1. Sammendrag

Innledning

       Ifølge § 7 i Instruks for Ombudsmannsnemnda for sivile tjenestepliktige skal nemnda hvert fjerde år sende beretning om sin virksomhet til Stortinget. Beretningen for perioden 1994-1997 fremlegges i samsvar med dette i Dok.nr.6 (1997-1998).

       Nemnda har bl.a. sett det som sin oppgave å bidra til å sikre den likebehandling med Hærens mannskaper som forutsettes i lov om fritaking av militærtjeneste av overbevisningsgrunner, og å påse oppfølging av andre bestemmelser som måtte bli fastsatt av Stortinget til fordel for sivilarbeiderne.

       Ombudsmannsordningen ble innført ved stortingsvedtak i november 1956. Ordningen er basert på en stortingsvalgt nemnd med syv medlemmer. Nemnda ledes av Ombudsmannen for sivile tjenestepliktige. En hovedbeskjeftigelse for Ombudsmannen består i å behandle saker som blir tatt opp av den enkelte sivilarbeider. Foruten den enkelte tjenestepliktige kan også tillitsmennene for de sivile tjenestepliktige ta saker opp med Ombudsmannen.

Generelle spørsmål

Søknader om overføring til siviltjeneste - utvikling i antallet sivilarbeidere

       I dokumentet gis det en oversikt over antall militærnektere i årene 1974-1997 der det bl.a. fremgår at 2.196 søknader om fritak ble innvilget i 1997. Siviltjenestens budsjett for 1997 og 1998 er basert på avtjening av 1900 mannskapsårsverk. Ved årsskiftet 1997-98 er det rapportert om ca ett års ventetid fra søknadsinnvilgelse til innkalling skjer.

       Nemnda understreker betydningen av at mannskaper som innvilges siviltjeneste gis muligheter til avtjening så raskt som mulig. Det antas at innføringen av det varslede egenmeldingssystem vil kunne øke antallet sivilarbeidere og dermed innebære behov for økning av de årlige budsjetter. Det vises til at antallet fritakssøknader har økt betydelig de siste to år.

Tjenestetiden

       I sin forrige beretning anbefalte et flertall av nemndas medlemmer en nedsettelse av tjenestetidens lengde og begrunnet dette med at det innen store deler av Forsvaret var foretatt visse nedskjæringer av tjenestetiden. Nemnda konstaterer at tjenestetiden med virkning fra 1. august 1997 er satt ned fra 16 til 14 måneder.

Handlingsplan for å motvirke arbeids- og utdanningsledighet blant sivile tjenestepliktige etter dimisjon

       Våren 1994 iverksatte Justisdepartementet ovennevnte handlingsplan. Det skal bl.a. søkes inngått en samarbeidsavtale med arbeidsmarkedsetaten, midler til voksenopplæring økes, informasjonsrutinene overfor de tjenestepliktige skal gjennomgås og søknader om permisjon i forbindelse med en jobbsøkersituasjon skal behandles med velvilje innenfor de rammene regelverket setter. Det er videre igangsatt vurdering av muligheter for opprettelse av distriktskontor for velferdstjenesten i begge administrasjonsområdene. Innenfor gjeldende regler for tjenesteplassering skal det tillegges vekt at tjenesteplassering såvidt mulig kan medvirke til at mannskapet gjøres konkurransedyktige på arbeidsmarkedet. Det skal bli mulig å avkreve en kvalitativ tjenesteattest fra oppdragsgiver. Hovedtillitsmannen skal arbeide for at sivile tjenestepliktige får lønnsansiennitet i privat sektor for førstegangstjenesten, noe Forsvarets mannskaper har hatt siden 1990. Kravet må fremmes av en eller flere fagforeninger overfor NHO i tarifforhandling. Skolepoeng til offentlige høyskoler for fullført sivil førstegangstjeneste er allerede innført. Behandlingstiden for søknader om fritak for militærtjeneste bør gjøres kortest mulig.

       I en uttalelse til planen fra Ombudsmannen heter det bl.a. at dersom voksenopplæringsbudsjettet innen siviltjenesten ikke er brakt opp på nivå med Forsvaret bør dette rettes opp snarest. Det etterlyses også statistikk over arbeidsledigheten blant nydimitterte sivilarbeidere fra arbeidsmarkedsetaten, slik det foreligger for nydimitterte soldater.

       Til tross for en positiv utvikling på arbeidsmarkedet de senere år finner nemnda grunn til å anbefale at innsatsen for å motvirke arbeidsløshet ved dimisjon fortsetter. Nemnda vil særlig peke på nødvendigheten av å opprettholde en liberal praksis vedrørende førtidsdimittering for utdanning og tiltredelse av fast stilling. Den tjenestepliktige kan søke om førtidsdimisjon innenfor rammen av de siste seks uker av tjenestetiden når dette er nødvendig for påbegynnelse av studier av minst ett skoleårs varighet, eller tiltredelse av fast yrkesstilling og tiltredelse ikke er mulig etter ordinær dimisjon.

