Spørsmål
1.
Kan departementet opplyse
om de totale kvantum av eksport og import for de produkter som omfattes
av veterinæravtalen for årene 1996, 1997 og prognosen for
1998?
Spørsmål
11.
Hva er tallene for årene
1994-97 når det gjelder import av bearbeidede kjøttprodukter
og statistikk for tilsvarende innførsel ved regulær
grensehandel?
Spørsmålene 1 og 11 besvares
i sammenheng da svarene på disse spørsmålene
er dels overlappende og sterkt knyttet til hverandre. I det følgende
presenteres volumet av de importerte og eksporterte produktene fisk/krepsdyr/bløtdyr,
ferskt kjøtt, melk/melkeprodukter/egg/honning,
samt bearbeidede kjøttprodukter/fiskeprodukter.
Alle tall er avrundet til nærmeste hele tonn.
Når det gjelder den regulære
grensehandelen, har det ikke vært mulig å fremskaffe
presise tall for denne.
IMPORT - PRODUKTER
År | Fisk/krepsdyr/bløtdyr
fersk/kjølt | Ferskt
kjøtt (herunder kjølt eller fryst) | Melk/melkeprodukter/
egg/
honning | Bearbeidede
produkter |
| | Storfe | Svin | *Sau/geit/
annet kjøtt (rein, hjort, elg, div.) | ** Fjørfe | | Kjøtt | Fisk |
1994 | | | | | | | 591 | |
1995 | | | | | | | 511 | |
1996 | 271.446 | 4.807 | 4.093 | 2.461 | 213 | 4.409 | 443 | 13.718 |
1997 | 293.879 | 2.805 | 822 | 2.872 | 187 | 4.844 | 396 | 14.528 |
pr sept 1998 | 225.747 | 2.654 | 1.439 | 2.263 | 136 | 4.050 | 306 | 12.387 |
EKSPORT - PRODUKTER
År | Fisk/krepsdyr/bløtdyr
fersk/kjølt | Ferskt
kjøtt (herunder kjølt eller fryst) | Melk/melkeprodukter/
egg/
honning | Bearbeidede
produkter |
| | Storfe | Svin | *Sau/geit/
annet kjøtt (rein, hjort, elg, div.) | ** Fjørfe | | Kjøtt | Fisk |
1996 | 1.466.994 | 43 | 181 | 947 | 20 | 27.177 | 1.304 | 43.688 |
1997 | 1.643.190 | 1.337 | 4.183 | 2.214 | 8 | 29.122 | 1.791 | 45.325 |
pr sept 1998 | 1.209.878 | 861 | 337 | 1.101 | 140 | 25.993 | 906 | 39.782 |
* inneholder også slakteavfall
(tunge, lever m.v. av storfe, svin, sau, geit m.v.)
** inneholder slakteavfall
av fjørfe
IMPORT - LEVENDE DYR
År | Storfe | Svin | Sau | Geit | Rein | Pelsdyr | Høns |
1990 | | | | | 290 | 159 | 5.503 |
1991 | 89 | 10 | | 8 | | 151 | |
1992 | 141 | 21 | | 12 | 422 | 325 | |
1993 | 197 | 2 | 3 | | 197 | 471 | 19.319 |
1994 | 375 | 41 | | | 13 | 608 | 129.570 |
1995 | 276 | 55 | | 38 | 3.675 | 6.429 | 110.492 |
1996 | 129 | 24 | | | 9.512 | 198 | 194.046 |
1997 | 101 | 30 | | | 8.476 | 275 | 124.820 |
-juni 1998 | 8 | 0 | | | 1.266 | 5 | 55.723 |
Kilde: Statistisk Sentralbyrå.
EKSPORT - LEVENDE DYR
År | Storfe | Svin | Sau | Geit | Rein | Pelsdyr | Høns |
1994 | 0 | 255 | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. |
1995 | 0 | 251 | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. |
1996 | 0 | 203 | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. |
1997 | 0 | 18 | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. |
-okt. 1998 | 0 | 337 | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. | i.o. |
Kilder: NorSvin og Norsk Rødt Fe.
i.o.=ingen opplysninger tilgjengelige.
