Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Ann-Kristin
Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore Nordtun,
Torny Pedersen og Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Torbjørn
Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, frå Høgre, Peter Skovholt
Gitmark og Ivar Kristiansen, frå Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, frå Kristeleg Folkeparti, Line Henriette Holten
Hjemdal, frå Senterpartiet, Erling Sande, og frå Venstre, leiaren
Gunnar Kvassheim, peikar på at det å ivareta naturen sitt
mangfald er blant dei største globale miljøutfordringar i vår tid.
Komiteen understrekar at mennesket har eit grunnleggande
ansvar for å forvalte naturen. Det betyr at ressursane må brukast
i samsvar med naturens tåleevne. Eit konsekvent syn på menneskeverdet inneberer
at ressursane må fordelast rettferdig. Det gjev også ein plikt til
å verje livsgrunnlaget vårt på ein slik måte at vi overleverer kloden
til våre etterkommarar i minst like god stand som då vi overtok den.
Naturen må derfor forvaltast med respekt, ut frå eigenverdien og
ut frå betydinga for andre menneske. Befolkningsvekst, aukande ressursforbruk
og press på areal, fattigdom og klimaendringar er viktige element
i denne utfordringa. Dette krevjar aukande fokus lokalt, nasjonalt
og globalt.
Komiteen viser til at mangfald av livsformer er
grunnlaget for mennesket sin eksistens, livskvalitet og velferd.
Naturens mangfald er utvikla naturleg over lang tid og gjennom kulturpåverknad.
Det er ei viktig oppgåve å ta vare på naturens mangfald for komande
generasjonar. Dette vert gjort best gjennom ein kombinasjon av vern
og berekraftig bruk. Skal vi sikre naturens mangfald, må vi òg sikre
dei områda artane lever i. Det er derfor framleis trong for områdevern
så vel som felles reglar for verdifull natur utanfor verneområda.
Komiteen peikar på at Noreg har store naturverdiar
som mellom anna er utvikla og ivaretatt gjennom varsam lokal bruk.
Bevisstheit om behov for å verne viktige naturområde, kulturminne,
artsmangfald, sikre allmenn tilgang til områder osv. har auka dei
siste 10 åra.
Det har mellom anna ført til at omsynet til naturen sitt mangfald,
på ulike måtar, er blitt innarbeida i fleire sektorlovverk. I tillegg
står vi ovanfor nye utfordringar som eksisterande lovverk ikkje
tek høgde for.
På denne bakgrunn er komiteen derfor nøgd med
at Regjeringa legg fram for Stortinget ei ny lov som gjev felles
råmer, prinsipp og regler for bærekraftig bruk og vern av naturen
sitt mangfald, og som gjev grunnlag for å løyse utfordringar som
gjeldande lovverk i dag ikkje dekkar. Framlegget representerer etter komiteen si
meining ein milepæl i arbeidet med å ta vare på og utvikle naturen
sitt mangfald i Noreg. Med denne lova vil Noreg få eit moderne, heilskaplig
og framtidsretta lovverk på området.
Komiteen ser naturmangfaldlova i samanheng med
Grunnloven § 110 b som seier at "Natur hvis Produktionsævne og mangfold
bevares". Det vises og til at bestemmelsen understrekar at "Statens
Myndigheder give nærmere Bestemmelser til at gjennomføre disse Grundsætninger".
Naturmangfaldlova er nettopp en slik lov.
Komiteen viser til proposisjonens omtale av forholdet
mellom naturmangfaldlova og plan- og bygningsloven. Det er – og
vil framleis vere – slik at mesteparten av landarealet forvaltast
av kommunane gjennom plan- og bygningsloven, men slik at natur vert
forvalta i samsvar med mål og prinsipp i naturmangfaldlova og bygger
på en kombinasjon av regler i plan- og bygningslova/sektorlovene
og naturmangfaldslova.
Komiteen er og nøgd med at loven vil vere et viktig
bidrag til å prioritere mellom naturverdiar. Ved at man gjennom
loven seier klart frå at noe natur er viktigare enn anna natur,
så bidrar det til meir føreseieleg politikk og aksept for dei vedtak
som vert fatta. Dette vert understreka av Regjeringa sitt forslag
til naturmangfaldlov, der det vert lagt opp til ein skala av verkemiddel
som i hovudsak er tredelt.
For den natur som er mest trua eller sårbar skal reglane om områdevern
og prioriterte arter i naturmangfoldlova gjelde.
I eit mellomsjikt gis det regler for natur som har behov for
særskilt merksemd. Dette omfattar mellom anna felles regler for
verdifull natur utanfor verneområda, såkalla utvalde naturtypar,
reglar om framande arter og regler om berekraftig hausting av arter. Slik
natur vert forvalta i en kombinasjon mellom reglene i plan- og
bygningsloven/sektorlover og naturmangfaldlova.
For alle tiltak og bruk som påverkar norsk natur gjeld lovens
formål , forvaltningsmål for naturtypar, økosystem og arter, kunnskapsgrunnlaget
og miljørettslige prinsipp, som utgjør lovens grunnmur. Forvaltning
bygger her på en kombinasjon av regler i plan- og bygningsloven/sektorlover
og naturmangfaldlova.
Komiteen viser til at eit sterkt nasjonalt lovverk
er avgjerande for å ivareta naturmangfald, særleg med dei store
utfordringar vi står overfor på dette området. Samtidig er det viktig
å byggje på lokalt engasjement og innflytelse for å sikre gode prosessar
og god legitimitet bak den politikken som vert ført på området.
Komiteen viser til at norsk miljøpolitikk legg til
grunn ein nær samanheng mellom naturvern og friluftsliv. Dette er
også synliggjort i gjeldande Lov om naturvern. Vern av norsk natur
har vore særs viktig for å sikre eit variert friluftsliv. Komiteen vil understreke
at sjølv om friluftslivet ikkje er eksplisitt nemnt i formålsparagrafen,
er dette ikkje å forstå som ei nedprioritering av friluftslivets
plass i miljøpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre peker imidlertid
på at det er viktig å kombinere vern med hensynet til lokal næringsutvikling
og levekår. Vi må sikre lokal forankring og støtte til vernearbeidet. Disse
medlemmer mener at det er nødvendig å gi lokale styresmakter
i kommuner med mye vern større mulighet til å påvirke egen utvikling.
Disse medlemmer peker på at når ulike statlige/fylkeskommunale
myndigheter følger sine primæransvarsoppgaver, kan summen arealmessig
bli vanskelig for enkelte kommuner. Etter årtier hvor naturområder
er blitt forvaltet gjennom stort sett varsom lokal bruk, oppleves
vern/arealutnyttelse som et konfliktområde mellom lokale myndigheter
og sentrale myndigheter. Dette gjelder i særlig grad kommuner med
store vernet områder, som samtidig preges av fraflytting og ønsker
om aktiv lokal næringsutvikling for å etablere nye arbeidsplasser
og være attraktive for tilflytting.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at enkelte kommuner opplever at deres
arealer blir båndlagt av nesten alle verneformer, ved at de for
eksempel både har nasjonalpark, vassdragsvern og laksefjord innenfor
sine arealer, i tillegg til byggeforbudet i strandsonen, uten at
dette er sett i sammenheng ved de enkelte vernevedtak. Summen av
vern i kommunen kan derfor bli svært omfattende.
Disse medlemmer peker på at kommuner opplever
at staten argumenterer ulikt fra etat til etat, og at staten ofte
legger mer vekt på statlige interesser enn både lokale og private
interesser.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
på denne bakgrunn til Dokument nr. 8:10 (2007–2008) Representantforslag
fra representantene Erna Solberg, Elisabeth Aspaker, Gunnar Gundersen,
Ivar Kristiansen, Trond Helleland, Bent Høie og Olemic Thommessen
om en strategi for næringsutvikling og arbeidsplasser i kommuner
med høy andel vern. I dette forslaget ble det forelått å be Regjeringen
fremme en sak for Stortinget med en strategi for næringsutvikling
og arbeidsplasser i kommuner med høy andel vern. En slik strategi
bør bestå i:
1. Å kartlegge hvilke kommuner som har
stor båndlegging av areal til vern eller andre fellesskapsformål.
2. Å utvikle en kategorisering av kommuner etter båndleggings/vernegrad.
3. Å lage nasjonale retningslinjer for alle etater med verne-/arealbruksmyndighet,
slik at det tas hensyn til at kommuner med stort båndleggingsbehov
også skal ha rom for næringsmessig utvikling.
4. Å lage nasjonale strategier for næringsutvikling i kombinasjon
med vern.
5. Å vurdere om det bør innføres en særskilt lokal kompensasjon
til kommuner som tar en svært stor del av belastningen med vern
fra storsamfunnet.
Disse medlemmer viser til Dokument nr. 8:34 (2008–2009)
– Representantforslag fra stortingsrepresentantene Gunnar Gundersen,
Martin Engeset, Peter Skovholt Gitmark, Sonja Irene Sjøli og Torbjørn
Røe Isaksen om å styrke grunneieres rettigheter til erstatning og
i saksbehandlingen ved vern og ekspropriasjon.
Disse medlemmer peker på at den private eiendomsrett
er dypt rotfestet i norsk kultur og i det norske folks bevissthet.
Å føle trygghet for sin eiendom er en viktig verdi for det enkelte
menneske, men bidrar også til å sikre viktige samfunnsinteresser. Disse
medlemmer mener at eiendomsretten gir en personlig interesse
av å forvalte eiendommen i et langsiktig perspektiv, og at verdier
på den måten holdes i hevd i generasjoner. Det er bred enighet om
at eiendomsretten må ha sine grenser, og at det i visse tilfeller
er nødvendig å kreve at eieren avstår fra eiendommen eller fra beføyelser
over den, når sterke samfunnsinteresser tilsier det.
Disse medlemmer peker på at vedtak om områdevern
innebærer at rådigheten over fast eiendom blir regulert gjennom
en offentlig myndighetsutøvelse. Typisk ved rådighetsreguleringer
er at det settes et forbud mot, eller begrensninger for, enkelte former
for bruk uten at det skjer noen overføring av rådighet fra grunneieren
til det offentlige eller andre. Ved en ekspropriasjon skjer det
derimot en avståelse av eiendom.
Disse medlemmer peker på at regelverket skal sikre
eier erstatning for sitt tap, og Grunnloven § 105 slår fast at:
"Fordrer Statens Tarv, at Nogen maa afgive sin rørlige
eller urørlige Eiendom til offentlig Brug, saa bør han have fuld
Erstatning af Statskassen."
Disse medlemmer mener imidlertid at regelverket
ikke alltid gir grunneieren den erstatning han med rimelighet bør
kunne regne med, og mener derfor at regelverket må gjennomgås med
sikte på å styrke grunneiers posisjon. Disse medlemmer tar
på denne bakgrunn opp representantforslaget i Dokument nr. 8:34
(2008–2009).
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget med sikte
på å styrke grunneiers rett til erstatning i saker om vern og ekspropriasjon,
og det bes om at det i saken særlig utredes å utvide retten til
erstatning ved gjenkjøpsverdi, at det ikke diskrimineres mellom
ulike former for vern og at det økonomiske tapet utmåles etter markedsverdien."
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget med sikte
på å styrke grunneiers retter i saksbehandlingen av saker om vern
og ekspropriasjon, og det bes om at det i saken særlig utredes rett
til forsøk på makebytte, å pålegge staten en tilbudsplikt og en tidsbegrensning
av det midlertidige vernet."
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om praktiseringen
av båndlegging og innløsning av eiendom knyttet til planlagte veiprosjekter.
