I tillegg til spesialisert rehabilitering på fylkeskommunalt
og regionalt nivå, blir det gitt eit omfattande tilbod
om rehabilitering og opptrening ved særskilde institusjonar
og senter. I hovudsak orienterer desse seg mot landet som heilskap.
Dette gjeld mellom anna enkelte statleg eigde institusjonar, mellom
dei barnesjukehusa. Det er også oppretta spesielle kompetansesenter
for små og mindre kjende grupper av funksjonshemma, og
ei rad statlege spesialpedagogiske kompe-tansesenter for ulike målgrupper.
Dei spesielle helseinstitusjonane, medrekna helsesportsentra, opptreningsinstitusjonane
og dei særskilde behandlingsreisene til utlandet for visse
pasientgrupper, er også å rekne som landsdekkjande
tilbod.
Det blir i meldinga skissert ei omlegging av
finansieringsordninga for opptreningsinstitusjonane. Sosial- og
helsedepartementet vil leggje om til ein kombinasjon av eit aktivitetsuavhengig
tilskot til fylkeskommunane og eit aktivitetsavhengig tilskot til
den enkelte institusjonen. Når det gjeld midlane til fylkeskommunane,
tek ein sikte på ein gradvis overgang til fordeling etter
objektive kriterium. Det blir sett vilkår om at fylkeskommunane
skal bruke midlane til kjøp av tenester frå institusjonane.
Når det gjeld behandlingsreiser til
utlandet blir det uttala at det ikkje ligg føre dokumentasjon
av nytteverdien av klimabehandling for andre grupper enn dei som har
tilbod i dag. Departementet vil elles ta initiativ til ei heilskapleg
vurdering av tilbodet om behandlingsreiser til utlandet og setje
ned eit utval for å greie ut spørsmålet.
I omtalen av ulike spesialiserte institusjonstilbod
og landsdekkjande tilbod seier departementet at desse gir eit svært
godt og passande tilbod til mange innanfor sine brukargrupper. Det
er likevel enkelte forhold som departementet ikkje finn tilfredsstillande,
til dømes at få av tilboda er tilstrekkeleg planmessig
etablerte i forhold til ein heilskapleg strategi. Departementet
ser eit behov for ein samla strategi og ei nærmare vurdering av
kva plass institusjonane og sentra skal ha, og kva rolle dei skal
spele. Særleg gjeld dette forholdet til andre tilbod innanfor
dei spesialiserte helsetenestene, og behovet for å knyte
tilbod og kompetanse nærmare inn i tiltakskjeda for den
enkelte brukar. Departementet vil ikkje ta stilling til søknader
om å etablere nye institusjonar eller kompetansesenterfunksjonar
på rehabiliteringsfeltet før det er gjort ein
slik gjennomgang og ei slik vurdering. Kompetansesentra for små og
mindre kjende diagnosegrupper vil ikkje bli omfatta av denne gjennomgangen.
Dei skal vurderast kontinuerleg av Etat for rådssekretariat
og enkelte helse- og sosialfaglege oppgaver m.v. Sosial- og helsedepartementet vil
gjennomføre evalueringar av verksemda ved dei spesielle
helseinstitusjonane og i samarbeid med institusjonane utvikle eit
tilfredsstillande mål- og resultatstyringssystem, med basis
i økonomireglementet i staten. Vidare vil departementet
medverke til at sjukehusa etablerer lærings- og meistringssenter,
basert på erfaringar frå forsøk.
Komiteen viser til det i dag
er 40 godkjente opptreningsinstitusjoner i landet og at disse utgjør
et godt og omfattende rehabiliteringstilbud for befolkninga. Komiteen ser
opptreningsinstitusjonene som en meget viktig del av det helhetlige
rehabiliteringstilbudet som må være på plass
for å kunne gi brukerne de tilbud de har krav på .
Komiteen finner det naturlig
at fylkeskommuner og kommuner tar hensyn til opptreningsinstitusjonenes behandlingstilbud
ved planlegging og dimensjonering av egne rehabiliteringstilbud,
og komiteen ser det som viktig at pasienter som behandles
ved private opptreningsinstitusjoner, tas med i de fylkeskommunale statistikker
for rehabilitering.
