Riksrevisjonens undersøkelse omfatter følgende fem bompengeprosjekter:
Undersøkelsen viser at det har skjedd
store endringer i forhold til det finansierings- og utbyggingsopplegget
som ble lagt fram for Stortinget i St.prp. nr. 96 (1987-88) Om hovedvegnettet
i Oslo-området. Stortinget ble først gjennom St.meld.
nr. 37 (1996-97), 10 år etter vedtaket om bompengefinansiering,
gitt en samlet orientering om at det ikke vil være mulig å fullføre
den forutsatte hovedvegutbyggingen i Osloområdet innen
de økonomiske rammene for bompengeopplegget.
Undersøkelsen viser at prognosene for
utbyggings- og finansieringsplan for de bompengefinansierte vegprosjektene
i Trondheimsområdet var for optimistiske.
Bompengeinnkrevingen i Drammen startet i 1975. Ved
behandlingen av St.prp. nr. 119 (1987-88) Om ny bompengefinansiert
E76 fra Drammen til Mjøndalen vedtok Stortinget fortsatt
bompengeinnkreving ved E18 for å delfinansiere E76, vegpakke
Drammen. Innkrevingen ble da antatt å vare til år
2001.
De utvidelsene som er gjennomført etter
at bompengeinnkrevingen startet, har medført
en samlet bompengeperiode på 26 år.
Bompengeselskaper er som regel organisert som aksjeselskaper
og kan ikke instrueres av det offentlige uten at dette er spesielt
nedfelt i stiftelsesdokumenter eller avtaler. Vegkontorene er pålagt å følge
opp bompengeselskapenes handlinger og valg, uten at de samtidig
har fått nødvendige styringsvirkemidler.
Alternative organiseringsformer for bompengefunksjonen
har ikke vært lagt fram for Stortinget.
Undersøkelsen av bompengeprosjektet
Sunnfjordtunnelen viser at forvaltningen av bompengeselskapets økonomi
på flere punkter ikke har vært tilfredsstillende. Tidspunktet
for låneopptak kombinert med rentesvingninger, refinansiering
og generelt uheldig forvaltning av likvider resulterte i et tap
på rundt 14 mill. kroner.
Bompengeordningen i Trondheimsområdet
er organisert slik at ett bompengeselskap forvalter økonomien i
to bompengeprosjekter.
Ifølge St.prp. nr. 1 (1990-91) var
valg av elektronisk innkrevingsutstyr til Oslopakken ikke tatt med
i det økonomiske overslaget for bompengeinnkrevingen. Ansvarsfordelingen
mellom bompengeselskapet og statlige myndigheter har ikke vært
tilstrekkelig avklart med hensyn til hvem som skulle velge innkrevingsutstyr og
-leverandør. De uavklarte forholdene førte til
ny anbudsrunde, GATT-prosess, forsinket innføring av innkrevingsutstyret
og en økt gjeldsbyrde på 139 mill. kroner.
Undersøkelsen viser at det hersker
tvil hos vegmyndighetene om i hvilken grad de har hjemmel til å involvere
seg i bompengeselskapets økonomiske disposisjoner. Retningslinjene
fra Vegdirektoratet forutsetter at vegkontorene aktivt innhenter
informasjon og tar nødvendige initiativ. Samtidig sier
andre retningslinjer fra Vegdirektoratet at staten ikke skal ha
noen rolle eller ansvar i forbindelse med finansieringen.
Midler i bompengeselskapene skal forvaltes slik
at de gir størst mulig avkastning uten risiko for tap,
jf. St.meld. nr. 32 (1988-89). Det kan i bompengeprosjektet Sunnfjordtunnelen
stilles spørsmål om denne forutsetningen er overholdt.
Da St.prp. nr. 96 (1987-88) ble lagt fram for
Stortinget, forelå ikke ferdigbehandlede reguleringsplaner
for plassering av bomstasjonene fra Oslo kommunes side. Manglende
reguleringsplaner åpnet for usikkerhet om gjennomføringen
av prosjektet. I tilleggsmeldingen til St.meld. nr. 32 (1988-89)
Norsk veg- og vegtrafikkplan 1990-93 gikk departementet inn for
at dersom ikke Oslo kommune fulgte opp sine tidligere vedtak om
regulering av bomstasjonene, ville statlige bevilgninger til Oslo
i forbindelse med hovedvegutbyggingen bli redusert. Oslo kommune
fattet etter dette de nødvendige vedtak for regulering
av bomstasjonene.
Samferdselsdepartementet har ikke presentert
en overordnet evaluering av bompengefinansierte vegprosjekter.
I de fem prosjektene som Riksrevisjonen har
vurdert, er resultatoppfølging foretatt i varierende grad.
Det er ikke foretatt evalueringer eller resultatoppfølginger basert
på eventuelle problemer som kan ha oppstått i prosjektene.
Slike evalueringer kunne sikret erfaringsoverføring til
senere prosjekter.