Saken skal spesielt avklare rettigheter for eiendomsbesittere, og hvilke
tidsfrister og prosedyrer som må innføres for å unngå at enkeltmennesker
må bære urimelige byrder på statens vegne når prosjekter trekker
ut i tid."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at den foreslåtte naturmangfoldloven i
Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) er en svært omfattende lov som vil legge
betydelige føringer både for naturvernarbeid og når det gjelder
utnyttelse av inn- og utmarksressurser i fremtiden. Disse
medlemmer peker på at en svakhet ved loven er at den er
en vid fullmaktslov. Dette vil i praksis bety en sentralisering
av myndighet til embetsverk i direktorat og hos fylkesmennene gjennom forskrifter.
Dette gir usikkerhet for grunneiere/rettighetshavere om hva de kan
foreta seg i fremtiden uten å komme i konflikt med lovens bestemmelser.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre mener Regjeringens forslag til ny naturmangfoldlov
inneholder mange positive elementer. Loven får stor betydning og
det er viktig at den nå blir vedtatt. Det er imidlertid beklagelig
at Regjeringen har holdt sjøarealene utenfor lovforslaget. Det er
i disse områdene det er mest behov for en ny lov.
Disse medlemmer vil også vise til at finansminister
Kristin Halvorsen og daværende miljøvernminister Helen Bjørnøy i
en kronikk i Dagsavisen 31. mai 2006, varslet at Regjeringens naturmangfoldslov
skulle legges frem i 2007. Dette løftet ble ikke holdt. Det er beklagelig
at viktig tid har gått tapt i arbeidet med å sikre det biologiske
mangfoldet.
Disse medlemmer vil peke på at når loven først
legges frem nå og i den form den har, betyr det at den ikke får
noen betydning for arbeidet med å stanse tapet i det biologiske
mangfoldet innen 2010. Disse medlemmer vil peke på
at dette er et sentralt punkt i Regjeringens Soria Moria-erklæring
og et mål som har fått full tilslutning i Stortinget.
Disse medlemmer viser til at det under regjeringen
Bondevik II ble tatt initiativ til å verne viktige naturområder
av stor verdi for kommende generasjoner. Blant annet fikk vi verdens
første verneområde for kaldtvannkorallrev, en betydelig satsing
på frivillig barskogvern, våtmarker ble tatt vare på, og ikke minst
ble det opprettet en rekke nye nasjonalparker.
Disse medlemmer viser til proposisjonens omtale
av forholdet mellom naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven.
Det er og vil fortsatt være slik at mesteparten av landarealet forvaltes
av kommunene gjennom plan- og bygningsloven.
Disse medlemmer vil understreke betydningen av
gode verneprosesser, bruk av lokal forvaltning der hvor dette er
mulig, samt en praktisering av plan- og bygningsloven som gir kommunene
tillit til å delta aktivt i forvaltningen av norsk natur. De utfordringer
vi står overfor når det gjelder utryddelse av arter er krevende,
og det er avgjørende å sikre så god lokal forankring og medvirkning
som mulig for å lykkes.
Disse medlemmer viser til det for spredning av
arter er satt en grense for organismer som ikke fra før forekommer
naturlig på stedet. For trær er denne grensen "i Norge". Det er
i dag mange tresorter som er innført til landet og som ikke forekommer
naturlig her. Det forutsettes derfor at ikke alle trær som i dag finnes
i Norge regnes som norske i denne sammenheng.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at det over tid har vært bred politisk enighet om behovet for
et sterkt jordvern. Det er uttrykt bekymring for at naturmangfoldloven vil
kunne svekke jordvernet ved at områder med utvalgte naturtyper og
prioriterte arter beskyttes sterkere, på bekostning av dyrka mark. Dette
medlem vil påpeke at det fortsatt er behov for en helhetlig tenkning
i arealforvaltningen, og at jordvernet ikke må svekkes som følge
av innføringen av loven.
Komiteen vil understreke at naturmangfaldlova
saman med plan- og bygningsloven/sektorlovene vil representere eit
felles regelverk for alle som brukar eller påverkar naturen. Lovverket
gjev generelle råmer, prinsipp og regler for ulike aktivitetar.
Eit godt juridisk regelverk er viktig, men er etter komiteen si
meining ikkje åleine tilstrekkeleg for å nå måla knytt til naturens
mangfald. Det er òg avgjerande viktig å få næringsutøvarar, privatpersonar
og andre som brukar eller kan påverke naturen sitt mangfald til
sjølve å ta ansvar. Skal ein oppnå dette må ein nytte verkemidlar
og kommunisere på ein måte som skapar engasjement.
Komiteen er samd i formålet med lova, nemlig å
ta vare på naturen sitt mangfald med det biologiske, landskapsmessige
og geologiske mangfaldet og dei økologiske prosessane og at det
skal skje ved bærekraftig bruk og vern.
Komiteen har merka seg at nytta for menneske,
både på kort og lang sikt, er tydelegare framheva i Regjeringa sitt
lovframlegg enn det var i biomangfaldlovutvalet sitt framlegg. Komiteen meiner dette
er ei viktig presisering. Natur har ein sjølvsagt eigenverdi, men
omsynet til og tydinga for menneske må og vektleggast i arbeidet
med å ta vare på naturen.
Komiteen viser til at Svalbard og Jan
Mayen allereie har eit regelverk som i stor grad gjer naturmangfaldlova
sine bestemmelser overflødige. Komiteen er derfor
samd i at kun lova sine bestemmelser om tilgang til genetisk materiale
vert gjort gjeldande for Svalbard og Jan Mayen, men støtter at det
i tillegg vert opna for at også andre bestemmelsar kan gjerast gjeldande
på eit seinare tidspunkt.
Komiteen meiner òg at det er viktig at måla og dei
generelle prinsippa i størst mogleg grad blir gjort gjeldande på
kontinentalsokkelen og i Noregs økonomiske sone.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
innser at deler av naturmangfaldlova er lite tilpassa desse områda.
Omsynet til folkeretten kan òg vere ein avgrensande faktor.
Fleirtalet sluttar seg til at lova skal gjelde
på norsk landterritorium og i Noregs territorialfarvatn.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at Regjeringens forslag til naturmangfoldlov
ikke omfatter norsk sjøterritorium utenfor 12 nautiske mil fra kysten. Disse
medlemmer vil peke på at Regjeringen her svikter på et av
de områdene hvor det er mest behov for en ny lovhjemmel. Dette forslaget
er stikk i strid med de faglige anbefalingene fra utvalget som ble
nedsatt for å utrede loven, og som sluttførte sitt arbeid for om
lag fire år siden.
Disse medlemmer vil også peke på at Regjeringens
begrunnelse for å ikke inkludere havområdene utenfor 12 nautiske
mil med bakgrunn i folkeretten også kan være skadelig for Norges
øvrige havrettslige ambisjoner. Disse medlemmer er
primært imot å begrense lovens virkesomhetsområde til å ikke omfatte
våre havområder. Natur og dyreliv som befinner seg utenfor 12-milssonen
er potensielt like verdifullt som det som befinner seg innenfor denne
grensen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 2 (stedlig virkeområde) første ledd skal lyde:
Loven gjelder på norsk land- og sjøterritorium, på norsk kontinentalsokkel
og for havområder ellers i soner opprettet i medhold av lov 17. desember
1976 nr. 91, med de begrensninger som følger av folkeretten."
Disse medlemmer vil videre stemme imot § 2 tredje
ledd.
Disse medlemmer vi peke på at Regjeringens forslag
til § 2 som et minimum burde inneholdt en generell aktsomhetsplikt,
prinsippet om at tiltakshaver bærer kostnadene ved miljøforringelse
burde vært gjennomført, og det burde vært krav om miljøforsvarlige
driftsmetoder og teknikker også på kontinentalsokkelen, ved at § 2
tredje ledd også omfatter lovforslagets § 6, § 11 og § 12.
Disse medlemmer vil peke på at olje- og gassindustrien
jobber systematisk med disse spørsmålene både i egen regi og som
en oppfølging av myndighetskrav, og at det derfor burde vært uproblematisk
for Regjeringen å gjennomføre disse prinsippene i lovforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittpartiet mener
det er merkelig at lovens §§ 6, 11 og 12 om generell aktsomhet,
forurenser betaler og best tilgjengelige teknologi i følge Regjeringens
forslag til ny naturmangfoldlov, ikke skal gjelde i hele Norges
jurisdiksjonsområde.
Disse medlemmer peker imidlertid også på at naturmangfoldloven
representerer en stor reform i norsk miljølovgivning, og at forvaltningen
av eksisterende arealvern representerer store utfordringer for miljømyndighetene.
Disse medlemmer mener at dersom aktsomhetsprinsippet,
prinsippet om forurenser betaler og prinsippet om krav om bruk av
best tilgjengelig teknologi blir innført på sokkelen, vil dette
sammen med miljøbestemmelsene i havressursloven, akvakulturloven
og petroleumsloven medføre en tilfredsstillende rettstilstand for
vern av naturmangfoldet på sokkelen og redusere behovet for klassisk
arealvern i hele havet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"§ 2 tredje ledd skal lyde:
I Norges territorialfarvann, på kontinentalsokkelen og i jurisdiksjonsområder
opprettet i medhold av lov 16. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske
sone (økonomiske soneloven) gjelder §§ 1, 3 til 12, 14 til 16, 57
og 58 så langt de passer og ikke er i strid med folkeretten."
Komiteen er samd i betydinga av å klårgjere forvaltningsmål
for arter og naturtypar og økosystem. Komiteen sluttar
seg til at desse måla vert formulerte som overordna prinsipielle
mål, og ikkje som mål som medfører direkte plikter for private og styresmakter.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, har merka seg at slik disse måla
er utforma, endrar dei ikkje rammevilkåra for dagens rovdyrpolitikk,
som er utforma etter ei samla avveging mellom ulike interesser. Fleirtalet minner
om at Regjeringas politikk når det gjelder dei største rovdyra,
byggjer på rovdyrforliket, jf. St.meld. nr. 15 (2002–2003), og at
vedtak om naturmangfaldlova ikkje medfører at dei prinsippa som
er fastslått der må endrast.
Fleirtalet viser til at det i departementets kommentarer
til lovframlegget går fram at dagens rovviltforvalting kan heimlast
i den nye lova, og at dei næringsmessige omsyn vil kunne vektleggast
slik dei er gjort i dagens regelverk. Vidare heiter det i omtalen
at forvaltning av rovvilt er eit eksempel på at sjølv om målet er
at artar skal førekomme i levedyktige bestandar i deira naturlege
utbredelsesområde, kan andre viktige samfunnsinteresser tilseie
at målet vert nådd på andre måtar enn naturmangfaldlova isolert
sett skulle tilsei, og at dette er eit eksempel på den differensierte
rovviltforvaltninga som i dag baserer seg på en interesseavveging
mellom utmarksnæringar og rovviltvern. Fleirtalet er
samd i at loven må forståas på denne måten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at når det gjelder de fire store rovdyrene,
samt kongeørn, må bestandenes levedyktighet vurderes på skandinavisk
nivå.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"§ 5 første ledd skal lyde:
Målet er at artene og deres genetiske mangfold ivaretas på lang
sikt og at artene forekommer i levedyktige bestander i sine naturlige
utbredelsesområder. Som naturlige utbredelsesområder kan det for enkelte
arter forstås et større geografisk landområde enn Norge. Så langt
det er nødvendig for å nå dette målet ivaretas også artenes økologiske
funksjonsområder og de øvrige økologiske betingelser som de er avhengige
av."