Det har ikke vært mulig å skaffe
informasjon om eksport av andre levende dyr enn storfe og svin innenfor
de tilgjengelige tidsrammer.
Spørsmål
2.
Kan departementet fremskaffe
opplysninger om de nasjonale kontrollregimene i EU-landene Danmark, Sverige,
Frankrike og Italia?
Spørsmål
3.
Hva er tallene for matsmittede personer i henholdsvis Norge,
Sverige, Danmark og Italia for 1997?
Nedenfor følger en oversikt over matsmittede
personer i henholdsvis Sverige, Danmark og Norge i 1997. Oversikten
omfatter sykdommer (forårsaket av tarmbakterier) som salmonella,
campylobacteriose og yersiniose. Det har ikke innen svarfristen
vært mulig å innhente tilsvarende tall for Italia.
Land | Salmonellose | Campylobacteriose | Yersiniose |
| Pådratt
innenlands | Pådratt
utenlands | Pådratt
innenlands | Pådratt
utenlands | Pådratt
innenlands | Pådratt
utenlands |
Sverige | 585 | 3.700 | 1.828 | 3.478 | 558 |
Danmark | ca. 5.300 | ca. 2800 | ca. 500 |
Norge | ca. 196* | ca. 1.197* | 419** | 649** | 58*** | 24*** |
* I tillegg kommer ca. 130 tilfeller
der kilde er ukjent
** I tillegg kommer 110 tilfeller der kilde er
ukjent
*** I tillegg kommer 26 tilfeller der
kilde er ukjent
Spørsmål
4.
Hva er departementets vurdering
av muligheten for å anvende WTO/SPS-avtalen for å forhindre økt
3. landskontroll fra Norge til EU dersom man sier nei til den foreslåtte
utvidelse av EØS-avtalen?
EU har gjennomført en harmonisering
av det interne veterinære regelverk. Veterinær
grensekontroll innad er opphevet. Overfor tredjeland har man gjennomført økt
veterinærkontrollfrekvens ved grenseplassering inn til
EU. Dette ble gjennomført fra 1.1.1997. Norge og Island
er unntatt fra de nye kontrollfrekvensene p.g.a. forhandlingene
om revisjon av vedlegg I til EØS-avtalen.
WTO-regelverket gir anledning til inngåelse
av bilaterale og regionale avtaler. EUs harmonisering av det veterinære
regelverk er vurdert ikke å være i strid med EUs
WTO-forpliktelser. Dette betyr i praksis at SPS-avtalen ikke kan
anvendes til å regulere kontrollfrekvensen ved grensepasseringen
mellom EFTA/EØS og EU. WTO/SPS-avtalen
vil derfor ikke kunne anvendes til å forhindre økt
veterinærkontroll på eksport fra Norge til EU
dersom Norge sier nei til den foreslåtte revisjon av EØS-avtalens
vedlegg I (Veterinære og plantesanitære forhold).
Spørsmål
5.
Hva er kontrollfrekvensen
ved dagens grensekontroll, og hvilke varer kontrolleres og hvilke
sykdommer kontrolleres det for?
For matvarer foretas
en 100 % dokumentkontroll på alle animalske produkter
som importeres til Norge. Som regel kontrolleres også at
produktene er stempelmerket korrekt og stemmer overens med dokumentasjon.
Generelt kan en si at for alle andre næringsmidler enn
ferskt kjøtt, frukt og grønt, ble det i 1997 behandlet ca.
50.000 søknader om import. Dette representerte ca. 190.000
varepartier. Av disse ble ca. 8.500 fysisk kontrollert.
