2. Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bakke, Blankenborg, Kolle Grøndahl, Hoel, Jagland og Berget Jørgensen, fra Senterpartiet, Arnstad, Dale og Lahnstein, fra Sosialistisk Venstreparti, Solheim og fra Kristelig Folkeparti, Bondevik, viser til at Norge har strenge regler for eksport av våpen og militært materiell. Ifølge Utenriksdepartementets retningslinjer for eksport av forsvarsmateriell datert 28. februar 1992, skal det ikke eksporteres våpen til land hvor det er krig, hvor krig truer eller hvor det er borgerkrig. Det skal for øvrig gjøres en omhyggelig vurdering av de utenrikspolitiske og innenrikspolitiske forhold i et land før eventuell eksport.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at forslaget fra stortingsrepresentant Paul Chaffey er identisk med et tilsvarende forslag fra representanten Chaffey i 1992 for punktene 1, 3, 4 og 5. Punkt 2 har nå en annen formulering, men realiteten er den samme som i punkt 2 i forslaget fra 1992. Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet gikk i Innst.S.nr.88 (1992-1993) mot forslaget og viste til at retningslinjene fra 1959 og den praktisering det er lagt opp til fra Regjeringens side var tilfredsstillende.

       Disse medlemmer viser til at Norge praktiserer et av de strengeste regelverkene i verden for eksport av våpen og militært materiell. Hver lisenssøknad underlegges en grundig behandling, basert på en vurdering av situasjonen i det enkelte land og den angjeldende region som helhet, ut fra Stortingets vedtak fra 1959 og Regjeringens retningslinjer, senest justert 28. februar 1992. Disse medlemmer kan ikke se at det er skjedd endringer i praktiseringen av det norske regelverket siden Stortinget sist behandlet dette i 1993 på bakgrunn av representanten Chaffeys tidligere forslag som tilsier at regelverket strammes ytterligere inn.

       Disse medlemmer viser til at Regjeringen med virkning fra 1. januar 1996 har iverksatt nye rapporteringsrutiner for eksporten av slikt materiell. Rapporter fra den enkelte bedrift av faktisk eksport vil sikre bedre innsyn i hva som eksporteres og til hvilke områder. Dette rapporteringssystemet vil danne grunnlag for en oversikt som vil bli lagt frem for Stortinget på årlig basis.

       Det er bred enighet om at Norge skal ha et militært forsvar. Norges forsvarsindustri er relativt beskjeden og Norge er netto importør av forsvarsmateriell.

       For å kunne opprettholde produksjon av forsvarsmateriell i Norge vil de norske bedriftene være avhengig av noe eksport og samarbeid med produsenter i andre land. Praktiseringen av de norske eksportreglene må ta hensyn til dette når prinsippene som ligger til grunn for vår våpeneksport er ivaretatt. Disse medlemmer mener det bør fremlegges sluttbrukererklæring også for delleveranser og ved deltakelse i samarbeidsprosjekter så langt det er mulig, men er oppmerksom på at dette ikke alltid vil være tilfelle.

       Disse medlemmer vil på dette grunnlag avvise forslaget.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil peke på at det ved flere tilfeller er blitt eksportert våpen og deler til våpen til områder hvor det er væpnede konflikter og hvor det skjer grove brudd på menneskerettighetene. Disse medlemmer viser til at slike enkeltsaker aktualiserer behovet for en gjennomgang av retningslinjene for våpeneksport. Erfaringene reiser både spørsmål ved praktiseringen av retningslinjene og tilsier en oppdatering og innstramming av regelverket.

       Disse medlemmer mener det er nødvendig å fastlegge flere betingelser for salg av våpen fra Norge enn det som i dag er tilfelle. I tillegg til krav om at det ikke skal være krig, fare for krig eller borgerkrig i et område, er det naturlig at krav om demokratisk styresett og overholdelse av grunnleggende menneskerettigheter i mottakerlandet blir tatt inn i retningslinjene som vilkår for eksport av våpen fra Norge. Dagens retningslinjer dekker ikke eksplisitt slike krav. At slike krav tas inn i regelverket vil være i tråd med norsk utenrikspolitisk tradisjon. En konkretisering av betingelsene vil også gjøre det lettere for de som ønsker å eksportere våpen å vite hva man må forholde seg til for å få innvilget eksportlisens. Disse medlemmer vil peke på at det for disse betingelsene, som for dagens betingelser, må utvises et visst skjønn når det gjelder de enkelte saker.

