Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
valgte å fremme flere forslag i St.prp. nr. 1 (2008–2009) som betydde
en økt skattebyrde for næringslivet. Mange bedrifter vil få økt
formuesskatt som følge av de økte ligningsverdiene for næringseiendom
og avskaffelse av 80-prosentregelen. Mange familieeide bedrifter
vil måtte betale økt arveavgift ved generasjonsskifte på grunn av
de isolerte avgiftsskjerpelsene som inngikk i Regjeringens samlede
forslag om endringer i arveavgiftssystemet.
Disse medlemmer viser til de respektive partiers
merknader om disse forslagene i Innst. O. nr. 1 (2008–2009) og Innst.
S. nr. 1 (2008–2009). Forslagene fra Regjeringen var feilaktige
virkemidler, benyttet på et særdeles ugunstig tidspunkt for næringslivet.
I en tid da næringslivet opplever betydelige utfordringer på grunn
av finanskrisen, forsterker Regjeringen problemene gjennom disse
skatte- og avgiftsskjerpelsene. Disse medlemmer mener at
Regjeringen i tiltakspakken burde utsatt eller reversert disse delene
av det vedtatte skatte- og avgiftsopplegget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt på formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endringer:
§ 4-10 tredje ledd med tilhørende overgangsregel oppheves.
§ 17-10 skal lyde:
§ 17-10 Begrensning i samlede skatter
1. Hvis skattyters samlede skatter ved
endelig ligning overstiger 80 prosent av alminnelig inntekt fradratt
tillegg i alminnelig inntekt etter § 10-42, skal formuesskatt til
staten og dernest formuesskatt til kommunen nedsettes slik at nevnte
grense ikke overskrides. Skatt av nettoformue over 1 000 000 kroner
kan likevel ikke nedsettes under 0,8 prosent av den overskytende
formue.
2. Skatt som utlignes med hjemmel i petroleumsskatteloven
kan ikke nedsettes.
3. Samlede skatter etter første ledd omfatter:
a. Inntekts- og formuesskatt
til staten med unntak av toppskatt
b. Inntekts- og formuesskatt til kommunen
c. Inntektsskatt til fylkeskommunen.
4 Følgende beløp tas ikke i betraktning ved anvendelsen
av §§ 17-10 og 17-11:
a. Inntekt som skattlegges
med særskilt sats etter § 11-22 første ledd og skatt av slik inntekt
b. Særskatt til staten etter petroleumsskatteloven § 5
c. Tillegg etter ligningsloven kapittel 10.
5. Begrensning etter denne paragraf gis bare for skattyter
med rett til personfradrag etter § 15-4 og for slik skattyters dødsbo.
§ 17-11 skal lyde:
§ 17-11 Særlig om begrensning i samlede skatter for ektefeller
Ved ligning etter §§ 2-10 til 2-16 gjelder bestemmelsene i § 17-10
første ledd for inntekt som lignes under ett, og for skatten av
denne inntekten og felleslignet formue. Nedsettelsen av skatt skal
beregnes før fordeling etter § 2-13 og fordeles mellom ektefellene etter
størrelsen av den enkeltes nettoformue ved statsskatteligningen.
II
I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver gjøres
følgende endring:
§ 11A skal lyde:
§ 11A Verdsettelse av ikke-børsnoterte aksjer og andeler i ansvarlig
selskap og kommandittselskap
Verdien av ikke-børsnoterte aksjer settes til 30 prosent av aksjenes
forholdsmessige andel av aksjeselskapets samlede skattemessige formuesverdi
slik denne fastsettes etter skatteloven § 4-12 annet og fjerde ledd.
Andeler i ansvarlige selskap og kommandittselskap verdsettes på
tilsvarende måte. Ikke-børsnoterte aksjer i utenlandske selskaper
verdsettes til 30 prosent av aksjenes antatte omsetningsverdi, eller til
30 prosent av aksjenes forholdsmessige andel av aksjeselskapets
samlede skattemessige formuesverdi slik denne fastsettes etter skatteloven
§ 4-12 tredje og fjerde ledd når den avgiftspliktige krever dette.