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
i forarbeidene til Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) forsøker å berolige
opposisjonen, utmarksnæringene og sine egne stortingsrepresentanter
ved hardnakket å hevde at St.meld. nr. 15 (2002–2003) står over
det endelige vedtaket til Naturmangfoldlov.
Disse medlemmer er ikke beroliget, og frykter
at formuleringene i forslaget til § 4 om forvaltningsmål - om at
det skal være et mål at "artene forekommer i levedyktige bestander
i sine naturlige leveområder."
Disse medlemmer mener at dette må klargjøres i
lovs form, og fremmer på dette grunnlag følgende forslag:
"§ 5 andre ledd skal lyde:
Forvaltningsmålet etter første ledd gjelder ikke for fremmede
organismer og arter som det foreligger andre nasjonale retningslinjer
for forvaltningen av."
Komiteen er samd i at det skal settast
som krav at alle har ei plikt til å opptre aktsamt og gjere det som
er rimeleg for å unngå skade på naturmiljøet. Samtidig må den enkelte
kunne være trygg på at aktsamheitsplikta er oppfylt, dersom aktivitet
vert utførd i samsvar med løyve frå offentlig styresmakt og føresetnaden
for løyva framleis er til stede.
Komiteen er vidare samd i trongen for at felles prinsipp
for utøving av offentlig mynde vert nedfelt i naturmangfaldlova.
Komiteen vil understreke at ei kunnskapsbasert
forvaltning, slik det er sett krav om i lovforslaget og som er en
oppfølging av St.meld. nr. 42 (2000–2001) Biologisk mangfold - Sektoransvar
og samordning, er svært sentralt. Det er og vil bli et aukande behov
for kunnskap om naturforvaltning og ivaretaking av naturens mangfald
i landets kommunar. Det er etter komiteen sitt syn
viktig at miljøforvaltninga på alle nivå, også på lokalt plan, har
god kunnskap og kompetanse og vidareutviklar denne for å utnytte
dei muligheitene lova gir. Lova medfører ei betydelig modernisering
og meir dynamisk forvaltning av norsk natur, og inneberer at miljøforvaltninga
får eit løft.
Komiteen vil peike på at i høve til kommunane
er det mellom anna viktig med kompetanseutvikling, økt innsikt i
og bruk av kunnskapsgrunnlaget om naturens mangfald og utvikling
av IT-baserte verktøy. Etter komiteens meining bør
Artsdatabanken, som ein nøytral formidlar av kunnskap om naturmangfaldet
i Noreg, ha ei sentral rolle i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
er og vil bli et økende behov for kunnskap om naturforvaltning og ivaretakelse
av naturens mangfold i landets kommuner. Kommunene har blant annet
pekt på at loven vil medføre et økt behov for ressurser for å følge
opp lovens intensjoner.
Disse medlemmer vil særlig understreke behovet
for kunnskapsoppbygging om forvaltningen av loven i kommunesektoren,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en handlingsplan for kunnskapsoppbygging
om naturmangfoldsarbeidet i kommunesektoren."
Komiteen merker seg at kunnskapskravet
er nytt og omfattar både vitskapelig og erfaringsbasert kunnskap
som skal leggjast til grunn ved alle vedtak, tildeling av tilskott
og forvaltning av det offentliges egne faste eigedom som kan påverke
norsk natur og ved etablering av vern. Det vil være viktig å få
etablert prosesser og arenaer som på en hensiktsmessig måte kan
handtere de ulike formene for kunnskap, slik at den kunnskapen som
leggast til grunn ved vedtak er forståelig og mest mulig akseptert.
Sjølv om kravet til kunnskap vil være krevjande både for miljøforvaltninga
og for andre statlige sektormyndigheiter ser komiteen kunnskap
som et svært viktig konfliktdempande tiltak. Komiteen vil
peike på at det er viktig å nytte erfaringsbasert kunnskap om bruk
av og samspill med naturen, ved avgjersler som rører ved naturmangfaldet.
Føre-var-prinsippet, prinsippet om samla belastning, prinsippet
om at kostnadene ved miljøforinging skal berast av tiltakshavar
og prinsippet om miljøforsvarlige teknikkar og driftsmetodar, er
etter komiteen si meining dekkande for dei miljørettslige
prinsipp offentlege styresmakter bør leggje til grunn ved utøving
av sitt mynde. Komiteen sluttar seg til måten desse
prinsipp er konkretisert i Regjeringas lovframlegg.
Komiteen meiner at det er viktig at det i lova vert
presisert at tiltak etter lova må vektast opp mot andre interesser.
Tiltaket si betyding for naturen sitt mangfald må stå i forhold
til dei konsekvensar det vil gje på andre samfunnsektorar, lokalsamfunn
og enkeltmenneske.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, er òg samd i at det spesielt er
viktig å vere bevisst på å ivareta omsynet til naturgrunnlaget for
samisk kultur når et tiltak vil røre ved samiske interesser direkte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at det er et mål for norsk naturforvaltning at all bærekraftig
bruk av norsk utmark bør kunne opprettholdes både der slik aktivitet drives
i dag, men også i nye områder. Aktivitet som forvaltningen bør være
bevisst på å legge til rette for er utmarksbeite for bufe, reindrift,
friluftsliv, jakt, fiske, annen høsting til matauke eller annen
produksjon, og turisme.
Disse medlemmer vil peke på at disse aktivitetene
både er viktige næringsaktiviteter, men også viktige kulturbærere
for alle de tre etniske gruppene med historisk bosetting i Norge,
nordmenn, samer og kvæner.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 14 overskriften skal lyde:
(vektlegging av andre viktige samfunnsinteresser)
§ 14 andre ledd skal lyde:
Ved vedtak i medhold av loven som berører tradisjonell og kulturbærende
bruk av norsk utmark, skal det innenfor rammen som gjelder for den
enkelte bestemmelse legges tilbørlig vekt på hensynet til naturgrunnlaget
for denne bruken."
Komiteen støttar Regjeringa i at det
er naudsynt at vi i Noreg får eit regelverk som omfattar alle ville
dyre- og planteartar. Komiteen sluttar seg til at
det er hensiktsmessig at reglar om lovgrunnlaget og vilkår for hausting
mv. av arter på land (inkl. innsjøar og vassdrag) vert samla i naturmangfaldlova, mens
reglar om hausting og annan utnytting av viltlevande marine organismar
fylgjer av havressurslova. Reglane i havressurslova supplerast av
naturmangfaldlova si formålsbestemmelse og alminnelige bestemmelser
om berekraftig bruk. Samla sett vil dette innebere ei heilskapleg
artsforvaltning, sjølv om det rettslige utgangspunktet er noe ulikt.
Komiteen støttar vidare forvaltningsprinsippet
som inneber at all hausting og uttak av artar skal følgje av lov
eller vedtak gjort med heimel i lov. For lakse- og innlandsfisk
samt vilt medfører det at hausting og anna uttak er tillate når
styresmaktene har opna for det. For virvellause dyr og planter og
sopp er det etter komiteen si meining nødvendig med eit
meir fleksibelt system slik Regjeringa legger opp til. Komiteen sluttar
seg til at hausting og anna uttak av planter, sopp og virvellause
dyr normalt er tillate med mindre det er avgrensa ved lov eller
vedtak gjort i medhald av lov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre støtter prinsippet
om at jakt og fiske skal utøves etter vedtak med hjemmel i lov. Men disse
medlemmer vil peke på at det må innføres romslige overgangsordninger
som gjør at jakt og fiske på arter ikke utilsiktet blir forbudt
på grunn av forvaltningsmessige utfordringer med å fremstille dokumentasjon
på at en art, produserer et høstingsverdig overskudd.
Disse medlemmer viser til svarbrev til komiteen
fra Miljøverndepartementet 3. juni 2009, hvor statsråd Erik Solheim
slår fast at:
"Jeg antar, som komiteen, at sosialt og fritidsbetinget
fiske ikke vil være noen fare for bestander av innlandsfisk. Slikt
fiske har foregått i mange år og kan fortsette. Jeg vil også vise
til at det blant annet skal legges vekt på artens betydning for
næring eller rekreasjon i avgjørelsen om å tillate høsting etter
naturmangfoldloven § 16 tredje ledd."
Disse medlemmer forventer at dette også blir fulgt
opp i praksis.
Komiteen deler Regjeringa sitt syn
på at dei konkrete vedtaka om å tillate at hausting av vilt og av lakse-
og innlandsfisk framleis skal skje etter hhv. viltloven og lakse-
og innlandsfiskloven, men slik at vedtaka er i samsvar med vilkåra
for hausting i naturmangfaldlova.
Komiteen er vidare samd i at føresetnaden for å
kunne gi løyve er at best tilgjengelig dokumentasjon tilseier at
arten produserer eit haustingsverdig overskot. Dette vil seie at
dokumentasjonen til ei kvar tid primært skal baserast på den kunnskap
som faktisk eksisterer.
Komiteen er også einig i at det ved avgjersle om
å tillate hausting av vilt og fisk skal leggast vekt på artens funksjon
i økosystemet og dei verknader haustinga kan ha på det biologiske
mangfaldet for øvrig, betyding for næring og rekreasjon, haustingstradisjon
og på skade arten gjør.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, merkar
seg at høve til å felle vilt som angriper husdyr og tamrein i lovforslaget
er avgrensa til å gjelde direkte angrep på bufe eller tamrein, men
at Regjeringa arbeider med ein eigen odelstingsproposisjon som vil innehalde
forslag til endringar i viltlova, og der det bl.a. vil bli drøfta
om naudverjeretten bør utvidast slik at den også omfattar forsvar
av hund.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er skuffet, men ikke overrasket
over at Regjeringen, til tross for at flertallet allerede i Soria
Moria slo fast at nødverge også skulle gjelde for hund, har prestert
å levere et lovforslag som innebærer det motsatte.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 17 andre ledd skal lyde:
Vilt kan avlives når det må anses påkrevd for å fjerne en aktuell
og betydelig fare for skade på person, bufe, tamrein eller husdyr.
Eieren, eller en som opptrer på vegne av eieren, kan felle vilt
når det må anses påkrevd etter dette ledd. Avliving og forsøk på avliving
etter dette ledd skal straks meldes til politiet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
videre til de gode resultatene fra Sverige, hvor det på to år er
skutt tre rovdyr med hjemmel i den liberaliserte nødvergeretten. Disse medlemmer finner
det merkelig at en sau som er mesteparten av sitt liv til fjells,
og som har en markedsverdi på i grove trekk en tiendedel av en hund, skal
være beskyttet av nødvergeparagrafen, mens en hund, som bor mesteparten
av tiden sammen med mennesker og har en markedsverdi som er langt
høyere enn en sau, ikke skal ha samme krav på beskyttelse.
Komiteen viser til at norsk rovdyrforvaltning har
som mål å sikre overlevinga av store rovdyr og kongeørn. Dette er
i samsvar med forvaltningsmålet for arter. Noreg deler rovdyrbestandane
med våre naboland, og deler dermed ansvar for overlevinga av dei
grenseoverskridande bestandane av dei store rovdyra i vår del av
verda. Rovdyrpolitikken må etter komiteen sitt syn
på denne bakgrunn ha utgangspunkt i storleiken til dei samla bestandane
og skje i nær dialog med våre naboland.
Komiteen har merka seg at det har kome innvendingar
mot korleis forvaltningsmålet for arter er formulert. Komiteen vil
presisere at målet inneberer at det innanfor den enkelte art sin
naturlige utbreiingsområde bør vere ein levedyktig bestand. Det
er ikkje et mål at alle arter nødvendigvis må forkomme overalt til
ei kvar tid, eller at det må vere levedyktige bestandar innanfor
Noreg sine grenser for arter der bestanda går på tvers av landegrensene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at mulighetene for en felles forvaltning
av de store rovdyrene med tilstøtende regioner i våre naboland bør
utredes.