       I dokumentforslaget foreslås det at begrepet « land som opptrer truende » skal tas inn i retningslinjene som et vilkår og at det ikke skal eksporteres våpen til slike områder. Disse medlemmer er enig i at Norge ikke bør eksportere våpen til land som opptrer truende overfor andre land, men mener at en vurdering av om dette er tilfelle bør inngå i den generelle vurderingen av de innenriks- og utenrikspolitiske forholdene i hvert land som man etter retningslinjene skal foreta.

       Disse medlemmer viser til at man de siste årene har sett en økning i antallet delleveranser av våpen og samarbeidsprosjekter om utvikling av våpensystemer. Dette har sammenheng med flere forhold, blant annet de høye kostnadene forbundet med våpenproduksjon og den teknologiske utviklingen. Disse medlemmer vil peke på at det i mange tilfeller oppstår et vanskelig og kunstig skille dersom man har ulike regler for leveranse av ferdige våpen og deler til våpen. Flere av de enkeltsakene som har vært gjenstand for debatt har dreid seg nettopp om eksport av deler til våpen, hvor en må anta at våpenet ikke kunne ha vært i bruk eller ikke ville være like effektivt uten det norske delproduktet. Ut fra dette anser disse medlemmer det derfor som naturlig at delleveranser i utgangspunktet vurderes ut fra de samme retningslinjer som gjelder for salg av ferdige våpen.

       Disse medlemmer har merket seg at det i forbindelse med eksport av våpen til Tyrkia ble innført et skille mellom såkalt tapspåførende og ikke-tapspåførende materiell. Dette er etter disse medlemmers mening et unaturlig kriterium som kan gi adskillig rom for uklarhet om hvor grensen går mellom de to kategoriene. Begrepet er heller ikke brukt av andre NATO-land.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det i brev fra Utenriksdepartementet datert 6. november 1995 framgår at et produkt må « framstå som norsk » for at det skal gå inn under det norske regelverket. I forbindelse med samarbeids- og utviklingsprosjekter kan det være vanskelig å avgjøre hvor stor andel av det ferdige produktet som må være produsert av norske bedrifter for at våpenet skal « framstå som norsk ». Også i disse tilfellene kan det derfor oppstå uklare grensetilfeller. Disse medlemmer mener imidlertid at det ikke vil være riktig å sette krav om at alle samarbeidsprosjekt som norske bedrifter er en større eller mindre del av skal måtte godkjennes i Norge. Det ville i praksis bety at sluttproduktet av et samarbeidsprosjekt med norsk deltakelse, uansett hvor liten denne deltakelsen måtte være, skulle behandles som om hele produktet var norsk. En slik linje vil gjøre det unødig vanskelig for norske bedrifter å delta i samarbeidsprosjekt som ellers er uproblematiske.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Solheim, viser til at de økende utgifter til våpenproduksjon gjør at land og bedrifter i stadig større grad går sammen om produksjon av militært materiell. Norsk våpenindustri er i økende grad delleverandør, og ikke produsent av hele våpensystemer. Det er derfor viktig at regelverket er meget klart når det gjelder eksportregler for deler til våpen og materiell i samarbeidsprosjekter.

       Dette medlem mener at det er viktig at norske deler ikke misbrukes i forhold til det norske regelverket. Ved å stille krav om at samarbeidsprosjekter skal skje innenfor rammen av det norske eksportregelverket unngår man uklarhet om hvor stor den norske « prosenten » av et våpen skal være før den norske regelverket kommer til anvendelse.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

       « Forutsetningen for at Regjeringen skal godkjenne samarbeids- og utviklingsprosjekter om våpen og militært utstyr med andre land, er at sluttproduktet er relevant for forsvaret av Norge, at eksport av sluttproduktet skjer innenfor rammen av det norske regelverket og at Norge kan hindre eksport dersom dette viser seg å ikke være tilfelle. »

       I henhold til dagens regelverk kreves det ikke sluttbrukererklæring for eksport av våpen til NATO-land og de nordiske landene. Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at dette var et av de spørsmål som ble tatt opp i forbindelse med norsk eksport av våpen til Tyrkia. I denne saken har norske myndigheter ingen garanti for at våpnene bare blir benyttet som en del av landets eksterne forsvar og at de ikke blir videreeksportert. I flere tilfeller viser det seg dessuten at USA har videreeksportert våpen og våpendeler til land hvor Norge ellers ikke ville ha tillatt eksport av våpen. Disse erfaringene viser at det ikke har vært tilstrekkelig å basere slike spørsmål på tillit. Disse medlemmer mener derfor at retningslinjene bør slå fast at man fra norsk side vil kreve en sluttbrukererklæring ved eksport av våpen fra Norge.

