7. Gassferjer

7.1 Samandrag

       I proposisjonen vert det gitt ei orientering om vurderingane av gassdrift i Boknafjord-sambandet.

       Ved handsaminga av B.innst.S.nr.14 (1995-1996) vedtok Stortinget å be Regjeringa setje i verk forsøksordningar med ferjetransport tilpassa gassdrift. I eit anna vedtak vart det bede om å leggje inn føresetnad om gassdrift i dokumenta om fastprisstilbod for Boknafjord-sambandet.

       Det har til no ikkje vore mogleg å kvalitetssikre naudsynte spesifikasjonar for bygging av ferjer med CNG-drift (dvs. med komprimert gass).

       Departementet er innstilt på at det vidare arbeidet med risiko- og konsekvensanalysane også bør omfatte drift basert på flytande gass, fordi alternativet peiker seg ut som eit interessant drivstoff innan ferjedrifta. Utlysing av Boknafjord-sambandet må vente til ein har fått resultatet av analysane, og kan derfor tidlegast skje i juni 1996.

       Boknafjord-sambandet peiker seg geografisk ikkje ut som noko naturleg alternativ for utprøving med flytande gass (LNG). Dersom analysane også skulle vise at ferjedrift med komprimert gass (CNG) risikomessig, teknisk og økonomisk ikkje er eit brukbart alternativ i dette sambandet, meiner departementet at avgjerande føresetnader for Stortingets oppmoding om gassdrift ikkje lenger er til stades. I så fall legg departementet til grunn at det ikkje vil vere naudsynt med nytt stortingsvedtak for å lyse sambandet ut på fastpristilbod utan vilkår om gassdrift. Departementet legg vidare til grunn at Stortingets generelle oppmoding om å setje i gang forsøksordningar med ferjetransport tilpassa gassdrift, framleis står ved lag.

7.2 Komiteens merknader

       Komiteen flertall, medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at ferjesamband i Canada allerede drives med naturgass (CNG). Flertallet vil likeledes peke på at det i forbindelse med mulig naturgassdrift av ferje i Danmark har vært foretatt sikkerhetsanalyser i samråd med det danske sjøfartsdirektoratet og fire klasseselskap, deriblant Det Norske Veritas og Lloyds. Det var i denne sammenheng ingen innvendinger imot naturgass.

       Flertallet viser dessuten til rapporten « Naturgassdrift av ferje - Sikkerhetsstudie » av 2. september 1994 som tar for seg de sikkerhetsmessige aspekter ved lagring og bruk av naturgass til ferjer, jf. rapport under Sluttrapport fase 2 i Trollutvalgets forprosjekt, i samarbeid med MARINTEK/SINTEF-GRUPPEN. Rapportens konklusjon er at gassdrift av ferje kan betraktes som like sikkert som drift på konvensjonelt drivstoff. Direktoratet for brann- og eksplosjonsfare, Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet var blant andre med i arbeidsgruppen som utarbeidet rapporten.

       Flertallet viser til at Sjøfartsdirektoratet likevel ber om ytterligere risiko- og konsekvensanalyser knyttet til drift basert på komprimert gass. Flertallet har ingen innvendinger mot at slike ytterligere sikkerhetsanalyser foretas, og at disse inkluderer analyser både av CNG og LNG som drivstoff i ferje. Hovedrapporten for forprosjektet « Naturgass av ferje » konkluderer med at Boknafjord-sambandet er meget godt egnet til prøvedrift med naturgass. Analysene viser at alle prøveprosjektets motiv vil bli oppfylt. Dette kan skje parallelt med planleggingen av ny LNG-ferje. Det ligger nå til rette for dette, med den industrietablering for LNG-produksjon som nå vil skje på Tjeldbergodden. Flertallet vil derfor fastholde Stortingets vedtak XI i B.innst.S.nr.14 (1995-1996) om igangsetting av prøvedrift med naturgass (CNG) over Boknafjord-sambandet i Rogaland.

       Dersom de nye sikkerhetsmessige analysene bekrefter konklusjonene i de sikkerhetsstudier som tidligere har vært foretatt, forutsetter flertallet at Stortingets vedtak følges opp.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil vise til at det er viktig å satse på mer miljøvennlig transport, og at reduksjon av forurensende utslipp fra ferjetransport er et viktig ledd i denne forbindelse.

       Disse medlemmer har merket seg at det blir krevd ytterligere risiko- og konsekvensanalyser knyttet til drift av ferjer basert på gass i komprimert form (CNG-gass). Disse medlemmer ber departementet ta initiativ til at arbeidet med slike analyser blir forsert, både når det gjelder CNG-gass og gass i flytende form (LNG-gass), slik at det blir mulig å sette i gang forsøksordninger med ferjetransport tilpasset gassdrift snarest mulig.

       Disse medlemmer vil peke på det engasjement som er vist lokalt, og ber derfor departementet om å vurdere forsøksordninger for gassdrift for Boknafjordsambandet dersom dette er forsvarlig økonomisk og teknisk.

       Komiteen understreker at som ledd i arbeidet for miljøvennlig transport bør det ses på flere alternativer når det gjelder ferjedrift.

       Komiteen vil be om at det arbeides videre med tanker på utvikling av elektrisk drevne ferjer, og at dette om mulig fører fram mot et prøveprosjekt.