Komiteen vil gje støtte til opninga
for at styresmaktene kan tillate anna uttak av vilt og lakse- og innlandsfisk
for å beskytte naturen, avverje skade og ivareta andre viktige omsyn.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, vil understreke at det er avgjerande
viktig for å oppnå forståing for norsk rovdyrpolitikk, at staten
yter full erstatning når husdyr eller tamrein blir drepne eller
skada av rovvilt, og støtter Regjeringas lovforslag som er ein vidareføring
av dagens erstatningsordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enig i at det er viktig at staten yter full
kompensasjon når rovdyr dreper eller skadet av rovvilt. Disse
medlemmer konstaterer at det er betydelig uenighet om hvorvidt
det er tilfellet etter dagens forvaltningspraksis. Disse medlemmer vil
peke på at fylkesmennene har behandlet disse spørsmålene, og at
de mest liberale, for eksempel fylkesmannen i Sør-Trøndelag, i fjor
fikk pålegg om å stramme inn praksisen.
Disse medlemmer er også av den oppfatning av andre
tap grunneiere og rettighetshavere påføres som følge av rovdyrpolitikken,
også bør erstattes.
Komiteen er samd i at det ikkje er
behov for noen steng lovregulering av tilgangen til avliving og uttak
av virvellause dyr. I utgangspunktet bør avliving og uttak av virvellause
dyr vere tillate, med mindre særskilte grunner tilseier noko anna.
Komiteen ser bestemmelsene om prioriterte arter
som ei vidareføring og modernisering av naturvernlova sine bestemmelser
om artsvern. Det vert lagt opp til at reglene om prioriterte arter
skal være dynamisk og at arter og artene sitt leveområde ses i samanhang.
Komiteen er nøgd med at en art kan prioriterast
når den er trua, når det er en art Noreg har et særskilt ansvar
for eller det er internasjonal plikter knytt til arten. Målsettinga
med prioritering er at det kan settast i verk tiltak for å oppnå
en bestandsstatus eller -utvikling som er i samsvar med målet i
§ 5 for disse artene.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, viser til at dersom en slik tilstand
eller utvikling kommer i samsvar med forvaltningsmålet for arter,
kan arten avprioriterast.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dersom en bestands utvikling eller tilstand kommer i samsvar
med forvaltningsmålet i § 5, så bør arten automatisk avprioriteres.
Komiteen peikar på at vern mot uttak
av ein trua art åleine, i mange tilfeller ikkje vil vere tilstrekkelig
for å ta vare på arten. For mange arter vil det vere viktig å sikre
levestadar som dei er avhengig av. Til sjuande og sist er det førekomsten
av eigna levestader for artene som er avgjerande for om dei overlever
i norsk natur. Komiteen er derfor nøgd med at lovforslaget
opnar for at det skal kunne gjevast reglar om beskyttelse av visse
typar økologiske funksjonsområde av mindre omfang, og at det skal
kunne setjast krav om å klarlegge følgjene for arten, av planlagde
inngrep i arten sitt funksjonsområde.
Komiteen er elles samd i dei avgrensingar som
er føreslegne ved fastsetting av reglar for beskyttelse av økologiske
funksjonsområde. Dei skal gjelde mindre areal og skal ikkje medføre
ein vesentleg vanskeleggjering av igangverande bruk.
Komiteen viser til at det før etablering av økologiske
funksjonsområde for ei prioritert art skal vere gjort ei vurdering
av om prioritering er det hensiktsmessige verkemidlet eller om andre
verkemidlar er betre eigna. Det kan være bruk av anna lovverk eller frivillige
løysningar.
Komiteen vil i samband med dette peike på at nær
35 pst. av artene på den norske raudlista er knytt til kulturlandskapet.
Mange av desse artene er knytt til tradisjonelle driftsformer i
jordbruket som ikkje lengre er lønnsame. Det å ivareta desse artene
vil krevje aktive tiltak for å bevare eller utvikle levestader for
dei aktuelle artene. For å lukkast i dette, er det naudsynt å ha
ei positiv haldning og vilje hjå den enkelte bonde og grunneigar.
Erfaringane bl.a. med handlingsplanar for arter er at en gjennom
positive virkemidlar kan oppnå godt resultat.
Komiteen vil peike på at 48 pst. av artene på raudlista
er knytt til skog. Sikring av dette artsmangfaldet kan berre skje
ved at skogen som heilskap har tilstrekkeleg med egna livsmiljø
for dei ulike artane. Praktisk talt heile norsk skogbruk er i dag
miljøsertifisert etter "Levende Skogs" standard for eit berekraftig
norsk skogbruk, som er utviklet i ein konsensusprosess der m.a.
naturvernorganisasjonane har vore aktivt representert. I tillegg
til krav om generelle miljøomsyn og spesielle krav knytt til sumpskoger, kantsoner,
edellauvskog og anna biologisk rik skog, er det etablert eit system
for å registrere og ivareta nøkkelbiotopar for arter som ville vere
trua dersom det ikkje vert teke spesielle omsyn.
Komiteen legg til grunn at handlingsplanar vert
utarbeidd parallelt med forskrift. Dette er meir føreseieleg og
sikrar at dei tiltak som er naudsynte for å fylgje opp den enkelte
art blir klarlagt parallelt med prioriteringa.
Dersom summen av omsyn i etterkant viser seg å gje
større konsekvensar, er fleirtalet i komiteen, alle
unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, samd i at grunneigar
skal kunne krevje at området vert verna etter reglene for områdevern,
eller at det vert gjort unntak frå prioriteringa for dei aktuelle
områda.
Komiteen vil støtte Regjeringa i at
styresmaktene skal orientere dei grunneigarar som har prioriterte
arter etter forskrift på sin eigedom om kva konkrete område som
vert omfatta av eventuelle reglar om beskyttelse av økologiske funksjonsområde,
og at det er denne informasjonen grunneigaren skal forholda seg
til. Dette er etter komiteen si meining nødvendig
for å få ordninga med priorterte arter til å fungere, og at ordninga
vert føreseieleg for den enkelte grunneigar.
Komiteen er svært positiv til at det blir oppretta
ein eigen tilskottsordning for aktive tiltak knytt til dei prioriterte
artene. Dette vil sikre gjennomføring av intensjonen i lovverket
på dette feltet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg at virkemidlene "prioriterte arter"
og "utvalgte naturtyper" blir svært sentrale forvaltningsgrep for å
ivareta målsetningen om bærekraftig bruk av naturen. Disse
medlemmer peker på at bruken av disse virkemidlene skal
være basert på faglige vurderinger og politisk styring som legger
naturfaglige kompetansekrav til grunn for de valg som gjøres.
Disse medlemmer viser til Artsdatabankens rødliste
over truede arter (2006) der nesten 4 000 arter er klassifisert
som rødlistearter. Av disse er nær 2 000 truet. Disse medlemmer har
merket seg at det er svært nødvendig med et raskt tempo i utvelgelsen
av prioriterte arter og utvalgte naturtyper, slik at disse virkemidlene
får en reell betydning.
Disse medlemmer peker på at arbeidet med utvelgelse
av prioriterte arter og utvalgte naturtyper må komme i gang så fort
som mulig, slik at dette er klart allerede når loven trer i kraft.
Eksisterende og planlagte handlingsplaner for truede arter og naturtyper
kan bidra til å danne grunnlaget for den første utvelgelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forvaltningsregimet
"prioriterte arter" skal være en mellomløsning mellom vern og generelle
prinsipper for bærekraftig bruk. Begrunnelsen er at enkelte arter
og deres funksjonsområder trenger et strengere vern enn andre. Disse
medlemmer mener at det må være en klart forutsetning at
"prioriterte arter" skiller seg klart fra områdevern, og i praksis
ikke blir en form for vern uten rett til erstatning. Et slikt vern
bør skje frivillig og med utgangspunkt i en nasjonal handlingsplan
kombinert med bruk av avtaler mellom det offentlige og grunneier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skeptiske til den vide fullmakten til priortierting av arter Regjeringen
ber om i § 23. Disse medlemmer peker på at kriteriene for
å kunne gjøre dette er så vide at i hvert fall alle arter som er
klassifisert som kritisk truet, sterkt truet og sårbare på den norske
rødlista, snaut 2000 i tallet, vil være aktuelle som prioriterte
arter.
Disse medlemmer peker på at også de øvrige artene
på rødlista kan prioriteres. Disse medlemmer mener
at dette bør korrigeres, slik at randsoneutbredelse av arter i denne
omgang ikke kan omfattes av prioritering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det ikke er riktig å gi noen organisasjoner
en lovbeskyttet rett til å delta i forvaltningens arbeid med norsk
natur, og at båndene og dialogen mellom miljøforvaltningen og naturvernorganisasjonene
er mer enn godt nok ivaretatt allerede.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 23 (prioriterte arter) skal lyde:
Kongen i statsråd kan ved forskrift utpeke nærmere angitte arter
som prioritert. Ved avgjørelsen legges vesentlig vekt på om
a) arten har en bestandssituasjon
eller bestandsutvikling som strider mot målet i § 5 første ledd,
og at
b) arten har en vesentlig andel av sin naturlige utbredelse
eller genetiske særtrekk i Norge, eller
c) det er internasjonale forpliktelser knyttet til arten.
I sjø anvendes bestemmelsen i første ledd bokstav b bare i særlige
tilfeller.
Når det foreligger dokumentasjon for at en art etter vitenskapelige
kriterier har nådd en tilstand eller utvikling som vesentlig strider
mot målet i § 5 første ledd, skal myndighetene etter loven vurdere
om det bør treffes vedtak etter første ledd.
Departementet skal ved forskrift oppheve en prioritering etter
første ledd når det foreligger dokumentasjon etter vitenskapelige
kriterier for at bestandsmålet i § 5 første ledd er nådd."
Disse medlemmer peker videre på at § 24 gir hjemmel
for at forskriften etter § 23 kan gi regler om beskyttelse av visse
typer økologiske funksjonsområder av mindre omfang. Slik bestemmelsene
er utformet mener disse medlemmer det er grunn til
å frykte at når en art først er prioritert, blir det fastsatt slike
bestemmelser selv om det ikke er nødvendig med tanke på å ta vare
på arten.
Disse medlemmer peker på at dette blant annet
kan undergrave "Levende Skog"-arbeidet. Utgangspunktet for dette
arbeidet er at det er forekomsten av egnete levesteder som er avgjørende
for artsmangfoldet. Fokus har derfor vært å bevare og utvikle livsmiljøene
for artene i skog som helhet, i stedet for å fokusere på mer eller
mindre tilfeldige enkeltfunn av arter.
Disse medlemmer mener at dersom målet hadde vært
å sikre en reell vurdering av behovet for offentlige restriksjoner,
burde det vært krav om å utarbeide en handlingsplan for arten, og
først hvis handlingsplanen hadde dokumentert behov for det skulle
vern av funksjonsområdene tre i kraft. Det kravet om utarbeidelse
av handlingsplan som ligger inne i lovforslaget, er knyttet til
at det først er gitt bestemmelser om økologiske funksjonsområder,
og at aktiv skjøtsel er en forutsetning for ivaretakelse av området. Disse
medlemmer mener at en handlingsplan heller burde vært grunnlag
for å avklare om det er et reelt behov for bestemmelser om arealbruk.
