endelig foreslår departementet å endre dagens navn "pasientombud" til "pasient- og brukerombud".

Det redegjøres for gjeldende rettsbestemmelser som angår pasientombudet.

Helse- og omsorgsdepartementet sendte et forslag om utvidelse av pasientombudsordningen på høring i april 2007 med høringsfrist i juli 2007.

Departementet har mottatt realitetsuttalelse fra 179 høringsinstanser.

Det framholdes at en utvidelse av pasientombudsordningen til å omfatte kommunenes helse- og sosialtjenester gir behov for nye stillinger. Samlet anslås behovet for mellom 28,2 og 30,2 årsverk for saksbehandlere for å gjennomføre utvidelsen av ordningen. I tillegg har 10 pasientombud meldt om behov for 4,15 nye årsverk til merkantilt personell.

Det uttales at en minimumsbemanning for å utvide pasientombudsordningen bør være ett saksbehandlerårsverk i hvert fylke/kontor ved oppstart av ordningen, og at det i tillegg vil være behov for økt bemanning ved de største fylkene, til sammen 25 stillinger. Ved utvidelse av pasientombudsordningen med 25 nye årsverk er det også behov for økning av merkantilt personell, og det legges til grunn en kostnad på 1,2 mill. kroner til 3 merkantile årsverk. Merbehovet ved en utvidelse anslås til 19,4 mill. kroner. Engangskostnader ved oppstart settes til 2,1 mill. kroner, slik at samlet sum er 21,5 mill. kroner i 2008-kroner.

Ordningen foreslås evaluert etter to års drift.

En utvidelse av pasientombudsordningen til å gjelde kommunale helse- og sosialtjenester innebærer en stor endring for pasientombudenes virksomhet. Ved statlig overtakelse av sykehusene i 2003 overtok Sosial- og helsedirektoratet ansvaret for pasientombudene. Departementet vil vurdere administrative tilknytningsformer for ombudene.