Komiteen mener at den finansieringsordning
som skal legges på plass, må fungere slik at det
stimulerer opptrenings/rehabiliteringsinstitusjonene til
videre drift og utvikling. Komiteen er opptatt av
at den framtidige finansieringsordningen skal bli minst mulig byråkratisk
og komplisert, slik at det offentlige bidrag utnyttes på den
best mulige måten for brukerne. Komiteen mener
at dette best kan oppnås gjennom en forbedring av dagens
ordning hvor folketrygden står for utbetaling av den vesentligste
delen av den offentlige andelen. Komiteen synes i
denne sammenheng at det ville være av interesse å få vurdert
om man også for opptrenings/rehabiliteringsinstitusjonene
kunne innføre et klassifikasjonssystem som grupperer pasienten
i kostnadsgrupper på tilsvarende måte som man
nå klassifiserer rehabilitering i sykehus. Komiteen ser det
som naturlig at alle typer opptrenings/rehabiliteringsinstitusjoner
blir sett i sammenheng ved en slik vurdering.
Komiteen er også opptatt
av at brukerne i hovedsak fritt skal kunne velge hvilken opptrenings/rehabiliteringsinstitusjon
de vil benytte.
Komiteen mener at skissa til
finansieringsordning som framgår av meldinga, vil bli komplisert
og uoversiktlig, og komiteen mener det må gjøres
endringer i denne for å sikre opptrenings/rehabiliteringsinstitusjonene
som en viktig del av rehabiliteringstjenesten. Komiteen ber
derfor Regjeringa komme tilbake med et forslag til finansieringsordning
som tar hensyn til de signaler som er gitt i denne innstillinga. Komiteen ser
det som viktig at både brukernes organisasjoner og representanter
for opptrenings/rehabiliteringsinstitusjonene trekkes med
i utarbeidingen av nye retningslinjer for denne finansieringsordningen.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge
fram forslag til finansieringsordning som sikrer framtidig drift
og god kvalitet ved opptrenings/rehabiliteringsinstitusjonene.»
Komiteen støtter departementets ønske
om å knytte opptrenings/rehabiliteringsinstitusjonene
nærmere opp til en helhetlig behandlingskjede i vårt
helsevesen. Det er et stort behov for også å koble
opptrenings/rehabiliteringsinstitusjonenes tilbud og kompetanse
nærmere inn i tiltakskjeden for den enkelte bruker.
Komiteen mener det derfor er
nødvendig, slik også departementet påpeker, å arbeide
fram en samlet strategi for dette området der en får
en nærmere vurdering av hvilken plass og funksjon de enkelte
institusjonene og sentra skal ha. Det overordnede målet
i et slikt arbeid må være å opprettholde
og sikre tilbudet til den enkelte pasient og pasientgruppe.
I denne sammenheng mener komiteens
medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet det
er av avgjørende betydning at man får en henvisnings-
og finansieringsordning som ivaretar interessene og behovet fra
pasientene som kommer både fra primærhelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer støtter
derfor Regjeringen i at det er behov for en ny finansieringsordning
for institusjonene. Et slik ordning må sikre tilbudet til
pasientene gjennom en god og framtidsrettet drift og organisering.
Det vil derfor være ønskelig å se dette
i sammenheng med hvilket tilbud som gis i forhold til behandlingskategori
og kvalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser det som svært viktig at fylkeskommuner
og kommuner benytter og tar med i sin planlegging og dimensjonering
av behandlingstilbud de private tilbud som finnes på området. Disse
medlemmerser det som unødvendig
at det bygges opp nye fylkeskommunale/kommunale tilbud
dersom kapasiteten i det private tilbudet er tilstrekkelig. En slik utvikling
ville etter disse medlemmers mening kunne føre
til nedleggelse av plasser og tap av etablerte tilbud i mange av
våre opptreningsinstitusjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fylkene i dag mottar 50 pst. innsatsbasert finansiering for
rehabiliteringstjenester, noe som kan gjøre det fristende
for fylkene å bygge opp et fylkeskommunalt tilbud på bekostning
av allerede etablerte tilbud. Etter disse medlemmers mening
bør opptreningsinstitusjonene finansieres tilnærmelsesvis lik
finansieringen i sykehus når pasienten henvises til rehabilitering
i disse institusjonene. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
samme finansieringsordning for rehabilitering ved opptreningsinstitusjonene
som er gjort gjeldende for offentlige sykehus når pasienten
er henvist fra lege eller sykehus.»
