7. Regionsykehustilbudet - behov for videre oppfølging

7.1 Sammendrag

       Departementet legger ikke opp til at endringer i regioninndelingen på kort sikt skal medføre tilsvarende endringer i pasientunderlaget for de to regionsykehusene. Dette innebærer at de nye helseregionene må forholde seg til, og samarbeide om pasientbehandlingen, med begge regionsykehusene i Oslo. Når det gjelder øvrige regionsykehusfunksjoner knyttet til forskning, fagutvikling, rekruttering m.v., vil helseregion 1 forholde seg til Ullevål sykehus og helseregion 2 fortsetter det etablerte regionsamarbeidet med Rikshospitalet. Det uttales at begge regionene bør ta sikte på å videreføre det forpliktende samarbeid med Radiumhospitalet.

       Det nye lovgrunnlaget for den regionale helseplanleggingen er foreslått å tre i kraft fra 1. januar 1999. Departementet legger derfor opp til at ny regioninndeling på Sør-Østlandet får virkning fra samme dato. Dette innebærer at det fra denne dato etableres nye regionale helseutvalg for disse to regionene i tråd med den sammensetning som det nå legges opp til gjennom ny regioninndeling på Sør-Østlandet.

       Departementet legger ikke opp til at ny regioninndeling på kort sikt skal medføre vesentlige endringer i nåværende pasientstrømmer fra fylkene til de respektive regionsykehus.

       Departementet legger vekt på at det med basis i den samordningen som vil skje innad i de to helseregionene og mellom regionene, også bør settes i gang et arbeid for å oppnå en hensiktsmessig samordning mellom regionsykehusene. Det legges ikke opp til endringer som vil innebære at sykehusenes karakter på vesentlig måte forandres. Departementet vil ta kontakt med Oslo kommune for å invitere til og for å avklare opplegg for en slik ordning. I og med at funksjonsfordelinger mellom regionsykehusene gir konsekvenser for tilbudet i de to regionene, vil det bli lagt vekt på at de to helseregionene og de tilknyttede fylkene trekkes inn i arbeidet. Det framholdes at for å sikre at universitetsfunksjonene ivaretas på en tilfredsstillende måte må også universitetet i Oslo trekkes inn. Det uttales at departementet legger opp til at arbeidet skal skje gjennom drøftinger og samarbeid mellom parter som har en likeverdighet i egenskap av sykehuseiere.

       Departementet vil i statsbudsjettforslaget for 1999 orientere om oppfølgingen så langt og om planene for det videre arbeidet i forhold til samordning av regionsykehustjenestene på Sør-Østlandet.

7.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ser i utgangspunktet det spesielle ved at man ved valg av to framtidige helseregioner for Sør-Østlandet fortsatt vil ha alle regionsykehusfunksjoner lokalisert til Oslo, og der den ene av de to helseregionene dermed ikke vil ha et regionsykehus innenfor regiongrensene. Flertallet vil imidlertid påpeke at dette også har vært situasjonen ved dagens helseregioninndeling. Flertallet er kjent med at ingen av de ti fylkene som berøres av en ny regioninndeling, har ønske om alternative løsninger til regionsykehustilknytning enn ved de nevnte sykehus i Osloområdet, men at diskusjonen går på den innbyrdes funksjonsfordelingen særlig mellom Rikshospitalet og Ullevål, avhengig såvel av hvilke tjenester hvert av de to sykehusene skal utføre, samt hvilke helseregioner hvert av de to sykehusene skal ha et spesielt ansvar for. Flertallet ser det imidlertid ikke som et problem ved en framtidig inndeling i to helseregioner for Sør-Østlandet at begge helseregioner nyttiggjør seg tjenester ved såvel Rikshospitalet, Ullevål som Radiumhospitalet.

       Flertallet forutsetter selvsagt at Rikshospitalet også i framtida skal ha et pasientgrunnlag som er tilpasset sykehusets kapasitet, samtidig som sykehuset skal opprettholde og videreutvikle sin rolle med spisskompetanse og ledende oppgaver innenfor undervisning og forskning som i dag.

       Flertallet ser ingen grunn til at ikke sykehusets kapasitet faglig og kvantitativt skal utnyttes fullt ut, og forutsetter at fordelingen av pasienter til regionsykehusene fra de nye helseregioner 1 og 2 avklares gjennom et regulert avtaleforhold mellom de to regionene og dessuten staten som eier av Rikshospitalet og Radiumhospitalet.

       Etter flertallets syn er det først og fremst med henblikk på en optimalisert ressursbruk innad i Østlandsområdet at det er et behov for en nærmere avklaring av grenseoppgangen mellom disse regionsykehusenhetene, og ikke av hensyn til de fylker som ikke vil ha « sitt » regionsykehus innenfor regiongrensene. Det sentrale for denne helseregionen vil etter flertallets syn først og fremst være at de faktiske behovene ivaretas, selv om dette innebærer en deling av funksjonene mellom flere av de impliserte regionsykehusene.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Sosial- og helsedepartementet vil sette i gang et arbeid for å oppnå en hensiktsmessig koordinering mellom regionsykehusene. Det legges opp til en institusjonell ordning som skal sørge for kontinuerlig og systematisk gjennomgang av funksjoner, funksjonsfordelinger og samarbeidsmåter innen regionsykehustjenestene.

       Disse medlemmer mener iverksetting av ny regioninndeling ikke bør skje før dette arbeidet er ferdigstilt.

       Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen iverksette den nye regioninndelingen først når funksjonsfordelingen mellom regionsykehusene som skal betjene helseregion 1 og 2, er klarlagt. »