3. Komiteens merknader

     Komiteen, medlemene frå Arbeiderpartiet, Ragnhild Barland, Aud Blattmann, Johan M. Nyland, Ola Røtvei, Magnar Sætre og Solveig Torsvik, frå Senterpartiet, Johanne Gaup, Terje Sandkjær og Magnus Stangeland (leiaren), frå Høyre, Ole Johs. Brunæs, Oddvard Nilsen og Thorhild Widvey, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og frå Kristeleg Folkeparti, Modulf Aukan, viser til innhenta fråsegn frå Samferdselsdepartementet i saka, datert 19. mars 1996, og som følgjer som trykt vedlegg til innstillinga.

       Komiteen vil peike på at det frå årsskiftet 1995-96 var skifte av konsesjonshavar for ferjestrekninga Moss-Horten. Skiftet var mellom anna tufta på ei senking av billettprisane med 25 %

       Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, viser til at mykje tyder på at sakshandsaminga i departementet kan ha skapt vanskar knytta til skiftet. Det var knappe to månader frå klage på konsesjonstildelinga vart avvist, til bytte av konsesjonshavar skjedde. Dette ga såleis lita tid for alle partar til å førebu skiftet.

       Fleirtalet vil peike på at ferjesambandet Moss-Horten er særs viktig for trafikantar frå begge sider av Oslofjorden. Det er fleire døme på at brukarane av ferjesambandet har fått store vanskar etter omlegginga. Det vart naudsynt med endringar på ferjeleia, nye ferjer måtte leigast inn og vanskar med is førte til at ferjene blei tekne ut av trafikk for reparasjon. Næringslivet har lidd tap som følgje av seine avgangar, venting, skadar på vogntog og auka utgifter og tidsbruk ved å måtte køyre om Oslo. Fleire har difor hatt vanskar med å oppfylle leveringsavtalar.

       Fleirtalet meiner det ikkje er Stortinget si oppgåve å gje konsesjonar for ferjedrift. Slik mynde må framleis ligge i departementet. Fleirtalet finn av den grunn ikkje å ville overprøve departementet si avgjerd i denne saka, eller å påleggje departementet å gjere om avgjersla. Fleirtalet finn difor å måtte avvise forslaget i Dok.nr.8:39 (1995-1996).

       Fleirtalet ser likevel alvorleg på dei problem brukarane av ferjesambandet har hatt, og vil be departementet fylgje nøye med i trafikkavviklinga framover og sjå til at konsesjonsvilkåra vert oppfylde.

       Fleirtalet ser det som viktig at konsesjonar for framtida vert lyst ut offentleg når dei vert ledige, og trur det vil vere nyttig med ein gjennomgang av rutinane for sakshandsaming slik at dei som får konsesjon får tid til å førebu seg.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Høyre har merket seg at det fra årsskiftet 1995/96 skjedde et skifte av konsesjonshaver på ferjesambandet Horten-Moss.

       Disse medlemmer har merket seg at ifølge Samferdselsdepartementets brev av 19. mars 1996 meldte Fosen AS seg som interessert i å overta konsesjonen på den aktuelle ferjestrekningen. I tillegg ønsket den daværende konsesjonæren å fortsette ferjedriften.

       Ved skifte av konsesjonær må det være en klar forutsetning at beslutningen om skiftet skjer på et tidspunkt som gjør det mulig for den nye konsesjonær å treffe nødvendige forberedelser slik at overtagelsen kan skje uten nevneverdig ulempe for brukerne. Det må normalt også være et krav at den nye konsesjonær kan levere et tilfredsstillende tilbud fra overtagelsestidspunktet.

       Disse medlemmer konstaterer at Fosens overtakelse av ferjesambandet Horten-Moss har hatt en meget uheldig start. Ansvaret for dette må bæres av Samferdselsdepartementet. Disse medlemmer mener at saksbehandlingen lider av betydelige feil og mangler, og vil særlig fremheve følgende:

1. Endelig avgjørelse i konsesjonssaken falt snaue to måneder før skifte av konsesjonær skulle finne sted. Departementet burde innsett at dette var for kort tid til at den nye konsesjonær kunne gjennomføre betryggende forberedelser og vil peke på at dette har på en vesentlig måte bidratt til de ulemper og merkostnader som har rammet så vel næringslivet som de alminnelige passasjerer på strekningen.
2. Fosen AS fikk innlede konsesjonsperioden med et materiellgrunnlag som var utilstrekkelig for å gi de reisende på strekningen et tilfredsstillende tilbud.

