2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Bjørnstad, Bæivi, Hornslien, Kristoffersen og Wennevold Osflaten, medlemmene fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmene fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Sortåsløkken, medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, Alvheim, viser til at Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus gjennom ca 40 år har vært ett av landets fremste ressurssykehus for pasienter med revmatiske lidelser. Før 1980 hadde sykehuset pasienter fra hele landet, mens det siden i hovedsak har betjent pasienter fra Hordaland og Rogaland.

       Komiteen er kjent med at det regionale helseutvalg for helseregion III har gått inn for at Haukeland sykehus skal være kompetansesenter for revmakirurgi og generell revmatologi i denne helseregionen. Tilbudet til revmatikerne er på denne bakgrunn under oppbygging ved Haukeland. Hordaland fylkeskommune har redusert sitt kjøp av tjenester ved revmatismesykehuset. Dette har ført til at Rogaland fylkeskommune har sett seg nødt til å redusere aktiviteten ved sykehuset.

       Komiteen vil peke på at dette har ført til at tilbudet til revmatikerne i regionen samlet sett er blitt dårligere. Haukeland har ikke kapasitet til å ivareta alle de funksjoner som har blitt redusert ved sykehuset i Haugesund.

       Komiteen har merket seg at revmatikerpasientene i helseregionen har reagert sterkt på nedbyggingen av revmatismesykehuset. Med et mer fritt sykehusvalg innen en region, slik Stortinget gikk inn for ved behandlingen av helsemeldingen, er det mulig at mange pasienter fra Hordaland vil prioritere behandling i Haugesund. Nedbyggingen ved sykehuset vanskeliggjør dette.

       Komiteen viser til at revmatismesykehuset også har ivaretatt rehabiliteringstilbudet til pasientene etter en operasjon. Andre rehabiliteringstilbud for denne gruppen finnes ikke i dag i akseptabel reiseavstand. Rehabiliteringsfunksjonen er en viktig del av behandlingen for denne pasientgruppen for at operasjonene skal være vellykkede og ha virkning lengst mulig.

       Komiteen vil bemerke at for å gi mer varig effekt bør liggetiden for kronikere generelt, og for revmatikere spesielt, være lengre enn den er for andre pasientkategorier. For revmatikere er det etter komiteens skjønn særlig viktig at rehabilitering og opptrening kommer fortløpende til behandlingen. Oppstykkede polikliniske rehabiliteringstilbud med lange intervaller vil være negativt for denne spesielle pasientkategori.

       Komiteen er kjent med at Rogaland fylkeskommune nylig har vedtatt at revmatismesykehuset i Haugesund skal være fylkets eneste senter for revmatologi og revmakirurgi. Det er videre vedtatt å arbeide for at sykehuset skal få gruppe 1-status som utdanningsinstitusjon innen revmatologi og å søke om å få opprette et regionalt kompetansesenter for etterbehandling for spesialisert rehabilitering for revmatikere.

       Komiteen mener det er viktig at tilbudet til revmatikerne ikke trappes ned. Den kompetanse og erfaring som er ved revmatismesykehuset i Haugesund, må det bygges videre på. Det må legges til rette for at dette sykehuset kan få gruppe 1-status som utdanningsinstitusjon.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, vil be departementet sørge for at utnyttelsen av revmatismesykehuset i Haugesund om nødvendig på nytt drøftes i regionen slik at den kompetanse og erfaring som finnes, kan brukes på en best mulig måte til beste for pasientene. Et kompetansesenter innen et medisinsk fagområde må nødvendigvis ikke legges til et regionsykehus, dersom noe annet er mer tjenlig ut fra hvor kompetansen er plassert. Flertallet mener revmatismesykehuset må kunne bli kompetansesenter når det gjelder spesialisert rehabilitering av revmatismepasienter.

       Flertallet vil be departementet vurdere finansieringsordningen for en slik rehabiliteringsavdeling for denne pasientgruppen.

       Flertallet finner ikke å ville gripe så detaljert inn i fylkeskommunenes ansvarsområde som forslaget i Dok.nr.8:63 (1994-1995) legger opp til, ved at et bestemt sengetall skal legges til grunn for den videre drift. Flertallet vil derfor gå imot forslaget.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet vil bemerke at det er de kronisk syke av ulike kategorier som blir mest skadelidende i de uverdig lange helse- og rehabiliteringskøene vi i dag har. Av kronikerne er revmatikerne og mennesker med tilhørende lidelser den desidert største gruppe som gir størst problemer, smerter og lidelser for den enkelte. Det er for disse medlemmer et stort paradoks generelt at en til tross for manglende behandlingskapasitet på nær sagt alle områder i helsevesenet nedbygger vel fungerende behandlingsinstitusjoner som eksempelvis Sanitetsforeningens Revmatismesykehus i Haugesund.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet vil påpeke at det meget vel faglig drevne revmatismesykehuset i Haugesund, som i tillegg til å gi høyt kvalifisert behandling også har gode rehabiliteringstilbud, siden 1976 har fått redusert sitt sengeantall fra 133 til 44 senger i 1994.

       Dagens drift ved sykehuset med 44 senger dekker i dag ikke den norm for behandlingsplasser for Rogaland fylke som Sosial- og helsedepartementet selv har satt. Dette medlem viser også til at Rogaland ikke har opptreningsinstitusjoner i gruppe 1 og 2, og således er avhengig av kjøp av slike tjenester i andre fylker, noe som har vært vanskeliggjort på grunn av fylkeskommunens vanskelige økonomi.

       Dette medlem vil hevde at ikke minst for pasientene med revmatiske lidelser har den nåværende gjestepasientordningen vært en ulykke, idet gjestepasientordningen har ført til en sterk nedbygging av behandlings- og rehabiliteringstilbudene i hele landet. Dette har selvfølgelig gått utover kronikere av ulike slag, men særlig gått ut over våre kronisk revmatiske pasienter. Med fortsatt hovedvekt på rammefinansiering i helsevesenet vil det etter dette medlems skjønn ikke bli noen bedring i behandlings- og rehabiliteringstilbudene i overskuelig fremtid.

       Dette medlem har registrert at helseministeren har bemerket at liggetiden ved Revmatismesykehuset i Haugesund har vært lengre enn eksempelvis ved tilsvarende avdelinger ved Haukeland sykehus i Bergen.

       Dette medlem har merket seg at det regionale helseutvalg i helseregion vest har gjort vedtak om et forpliktende samarbeid mellom Haukeland sykehus og HSR om videreutvikling av revmakirurgi, og at utvalget har anbefalt at HSR får gruppe 1-status som utdannelsesinstitusjon innen revmatologi og revmakirurgi.

       Som utdannelsesinstitusjon i gruppe 1 bør HSR ha en større sengekapasitet enn tilfellet er i dag, og derfor må sengekapasiteten igjen økes til det nivået sykehuset hadde i 1993-94, ca 70 senger.

       Dette medlem tar opp forslaget i Dok.nr.8:63 (1994-1995) og fremmer følgende tilleggsforslag:

       « Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus i helseregion vest godkjennes som utdannelsessykehus i gruppe 1 for revmatologi, revmakirurgi samt spesialisert revmatologisk rehabilitering. »