Når det gjelder ost skjer hoveddelen
av importen gjennom Oslo. Stikkprøvekontroll foretas av
det kommunale næringsmiddeltilsyn (KNT). KNT-Oslo opplyser å motta i
størrelsesorden 100-200 partier pr. uke. Blant disse tas det
ut fast 10 partier for stikkprøvekontroll. Pasteurisert ost
undersøkes mht. bakteriene Escherichia coli, Listeria Monocytogenes,
Salmonella og Staphylococcus aureus. Når det gjelder upasteuriserte
oster undersøkes de i tillegg for EHEC («Hamburgerbakterien»).
Når det gjelder iskrem omfatter undersøkelsene samme
parametre som for ost. Frekvensen av stikkprøver varierer.
Fisk og fiskevarer fra alle asiatiske land og
Tyrkia er gjenstand for særlig kontroll. Statens næringsmiddeltilsyn
(SNT) ha instruert det kommunale næringsmiddeltilsyn om
at det tas ut prøver av samtlige importerte partier av
fisk og fiskevarer fra disse landene med hensyn på forekomst
av bakteriene Salmonella, Vibrio cholera og Vibrio parahaemolyticus.
Ferskt kjøtt (inkl. kjølt
og fryst) av storfe, svin, småfe, fjørfe og hest
undersøkes med hensyn på salmonella. Ved salmonella-kontroll
av skrotter, kjøtt i mindre stykker og organer skal det
uttas prøver i et slikt antall at det er en statistisk
sikkerhet på minst 95 % for at partier med mer
enn 5 % salmonella-kontaminerte enheter påvises.
Det foretas ikke salmonella-analyser ved import
av ferskt kjøtt og fjørfekjøtt produsert
i Sverige og Finland da disse landene har overvåkings-
og kontrollprogrammer som tilsvarer det norske. For ferskt kjøtt
og fjørfekjøtt importert fra Danmark foretas det
meste av salmonella-kontrollen av danske myndigheter i tråd med
den kontrollfrekvens som er gjengitt ovenfor.
For levende dyr foretas
veterinær grensekontroll (helsekontroll, dokumentkontroll)
av alle dyr unntatt: skilpadde, burfugl (midlertidig innførsel
eller tilbakeførsel), marsvin/hamster/chinchilla/rotte/mus
(midlertidig innførsel eller tilbakeførsel fra
Danmark/Sverige/Finland), samt hund og katt fra
EU/EFTA området. Disse skal likevel kunne fremlegge
dokumenter for kontroll hos tollvesenet (identifikasjon, helseattest,
evt. innførselstillatelse mv.).
Ved grensekontroll tas det ved innførsel
av storfesæd ut minst to doser av hver okse for undersøkelse
med hensyn på smittestoffene Campylobacter fetus og Tritrichomonas
foetus. For øvrig tas det ikke ut prøver ved grensepassering.
Når dyret står i karantene
tas det ut prøver for følgende undersøkelser:
- storfe: | paratuberkulose, salmonella,
leptospirose, IBR/IPV, EBL, campylobacter, tritrichomoniasis
og parafilariose |
- embryo storfe: | blodprøve av mottakerdyr
for undersøkelse med henblikk på IBR/IPV
og brucellose |
- storfesæd: | blodprøve av alle
kyr som er inseminert med sæden for undersøkelse
med henblikk på IBR/IPV og brucellose |
- svin: | brucellose salmonella,
tuberkulose, klassisk svinepest, leptospirose, AD (Aujeszky’s
disease), PRRS (porcine respiratory and reproductive syndrome),
svineinfluensa, SVD (swine vesicular disease), TGE (transmissible
gastroenteritis) |
- sæd fra svin: | med mindre avsenderlandet
kan dokumentere frihet for en eller flere av sykdommene, blodprøve
av purker som er inseminert med sæden for undersøkelse
med henblikk på brucellose, klassisk svinepest, AD, leptospirose,
TGE, svineinfluensa, PRRS og SVD |
- fjørfe: | salmonellose, mucoplasmose,
EDS 76 (egg drop syndrome), TRT (turkey rhinotracheitis), ND (Newcastle
disease) |
- rugeegg: | salmonella etter klekking |
- småfesæd/ småfeembryo: | brucellose |
Spørsmål
6.
