5. Komiteens merknader

      Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet Brenden, Eriksen, Hauglid og Skaug, fra Senterpartiet Galtung og Jakobsen, fra Høyre Godal og Hernæs, fra Sosialistisk Venstreparti Bjørn, fra Kristelig Folkeparti Næss og fra Fremskrittspartiet lederen Røsjorde, har merket seg at departementet opprettholder konklusjonen fra St.prp. nr. 34 (1994-1995) om å dele verkstedtjenesten mellom Trandum og Rena.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, medlemmet Godal fra Høyre og lederen Røsjorde fra Fremskrittspartiet viser til St.prp. nr. 34 (1994-1995), jf. Innst.S.nr.193 for samme år om Hærens verksted- og lagerorganisasjon m.m. som legger grunnlaget for ny verksted- og lagerorganisasjon i Hæren, inkludert nye vedlikeholdprinsipper. Den framtidige verksted- og lagerorganisasjon er tilpasset den framtidige hærstrukturen. Som en konsekvens av den nye hærstrukturen er en del av forutsetningene for Stortingets vedtak endret.

       Materiellvolumet på Østlandet er blitt betraktelig mindre, og det er sterkere konsentrasjon av Hærens virksomhet til Romeriksområdet enn det som opprinnelig var forutsatt da vedtaket om hovedflyplass på Gardermoen ble fattet.

       Flertallet mener at proposisjonens forslag om en delt løsning mellom Trandum og Rena tar hensyn til de endrede forutsetningene og er i tråd med de prinsippene som ligger til grunn for Hærens framtidige verksted- og lagerorganisasjon.

       Flertallet vil peke på at felles for alle alternativer til en delt løsning mellom Trandum og Rena er at de vil bli vesentlig dyrere, fra 159 til om lag 180 mill. kroner over en 10-års periode etter nåverdimodellen.

       Flertallet viser til at departementet anbefaler en delt løsning fordi både faglige vurderinger og de økonomiske forholdene tilsier at en delt løsning vil være den beste. En slik løsning tar hensyn til Hærens framtidige struktur og utnytter Forsvarets ressurser på den beste måten.

       Flertallet viser videre til at to konsulentfirmaer har anslått verdien på Trandum tekniske verksted til mellom 39 og 45 mill. kroner.

       Flertallet viser til at Hærens organisasjon siden 1992 er halvert og at helt nye prinsipper ble lagt til grunn for vedlikeholdskonseptet. Det nye prinsippet går i korthet ut på at hele stridsvognen nå betraktes som et system. Det vil si at motor, gearkasse, rettemekanismer, elektro-optikk osv. er å betrakte som komponenter. Defekte komponenter vedlikeholdes der fagmyndigheten finner det hensiktsmessig. Dette kan etter flertallets mening skje så vel ved militære som sivile verksteder.

       Flertallet viser videre til at TTV, som i den framtidige organisasjonstrukturen blir å hete Romerike tekniske verksted, også får ansvaret for vedlikehold av materiellet ved Trenregimentet på Sessvollmoen.

       Flertallet viser også til at en av forutsetningene som ble lagt til grunn i Forsvarets gardermoutredning var transport av hele vogner mellom Trandum og Rena. Med det nye vedlikeholdskonseptet blir transport av hele vogner mellom Trandum og Rena unødvendig. Flertallet mener derfor at grunnlaget for de faglige vurderingene har endret seg betydelig.

       Flertallet legger betydelig vekt på at Forsvarssjefen støtter forslaget og viser for øvrig til omtalen av dette som er gitt i proposisjonen.

       Under henvisning til foranstående slutter flertallet seg til proposisjonen.

       Komiteens mindretall, medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og medlemmet Hernæs fra Høyre, har merket seg at departementet opprettholder konklusjonen fra St.prp. nr. 34 (1994-1995), jf. Innst.S.nr.193 (1994-1995), om å dele verkstedtjenesten mellom Trandum og Rena. Forslaget er det motsatte av Stortingets vedtak av 8. oktober 1992, jf. Innst.S.nr.1 (1992-1993) fra samferdselskomiteen om hovedflyplassutbygging på Gardermoen og konsekvensene for Forsvaret, som forutsatte flytting av Trandum tekniske verksted (TTV) til Rødsmoen i Åmot kommune. Mindretallet viser i denne sammenheng til at både hensynet til Forsvarets samlede effektivitet, hensynet til Kavaleriet og de økonomiske hensynene den gang ble vektlagt som entydig til fordel for å relokalisere verkstedet til Kavaleriets nye leir på Rena i Åmot kommune. Mindretallet registrerer at Kavaleriet fortsatt opprettholder sine vurderinger fra den gang, men at forsvarssjefen og departementet nå konkluderer med at systemvedlikeholdet bør flyttes til Rena, mens komponentvedlikeholdet fortsetter på Trandum.Mindretallet viser til at to konsulentfirmaer har på oppdrag av departementet anslått verdien på Trandum tekniske verksted til mellom 39 mill. kroner og 45 mill. kroner. Opprinnelig var salgsverdien av departementet satt til 200 mill. kroner. Departementet begrunner dette avviket med at verdsettingen den gang var « basert på en byggeteknisk vurdering ». Det heter videre at « anslaget var basert på hva Trandum tekniske verksted hadde kostet ved oppføring sammenholdt med en vurdering av byggets tekniske tilstand på et stipulert salgstidspunkt ».