       Disse medlemmer mener det er naturlig at Regjeringen tar opp spørsmålet om mulige omstillinger i våpenindustrien i dialog med de bedrifter som i dag produserer våpen og ammunisjon. På bakgrunn av dette bør det vurderes om det er hensiktsmessig å komme tilbake til Stortinget med en melding om dette spørsmålet.

       Disse medlemmer har med tilfredshet merket seg at det fra Regjeringens side legges opp til nye informasjonsrutiner om norsk våpeneksport og at Stortinget vil bli holdt orientert om omfanget av norsk våpeneksport gjennom årlige rapporter fra årsskiftet 1997. Disse medlemmer viser til at det så langt har vært meget vanskelig for Stortinget å få tilfredsstillende opplysninger om omfanget av våpeneksport og anser en slik rapportering som viktig og nødvendig.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« I.

       Norge skal ikke eksportere våpen eller ammunisjon til land som bryter grunnleggende menneskerettigheter eller land med udemokratiske styresett.

II.

       De retningslinjer som gjelder for innvilgelse av eksportlisens for våpen og militært utstyr med selvstendig funksjon skal også gjelde delleveranser.

III.

       Innvilgelse av eksportlisens for eksport av militært materiell forutsetter framleggelse av myndighetsbekreftet sluttbrukererklæring med reeksportklausul uansett hvilket land det eksporteres til. Dette gjelder for eksport av sluttprodukter og for eksport av deler til våpen. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Kullmann Five, Petersen og Talleraas og fra Fremskrittspartiet, Gundersen, viser til at Norge har et regelverk for våpeneksport som er av de strengeste i verden. Disse medlemmer viser videre til at Norge har en relativt sett beskjeden forsvarsindustri, og at Norge er nettoimportør av forsvarsmateriell i motsetning til de større land innen NATO.

       Disse medlemmer understreker at Norge er avhengig av andre land for sin sikkerhet og at NATO-samarbeidet har vært og er en hjørnesten i norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. NATO-samarbeidet innebærer et utstrakt samarbeid om forsvarsmateriell og teknologi. Disse medlemmer understreker at forsvars- og sikkerhetspolitikk må ses i sammenheng og at våpenimport og -eksport er et viktig element i det forsvars- og sikkerhetspolitiske samarbeid vi er del av. Disse medlemmer mener at det vil svekke Norges troverdighet overfor land vi er avhengig av sikkerhetsmessig om vi skulle skjerpe reglene for våpeneksport, regler som fra før er svært strenge.

       Disse medlemmer viser til uttalelser fra ulike aktører i næringslivet om at norsk forsvarsindustri ikke kan opprettholde en lønnsom produksjon dersom den bare kan levere til det norske markedet. Disse medlemmer vil understreke forsvarsindustriens betydning for Norges sikkerhet. Dessuten viser erfaringer at kompetanse- og teknologiutviklingen i norsk forsvarsindustri også har skapt grunnlag for mange sivilarbeidsplasser.

       Disse medlemmer viser til at det i norsk forsvarsindustri satses på spesielle områder som en strategi for norsk deltakelse i internasjonalt forsvarsmateriell- og teknologisamarbeid. Disse medlemmer understreker at denne strategien er avhengig av et utstrakt bi- og multilateralt samarbeid, som er nødvendig for å kunne opprettholde en egen norsk produksjon av forsvarsmateriell. Disse medlemmer understreker betydningen av at norske eksportregler og praktiseringen av disse er tilpasset denne strategien og at norsk politikk på dette området er forutsigbar.

       Disse medlemmer viser til at Sosialistisk Venstreparti fremla lignende forslag om å forandre regelverket for våpeneksport i stortingsperioden 1992-93 som ble nedstemt i Stortinget. Disse medlemmer ser ikke at det er kommet frem noe nytt som gjør det nødvendig å forandre dette regelverket nå og vil derfor avvise forslagene i Dok.nr.8:90 (1994-1995).

Næringskomiteens uttalelse

       Utenrikskomiteens utkast til innstilling har vært forelagt næringskomiteen til uttalelse. I brev av 1. februar 1996 uttaler næringskomiteen følgende:

       « Næringskomiteens medlemmer viser til sine respektive partiers merknader i Utenrikskomiteens utkast til innstilling, og har ellers ingen merknader ut over dette. »