Hvordan vurderer Regjeringen
konsekvensene av et bortfall av grensekontrollen når det
gjelder import av storfe og konsekvensene for norsk dyrehelse ved
bortfall av karanteneordningen på grensen?
Den veterinære grensekontrollen av
levende dyr har i tillegg til dokument- og identitetsjekk omfattet
kontroll for å fastlegge at dyrene har vært fri
for klare kliniske tegn på sykdom. Det er karanteneordningen
som har vært av særlig betydning for å redusere
risikoen for at importerte storfe skal bringe med seg smitte over
i den norske storfepopulasjonen. Konsekvensene av bortfall av den
veterinære grensekontroll ved innførsel fra EØS
anses å være ubetydelige, særlig fordi myndighetsforpliktelsene
i avsenderlandene blir forsterket når kontrolldirektivene
blir en del av EØS-avtalens vedlegg I. Ved innførsel
fra EØS, vil den isolasjon som skal iverksettes for dyr
som er omfattet av de nasjonale overvåknings- og kontrollprogrammene gi
tilsvarende sikkerhet som ved dagens karanteneordning når
det gjelder å avdekke mulig forekomst av smittestoffer
hos innførte dyr før de frigis fra isolasjonen.
Ved innførsel av levende dyr fra tredjeland
blir ordningen med veterinær grensekontroll videreført
ved særskilte grensekontrollstasjoner med veterinært
personell. Når det gjelder gjeldende karanteneordning,
så finner denne sted på mottakerstedet inne i
landet og ikke på grensen. Bestemmelsene i det reviderte vedlegg
I til EØS-avtalen medfører derimot at ved innførsel
fra tredjeland skal dyr kunne settes i karantene i umiddelbar nærhet
til grensekontrollstasjonen dersom helsestatus hos dyr som søkes
innført, ikke kan vurderes i tilstrekkelig grad.
Spørsmål
7.
I følge proposisjonen
vil Regjeringen fortløpende evaluere de nasjonale kontrolltiltakene.
Hvilke begrensninger setter en utvidelse av EØS-avtalen
på norske myndigheters mulighet til ytterligere å utvikle
et nasjonalt ikke-diskriminerende regelverk?
Så lenge slike tiltak er innrettet
mot å sikre folke- og/eller dyrehelsen og tiltakene
er tilpasset den risiko man søker å ivareta, er
det få begrensninger som legges på norske myndigheters
muligheter til å videreutvikle nasjonale kontrolltiltak.
Det forutsettes at de tiltak man setter i verk ikke må virke
mer hindrende på internasjonal handel enn det som er nødvendig
for å oppnå ønsket grad av beskyttelse.
Det siste er også en forpliktelse i forhold til tredjeland
som følger av bestemmelsene i WTO/SPS-avtalen.
Spørsmål
8.
Hvilken mulighet er det for å videreføre
en restriktiv nasjonal politikk med hensyn til antibiotika-resistent mat
ved en utvidelse av EØS-avtalen til det veterinære området?
EØS-avtalen omfatter størsteparten
av EUs regelverk på det veterinære området,
og de nye delene som nå vil omfattes av vedlegg I, kapittel
I, vil ikke sette begrensninger på våre muligheter
til å ha en restriktiv politikk hva gjelder bruk av antibiotika
i norsk husdyrproduksjon.
Spørsmål
9.
I henhold til avtalens
protokoll 10, artikkel 12 er partene forpliktet til å behandle
varer og dokumenter på en slik måte at «ventetiden
ved trafikkavviklingen kan reduseres mest mulig». Hvilke
muligheter har man etter departementets mulighet for å sikre
at resultatene av kontroller er gjennomført og kjent før
produktene når frem til forbruker?