Disse medlemmer støtter forslaget om å legge til
rette for at grunneiere og rettighetshavere etter avtale med og
støtte fra Staten skal gis ansvar for skjøtsel i økologiske funksjonsområder. Disse medlemmer forutsetter
at denne praksisen blir regelen og ikke unntaket i fremtiden.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 24 (beskyttelsens innhold), første til tredje ledd skal lyde:
Når en art er utpekt som prioritert etter § 23, skal det utarbeides
en handlingsplan for å ta vare på arten. Planen skal hensynta tiltak
hos ulike myndigheter og i privat sektor i sammenheng, og utarbeides
i et samarbeid mellom partene.
En forskrift om prioriterte arter etter § 23 første ledd kan
gi regler om skjøtselstiltak i samsvar med § 47 når dette er nødvendig
for å sikre bevaring av arten. Offentlige tilskuddsordninger skal
så langt mulig bidra til å sikre bevaring av en prioritert art.
Gis det regler om beskyttelse av visse typer økologiske funksjonsområder
for prioriterte arter i handlingsplanen etter første ledd, der aktiv
skjøtsel eller andre typer tiltak er en forutsetning for ivaretakelse av
funksjonsområdet kan staten inngå nærmere avtale med grunneier eller
rettighetshaver om skjøtsel av et økologisk funksjonsområde for
prioriterte arter.
Siste ledd skal lyde:
Myndigheten etter loven kan gjøre unntak fra forskrift etter
§ 23 dersom det ikke vesentlig forringer artens bestandssituasjon
eller bestandsutvikling, eller dersom vesentlige samfunnshensyn
gjør det nødvendig."
Disse medlemmer er for øvrig skeptiske til at
Regjeringen legger til grunn et "vesentlighetskrav" i forbindelse
med grunneiers rett til å få vurdert og kreve vern av sine arealer
etter reglene for områdevern, og mener at alle grunneiere som får
beskrankninger på sin eiendom i medhold av denne lov bør kunne få
vurdert et vern av sine arealer etter reglene for områdevern.
Komiteen er klar over at framande organismar er
ein alvorlig og aukande trussel mot bevaring av det biologiske mangfaldet. Komiteen er
difor samd i at eksisterande lovverk på dette området er mangelfullt,
og at det er behov for eit heildekkande regelverk for innførsel
og utsetting av framande organismar slik Regjeringa foreslår.
Komiteen er vidare samd i at det er behov for ein
eigen aktsomhetsbestemmelse knytt til framande organismar. Komiteen støttar
også hovudprinsippet om at levande eller levedyktige organismar
berre skal kunne innførast til Noreg med løyve etter naturmangfaldlova,
men at det ikkje vert kravd løyve etter denne lova for innførsel
av landlevande plantar og nærare bestemte husdyr med mindre anna
er bestemt. Komiteen er også samd i at det gjennom
forskrift vert opna både for å fastsette forbod mot innførsel av bestemte
organismar, og at innførsel av bestemte organismar kan skje utan
løyve.
Komiteen støttar vidare at det blir krav om løyve
etter naturmangfaldlova for å sette ut organismar av arter og underarter
som ikkje er å finne naturleg i Noreg. Dette vil òg omfatte utanlandske
treslag. Komiteen vil likevel peike på at enkelte
av disse treslaga er viktige for verdiskapinga på kort og lang sikt
brukt både i juletre- og pyntegrøntproduksjon og i ordinært skogbruk. Komiteen meiner
difor at det ikkje kan vere hensiktsmessig at kvar enkelt utsetting av
slike plantar skal krevje løyve etter naturmangfaldlova med vedtaksmynde
på direktoratsnivå. Komiteen legg til grunn at bestemmelsen
gir heimel til å gje generelle løyver til ulike typar tiltak, til
dømes juletre- og pyntegrøntproduksjon, dersom lovens vilkår for
utsetting er oppfylt.
Komiteen er også samd i at det blir krav om løyve
etter naturmangfaldlova for å kunne setje ut vilt av arter, underarter
eller bestandar som ikkje frå før er å finne naturlig i distriktet,
og at det gjennom forskrift kan stillast krav om at òg utsetjing
av andre organismar som ikkje frå tidlegare førekjem naturlig på
staden krevjar løyve, men at dette ikkje skal kunne gjelde norske
treslag.
Komiteen er vidare samd i at det vert kravd løyve
for all utsetjing av organismar i sjø eller vassdrag, unntatt av
stadeigen stamme, med mindre det ligg føre løyve etter akvakulturloven.
Komiteen støttar at utsetting av enkelte framande
organismar som til dømes plantar i hagar, parkanlegg og andre dyrka
område, samt norske treslag, ikkje skal krevje særskilt løyve etter
naturmangfaldlova, slik Regjeringa foreslår.
Komiteen viser til at plantehelseforskrifta har nokså
detaljerte reglar om sunnheitssertifikat, og generelle krav til
aktsemd for å hindre utilsikta innførsel, jf. §§ 10, 17 og 28. Dette
gjeld òg utilsikta innførsel av til dømes iberiaskogsnegler.
Komiteen viser til at elles er "tilsikta" innførsel
for bruk som nytteorganismar som til dømes harlekinmarihøna – i
utgangspunktet er forbode iht. planevernmiddelforskrifta, og krev
eventuelt løyve frå Mattilsynet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at lovforslaget
ikke inneholder tilstrekkelige effektive tiltak i forhold til introduksjon
av fremmede arter ved import av blant annet planter.
Disse medlemmer vil blant annet vise til de store
utfordringene med Iberia-snegler som trolig er kommet til Norge
gjennom planteimport. Til tross for at importordningen er omfattet
av et opplegg med sertifikater for nettopp å ivareta slike spørsmål
knyttet til introduksjon av fremmede arter, har altså disse sneglene
kommet til Norge – og er i dag et stort problem for mange. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringens medlemmer til stadighet
fremmer krigserklæringer mot disse fremmede artene. Disse
medlemmer vil peke på at en naturlig oppfølging av dette
er at innsatsen med å begrense tilførselen av fremmede arter, intensiveres.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning for import av planter
som bedre ivaretar risikoen for introduksjon av fremmede arter,
og eventuelt komme tilbake til Stortinget med nødvendige lovendringer."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"§ 30 første ledd bokstav a skal lyde:
organismer av arter og underarter som ikke finnes naturlig i
Norge. Utenlandske treslag krever godkjenning etter skogbruksloven."
"§ 31 første ledd bokstav c skal lyde:
biologiske plantevernmidler og utenlandske treslag som det er
gitt tillatelse til utsetting av i eller i medhold av annet lovverk."
Komiteen støttar at det er viktig at
eit representativt utval av norsk natur vert verna for kommande
generasjonar, og at områdevern er eit viktig verkemiddel for å sikre
naturen sitt mangfald. Det er derfor turvande å vidareføre heimelgrunnlaget
for områdevern.
Komiteen meiner at det er gode grunnar for at naturmangfaldlova
i motsetning til dagens naturvernlov klargjer måla for områdevern. Komiteen har merka
seg at det i høringsrundane har framkomme ynskje om at omsynet til
næringsmessig bruk og friluftsliv burde komme til uttrykk i målformuleringane.
Komiteen er samd med Regjeringa i at måla først
og fremst bør knytast til naturverdiane. Dette betyr likevel at
det bl.a. ved fastsetjing av vernebestemmelsene skal leggast vekt
på å leggje forholda til rette både for friluftsliv og næringsmessig
bruk så lenge dette ikkje strid mot formålet med vernet.
Komiteen er som Regjeringa opptatt av at vernet
skal ha positive ringverknader for næringar og utvikling av lokalsamfunn.
Komiteen vil også framheve at gjenoppføring av
setre og andre husvær som følge av brann og naturskade innanfor
verneområda kan gjennomføres der dette ikkje kommer i strid med
verneformålet. Høve for slik gjenoppbygging vil dessuten etter komiteens meining
vere konfliktdempande.
Komiteen er samd i at det er hensiktsmessig at det
i naturmangfaldlova på ein klarere måte enn i eksisterande regelverk
vert gjeve råmer for dei innskrenkingar i råderett som kan fastsettast
i verneforskrifta. Komiteen er samd i at ein i forskrifta
skal kunne forby tiltak som motverkar formålet med vernet. Komiteen vil
likevel understreke betydinga av å legge forholda til rette for
aktiv bruk av områda for friluftsliv og for å skape verdiar og arbeidsplassar lokalt,
så lenge denne bruken er berekraftig og ikkje strir mot formålet
med vernet. Dette tilseier at ein bør opne for slike tilrettetleggingstiltak
– i den grad tiltaka ikkje direkte strider mot det som er formålet
med vernet.
Komiteen viser vidare til den såkalla fjellteksten
som regjeringa Bondevik II la frem i St.prp. nr. 65 (2002–2003),
og som Stortinget ga sin tilslutning til, jf. Innst. S. nr. 260
(2002–2003), der det vart gjeve signal om auka satsing på miljøtilpassa
turisme i verneområder. Her heiter det også at norsk fjellnatur skal
gje grunnlag for sysselsetting og verdiskaping i fjellbygdene.
Komiteen viser til at dette og er understreka
i Soria Moria-erklæringa og i Regjeringa sin strategi for reiseliv. Komiteen vil
peike på at det er viktig at det blir lagt til rette for verdiskaping
i tilknyting til verneområde.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener derfor at prinsippet
om at aktiviteter eller bærekraftig bruk som ikke strir mot verneformålet,
må nedfelles klart og tydelig i loven. Dette vil være svært avgjørende
for bønder, grunneiere og andre lokalsamfunn som ønsker å legge
til rette for ny miljøbasert næringsutvikling i og rundt verneområder.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"§ 34 fjerde ledd skal lyde:
Innenfor den rammen som gjelder for den enkelte vernekategori,
kan Kongen i forskriften forby eller regulere virksomhet eller ferdsel
som i seg selv eller sammen med annen bruk kan motvirke formålet
med vernet. Det kan fastsettes særlige regler for forskjellige deler
av området når det er forenlig med delområdets funksjon for verneformålet.
Restriksjoner på aktivitet skal stå i forhold til verneformålet."
Disse medlemmer mener ikke at Regjeringens forslag
til § 34 åpner for å legge til rette for friluftsliv og næringsmessig
bruk "så lenge dette ikkje strid mot formålet med vernet". Tvert
imot er det i forslaget til § 34 slått fast at å "videreføre bærekraftig bruk"
er tillatt. Så lenge Regjeringen i sitt forslag velger denne formuleringen,
må det bety at all ny bruk, uavhengig av konsekvens for verneformålet,
ikke skal være tillatt. Dette mener disse medlemmer er
svært uheldig, og at det ikke kan være i tråd med Regjeringens ambisjon
om å etablere ny virksomhet i tilknytning til norske landbrukseiendommer.
Ei heller kan dette bidra til økt oppslutning ute i norske distriktskommuner
om regjeringens vernearbeid.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 34 siste ledd skal lyde:
Verneforskriften skal ikke være til hinder for ny og eksisterende
bruk som ikke strider mot verneformålet."
Komiteen sluttar seg til at vernekategoriane nasjonalpark,
landskapsvernområde, naturreservat og biotopvernområda vert vidareførte
i naturmangfaldlova, mens vernekategoriane naturminne og vassdragsvernområda
utgår. Etter komiteen si meining vil den nye lova
sine bestemmelser om vernekategoriane innebere ei modernisering
og ei lovmessig tilpassing til den praksis som har utvikla seg. Komiteen er
óg nøgd med at det vert lagt opp til at utkast til forvaltningsplan
skal leggast fram samtidig som det vert gjort vernevedtak for nasjonalparkar
og landskapsvernområde.