Den avgiftspliktige kan likevel velge at verdien settes til aksjens
eller andelens forholdsmessige andel av selskapets samlede skattemessige
formuesverdi.
Verdsettelsestidspunktet etter denne paragraf er 1. januar i
det år rådigheten erverves.
III
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2009.
Endringen under II trer i kraft straks og med virkning for arv
og gave hvor rådigheten erverves av arve- og gavemottaker 1. januar
eller senere.
IV
Ved ikrafttreden av endringene under II oppheves overgangsregel
A og B til § 11A i lov 12. desember 2008 nr. 87 om endringer i lov
19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver."
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre,
foreslår at det blir innført ein rett til startavskrivingar for driftsmiddel
i saldogruppe d erverva i 2009. Ein viser til Innst. S. nr. 139
(2008–2009) pkt. 4.2 for bakgrunnen for forslaget.
Etter fleirtalet si oppfatning bør
startavskrivingane gjelde for driftsmiddel i saldogruppe d (personbilar,
traktorar, maskinar, reiskap, instrument, inventar mv.) som blir
erverva i 2009. Fleirtalet meiner at
kostpris for slike driftsmiddel med eingongsverknad for inntektsåret
2009 bør kunne startavskrivast med inntil 10 prosent i tillegg til
den ordinære avskrivingssatsen på 20 prosent. Det same gjeld påkosting
på eldre driftsmiddel i saldogruppe d som blir gjort i 2009, og
som etter dei alminnelege reglane skal førast på saldo (skattemessig
påkosting).
Dei samla avskrivingane for 2009 vil på vanleg måte (og utan
særskilde lovmessige tiltak) komme til frådrag i saldogrunnlaget
for driftsmiddel i saldogruppe d for etterfølgjande inntektsår.
Framtidige avskrivingar vil dermed bli redusert tilsvarande.
Fleirtalet legg til grunn at startavskrivingane vil
medføre ein del meirarbeid for likningsvesenet, men at dette kan
handterast for ein tidsperiode som er avgrensa til eitt inntektsår. Fleirtalet legg til grunn at det må gjerast
visse tilpassingar til dei alminnelege rutinane og skjema mv. for
avskrivingar.
Fleirtalet vil understreke at startavskrivingane
berre skal gjelde for avskriving i saldogruppe d for inntektsåret
2009. Denne tidsmessige avgrensinga meiner fleirtalet bør
komme til uttrykk i lovteksten ved at regelen berre omfattar driftsmiddel
som blir erverva, eller som det blir gjort påkosting på, i 2009.
Ervervs- og påkostingstidspunktet må ein forstå i samsvar med dei
alminnelege avskrivings- og tidfestingsreglane i skattelova elles.
Som hovudregel er dette ved levering av driftsmidlet, jf. skattelova § 14-30.
Fleirtalet peiker på at det blir
fastsett i regelen om iverksetjing at endringa i skattelova § 14-43
tredje ledd berre gjeld for inntektsåret 2009, og at endringa blir
oppheva frå og med inntektsåret 2010. Etter fleirtalet si
vurdering vil det derfor ikkje vere nødvendig med ei formell oppheving
av denne regelen.