       Mindretallet viser til at departementets verdifastsettelse allerede i Innst.S.nr.1 (1992-1993) om hovedflyplassen ble sterkt betvilt. Et flertall i komiteen tok derfor forbehold om at en lavere pris ikke måtte belastes forsvarsbudsjettet.

       Når det gjelder driftskostnadene ved delt løsning i forhold til relokalisering viser mindretallet til at det også på dette området er motsatte konklusjoner i de to utredningene. Det samme gjelder den faglige vurderingen om konsekvensene for Kavaleriet. I flyplassutredningen heter det f.eks. at « så vel uttalelser fra sjef TTV og samtaler med DKØ og HFK viser klart at det av faglige og verkstedtekniske årsaker vil være svært uheldig å dele funksjonene ved TTV ». I proposisjonen heter det derimot at « Søndenfjeldske dragonregiments og Hærens behov tilsier at det bygges et systemverksted på Rena og at komponentvedlikeholdet fortsetter på Trandum ».

       Når det gjelder kostnadene ved delt løsning sies det i flyplassutredningen at « investeringsbehovet blir lavt, mens driftsutgiftene økes betydelig og samlet kapitalbehov for hele beregningsperioden blir betydelig høyere enn ved flytting ». I proposisjonen heter det derimot at « en relokalisering hvor alle dagens funksjoner og kapasitet på Trandum tekniske verksted flyttes til Rena vil bli svært mye dyrere enn delt løsning ». Mindretallet har merket seg at proposisjonen henviser til at « Forsvarssjefen og Forsvarets arbeidstakerorganisasjoner støtter forslaget », men ikke har noen henvisning til at Kavaleriet opprettholder sin vurdering. Mindretallet finner derfor å måtte legge vekt også på hva Kavaleriet uttaler om lokaliseringsalternativene.

       Mindretallet viser til at proposisjonen opererer med at alle alternativer til en delt løsning mellom Trandum og Rena vil bli minst 159 mill. kroner dyrere over en 10-års periode etter nåverdimodellen. Proposisjonen anbefaler en slik løsning fordi både de faglige vurderinger og de økonomiske forholdene etter departementets mening tilsier at en delt løsning vil være den beste.

       Mindretallet mener likevel at dette på bakgrunn av de sprikende økonomiske beregningene som har vært presentert i saken, ikke kan tillegges avgjørende vekt, og at det derfor er grunnlag for å opprettholde Stortingets vedtak om relokalisering til Rødsmoen i Åmot kommune.

       Mindretallet vil peke på at et flertall i komiteen i Innst.S.nr.193 (1994-1995) understreket at vedtaket er lagt til grunn for bl.a. Åmot kommunestyres behandling av Forsvarets relokalisering av SDR/TTV til Rødsmoen i Åmot. Flertallet la dessuten vekt på at Åmot kommune som vertskommune hadde grunn til å forvente at Stortingets vedtak om å flytte hele TTV til Rena, var et endelig lokaliseringsvedtak.

       Mindretallet har merket seg at verdien selv for en del av TTV er høyere for Forsvaret som lager for mobiliseringsmateriell enn den takserte salgsverdien. Det vil derfor uansett være lite lønnsomt å avhende verkstedet. Mindretallet mener derfor at Hærens verkstedsbehov på Romerike best blir ivaretatt ved å beholde Årnes tekniske verksted, samt dekke behovet i Trandum/Sessvold-området ved f.eks. å beholde et verkstedelement (avdelingsverksted) på Trandum (i tillegg til mob.lager).

       Mindretallet viser til at Årnes tekniske verksted inkl. våpenseksjonen er et topp moderne verksted med høy kompetanse. Verkstedet vil derfor kunne motvirke den sterke konsentrasjon av arbeidsplasser i det sentrale flyplassområdet og således bedre den regionale balansen i området. Mindretallet viser også til at Årnes tekniske verksted er helt uten støyproblemer og at alternativ A i proposisjonen etter departementets beregninger er det rimeligste alternativet, noe som vil bli ytterligere forsterket ved at man ikke bygger nytt avdelingsverksted på Sessvollmoen.

       Mindretallet fremmer følgende forslag i henhold til dette:

«1. Trandum tekniske verksted relokaliseres til Rena leir.
2. Årnes tekniske verksted opprettholdes som hovedverksted for Hæren på Romerike.
3. Departementet utreder om det øvrige verkstedbehovet på Romerike kan dekkes ved f.eks. å beholde et verkstedelement (avdelingsverksted) på Trandum.»

       Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:

       «Departementet utreder om disse verkstedtjenestene alternativt kan kjøpes på det private markedet og om deler av Trandum tekniske verksted kan selges eller leies ut til privat verksteddrift. »