Komiteen meiner i likskap med Regjeringa at forholda
i sjø er såpass spesielle at det er formålsteneleg at marine verneområde
vert oppretta som ein eigen vernekategori.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at naturvernlovens bestemmelse om krav om statsgrunn for etablering
av de største verneområdene bør opprettholdes. Nasjonalpark er en
streng vernekategori og krever også en solid størrelse, noe praksis
også har vist.
Disse medlemmer vil ikke utelukke verken at privat
grunn blir inkludert i nasjonalparker, eller at nasjonalparker etableres
utelukkende på privat grunn. I sistnevnte tilfelle bør det skje
som et resultat av en frivillig avtale mellom grunneier og staten.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 35 første ledd skal lyde:
For å bevare større naturområder som inneholder særegne eller
representative økosystemer, eller er landskap som er uten tyngre
inngrep, kan arealer av statens grunn legges ut som nasjonalpark.
Grunn av samme art som ikke er i statens eie, og som ligger i eller
grenser inntil arealer som nevnt i første punktum, kan legges ut
som nasjonalpark sammen med statens grunn."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"§ 35 annet ledd skal lyde:
I nasjonalparker skal ingen varig påvirkning av naturmiljø eller
kulturminner som strider mot verneformålet finne sted. Forskriften
skal verne landskapet med planter, dyr, geologiske forekomster og
kulturminner mot utbygging, anlegg, forurensning og annen aktivitet
som kan skade formålet med vernet, og sikre en uforstyrret opplevelse
av naturen. Ferdsel til fots i samsvar med friluftslovens regler
er tillatt. Slik ferdsel kan bare begrenses eller forbys i avgrensede områder
i en nasjonalpark, og bare dersom det er nødvendig for å bevare
planter eller dyr, kulturminner eller geologiske forekomster."
Komiteen registrerer at bestemmelsen
om saksbehandling og verneplanprosess er basert på den praksis som
har utvikla seg over tid. Komiteen sluttar seg til
dette. Komiteen er òg særs nøgd med at forslaget
til bestemmelser gjer det mulig å vidareføre satsinga på frivillig
vern.
Komiteen er samd i at det ved kunngjering av eit
påtenkt verneforslag bør vere mulig å innføre meldeplikt for tiltak
som ikkje treng løyve etter anna lov. Komiteen stør
òg at eit forvaltningsorgan utan vidare kan avslå en søknad om løyve
til et tiltak og at tilskott til tiltak normalt ikkje skal kunne
gjevast i område som inngår i eit kunngjort verneforslag. Komiteen er
samd i at meldeplikta og bestemmelsene som løyve og tilskott, vert
avgrensa til å gjelde i fire år etter at verneforslaget er kunngjort,
med muligheit for to års forlenging i særlige tilfeller.
Komiteen er samd i at det er behov for å ha høve
til å kunne innføre midlertidig vern dersom det viser seg naudsynt
for å hindre skade på verneverdiane mens vern vert vurdert.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, sluttar
seg til at verknaden av vedtak om midlertidig vern avgrensast til
fire år, med høve for to års forlenging i særskilde tilfelle.
Komiteen vil peike på at det i mange
verneområde vil vere behov for skjøtsel, og er nøgd med at Regjeringa
foreslår at midlar til skjøtsel skal styrkes i forhold til dagens
nivå.
Komiteen er samd i at forvaltningsstyresmaktene
i slike område skal inngå avtaler med aktuelle grunneigarar om at
desse utfører nærmare bestemte skjøtselstiltak, dersom dette er
mulig. Før eventuelt andre får slike oppdrag må det vere avklart
at dei berørte grunneigarane ikkje er interessert i, eller i stand til
å gjennomføre skjøtselstiltaka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at å åpne for
at forvaltningen, uten politisk behandling kan utsette en grunneier
for midlertidig vern uten kompensasjon i til sammen sju år, fire
år uten politisk behandling, ikke kan være ønskelig.
Disse medlemmer innser at utbetaling av erstatning
nødvendigvis må ta noe tid, og aksepterer at det gis ett års frist
for utbetaling av erstatningen. Men disse medlemmer mener
at verneprosessene ikke skal kunne ta seks år, og at tre års utredningstid
med mulighet for ett års utvidelse, må være tilstrekkelig. Dersom
forvaltningen i løpet av tre år ikke har klart å dokumentere en
hjemmel for vern, og Regjeringen og Stortinget i løpet av det neste
året ikke klarer å fatte de nødvendige vedtak, kan det angjeldende
område ikke være så viktig å verne.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 44 siste ledd skal lyde:
Virkningene av første ledd er begrenset til tre år etter at forslaget
er kunngjort. Departementet kan forlenge virkningene med kun ett
år."
"§ 45 tredje ledd skal lyde:
For vedtak om midlertidig vern etter første og annet ledd gjelder
ikke §§ 41 til 43. Når det treffes vedtak om midlertidig vern, skal
saksbehandlingen fortsette uten ugrunnet opphold. Virkningen av
vedtak om midlertidig vern er begrenset til tre år etter at vedtaket
ble kunngjort. Departementet kan forlenge virkningen av det midlertidige
vernevedtaket med ett år."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at det i dag er ingen tidsbegrensning
for midlertidig vern. I NOU 2004:28 ble dette vurdert, men det ble
konkludert med at når det treffes et vedtak om midlertidig vern, skal
saksbehandlingen fortsette uten ugrunnet opphold.
Disse medlemmer mener en tidsbegrensning vil pålegge
vernemyndighetene et større ansvar for å behandle saken raskt, og
henviser videre til at langvarige båndleggelser kan være i strid
med menneskerettighetene. I EMD (Sporrong og Lönnroth fra 1982)
ble Sverige dømt for brudd på EMK som en følge av at staten hadde
båndlagt eiendommene for mulig ekspropriasjon i henholdsvis 25 og
12 år. Disse medlemmer viser til at formålet med
midlertidig vern er å bevare eventuelle verneverdier mens permanent
fredning vurderes, og en tilsvarende begrunnelse som ligger bak
bestemmelsen om midlertidig dele- og byggeforbud i plan- og bygningsloven
§ 33.
Disse medlemmer mener en regel tilsvarende plan-
og bygningsloven § 33 burde gjelde ved midlertidig vern etter naturvernloven.
Komiteen er svært nøgd med at Regjeringa foreslår
nye felles regler om erstatning til grunneigarar og rettigheitshavarar
ved oppretting av verneområde, uavhengig av kva vernekategori som
er brukt.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, er samd i at dette regelverket
skal innebere ein rett til erstatning for økonomiske tap når et
vern medfører vanskeleggjering av igangverande bruk.
Komiteen er fornøgd med at det er presisert
at erstatninga ved vern av skog vil bli dei same som ved vern av
skogreservat etter gjeldande naturvernlov. Dette er etter komiteen si
meining avgjerande for at satsinga på frivillig vern av skog skal
kunne vidareførast. Komiteen er derfor samd i at
i all skog er skogbruk å sjå på som igangverande bruk, med mindre
skogbruk er forbode i vernevedtak eller reguleringsplanar, og at
dette også gjelder områder som grunneigar sjølv har administrativt
freda. Skogbruk blir dermed å sjå på som igangverande bruk også
i administrativt freda område på statsgrunn, område som er administrativt
freda i kommunal regi, nøkkelbiotopar og andre områder som grunneigar
sjølv har avsett for å ivareta naturverdiar.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, er samd i at det er uheldig
at det i dag vert brukt store ressursar i rettsapparatet for å avklare
kva som er påreknelig bruk av et verneområde. Fleirtalet stiller
seg difor bak at erstatning kun skal gjevast for bruk det er gjeve
løyve til før kunngjering av påtenkt verneforslag.
Eit anna fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
erstatning gis for økonomisk tap når vern medfører ein vanskeleggjering
av igangverande bruk. Det er ikkje et vilkår at vernet skal medføre
ein vesentleg vanskeleggjering før erstatning gis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er fornøyd med at det endelig blir innført en hjemmel
for erstatning også for landskapsvernområder og nasjonalparker.
Disse medlemmer er imidlertid ikke fornøyd med
at denne erstatningen nå bare skal gis til "igangværende bruk".
Dette må være en klar forverring av grunneiers posisjon i forhold
til dagens ordning i naturreservat, som gir erstatning for "påregnelig
bruk".
Disse medlemmer er for så vidt enig i at dette
vil medføre mindre prosesskostnader for staten, men hvordan dette
øker oppslutningen om vernearbeidet er vanskeligere å se. Den foreslåtte
lovparagraf om erstatning medfører for eksempel at en grunneier
kan ha brukt hundretusener av kroner på å planlegge et hyttefelt
eller en småkraftutbygging, uten å få erstattet en krone.
Disse medlemmer er også skeptiske til at det innføres
et vesentlighetskrav for å bli kvalifisert til erstatning, jamfør
side 357 i Ot.prp. nr. 52 (2008–2009), hvor følgende fremgår:
"De hensyn som følger av vedtaket om leveområder må imidlertid
ikke innebære restriksjoner som medfører en vesentlig vanskeliggjøring
av igangværende bruk. Dersom det likevel i etterkant av vedtaket skulle
vise seg i noen enkelttilfeller at summen av hensyn i leveområder
for prioriterte arter gir restriksjoner som medfører vesentlig vanskeliggjøring
av igangværende virksomhet, og vesentlig tap for grunneiere, kan
grunneieren kreve at området vernes eller at det gjøres unntak fra
prioriteringen for de aktuelle områdene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener også det er
uheldig at det i lovforslaget ikke klart sikres at grunneieren har en
ufravikelig rett til – uten prosessrisiko – å få vurdert erstatningen
i en uavhengig rettsinstans.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at forholdene også omtalt i forbindelse med
§ 49 i sum klart svekker grunneiers posisjon i forhold til staten,
og vil på dette grunnlag fremme følgende forslag:
"§ 50 første ledd skal lyde:
En eier eller rettighetshaver i eiendom som helt eller delvis
blir vernet som nasjonalpark, landskapsvernområde, naturreservat,
biotopvernområde eller marint verneområde har rett til full erstatning
fra staten for økonomisk tap når et vern medfører en vanskeliggjøring
av påregnelig bruk."
"§ 50 tredje ledd skal lyde:
Kongen i statsråd fastsetter ved forskrift hva som regnes som
igangværende bruk for virksomhet i henhold til
a) utvinningstillatelse etter
lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet (petroleumsloven),
b) utmål etter lov 30. juni 1972 nr. 70 om bergverk (bergverksloven),
c) mineralloven."
Disse medlemmer peker på at når det forhandles
mellom staten og de private parter om størrelsen på det økonomiske
tap som vernet påfører de private parter, vil det berøre problemstillinger
for grunneiere/rettighetshavere av komplisert art, både juridiske
og økonomske vurderinger, og hvor det ofte er nødvendig med både
juridisk og økonomisk bistand fra eksperthold til grunneiere/rettighetshavere. Derfor
er det etter disse medlemmers mening av avgjørende
betydning at de private parter har mulighet for å kunne forlange
skjønn for domstolene uten omkostningsrisiko, dersom man ikke kommer frem
til enighet med det offentlige via avtale. Dette må etter disse
medlemmers mening anses som en grunnleggende rettssikkerhetsgaranti
for de private parter, slik situasjonen er i dag for ekspropriasjonsskjønn
etter skjønnprosessslovens § 54.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til NOU 2004:28 der det ble foreslått å lovfeste en statlig tilbudsplikt,
der staten har plikt til å vurdere om de berørte er berettiget til
erstatning. Et slikt forslag flytter noe av prosess- og utredningsbyrden
over på staten.