       Disse medlemmer vil understreke at det påhviler departementet å sørge for at gjeldende konsesjonsbetingelser til enhver tid overholdes. Disse medlemmer er derfor noe forundret over det politiske signal som synes å ligge i departementets brev til komiteen datert 19. mars 1996:

       « Selv om det skulle foreligge en rettslig adgang til å tilbakekalle konsesjonen, må også de samfunnsmessige konsekvensene av en tilbakekalling vurderes. »

       Disse medlemmer vil understreke at hensynet til næringsliv og de reisende må komme i første rekke.

       Disse medlemmer vil understreke at trusselen om å miste en konsesjon ved mislighold må være reell.

       Disse medlemmer vil peke på at samferdselsministeren i Stortinget ga opplysninger som er på siden av de faktiske omstendigheter, idet statsråd Opseth den 6. desember 1995 uttalte følgende i Stortingets spørretime:

       « (eg vil) gjerne seie at konsesjonen vart lyst ut på vanleg måte då den skulle fornyast. »

       Det hersket imidlertid også etter denne opplysning tvil om statsråden hadde gitt et dekkende bilde av den saksgang som faktisk hadde funnet sted. I brev av 25. januar 1996 fra statsråd Opseth heter det:

       « Det er ikkje vanleg å utlyse konsesjoner som er ledige eller konsesjoner hvor konsesjonsperioden er utløpt. »

       Disse medlemmer vil peke på at statsrådens opplysning i Stortinget 6. desember 1995 var egnet til å skape uklarhet vedrørende den saksbehandling som hadde funnet sted i denne konkrete saken.

       Disse medlemmer viser til ovenstående og fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen gjennomgå rutinene for saksbehandling av konsesjoner på riksvegsamband, og ber Regjeringen utarbeide nye retningslinjer, som bl.a. innebærer at konsesjoner utlyses offentlig. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil for sin del understreke at anbudskonkurranse om oppdrag på norske ferjesamband bør være hovedregelen ved utløp av konsesjonsperioder. Disse medlemmer konstaterer at noen ordinær anbudsrunde ikke har funnet sted for ferjesambandet Moss-Horten.

       Disse medlemmer mener en friere konkurranse basert på anbudsprinsippet ville innebære at innbyggerne kunne få et bedre samferdselstilbud samtidig som samfunnet i mindre grad var henvist til å subsidiere underskudd i ulike samferdselsbedrifter. Myndighetenes oppgave er å fastsette krav til frekvens, sikkerhet og kvalitet.

       Disse medlemmer vil peke på at fordelene med anbud ikke er forsøkt utnyttet i den aktuelle saken.

       Disse medlemmer mener spørsmålet om hvorvidt konsesjonstildelingen for ferjesambandet Horten-Moss var basert på anbudsprinsippet eller ikke, er et forhold av vesentlig interesse i denne saken.

       Disse medlemmer har gjentatte ganger pekt på fordelene ved bruk av anbud, men må konstatere at Regjeringen vektlegger andre hensyn enn hensyn til de reisende og innbyggerne.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti anser det som svært vanskelig å finne presise kriterier i en konkurranse på konsesjoner i ferjetrafikken.

       Dette medlem ser denne konsesjonssaken som et eksempel på dette. Erfaringene fra ferjestrekningen Moss-Horten viser også at enerett over tid gir aktørene stor fortjeneste. Det er også erfaringer for at dagens ferjeordning ikke gir den nødvendige fleksibilitet i anvendelse av ferjemateriell. Riksvegferjene er en del av vegnettet og bør brukes på en optimal måte økonomisk og framkomstmessig.

       Dette medlem mener at et langsiktig mål bør være at staten eier og driver ferjene, og således får kontroll over ressursbruk og anvendelse.