For 1999 er CO2-avgiften
på luftfarten beregnet å innbringe om lag 200
mill. kroner i inntekter. Departementets forslag om en begrensning
av avgiften, vil for 1999 medføre et provenytap på i
størrelsesorden 75 mill. kroner. Dette foreslås
dekket inn ved en tilsvarende økning i flyseteavgiften.
Departementet foreslår at endringen
av vedtaket om miljøavgifter på mineralske produkter
endres med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 1999, slik at innbetalte miljøavgifter
på flydrivstoff i perioden fram til vedtaksendring, tilbakebetales
med renter etter søknad til tolldistriktssjefen. Dette
innebærer at de økonomiske og administrative konsekvensene
for oljeselskapene må antas å bli minimale. Konsekvensene
for flyselskapene vil i stor utstrekning avhenge av i hvilken grad flyselskapene
får tilbakebetalt avgiften som er veltet over i drivstoffprisene
fra oljeselskapene. Dette må anses å være
et internt mellomværende mellom flyselskapene og oljeselskapene.
Det har vært vanlig praksis at avgiftsendringer
overfor luftfarten trer i kraft minst 3 måneder etter at
de er vedtatt. En nødvendig forutsetning for reverseringen av
CO2-avgiften for internasjonal luftfart
er at provenytapet på 1999-budsjettet blir dekket inn.
For å unngå en større satsøkning
i flyseteavgiften senere, foreslås det at endringene gjøres
gjeldende allerede fra 1. mai 1999. Dette er en omlegging som samlet
sett ikke gir økte kostnader for luftfarten i 1999. Omleggingen
bør derfor ikke skape store tilpasningsproblemer for flyselskapene.
Dessuten har omleggingen fra passasjeravgift til flyseteavgift bidratt
til at det ikke lenger er like nær kopling mellom avgiftssatser
og billettpriser på enkelt-ruter som tidligere.
De administrative konsekvenser for tollvesenet
ved å innføre et fritak for drivstoff som benyttes
i internasjonal luftfart, antas å være minimale.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 2 ovenfor, og tar for øvrig departementets redegjørelse
til orientering.