Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet,
Trond Lode, og fra Venstre, Alvhild Hedstein, viser til
at forslaget om utvidelse av fedrekvoten og forlengelse av stønadsperioden
ble behandlet i forbindelse med St.prp. nr. 1 (2008–2009), og viser
til de respektive partiers merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2
(2008–2009).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter forslaget
om å utvide fedrekvoten med fire uker ved å forlenge den samlede
stønadsperioden med to uker samtidig som man forbeholder to uker
av dagens stønadsperiode til far.
Flertallet vil peke på at fedrekvoten har vist seg
svært effektiv for å øke andel fedre som tar ut foreldrepermisjon.
Derimot har den i liten grad ført til en deling av foreldrepermisjonen
ut over fedrekvoten. I 2008 tok godt over 90 prosent av fedrene
ut fedrekvoten, mens kun 16,5 prosent av fedrene tok ut mer enn
fedrekvoten.
Flertallet mener fedres omsorgsdeltakelse i barnets
første leveår er viktig for tidlig å etablere en god kontakt mellom
far og barn. Økt fedreuttak av foreldrepermisjon vil bidra til mer
deling av omsorg for barna også når de blir større. Dessuten er
bedre fordeling av permisjonsuttaket en betingelse for å bedre kvinners
lønn og posisjon i arbeidslivet.
Flertallet forventer at en utvidelse av fedrekvoten
vil øke andelene fedre som tar ut mer permisjon og gi holdningsmessig
støtte til foreldre som ønsker en ytterligere fordeling av stønadsperiode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) kapittel 14 Ytelser ved fødsel og adopsjon. Hovedforslaget
innebærer at fedrekvoten utvides med to uker innenfor gjeldende
stønadsperiode og at den perioden som er til valgfri fordeling mellom
foreldrene blir to uker kortere enn i dag. Disse medlemmer mener
dette er et steg i feil retning. Disse medlemmer mener
foreldrene selv må få bestemme hvordan de skal fordele permisjonen
seg imellom når begge har opptjent rettigheter til dette. Disse medlemmer mener
at det enkelte par i denne sammenheng er langt bedre til å vurdere
hva som er rett for dem og deres barn – enn politikerne.
Disse medlemmer merker seg at forslaget fra Regjeringen
kommer før man har fått innført full likestilling innen opptjening
– ved at far også er sikret selvstendige rettigheter – uavhengig
av mors inntekt. Disse medlemmer mener far må sikres
en selvstendig opptjening før man gjør andre endringer i systemet.
Disse medlemmer merker seg også at Regjeringen
foreslår å gi far rett til uttak av foreldrepenger på selvstendig
grunnlag når mor deltar i introduksjonsprogram for nyankomne innvandrere
eller i kvalifiseringsprogram for personer med vesentlig nedsatt
arbeids- og inntektsevne. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet i en rekke sammenhenger har gått mot særordninger
for innvandrergrupper.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn gå imot
forslaget fra Regjeringen.
Komiteens medlem fra Høyre viser til Høyres
merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2008–2009) hvor
Høyre er fornøyd med en utvidelse av foreldrepengeperioden med to
uker forbeholdt far. Dette medlem mener at øvrige
uker som i dag foreldrene fritt kan disponere tilpasset den enkeltes
familiesituasjon og økonomi, skal forbli uker som far og mor fordeler
mellom seg etter hva som passer best i det enkelte tilfelle. Med
Regjeringens opplegg, hvor to av de ukene som begge har rett til
å ta ut foreldrepenger vil bli forbeholdt far, svekkes valgfriheten.
Dette medlem vil derfor fremme følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 14-9 femte ledd siste punktum skal lyde:
Unntatt fra deling er også 8 uker som er forbeholdt faren (fedrekvoten),
se § 14-12.
§ 14-12 første ledd skal lyde:
Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til
minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til foreldrepenger,
er 40 stønadsdager (8 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren
(fedrekvote)."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at det er viktig å legge til rette for
at fedre kan tilbringe mer tid med egne barn. Disse medlemmer mener
derfor at fedrekvoten bør økes med fire nye uker til ti uker f.o.m.
1. juli 2009. Disse medlemmer ønsker altså en forlengelse
av den samlede stønadsperioden for foreldrepenger med fire nye uker,
ikke kun to uker, slik Regjeringen foreslår.
Disse medlemmer viser til at Regjeringens løsning
der to uker overføres fra fellesdelen til fedrekvoten, fører til
at noen foreldre i praksis mister to uker av foreldrepermisjonen.
Dette er svært uheldig. Disse medlemmer mener derfor
den samlede stønadsperioden bør utvides med fire uker, ikke kun to
uker.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endring:
§ 14-9 første og annet ledd skal lyde:
Ved fødsel er stønadsperioden 240 stønadsdager (48 uker) med
full sats eller 290 stønadsdager (58 uker) med redusert sats. Stønadsperioden
etter fødselen er 225 stønadsdager (45 uker) med full sats eller 275
stønadsdager (55 uker) med redusert sats.
Ved adopsjon er stønadsperioden 225 stønadsdager (45 uker) med
full sats eller 275 stønadsdager (55 uker) med redusert sats."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til St.meld.
nr. 8 (2008–2009) Om menn, mannsroller og likestilling hvor Regjeringen
sier at for å oppnå mer likestilling mellom mødre og fedre i arbeid
og familieliv vil den gi alle fedre med opptjent rett, rett til
fedrekvote.
Flertallet vil vise til at dette er en budsjettsak som
man må komme tilbake til i fremtidige budsjetter.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at det er på tide at man retter opp den
betydelige skjevhet og urettferdighet som ligger i at fedre ikke
har hatt en selvstendig opptjeningsrett til ukene forbeholdt far,
men at denne har vært knyttet til mors opptjening. Disse
medlemmer merker seg at den sittende regjering ikke ønsker
å gjøre noe på dette felt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om at far på selvstendig
grunnlag opparbeider seg rett til fedrekvoten."