Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Freddy
de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og lederen
Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen
og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet,
Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser til
proposisjonen.
Komiteen merker seg at lovforslaget hovedsakelig
omhandler oppfølging av tidligere igangsatte prosesser samt tidligere
signaliserte endringer i lov om universiteter og høyskoler.
Komiteen er kjent med at NOKUT har
vært gjenstand for en ekstern evaluering, jf. blant annet omtale
i St.prp. nr. 1 (2007–2008). Komiteen merker seg
at de foreslåtte endringene i proposisjonen vedrørende NOKUTs formål
og oppgaver fra departementets side er omtalt som "første trinn"
i oppfølgingen av evalueringskomiteens anbefalinger. Evalueringskomiteen
pekte blant annet på at dagens lover og forskrifter setter for strenge
grenser for NOKUTs autonomi og gir NOKUT for lite rom for fleksibilitet sammenlignet
med andre profesjonelle evalueringsorganer. Videre ble det påpekt
at NOKUT i for stor grad er opptatt av kontroll og i for liten grad
av institusjonell utvikling.
Komiteen støtter de foreslåtte lovendringene vedrørende
NOKUT, men vil understreke at det er avgjørende at NOKUT i sitt
arbeid skiller klart mellom hva som er kontrollfunksjonen og hva
som er bistands- og rådgivingsfunksjonen til NOKUT. Dette er avgjørende
for å motvirke eventuelle rollekonflikter som kan oppstå i denne
forbindelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener økt kontroll
av utdanningsinstitusjonene ikke må føre til mindre mangfold og
mer standardisering i sektoren, men bidra til at institusjonene
får mulighet til å videreutvikle sitt særpreg på en faglig forsvarlig
måte.
Disse medlemmer viser til NIFU STEPs evaluering
av NOKUT. Evalueringen peker blant annet på at NOKUT legger for
lite vekt på utvikling, og for mye vekt på kontrollfunksjonen. Videre
framgår det av evalueringen at NOKUT bør bli mer målrettet i tilsynsarbeidet.
Det handler for eksempel om at det i dag er samme rutiner for kontroll
med et stort breddeuniversitet som med en svært liten og spesialisert høyskole.
Endelig peker evalueringen på at NOKUT er tjent med mer dialog med
institusjonene og sektoren som helhet, slik at NOKUT kan bli en
sterkere premissleverandør i debatten omkring kvalitetsutvikling
og tilsyn.
Disse medlemmer understreker at det vil være svært
vanskelig for NOKUT å realisere alle intensjonene i proposisjonen
uten at det følger ressurser med. For å lykkes med den ønskede dreiningen
av virksomheten mot større bidrag til utvikling og økt fleksibilitet
i virkemiddelbruken, er det nødvendig med en utvidelse av NOKUTs
økonomiske rammer. NOKUT har så store forpliktelser i forhold til
institusjoner som må søke om akkreditering og enkeltpersoner som
søker om godkjenning av utenlandsk utdanning, jf. forvaltningsloven,
at det er vanskelig å se for seg at ressurser i vesentlig grad kan
dreies fra disse feltene og over mot kvalitetsutvikling. Evalueringen peker
også på behovet for å redusere saksbehandlingstiden og gi søkerne
bedre veiledning. Tiltak som kan bidra til å stimulere kvalitetsutvikling
eller et mer effektivt og målrettet tilsyn med eksisterende studietilbud,
må derfor følges av ressurser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til NOKUTs kontroll av det faglige tilbud og veiledningsansvar
i forhold til institusjonell utvikling, men vil samtidig advare
mot en for sterk grad av statlig styring gjennom lov og tilsyn.
Dette kan igjen føre til stor grad av standardisering slik at institusjonenes
særpreg forsvinner og mangfoldet i høyere utdanning blir redusert.
Komiteen støtter den foreslåtte lovendringen, og
viser for øvrig til sine merknader vedrørende universitetsmuseer
i Innst. S. nr. 247 (2007–2008).
Komiteen viser til at forslaget om
å lovfeste universiteter og høyskolers ansvar for vedlikehold og videreutvikling
av norsk fagspråk ble varslet i St.meld. nr. 35 (2007–2008), og
at Stortinget således allerede har drøftet flere av problemstillingene
knyttet til en slik lovfesting, jf. Innst. S. nr. 184 (2008–2009). Komiteen viser
i denne forbindelse til følgende merknad i nevnte innstilling:
"Komiteen vil streke under at ein medviten språkpolitikk
innanfor utdannings- og forskingssektoren er særs avgjerande når
det gjeld å styrkje norsk språk. Komiteen vil peike på at mykje
av undervisninga og forskinga skjer på andre språk enn norsk, og då
i særleg grad engelsk, men vil samstundes streke under kor viktig
det er med ei heilskapleg tilnærming til korleis ein kan motvirke
eit domenetap for norsk språk. Komiteen legg til grunn at prinsippet
om parallellspråkbruk framleis vil vere førande, men vil streke
under at dette ikkje inneber ei formell likestilling av norsk og
engelsk som akademisk bruksspråk, men at norsk framleis skal vere
hovudspråket innanfor akademia – med unntak for Samisk høgskole,
der samisk skal vere hovudspråket.