Volds- og konfliktforebyggende tiltak blant ungdom (VOKT)

       Siviltjenesteadministrasjonen Hustad (SAH), Forskolen og Justisdepartementet har i samarbeid med sivilarbeiderne utviklet et tjenestetilbud overfor kommunene vedrørende volds- og konfliktforebyggende tiltak blant ungdom. Tjenestetilbudet gir kommunene muligheter for å skaffe seg VOKT-arbeidere for tjeneste på skolen, i gatemiljø, i ungdomsmiljøer, natteravner og andre som har til formål å motvirke vold i samfunnet. Alle VOKT-arbeidere som sendes ut fra SAH har gjennomgått et 6-ukers kurs ved Forskolen.

       Nemnda er kjent med at de mannskaper som har deltatt i denne type tjenesteoppdrag har funnet dette som en meningsfylt siviltjeneste.

       Et lignende tjenestetilbud er også utviklet ved Siviltjenesteadministrasjonen Dillingøy (SAD) som for 1998 disponerer et budsjett for 55 årsverk til volds- og mobbemotvirkende innsats i barne- og ungdomsskoler og natteravntjeneste i Oslo. Det anses som viktig at tjenestepliktige under SAD får samme kvalitative tjenesteforberedende opplæring som mannskaper under SAH.

Disiplinærsituasjonen

       Det gis en oversikt over antall refselser i beretningen. I forbindelse med at sivile tjenestepliktige streiket i mars 1997 for å få nedsatt tjenestetiden ble dette regnet som ulovlig fravær fra tjenesten. Dette er årsak til de høye refselsestall for 1997 sammenlignet med foregående år. For øvrig er ulovlig tjenestefravær hyppigste refselsesgrunn.

Oppdragssituasjonen - tjenestetilbudet for mannskapene

       Nemnda har fått opplyst at oppdragstilgangen generelt er tilfredsstillende, og at det ville vært mulig å innkalle flere mannskaper dersom budsjettsituasjonen hadde gitt slike muligheter.

       Sosial- og helsesektoren er fortsatt det dominerende tjenestetilbud hvor ca 50 % av mannskapene tjenestegjør. Tjenesteoppdrag innen miljøsektoren og innen volds- og konfliktforebyggende arbeid er en økende beskjeftigelse for mannskapene.

       Blant mannskapene er det også stillet forventning til mulighetene for utenlandstjeneste som nå er under utredning i Justisdepartementet.

Forskolen for sivile tjenestepliktige

       Den eksisterende forskoleordning har et tjenesteforberedende formål, men omfatter i praksis kun ca 25 % av mannskapene. Skolens varighet er 6 uker.

       En arbeidsgruppe er nedsatt for å vurdere det fremtidige opplegg for et landsomfattende forskoletilbud. Det er opplyst at gruppens utredning vil foreligge innen 1. juni 1998. Nemnda forutsetter at denne utredningen kan danne grunnlag for en snarlig etablering av et landsomfattende forskoletilbud dersom Stortinget fortsatt ser dette som en målsetting.

Fritakssøknader - overgang til et egenmeldingssystem

       I St.meld. nr. 22 (1995-1996) som ble behandlet i Stortinget våren 1996, redegjorde Justisdepartementet for sine planer vedrørende en endring av dagens tidkrevende behandlingsprosedyre for fritakssøknader. Man tar sikte på å innføre en ordning hvorved den vernepliktige kan fritas på bakgrunn av en egenerklæring om at man av samvittighetsgrunner ikke kan utføre militærtjeneste.

       Nemnda er gjort kjent med at saken fortsatt er under forberedelse i Justisdepartementet. Det er ventet at dagens ordning med politiavhør av søkeren vil bortfalle, og Siviltjenesteadministrasjonene vil få mulighet til å innvilge fritak basert på egenmelding med Justisdepartementet som klageinstans.

Årlige mannskapskostnader

       De årlige mannskapskostnader er vesentlig høyere for mannskaper underlagt SAH enn for SAD. Det er i første rekke kostnadene vedrørende forsørgerstønad og botillegg som forklarer forskjellen.

Klagesaker behandlet av Ombudsmannen i fireårsperioden

       Som nevnt foran har Ombudsmannen bl.a. til oppgave å behandle individuelle klagesaker fra mannskapene. Et flertall av klagesakene i denne fireårsperioden gjelder avslag på søknad om botillegg. Et annet gjennomgående klagetema er avslag på søknad om velferdspermisjon og klage vedrørende ulike former for sosiale stønader.

       Ombudsmannen bestreber seg på at de tjenestepliktige holdes best mulig informert om ombudsmannsordningen, bl.a. gjennom Justisdepartementets « Håndbok for sivile tjenestepliktige » og en egen informasjonsfolder.

Befaringer

       Nemnda har foretatt befaringer ved Dillingøy i 1995 og ved Hustad i 1997. Rapporter fra befaringene er inntatt i beretningen.