Fleirtalet viser til følgjande forslag
til § 14-43 nytt tredje ledd og regel om iverksetjing i skattelova:
"I
Skattelova § 14-43 nytt tredje ledd skal lyde:
(3) Driftsmiddel som nevnt i saldogruppe d og som er ervervet
i 2009, kan i ervervsåret, i tillegg til avskrivning etter første
ledd, avskrives med inntil 10 prosent av kostpris. Tilsvarende gjelder
påkostning på driftsmiddel i saldogruppe d foretatt i 2009, jf. § 14-40
tredje ledd.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for inntektsåret
2009, og oppheves med virkning fra og med inntektsåret 2010."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er
viktig med tiltak for næringslivet som gjør at bedriftene kommer styrket
ut av nedgangstidene. Forbedring av avskrivningssatsene for maskiner
vil være et slikt bidrag som slår raskt inn i økonomien ved at det
påvirker investeringsbeslutningene i bedriftene, øker lønnsomheten
og gir miljøgevinster og energieffektivitetsforbedringer. Disse medlemmer viser til at uttalelsen
fra Fellesforbundets leder Arve Bakke, om at "økte avskrivningssatser
ville gitt bedriftene økte muligheter til å investere i nytt produksjonsutstyr
i nedgangstidene", viser at det er en samstemt oppfatning om viktigheten
av et slikt tiltak i industrien.
Disse medlemmer viser for øvrig til
sine merknader i Innst. S. nr. 139 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 14-43 første ledd bokstav d skal lyde:
d. personbiler, traktorer,
maskiner, redskap, instrumenter, inventar mv.: -25 prosent.
II
Endringen under I trer i kraft straks, med virkning fra og med
inntektsåret 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at etter gjeldende regler kan saldo for driftsmidler i saldogruppe
d (personbiler, traktorer, maskiner, redskap, instrumenter, inventar
mv.) avskrives med inntil 20 prosent. Dette er lavere enn i de fleste
andre land, og kan blant annet påvirke bedriftenes lokaliseringsbeslutninger. Disse medlemmer er opptatt av å legge
best mulig til rette for næringsvirksomhet i Norge. Forbedring av avskrivningssatser
er et viktig bidrag for at norsk næringsliv skal kunne hevde seg
i konkurransen, og at arbeidsplasser kan beholdes i Norge.
Disse medlemmer vil derfor gå inn
for at avskrivningssats for saldogruppe d økes til 30 prosent og
fremmer følgende forslag:
"I
§ 14-43 første ledd bokstav d skal lyde:
d. personbiler, traktorer,
maskiner, redskap, instrumenter, inventar mv.: -30 prosent.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at etter gjeldende regler kan saldo for driftsmidler i saldogruppe
e (skip, fartøyer, rigger mv.) avskrives med inntil 14 prosent. Disse medlemmer fremmer forslag om at
avskrivning i denne gruppen økes til 20 prosent. Disse
medlemmer mener en slik økning vil bedre rammevilkårene og
dermed legge forholdene bedre til rette for at denne typen virksomhet
fortsatt kan drives lønnsomt fra Norge.
Disse medlemmer foreslår følgende
endringer i skatteloven:
"I
§ 14-43 første ledd bokstav e skal lyde:
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2009."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 14-43 første ledd bokstav e skal lyde:
II
Endringen under I trer i kraft straks, med virkning fra og med
inntektsåret 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det som en
del av tiltakspakken bør tas i bruk mer offensive virkemidler i skattesystemet
for å få til en raskere overgang til en "grønn økonomi". Disse medlemmer viser til innspillet
fra Energibedriftenes landsforening om å øke avskrivningssatsene
for nye investeringer i fornybar energi med 7,5 prosent over en
fireårsperiode. Ifølge EBL vil dette kunne utløse 4–6 TwH i ny,
miljøvennlig energiproduksjon, og vil også ha en positiv sysselsettingseffekt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 18-6 nytt sjette ledd skal lyde:
(6) Anskaffelsesverdi for driftsmiddel som benyttes til produksjon
av fornybar energi kan i tillegg til å avskrives etter § 14-43 og
§ 18-6 første til femte ledd avskrives med inntil 7,5 prosent av
grunnlaget årlig i de fire første årene etter at driftsmiddelet
er ervervet. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler til
utfylling og gjennomføring av disse, herunder hvilke driftsmidler
som omfattes.