I forbindelse med revisjon av vedlegg I vil
rutinene for kontroll ved import av næringsmidler av animalsk opprinnelse
bli endret. Hovedelementene for fysisk kontroll og tilsyn med slike
innførte varer vil være offentlig stikkprøvekontroll,
internkontroll på mottakersteder, spesifikk kontroll fra
tilsynsmyndigheten ved mistanke om avvik fra fastsatt kvalitet og
systematiske kartleggingsprogrammer rettet mot utvalgte varetyper og/eller
risikofaktorer. Bestemmelsene i revidert vedlegg I avgrenser ikke
norske myndigheters muligheter til å skaffe seg informasjon
(ved prøveuttak) om kvaliteten på næringsmidler
som er beregnet for omsetting og som befinner seg i Norge. Slike prøver
kan tas ut fra hvilket som helst transport-, produksjons- og/eller
omsetningsledd som varene passerer fra de kommer inn i landet frem
til forbruker. Den eneste begrensning på omfanget av prøver
som kan tas fra importerte varer, er at prøveuttaket ikke
skal føre til at importerte varer blir gjenstand for annen
behandling fra myndighetenes side enn norskproduserte varer av tilsvarende
kvalitet.
Avtalen gir med andre ord norske myndigheter
stor handlefrihet når det gjelder iverksettelse av nødvendige
tiltak i det norske markedet for å beskytte folke- og dyrehelsen.
I tillegg kan eventuelt EØS-avtalens sikkerhetsklausul
benyttes til å stoppe innførsel av varer som anses å representere
reell risiko.
I tilfeller av begrunnet mistanke inneholder
EØS-avtalen ingen særskilte begrensninger med
hensyn til det behov norske myndigheter har for at resultater av kontrollene
er gjennomført og kjent før produktene når frem
til forbrukerne.
Spørsmål
10.
Proposisjonen viser til
at stats- og utenriksministrene i forbindelse med Nordisk Råds
49. sesjon i Helsingfors ble enige om et tettere nordisk samarbeid
på det veterinære området. I hvilken
grad har man etablert et slikt samarbeide, og hvilke fremtidige
planer har regjeringen for et nordisk samarbeide på dette området?
I St prp nr 6 (1998-99), kap. 9.5, er oppfølgingen beskrevet
nærmere. Når de nordiske jord- og skogbruksministrene
møtes i Malmø 1. desember d.å. vil organisering
og tiltak for å styrke det nordisk samarbeidet når
det gjelder å sikre forbrukerne trygge matvarer diskuteres
videre. Et viktig element i dette er at man også i det
nordiske samarbeidet organiserer seg i henhold til strategien om
at trygg mat må være et prioritert mål
langs hele matproduksjonskjeden fra fjord/jord til bord.
Spørsmål
12.
Kan statsråden
redegjøre for eventuelle nye kompensatoriske tiltak i St.prp.
nr 6 i forhold til det kontrollregimet som ble omtalt og utdypet
under Jagland-regjeringen i St. prp. nr 70 (1996-97), Stortingets behandling
av St.meld. nr 40 (1996-97) og i henhold til statsråd Dag
Terje Andersen redegjørelse for Stortinget?
De nasjonale tiltakene ble styrket f.o.m. 1999
ved økt bevilgning til distriktsleddet i Statens dyrehelsetilsyn. Hensikten
er å styrke bevisstheten knyttet til risiko for spredning
av smitte når det handles med dyr, samt å understreke
at den enkelte kjøper selv kan redusere denne risiko ved å stille
mer omfattende krav til helsestatus enn det som er nedfelt i regelverket.
Tilsvarende ble de regionale laboratorietjenestene styrket som et ledd
i sikring av kompetanse og støtte til distriktsveterinærenes
forebyggende arbeide lokalt. Budsjettet ble styrket med til sammen
NOK 5 mill. for dette formål i 1998.
Dessuten har Regjeringen i St prp nr 6 (1998-99) foreslått å opprette
en zoonoseenhet. Formålet er å sikre at det gjennomføres
en løpende vurdering av overvåkningen og at det
foretas analyser av smittesituasjonen i folke- og dyrepopulasjonene
med tanke på mulige endringer av forekomsten av zoonoser.