Disse medlemmer vil understreke at dette ikke
må medføre at grunneiers rettigheter svekkes, for eksempel ved at
retten til å få dekket saksomkostninger innskrenkes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
signaliseres i lovforslaget at staten vil legge vekt på å løse sakene
i minnelighet ved å fremme tilbud om erstatning. Dette slutter disse
medlemmer seg til, men vil samtidig peke på at man dermed
også risikerer at staten vil påberope seg at grunneier/rettighetshaver
har avslått et rimelig tilbud, og dermed bli ansvarlig for egne
saksomkostninger. Dersom forslaget blir gjennomført vil dette gi
staten en mulighet til å presse grunneiere/rettighetshavere til
å måtte akseptere et tilbud fra staten for å unngå å måtte betale
mye mer i saksomkostninger enn et erstatningstilbud vil innebære.
Disse medlemmer går derfor mot at det innføres
slike saksomkostningsregler som foreslått i proposisjonen. Disse
medlemmer mener at det fortsatt må være slik at når samfunnet
har interesse i å foreta inngrep i eiendomsretten, må det også være samfunnets
ansvar å bære alle omkostninger i førsteinstans som inngrepet påfører
den enkelte, herunder prosessomkostningene.
Komiteen er samd i at omsynet til verneverdiane
i et verneområde skal tilleggast vekt ved vurdering av om ein skal
gje løyve til tiltak utanfor verneområde. Komiteen vil
likevel understreke at denne bestemmelsen ikkje må praktiserast
slik at den fører til at ordinær verksemd utanfor verneområde som har
beskjeden eller i praksis ingen skadeverknad på dei konkrete naturverdiane
i et verneområde, blir nekta. Komiteen vil understreke
at det kun er effektar på verneverdiar angitt i verneforskrifta
som skal vektleggast ved vurdering av om eit løyve skal kunne gjevast. Komiteen understrekar
vidare at bestemmelsen er retta mot tiltak som skjer utanfor verneområde,
men som kan ha negativ effekt på verneverdiane innanfor området,
som ureining gjennom luft og vatn, endring i vasstand, drenering
eller ved retningsendring av vassdrag.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
vedtak etter § 49 skal fattast av sektormyndigheitene etter naturmangfaldlova
og ikkje av miljømyndigheitene. Dette fleirtalet viser
til at § 49 er en vektleggingsregel og ikkje ein verneregel.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at når et verneområde etableres, så
bør restriksjoner som går utover generelle prinsipper om bærekraftig
bruk og de øvrige generelle paragrafene i naturmangfoldloven, plan-
og bygningsloven og andre sektorlover, som petroleumslov, havressurslov,
skoglov, akvakulturlov og diverse vassdragslovgivning, EU-direktiver
med videre, ikke finne sted utenfor det vernede området.
Disse medlemmer mener Regjeringens forslag til
§ 49 er en åpen invitasjon til å la miljøbyråkratiet nærmest helt
etter eget forgodtbefinnende "snikverne" store områder uten politisk
behandling. Etter bestemmelsene om "randsoner" i plan- og bygningsloven
kan også denne bestemmelsen synes overflødig.
På dette grunnlaget vil disse medlemmer ikke støtte
Regjeringens forslag til § 49.
Disse medlemmer mener det er prinsipielt feil
at det gis hjemmel i naturmangfoldloven for å innføre restriksjoner
utenfor et verneområde. Det er etter disse medlemmers mening
avgjørende at restriksjoner i tilknytning til et verneområde kun
skal gjelde innenfor vernegrensen og at aktiviteter utenfor grensen
skal styres etter plan- og bygningsloven.
Disse medlemmer viser til at i den nye plan- og
bygningsloven § 11-8 er det innført randsoner som verktøy i den
kommunale arealplanleggingen. Her heter det at i randsonen til nasjonalparker
og landskapsvernområder kan kommunen gi egne bestemmelser for å
hindre vesentlig forringelse av verneverdiene i et område. I praksis
betyr dette at kommunen allerede har hjemmel til å begrense aktiviteter som
for eksempel hyttebygging i randsonen.
Disse medlemmer vil etter dette stemme imot § 49.
Komiteen ser på forslaget om egne lovregler om
utvalde naturtypar som eit nytt og verdifullt verkemeddel i arbeidet
med å ta vare på naturmangfaldet utanfor verneområda. Noreg får
med disse reglene for første gang felles regler for berekraftig
bruk som på en systematisk måte adresserer dei enkelte sektoranes
ansvar for å ta vare på naturmangfald. Reglene om utvalde naturtypar
kan brukast både der natur er trua av skadelige inngrep og der naturverdiane
er trua av opphør av bruk. Utvalde naturtypar vil krevje at staten
er tydeleg på at noe natur er viktigare enn anna natur. Når ordninga
er innarbeida vil dette bidra til økt forutsigbarhet for mellom
anna utbyggingsinteresser og offentlige myndigheiter.
Komiteen er samd i at utvalde naturtypar må sjåast
som ein ordning for berekraftig bruk, men som i restriksjonsnivå
er ei mellomløysning mellom områdevern og heilt generelle prinsipp
for bærekraftig bruk.
Komiteen er også samd i at ordninga skal bygge
på at styresmaktene brukar allereie eksisterande verkemiddel, slik
at omsynet til dei utvalde naturtypane vert vektlagd tyngre enn
det som elles ville vært tilfelle, og på ein betre og meir systematisk
måte.
På same måte som for prioriterte artar viser komiteen til
at det før utveljing skal vurderast om ordninga med utvalde naturtypar
er den mest hensiktsmessige ordninga, eller om andre tiltak heller bør
brukast. Det kan for eksempel vere områdevern eller frivillige løysningar.
Komiteen viser til at attendemelding frå kommunen
skal føreligge før tiltaket vert utført. Kommunen skal vurdere tiltaket
etter reglane i § 53 anna og tredje ledd. Finn kommunen at tiltaket
kan medføre forringging av naturtypens utbreiing og førekomstanes
økologiske tilstand, kan kommunen nekte tiltaket eller gi nærare
pålegg om korleis tiltaket skal gjennomføres i samsvar med forskrift
etter lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord (jordlova) § 11 første ledd.
Eigarar eller brukarar av jordbrukseigedomar som inneheld førekomstar
av utvalde naturtypar, kan søkje kommunen om godkjenning av miljøplan.
Slik godkjenning inneber at meldeplikta etter første ledd ikkje
gjeld for jordbrukstiltak som vert utførde i samsvar med planen.
Komiteen legg til grunn at handlingsplanar vert
utarbeidd parallelt med forskrift. Dette er meir føreseieleg og
sikrar at dei tiltak som er naudsynte for å fylgje opp den enkelte
naturtypen blir klarlagt i førekant av utveljinga.
Komiteen vil peike på at det ikkje er eintydig ute
i naturen om eit konkret areal er av en særskild naturtype. Avgrensinga
av arealet vil òg svært ofte måtte vere basert på en skjønnsvurdering. Komiteen vil
derfor understreke at det må vere en føresetnad at styresmaktene
orienterer berørte grunneigarar om at dei har en utvald naturtype
på sin eigedom, og kva konkret areal bl.a. meldeplikta for skog-
og jordbrukstiltak skal gjelde for, og at det er dette grunneigaren
skal forhalde seg til. Dette er etter komiteen si
meining nødvendig for å få ordninga med utvalde naturtypar til å
fungere, og at ordninga blir føreseieleg for den enkelte grunneigar.
Komiteen vil vidare peike på at den tilskotsordning
Regjeringa vil innføre for utvalde naturtypar. Skal ein oppnå intensjonane
i lovverket må det i tida framover sikrast ei slik finansieringsordning
som inneheld tilstrekkeleg med ressursar til skjøtsel og forvaltning
av utvalde naturtypar.
Komiteen meiner det er viktig å ha oversikt over
kva som skjer i utvalde naturtypar, og at det må vere fullt innsyn
i kva tiltak som blir tillete i slike område. Komiteen meiner
derfor at alle løyver til tiltak i utvalde naturtypar bør registrerast
i et eige miljøvedtaksregister.
Komiteen vil og peike på at ordninga med utvalde
naturtypar er ein særskilt omsynsregel der igangverande aktivitet
ikkje må opphøyre. Meldeplikta for skog- og jordbrukstiltak vil
derfor ikkje føre til at slike tiltak vert nekta så lenge omsynet
til naturtypen vert ivareteken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forvaltningsregimet
"utvalgte naturtyper" skal være en mellomløsning mellom vern og
generelle prinsipper for bærekraftig bruk. Begrunnelsen er at enkelte
naturtyper trenger et strengere vern enn andre. Disse medlemmer mener
at det må være en klart forutsetning at "utvalgte naturtyper" skiller
seg klart fra områdevern, og i praksis ikke blir en form for vern
uten rett til erstatning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener et slikt vern bør skje frivillig og med utgangspunkt
i en nasjonal handlingsplan kombinert med bruk av avtaler mellom
det offentlige og grunneier.
Disse medlemmer mener det er uheldig å gi Regjeringen
en hjemmel for å verne alle forekomster av en naturtype uten at
det stilles krav til at det er kartlagt i forkant hvilke områder
som vil bli omfattet. Disse medlemmer mener at alle
forekomster av naturtypen skal være registrert når regjeringen treffer sin
avgjørelse. Disse medlemmer mener også at en handlingsplan
for forvaltningen av disse områdene bør være obligatorisk og uavhengig
av behovet for aktivt skjøtsel. Det skulle ikke være grunn til å
minne om hvordan områder vernet i medhold av naturvernloven har
forfalt på grunn av manglende forvaltningsplaner. Slike planer vil
også føre til større forutsigbarhet og mindre administrasjon hos
rettighetshavere og grunneier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen i
Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) skriver at det skal være mulighet for
å få vernet eiendommer vernet som utvalgte naturtyper etter §§ 51-56
om områdevern. Dette mener disse medlemmer bør lovfestes,
og fremmer på dette grunnlag følgende forslag:
"§ 51 tredje ledd tredje punktum skal lyde:
For saksomkostninger ved underskjønn gjelder skjønnsprosessloven
§ 54."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår videre følgende endringer i § 52 (utvalgte
naturtyper):
"Første ledd skal lyde:
For å fremme målet i § 4 kan Kongen i statsråd fastsette forskrift
som angir bestemte naturtyper som utvalgte i hele eller deler av
landet. Det skal i forskriften angis nærmere kriterier for hvilken
type forekomster av naturtypen som omfattes av reglene i dette kapittel.
"
"Tredje ledd skal lyde:
Når det foreligger dokumentasjon for at en naturtype etter vitenskapelige
kriterier har en tilstand eller utvikling som vesentlig strider
mot målet i § 4, skal myndighetene etter loven her vurdere om det
bør gis forskrift etter første ledd."
"Fjerde ledd skal lyde:
Når en naturtype er utvalgt etter første ledd skal det utarbeides
en handlingsplan for å ta vare på naturtypen. Planen skal hensynta
tiltak hos ulike myndigheter og i privat sektor i sammenheng og
utarbeides i samarbeid mellom grunneiere, rettighetshavere og det
offentlige."
"Femte ledd skal lyde:
Når en grunneier får utvalgte naturtyper på egen grunn og får
vanskeliggjort bruken av disse har grunneieren rett til å få området
vernet etter § 36 (landskapvern). Dersom forvaltningen ikke finner det
formålstjenelig å opprette slikt landskapsvernområde skal det heller
ikke pålegges restriksjoner på bruken av området etter §§ 53–56."
"§ 54 første punktum skal lyde:
Dersom handlingsplanen for den utvalgte naturtypen viser at det
er nødvendig, skal det innføres meldeplikt til kommunen for skogbrukstiltak
som berører forekomster av utvalgte naturtyper og som ikke krever
tillatelse."