II
Endringene under I trer i kraft straks, og med virkning fra og
med inntektsåret 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at avskrivningsreglene for tekniske installasjoner i bygg er
av vesentlig betydning for at det velges de mest miljøriktige og
mest energieffektive løsninger i forbindelse med nybygg og vedlikehold
av bygg. For å stimulere til ytterligere investeringer mener derfor disse medlemmer at avskrivningssatsen
i saldogruppe j bør økes.
Disse medlemmer viser for øvrig til
sine merknader i Innst. S. nr. 139 (2008–2009) og fremmer følgende
forslag til endring i skatteloven:
"I
§ 14-43 første ledd bokstav j skal lyde:
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2009."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
I
§ 14-43 annet ledd skal lyde:
(2) Forhøyet avskrivningssats gjelder for saldo for
a. bygg med så enkel konstruksjon
at det må anses å ha en brukstid på ikke over 20 år fra oppføringen.
Saldo for slikt bygg kan avskrives med inntil 8 prosent
b. driftsmidler som omfattes av første ledd bokstav h og
som eies av næringsdrivende i jordbruk og skogbruk som med hjemmel
i lov 19. juni 1969 nr. 66 § 31 skal eller kan levere årsoppgave
for beregning av merverdiavgift, og for bortforpaktere som med hjemmel
i forskrift 6. juni 2001 nr. 117 kan registreres i merverdiavgiftsmanntallet. Saldo
for disse driftsmidlene kan avskrives med inntil 6 prosent.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2009."
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at også fiskerisektoren er hardt rammet av finanskrise og nedgangskonjunktur. Dette medlem foreslår derfor at fiskefartøy
skilles ut av saldogruppe e og får en egen sats på 20 prosent, mot
14 prosent i dag.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag i skatteloven:
"I
§ 14-43 nytt fjerde ledd skal lyde:
(4) Forhøyet avskrivingssats gjelder for fiskefartøyer. Saldo
for slikt fartøy kan avskrives med inntil 20 prosent.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
1. januar 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at økt likviditet
nå er helt sentralt for at næringslivet skal fungere bedre. I tillegg
til det forslag om et "bedriftenes konjunkturfond" som disse medlemmer
har fremmet i Innst. S. nr. 139 (2008–2009) pkt. 4.2, er det nødvendig
med også andre raskt virkende tiltak.
Disse medlemmer viser til at en utsatt
frist for innbetaling av selskapsskatt for inntektsåret 2008 fra
våren 2009 og til 1. august 2009, vil kunne skape en betydelig økt
likviditet og en redusert usikkerhet i den kritiske tiden vi går
inn i.
Disse medlemmer viser til sine merknader
i Innst. S. nr. 139 (2008–2009), og fremmer følgende forslag til
endring i skattebetalingsloven:
"I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte-
og avgiftskrav (skattebetalingsloven) gjøres følgende endring:
I
§ 10-20 tredje ledd første punktum skal lyde:
Forskuddsskatt for upersonlige skattytere forfaller til betaling
1. august i året etter inntektsåret.
II
Endringen under I trer i kraft straks."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ledigheten er forventet å øke sterkt i år og at dette i mange
tilfeller vil gå ut over de eldste og de yngste arbeidstakerne. Disse medlemmer mener derfor at arbeidsgiveravgiften må
reduseres både for lærlinger og seniorer over 62 år.
Disse medlemmer viser til forslag
i Innst. S. nr. 139 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at håndverkerne går usikre tider i møte. For å avhjelpe dette
noe vil disse medlemmer foreslå at Regjeringen
utreder og legger frem forslag om å innføre skattefradrag for opppussing/ENØK-tiltak
i hjemmet. Dette vil medføre at færre blir gående ledig samt at
fornuftige investeringer i de tusen hjem blir gjennomført.
Disse medlemmer viser til forslag
i Innst. S. nr. 139 (2008–2009).