Fylkesmannens oppgaver knyttet til bevaring av innlandsfisk/høstbare
viltarter og jakt/fiske på disse artene samt oppgaver med å tilrettelegge
og ivareta allment friluftsliv skal overføres til fylkeskommunene.
Det samme gjelder vannregionmyndighet etter forskrift om vannforvaltning.
Slik myndighet er nå lagt til ni av fylkesmannsembetene. Vannforvaltningsforskriften
må endres som følge av denne omleggingen. Antallet fylkeskommuner
som vil få myndighet vil bli fastsatt i endret forskrift. I tillegg
får fylkeskommunene en styrket rolle i regional planlegging (på
grunnlag av ny plandel til plan- og bygningsloven) og i forhold
til klimautfordringen.
Oppgavene tilknyttet forurensningsfeltet forutsettes beholdt
hos fylkesmennene siden det arbeides med en omlegging fra enkeltkonsesjoner
til forskriftsfestede standardkrav, noe som innebærer at fylkesmannens
oppgaver i hovedsak blir å føre tilsyn med aktørene. Fylkesmennene
skal også fortsatt ha ansvaret for regionale oppgaver innen truede
og sårbare arter (blant annet rovvilt).
Oppgavene som foreslås overført til fylkeskommunene vil kunne
ses i sammenheng med andre fylkeskommunale oppgaver innenfor planlegging, idrett,
helse og verdiskaping basert på natur- og kulturarven. Staten vil
rendyrke forurensnings- og biomangfoldkompetanse i henhold til klart
nasjonale/statlige sektoroppgaver og ha et fortsatt ansvar for å ivareta
nasjonale miljøverdier i plansaksbehandlingen.
Regjeringen mener en med dette forslaget foretar en opprydding
mellom statlige oppgaver hvor regionalt handlingsrom er lite og
behovet for et nasjonalt helhetsgrep er helt nødvendig, og oppgaver
av mer utviklingskarakter. Vannrammedirektivet er et unntak, men
her er begrunnelsen at hovedvirkemidlet ligger i regionale planer
etter plan- og bygningsloven, som fylkeskommunene har ansvar for
på regionalt nivå.
Regjeringen mener forslaget ikke gir grobunn for etablering av
dobbeltkompetanse. Vinklingen på fylkesmannens og fylkeskommunenes
framtidige arbeid og roller blir ulik. Fylkesmannen blir kontrollinstans,
klagemyndighet og gjennomfører av rent statlig politikk, mens fylkeskommunene
får nye verktøy i rollen som regional utviklingsaktør og med oppgaver
av stimuleringskarakter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre, er uenige i at fylkeskommunen skal få større myndighet
i spørsmål om jakt innenfor en viss avstand fra land.
Disse medlemmer støtter heller ikke forslaget
om å overføre ansvaret for å fastsette skuddpremie for viltarter
som har jakttid og som gjør skade. Disse medlemmer mener
tvert imot at fastsetting av skuddpremie er en oppgave vi må kunne
forvente at kommunepolitikerne er i stand til å ivareta på en tilfredsstillende
måte, og fremmer derfor følgende forslag:
"I lov 29. mai 1981 nr. 38 gjøres følgende endringer:
§ 21 annet ledd skal lyde:
Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og
skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende
eller svevende fartøy drevet med motor. Kommunen kan for bestemte
områder og tidsrom øke eller minske avstanden.
§ 51 første ledd skal lyde:
Skuddpremie kan bare fastsettes for viltarter som har jakttid
og som gjør skade. Fastsettelsen av skuddpremie trenger godkjennelse
av kommunen eller den kommunen i samråd med direktoratet gir fullmakt."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, har ingen merknader og slutter
seg til Regjeringens vurdering og forslag.
Disse medlemmer viser for øvrig til
sine respektive merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) og går
imot forslagene. Disse medlemmer mener at Regjeringen
legger opp til en dublering av kompetanse- og myndighetsfunksjonene
på dette viktige området. Det vil etter disse medlemmers syn
svekke arbeidet og det kommunale selvstyre.