Videre er det foreslått en økning av midlene til
Statens næringsmiddeltilsyn for å utvide omfanget
av offentlige stikkprøvekontroller av matvarer. De foreslåtte
budsjettrammene for 1999 til zoonoseenhet og til utvidet offentlig
stikkprøvekontroll av mat er samlet NOK 5 mill.
Spørsmål
1
Hvilke risikoanalyser har
EU fremlagt som begrunnelse for å kunne kreve en økt
kontrollfrekvens med norsk fiskeeksport, jfr. SPS-avtalens krav
om vitenskapelig begrunnelse og særskilt risikovurdering
ved innføring av strengere kontroll?
I henhold til EØS-avtalen som trådte
i kraft 1. januar 1994, er veterinær grensekontroll ikke
omfattet av avtalen. Det innebærer at avtalepartene fortsatt
kan praktisere sine respektive veterinære bestemmelser
for grensekontroll. Reglene for den fysiske kontrollen ved grensepassering
inn til EU ble harmonisert fra 1. januar 1997. Harmoniseringen innebar
en fjerning av kontrollene internt og etablering av et harmonisert
kontrollsystem for innførsel av varer fra tredjeland. Systemet innebærer
en betydelig økning av kontrollfrekvensen ved tredjelandsimport.
Norge og Island ble ikke omhandlet av de nye kontrollfrekvensene
i påvente av revisjon av vedlegg I til EØS-avtalen
I henhold til WTOs SPS-avtale har hvert medlemsland
rett til å fastsette sitt nasjonale beskyttelsesnivå ut
fra sin egen helsesituasjon og så iverksette de veterinære
og plantesanitære tiltak som er nødvendige for å ivareta
dette beskyttelsesnivået. Tiltakene skal baseres på et
vitenskapelig grunnlag og på særskilt risikovurdering
og ikke være mer handelshindrende enn nødvendig
for å sikre det aktuelle beskyttelsesnivået. Utenriksdepartementet
er ikke kjent med at EU har foretatt individuelle risikovurderinger
for hver enkelt land og hvert enkelt produkt. EU har generelt valgt,
som en administrativ forenkling, å basere seg på veiledende
prosentsatser for kontrollfrekvens for å sikre at etablerte
krav til helse- og matvaretrygghet er oppfylt. Dette er samme prinsipp
for gjennomføring av SPS-avtalens bestemmelser som Norge-
og avtalens øvrige parter - har lagt til grunn.
Spørsmål
2
På hvilken bakgrunn
kan EU innføre et strengere grensevern overfor Norge uten å komme
i konflikt med EØS-avtalens protokoll 10 der partene er
pålagt å begrense grensekontrollen til et minimum,
samtidig som partene har anerkjent den kontroll som praktiseres
i dag?
Protokoll 10 om forenkling av kontroll og formaliteter
i forbindelse med godstransport regulerer selve gjennomføringen
av grensekontrollen ved transport av varer mellom EU og EFTA/EØS-stater.
Protokoll 10 inneholder ikke noen begrensing m.h.t. hvor mange stikkprøver
som kan foretas ved grensepassering.
Spørsmål:
Hva er tallene for matsmittede
personer i samtlige EU-land?
Svar:
Nedenforstående tall og opplysninger
er innhentet via våre ambassader i de respektive land.
I Finland er tallene
for 1997: Salmonellose totalt 2964 personer hvorav 825 pådratt
innenlands og 2139 utenlands, Campylobacteriose totalt 2404 og Yersiniose
totalt 704. Innen de siste kategorier fører man ikke statistikk
som skiller mellom pådratt i Finland eller i utlandet.
I Hellas ble totalt
1683 personer smittet av sykdommer forårsaket av tarmbakterier
i 1994, som er siste årstall for nasjonal statistikk på området.
I Nederland opplyses
det at leger ikke har meldeplikt hva angår sykdommer forårsaket
av tarmbakterier. Det ble i tidsrommet 1987-91 gjennomført
en undersøkelse basert på data fra 40 husleger
vedrørende salmonellosesmittede personer. Resultatet viste
en smittefrekvens på 750 av 100 000 personer. Det er ikke
gjort undersøkelser på Campylbacteriose eller
Yersiniose.