"§ 55 første ledd første punktum skal lyde:
Dersom handlingsplanen for den utvalgte naturtypen viser at det
er nødvendig, skal det innføres meldeplikt til kommunen for jordbrukstiltak
som berører forekomster av utvalgte naturtyper og som ikke krever
tillatelse."
Disse medlemmer mener at krav om kunngjøring i
"minst én avis som er alminnelig lest på stedet" virker unødvendig
detaljregulerende og lite tidsriktig i dag, hvor en stor del av
informasjonsutvekslingen skjer via elektroniske medier.
Disse medlemmer går imot lovutkastet § 56 første
ledd.
Komiteen er nøgd med at den nye loven
vil gi oss et helt nytt regelsett om uttak og utnytting av genetisk
materiale frå dyr og planter. Noreg er dermed det første land i
Europa som regulerer denne typen aktivitet.
Komiteen registrerar at det skal leggast vekt på
at staten skal forvalte det genetiske materialet som en felles ressurs
som tilhører fellesskapet i Noreg. Utnyttinga av det genetiske materialet
skal være til mest mulig gagn for miljø og menneskje i både nasjonalt
og internasjonalt perspektiv, der det og skal leggast vekt på ei
rettvis og likeverdig fordeling av fordelane ved utnyttinga av genetisk
materiale, og slik at interessene til grunneigarar, urfolk og lokalsamfunn kan
takast omsyn til på ein rimeleg måte. Komiteen sluttar
seg til dette.
Komiteen viser òg til at i sjø vil naturmangfaldlova
sine regler gjelde saman med havressurslova. Komiteen ser
dette som en hensiktsmessig samordning av et område som vil få stor
betyding i åra som kommer.
Komiteen støttar prinsippet om at staten skal ha
rett til å forvalte genressursane innafor landet sine grenser, men
understrekar at innhausting av genetiske ressursar i framtida og
vil vere avhengig av grunneigar si godkjenning der grunneigar på
anna grunnlag enn etter naturmangfaldlova har ein rett til å nekte.
Komiteen viser til omtalen av oppsynsverksemda
til fjellstyra i proposisjonen sidene 324 og 446. Komiteen viser
vidare til fjellova § 36, der det går fram at fjellstyret kan tilsetje
oppsynsmenn til å føre tilsyn med statsallmenningen. Fjelloppsynsmenn
kan gjevast politifullmakt etter § 15 i lov om politiet.
Komiteen viser òg til at lov om statlig naturoppsyn
etablerer Statens naturoppsyn som ansvarlig for å bevare de nasjonale
miljøverdiane gjennom tilsyn med de lovene som er oppregna i § 2
i lova. Heimelen til å føre kontroll med lovene oppregna i lov om
statens naturoppsyn § 2 ligg utanfor fjellova. Det går likevel fram
av standardinstruksen for oppsyn i statsallmenningar at
"fjelloppsynet skal føre kontroll med at lovene nevnt
i lov om statlig naturoppsyn § 2 og bestemmelser gitt i medhold
av disse blir overholdt. For dette arbeidet gjelder Nasjonal instruks
for naturoppsyn gitt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) v/
Statens naturoppsyn (SNO)".
Komiteen viser til omtale i St.prp. nr. 1. (2008–2009)
s. 219, der det vert slått fast at Miljøverndepartementet har ansvaret
for kvaliteten i det samla naturoppsynet, og at miljøstyresmaktene
må ha tryggleik for eit oppsyn som følgjer opp dei nasjonale miljøverdiane
på ein einskapleg, profesjonell og forutsigbar måte. Miljøverndepartementet
samarbeider med Landbruks- og matdepartementet, Statskog og Norges
Fjellstyresamband for å tydeleggjere rolleforståing og utvikle samarbeid
om oppsyn i statsallmenningar og forholdet mellom Statens naturoppsyn og
fjellstyras oppsynsordningar.
Komiteen legg på denne bakgrunn til grunn at naturmangfaldlova
ikkje endrar ansvar og oppgåver i høve det som er omtalt over, og
at det framleis skal vere rom for fjelloppsynet som ledd i eit heilskapleg naturoppsyn. Komiteen legg
til grunn at forholdet mellom Statens naturoppsyn og fjellstyra
vert klarlagt så snart som mogeleg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at landets nasjonalparker med omkringliggende
landskapsvernområder bør forvaltes lokalt. Disse medlemmer har
merket seg de gode resultatene fra forvaltningen av Dovre-Sunndalsfjella
nasjonalpark med omkringliggende landskapsvernområder, og mener
at denne modellen bør lovfestes som hovedprinsipp for forvaltningen
av landets nasjonalparker.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen i Ot.prp.
nr. 52 (2008–2009) skriver at:
"Tildeles kommunen myndighet gjennom forskrift eller enkeltbeslutning
har overordnet statlig myndighet full instruksjonsrett, og kan dermed
gi bindende føringer for myndighetsutøvelsen, samt foreta prioriteringer
på faglig grunnlag. Departementet ønsker at dette også skal være
utgangspunktet etter naturmangfoldloven. Ved forvaltning av verneområder
vil det være behov for å kunne instruere kommunene på et hvilket
som helst tidspunkt."
Disse medlemmer deler ikke dette syn, men mener
at gode forskrifter fra forvaltningens side sammen med god lokalkunnskap
og god faglig kompetanse hos lokale politikere og grunneiere i sum medfører
mer enn tilfredsstillende situasjon for forvaltningen av landets
nasjonalparker. En slik lovhjemling av lokal forvaltning må også
medføre at de særskilte forvaltningsorganene både får anledning
til og økonomiske ressurser til å bygge opp egne sekretariater.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"§ 62 fjerde ledd skal lyde:
For områder vernet etter § 35 og tilknyttete områder vernet etter
§ 36 skal det opprettes et særskilt organ med representanter for
de kommuner verneområdene ligger i. Dette organet skal ha forvaltningsmyndighet
i nasjonalparken.
Lovutkastet fjerde ledd blir femte ledd."
Disse medlemmer har merket seg at det i Ot.prp.
nr. 52 (2008–2009) under pkt. 17.2.4.2. hevdes at:
"Fjellstyrenes oppsynsvirksomhet … er avgrenset til oppsyn
med bestemmelsene i fjelloven."
Disse medlemmer mener denne påstanden ikke medfører
riktighet, og at det er mer korrekt å si at fjellstyrenes oppsynsvirksomhet
er hjemlet i fjelloven, men at myndigheten ikke er avgrenset til
lovens egne bestemmelser. Fjellstyrenes oppsynsvirksomhet omfatter
tvert i mot også de offentligrettslige lover, som er oppregnet i
lov om statens naturoppsyn § 2, og som andre offentligrettslige
og privatrettslige lover Fjellstyrenes oppsynsvirksomhet i dag fører
tilsyn med.
Disse medlemmer mener at kontroll med naturmangfoldloven
i hovedsak kan tilligge Statens naturoppsyn. Disse medlemmer mener
imidlertid at utøvelsen av kontroll, også av naturmangfoldloven,
i statsallmenning, i hovedsak bør tilligge fjellstyret ved Fjelloppsynet. Disse
medlemmer peker på at opprettholdelsen av Fjelloppsynets
oppsynskompetanse var en forutsetning ved innføringen av lov om
statlig naturoppsyn, jf. Ot.prp. nr. 30 (1995–1996) og Innst. O.
nr. 64 (1995–1996), og at denne oppsynskompetansen er hjemlet i
§ 36 i fjelloven.
For andre områder som matrikulert statsgrunn og vernede privateide
områder mener disse medlemmer at også andre organer,
som for eksempel Statsskogs Fjelltjeneste og andre aktører som allikevel
driver oppsyn i utmark, skal kunne delta i oppsynet etter Naturmangfoldloven.
Dersom det i Nordland og Troms skulle bli etablert fjellstyrer etter
dagens modell eller sammenlignbare "utmarksstyrer" etter modell
fra flertallsforslagene i NOU 2007:13, mener disse medlemmer at
oppsynet tilknyttet disse styrene får samme oppsynsmyndighet for
de områdene.
Disse medlemmer ønsker også et klarere skille
mellom oppsyn og forvaltning. Dette var en av intensjonene bak lov
om naturoppsyn, Ot.prp. nr. 30 (1995–1996), og Innst. O. nr. 64
(1995–1996). Dette innebar selvsagt først og fremst behovet for
et klarere skille mellom naturforvaltningen i Direktoratet for Naturforvaltning
og oppsynet i Statens Naturoppsyn. Men disse medlemmer mener
prinsippet har like stor gyldighet for skillet mellom oppsynet og
etterforskning og påtale, som ligger i Politidirektoratet, POD.
Disse medlemmer mener vi trenger et naturoppsyn
ikke et naturpoliti. Regjeringen foreslår å styrke SNOs rett til
å drive etterforskning, stikk i strid med rådene fra POD og SNO
i "Rolleavklaringsdirektivet" og råd fra de politidistrikt som har
uttalt seg. Disse medlemmer mener at som i alle andre
saker bør etterforskningsmyndighet også i miljøspørsmål ligge hos
politiet.
Komiteens medlemmer fra Høyre er enig
i at kontroll med naturmangfoldloven i hovedsak kan tilligge Statens
naturoppsyn. Disse medlemmer mener imidlertid at
utøvelsen av kontroll i statsallmenning bør tilligge fjellstyret
ved Fjelloppsynet. Dette er ordningen i dag, og den bør fortsette. Dette
var også forutsetningen ved innføringen av lov om statlig naturoppsyn,
jf. Ot.prp. nr. 30 (1995–1996), side 14, og Innst. O. nr. 64 (1995–1996),
side 2 og 3. Det hensyn som her fremkommer, har etter disse
medlemmers oppfatning fortsatt samme vekt.
Disse medlemmer mener at det må etableres rutiner
for samhandling mellom de berørte departementer og fjellstyrene.
Komiteen sluttar seg til dei nye konkrete
reglene om retting og avbøtande tiltak, tvangsmulkt og miljøerstatning.
Vidare er komiteen samd i at regelen om straff først
og fremst skal gjelde for de regler i loven som gir konkrete plikter
eller forbod, med forsett eller aktløyse som skyldkrav.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at etterforskningsmyndighet ikke er å forveksle med
"begrenset politimyndighet". Når det gjelder begrenset politimyndighet
er det en klar forutsetning for et effektivt naturoppsyn at oppsynsmenn
som allikevel er på fjellet av andre årsaker har denne.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 64 (gransking) skal lyde:
Når det er nødvendig for å utføre gjøremål etter loven, skal
politiet ha uhindret adgang til eiendom der det foregår virksomhet
som kan påvirke naturmangfoldet, eller der naturmangfoldet kan antas
å være påvirket. Politiet kan også kreve å få lagt frem og granske
dokumenter eller annet materiale som kan ha betydning for gjøremål
etter loven."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre vil vise til at Regjeringen har lovet å stanse
tapet i det biologiske mangfoldet innen 2010. Disse medlemmer vil
peke på at dette er et sentralt punkt i Regjeringens Soria-Moria
erklæring, og et mål som har fått full tilslutning i Stortinget.
Disse medlemmer vil peke på at lovforslaget kommer
så sent at loven ikke får noen betydning for arbeidet med å stanse
tapet i det biologiske mangfoldet innen 2010.
Disse medlemmer vil videre peke på at Regjeringen
svekker innsatsen på dette området ytterligere ved ikke å fastsette
en tid for ikrafttredelse av loven.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"§ 76 (ikrafttreden) skal lyde:
Loven gjelder fra 1. januar 2010."