Komiteen har merka
seg at fleire av dei relevante institusjonane innanfor sektoren,
samt Universitets- og høgskolerådet, har utarbeidd eigne språkpolitiske dokument,
og vil gjerne rose desse initiativa som gjev eit godt grunnlag for
den vidare styrkinga av norsk språk på den einskilde institusjonen.
Komiteen
merkar seg at departementet tek til orde for å lovfeste universitet
og høgskolar sitt ansvar for vedlikehald og vidareutvikling av norsk
fagspråk. Komiteen viser til omtalen i meldinga og vil streke under
at det i så tilfelle er avgjerande å styrke institusjonane sin økonomi.
Komiteen ser fram til at finansieringssystemet for institusjonane
blir evaluert, og at man i den samanhengen vil sjå på korleis dette kan
vere med på å bidra til ei styrking av norsk språk.
Fleirtalet
i komiteen, alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, vil
særleg streke under at ein i tillegg til å fremje den smale, vitskaplege
publiseringa, må leggje gode rammevilkår for vitskapleg formidling
og samfunnskontakt, ikkje minst publisering av norske fag- og lærebøker.
Fleirtalet
meiner det er naudsynt at utdanningsinstitusjonane gis høve til
å opprette språksentra som kan utføre språkvask og oversettingar
for både tilsette og studentar.
Fleirtalet vil òg
streke under kor viktig det er å sikre tilgang på norskspråkleg
studie- og forskingslitteratur og merkar seg at departementet løftar
fram både fastprissamarbeid og direkte statstilskot som to hovudverkemiddel
i denne samanhengen.
Fleirtalet vil peike på at sistnemnte
tilskot er redusert dei siste åra samstundes som produksjonen av slik
litteratur, ikkje minst på nynorsk, syner tilbakegang.
Medlemene
i komiteen frå Kristeleg Folkeparti og Venstre vil streke under
at dette tilskotet er avgjerande dersom ein ynskjer eit levande
norsk fagspråk og lærebøker på norsk."
Komiteen merker seg videre departementets vurderinger,
og at det legges til grunn at alle institusjoner utformer individuelt
tilpassede språkstrategier, samt at det skal utarbeides oppdaterte
termlister med parallell terminologi på engelsk og de to norske målformene. Komiteen vil
likevel understreke at den praktiske oppfølgingen av lovfestingen
i stor grad må tilpasses institusjonens art og særpreg.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til omtalen
i proposisjonen, der det går fram at lovendringene i utgangspunktet
vil ligge innenfor de økonomiske og administrative ressursene som
NOKUT har til rådighet i dag. Eventuelle ressursøkninger er et spørsmål for
de årlige budsjettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser det som naturlig
at institusjonene tilføres ressurser i tråd med utvidede oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
friheten til å velge språkform selv bør styrkes på alle plan, i
skolen, i mediene, i fristilte offentlige bedrifter og i offentlig
tjeneste. Disse medlemmer er imot enhver form for tvang
og lovregulering som har til hensikt å påtvinge den enkelte å anvende
en målform som ikke er frivillig. Disse medlemmer støtter
forslaget om at institusjonene selv får ansvar for vedlikehold og
videreutvikling av norsk fagspråk basert på individuelt tilpassede
språkstrategier. Disse medlemmer vil imidlertid advare
mot en utvikling i retning av å innføre en norskplikt for forskere
og vitenskapelig personell, som i tillegg underlegges samme krav
om målbruk som den vi har i offentlig tjeneste. En slik utvikling
vil etter disse medlemmers oppfatning virke sterkt
hemmende i forhold til internasjonalisering.
Disse medlemmer vil også bemerke at norsk er en
liten språkgruppe. Norskspråklige læremidler er et gode, men det
må understrekes viktigheten av at studentene/kandidatene også må
settes i stand til å tilegne seg kunnskaper og ikke minst lære fagterminologi
på andre språk enn norsk.
Komiteen slutter seg til departementets
vurdering.
Komiteen slutter seg til departementets
vurdering.
Komiteen slutter seg til departementets
vurdering, men legger til grunn at eventuell prolongering av styrets
funksjonstid og styremedlemmenes tjenestetid forankres tilfredsstillende
på den enkelte institusjon.
Komiteen merker seg at departementets forslag
i proposisjonen anføres som å være en presisering av gjeldende rett,
jf. Innst. O. nr. 48 (2004–2005).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til omtalen
i proposisjonen, der det går fram at lovendringene i utgangspunktet
vil ligge innenfor de økonomiske og administrative ressursene som
NOKUT har til rådighet i dag. Eventuelle ressursøkninger er et spørsmål for
de årlige budsjettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser det som naturlig
at institusjonene tilføres ressurser i tråd med utvidede oppgaver,
jf. merknader ovenfor vedrørende NOKUT og institusjonenes ansvar
for norsk fagspråk.