I Italia viser statistikken
for 1996 at totaltallene for matsmitteutbrudd (inkludert Campylobacteriose
og Yersiniose men eksklusive Salmonellose) er 6956 utbrudd mens
totalantallet personer som ble smittet av Salmonellose i 1996 var
15 560 personer.
I Frankrike er tallene
over antall registrerte smittetilfeller i 1997:
Salmonella 2485, Clostridurn pertingens 518,
Stephyloccus aureus 569, Histamine 23, Bacillus cereus 1, Listeriose
228. Antallet registrerte tilfeller av andre, tilsvarende sykdomstilfeller,
oppgis å være ca. 4200. I dette tallet ligger
et stort antall tilfeller (3866) hvor symptomene gir grunn til å tro
at det kan være tale om en av de ovennevnte sykdommer.
I Irland fremgår
det at tallene for matsmittede infeksjoner i 1997 er Salmonellose
958 og andre bakterieinfeksjoner 448.
I Østerrike er
totaltallene for matsmittede personer følgende: Salmonellose
7488, Campylobacteriose 1667 og Yersiniose 70.
I Spania ble det
i 1996 registrert 21 189 matsmittede personer. Det finnes ikke statistikk
som utdyper årsaken til matsmitten og heller ikke om den
har funnet sted i Spania eller i utlandet. Fra og med 1997 er matsmitte
opphørt å være registreringspliktig i
Spania.
I Storbritannia er
tallene for 1997 følgende: Salmonellose ca. 25 000 personer,
Campylobacteriose 46 212 personer. Ingen tilgjengelige tall for
Yersiniose.
I Belgia er tallene
for 1997 følgende: Salmonellose 14 239 personer, Campylobacteriose
5617 personer og Yersiniose 643 personer.
I mitt brev av 24. ds. viste jeg til at opplysninger vedrørende
spørsmål nr. 2 (de nasjonale kontrollregimene
i EU-landene Danmark, Sverige, Frankrike og Italia) ville bli oversendt
i nær fremtid.
Generelt kan en si at alle medlemsland i en
eller annen form har egne nasjonale kontrollprogram. Tiltakenes
karakter varierer fra land til land. Det er opp til det enkelte
land å vurdere eget behov etter den helsestatus landet
selv har.
Når det gjelder nasjonale ordninger
i de fire nevnte land har eksempelvis Sverige flere
av de samme nasjonale tiltak som er foreslått innført
i Norge. Det gjelder salmonella, paratuberkulose BVD EBL hos storfe,
på svin PRRS, TGE og AD, mædi på sau, tuberkulose
på hjort. Rammene for programmene lages av svenske myndigheter
som i samarbeid med bransjeforeningene administrerer og kontrollerer
at regelverket oppfylles.
Danmark har i løpet
av de siste årene foretatt en betydelig omorganisering
av de nasjonale instrumenter for kontroll med matvarer og alle oppgaver
vedrørende matvarer er blitt samlet i ett departementet: «Ministeriet
for fødevarer, landbruk og fiskeri» i 1996. I
1997 ble «Veterinær- og fødervaredirektoratet» etablert.
I juli 1998 vedtok Folketinget en ny «Lov om Fødevarer» som
sammenfatter og erstatter en lang rekke lover og bestemmelser som
gjelder spørsmål om matvaretrygghet. Loven innebærer
at det i statlig regi etableres et «enstrenget» kontrollsystem
som skal omfatte kontrollen med produksjon, behandling og salg av
matvarer. Statlige matvare- og veterinærkontroll samles
i 10 regionale enheter. Fødervareministeren holder en årlig
redegjørelse for Folketinget om matvarekontrollen. Det
er etablert et Dansk Zoonosesenter. Danmark har for hele EU påtatt
seg å utvikle metoder for å etablere overvåkningssystemer
for tilsetningsstoffer i matvarer.
