7. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Inger Lise Husøy, Laila Kaland, lederen Jørgen Kosmo og Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Holmås, har merket seg Riksrevisjonens oppfatning om at det har skjedd store endringer i forhold til det finansierings- og utbyggingsopplegget som ble lagt frem for Stortinget i St.prp. nr. 96 (1987-88) – Om hovedvegnettet i Oslo-området.

Komiteen har videre merket seg at Riksrevisjonen omtaler følgende punkter som problematiske i en eller flere av sakene som er undersøkt:

  • – bompengeperiodens lengde

  • – organiseringen av bompengeselskapene

  • – forvaltning av økonomien i bompengeselskapene

  • – ansvarsfordeling mellom bompengeselskap og statlig myndighet

Komiteen vil i denne sammenheng vise til sine merknader i Innst. S. nr. 159 (1997-98) om Nordhordlandsbruen, der komiteen påpekte at når det gis tillatelse til bompengeprosjekter, bygger også tillatelsen på visse forutsetninger, bl. a. på bompengenes størrelse og i hvor mange år det skal betales. Det er ikke likegyldig om disse kriteriene bli endret, spesielt ikke dersom det påfører befolkningen ytterligere utgifter.

Komiteen uttaler videre at det er departementet som er øverste ansvarlige myndighet, og som må sørge for at underliggende etater ivaretar den nødvendige rolle og ansvarsfordeling. Det er departementet som må sørge for at Stortinget får seg forelagt nødvendige opplysninger i saker av denne type.

Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet uttaler at en rekke av endringene i de undersøkte bompengeprosjekter har vært forelagt Stortinget og at bompengeordningen har vært gitt bred omtale i St.meld. nr. 46 (1990-91) og St.meld. nr. 34 (1992-93).

Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet ifølge Rikrevisjonen ikke har gjennomført evalueringer av ordningene med bompengefinansierte veiprosjekter. Komiteen ber derfor departementet vurdere Riksrevisjonens anbefaling om at en slik evaluering og gjennomgang kan gi et bedre grunnlag for å vurdere selve ordningen i sin helhet.

Komiteen har videre merket seg at Riksrevisjonen ber om at det bør vurderes om den organiseringen som tradisjonelt er benyttet er den optimale for å sikre en kostnadseffektiv og formålstjenlig innkreving og forvaltning av disse midlene. Komiteen ber på denne bakgrunn departementet om å vurdere om det er grunnlag for en slik gjennomgang.

Komiteen legger til grunn at de kriterier som departementet har beskrevet i St.prp. nr. 1 (1997-98) vedrørende rolle- og ansvarsfordeling, og hvordan saker skal presenteres for Stortinget, vil føre til bedre saksbehandling og større kontroll med prosjektene.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser tilat departementet vil vurdere om det er hensiktsmessig med ytterligere tiltak som kan forbedre statlig oppfølging og kontroll av bompengeprosjekter.

Når Stortinget i framtiden blir orientert om utviklingen i store prosjekter, vil endringene i prosjektet bli sammenlignet med prosjektets opprinnelige overslag. Komiteens flertall mener dette er positivt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at Riksrevisjonens gjennomgang tyder på at hele organiseringen av bompengeprosjekter bør vurderes på nytt. Disse medlemmer mener det vil sikre en mer edruelig og bedre planlegging, utbygging og drift dersom bompengeselskapet ikke mottar noen former for statsgarantier for sine innlån eller andre detaljerte inngrep fra myndighetenes side, samt at bompengeselskapet selv står som byggherre og driftsoperatør. Kontakten med veimyndighetene bør være en avtale som styrer lengden på bompengeoppkrevingen, bompengestørrelsen og reguleringssystemet for denne. En slik organisering vil medføre at bompengeselskapet tar hele det økonomiske ansvaret for sine egne prognoser, kalkyler, utbygging og drift.

Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen utrede og vurdere en annen organisering av bompengeprosjekter basert på selvstendig økonomisk ansvar for bompengeselskapet.»