For Italia vil man
ikke kunne fremskaffe opplysninger før medio uke 49.
Frankrike har skjerpet
kontroll med import og omsetning av enkelte produkter som kan overføre BSE-smitte.
Dette er gjort i påvente av etablering av i fellesskapsregler.
For øvrig anvendes i hovedsak de alminnelige fellesskapsregler
for import og omsetning av mat og dyr.
Tilleggssvar av 11. desember
1998.
I mitt brev til Stortingets utenrikskomité av
27. november 1998 vedrørende opplysninger om nasjonale kontrolltiltak
i EU-landene Danmark, Sverige, Frankrike og Italia meddelte jeg
at opplysningene for Italias del ikke ville foreligge før
tidligst uke 49. Jeg ville derfor komme tilbake til dette spørsmålet.
Utenriksdepartementet via ambassaden i Roma
mottok 10. ds. følgende svar (oversatt) fra Det italienske Helseministeriet: «Med
henvisning til forespørsel om dette tema mottatt pr. telefaks
25. november 1998, presiserer man at, når det gjelder handel
med levende dyr for kontroll med næringsmidler anvender
Italia det som er foreskrevet i fellesskapsretten.»
Spørsmål
1
Hvor mange personer dør
og hvor mange blir alvorlig syke årlig i henholdsvis Storbritannia,
Nederland, og Tyskland som direkte eller indirekte følge
av matbårne infeksjoner (fortrinnsvis komplikasjoner til mage-/tarminfeksjoner
og hjernevevsfunksjoner)?
Nedenforstående opplysninger er innhentet
via våre ambassader i de respektive land.
Storbritannia
I 1997 oversteg antallet meldte tilfeller av
matforgiftning for første gang 100 000. Antallet rapporterte
legekonsultasjoner for tarm- og fordøyelsessykdommer i
1997 var 24 ganger høyere enn antallet rapporterte tilfeller
av matforgiftning. Nesten 90 pst. av alle rapporterte utbrudd fant
sted i storhusholdninger (sykehus, gamlehjem, hotell, restauranter
og skolekantiner). Feil behandling av mat under oppbevaring og tilberedning
synes å være den viktigste årsak til
den negative utvikling de siste årene når det
gjelder mage- og tarminfeksjoner. Det anslås at mellom
100-200 dødsfall årlig kan relateres til matbårne
infeksjoner.
Nederland
Det er ikke meldeplikt i Nederland når
det gjelder matbårne infeksjoner. Man har således
ikke datagrunnlag for å gi svar på spørsmålet.
Ambassaden har imidlertid fått opplyst at sykdom og død
som følge av matbårne infeksjoner ikke utgjør
noe signifikant problem. Ved mistanke om smittebærende
dyr blir det umiddelbart satt i gang radikale tiltak (nedslakting).
Tyskland
I 1997 ble det registrert 105 340 tilfeller
av Salmonellose i Tyskland. For Campylobacteriose og Yersiniose
har man kun tilgjengelig statistikk som dekker tidligere DDR, Berlin
og Saarland. Samlet for disse delstatene er tallene hhv. 13 095
og 3 337.
Relevant tallmateriale vedrørende antall
døde og alvorlige syke som følge av matbårne
infeksjoner har ikke vært mulig å innhente.
Spørsmål
2
Hvor store er de økonomiske
konsekvensene i henholdsvis Storbritannia, Nederland og Tyskland
når det gjelder følger av matbårne infeksjoner
(sykefravær pga. kroniske mage-/tarminfeksjoner
og behandlings- og pleieutgifter til andre kroniske følgetilstander
av matbårne infeksjoner)?
Storbritannia
BBC kunne i et oppslag 19. november 1998 meddele at
de samfunnsmessige kostnadene i form av fravær, utgifter
til behandling og tapte inntekter for næringslivet, kan
anslås til ca. GBP 700 millioner.
Nederland
Jf. svaret under spørsmål
nr. 1.
Tyskland
Det har ikke vært mulig å innhente
opplysninger som er direkte relevant for spørsmålet.