Komiteen har merket
seg at det er store forskjeller i kvalitet og innhold ved opptreningsinstitusjonene,
og komiteen mener at det må gjennomføres
en løpende og god kontroll for å sikre at tilbudene
som blir gitt, har et faglig godt innhold, og at det gir et akseptabelt utbytte
for brukeren.
Komiteen har også merket
seg at opptreningsinstitusjonene er svært skeivt fordelt
geografisk, og komiteen mener at det må legges
stor vekt på slike forhold ved godkjenning av nye tilbud
av denne type.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, er kjent med at det en del opptreningsinstitusjoner
mangler godkjenning for en del av sin reelle kapasitet, samtidig som
etterspørselen etter tilbudene er meget stor. Flertallet ser
det som viktig at opptreningsinstitusjoner som fyller kriteriene
for godkjenning, og som har etterspørsel etter sine rehabiliteringstilbud,
snarest får godkjenning slik at de kan utnytte sine lokaler,
utstyr og kapasitet maksimalt.
Komiteen viser til
sykehusenes behov for å skrive ut pasienter raskest mulig
etter behandling for å makte sine forpliktelser overfor
andre pasienter som venter på behandling. Komiteen er
i forbindelse med høringer gjort kjent med at rehabiliteringsinstitusjonene
ofte mottar pasienter fra sykehusene så tidlig etter operasjoner
og lignende at de må tilbake til sykehuset pga. for liten
grad av selvhjulpenhet.
Komiteen ser klart at rehabiliteringsinstitusjonene ikke
kan gi en omfattende pleie innenfor de gjeldende økonomiske
rammer. Komiteen mener derfor at det bør
vurderes en ordning der opptreningsinstitusjonene kan øremerke
en del plasser til pasienter som trenger noe mer hjelp og pleie
i den innledende fasen av rehabiliteringen enn det de vanlige kurpengesatsene
tar høyde for. Komiteen vil understreke
at en slik ordning må sikre et forsvarlig og godt tilbud
til pasientene og ikke medføre økte kostnader
i form av egenandeler.
Komiteen har merket seg at meldinga
legger opp til en harmonisering av egenandelsatsene, men at det ikke
foreligger konkrete forslag til nytt egenandelsystem. Komiteen viser
til at mange personer med kroniske lidelser må benytte
tilbudene i opptreningsinstitusjonene forholdsvis ofte for å kunne
fungere i sitt daglige virke. Komiteen er kjent med
at det høye nivået på egenbetaling i
opptreningsinstitusjonene er et hinder for at mange med kroniske
lidelser kan benytte tilbudene i den grad behovet tilsier.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet er derfor enig med Regjeringen i at en
må få til en harmonisering av egenandelene.
Komiteen mener at
tilgangen på nødvendig rehabilitering for mennesker
med kroniske lidelser er av meget stor betydning for den det gjelder
og vedkommendes familie, men det er også en god investering
for samfunnet. Komiteen anser det som helt uakseptabelt
at mennesker som har behov for rehabilitering ikke kan få dette
på grunn av begrensninger i privat økonomi.
Komiteen har også registrert
at det oppfattes som urettferdig at personer med én type
sykdom blir fritatt for egenbetaling, mens en person med en annen
sykdom blir belastet for egenandeler til tross for at denne er mer
invalidiserende.
Komiteen viser til at behandling
i opptreningsinstitusjonene ikke omfattes av dagens egenandelstak. Komiteen mener
at det må vurderes å innføre et system
med tak for egenbetaling også for rehabilitering, og at
dette blir sett i sammenheng med brukernes utgifter til egenandeler
for andre nødvendige varer og tjenester som har sammenheng
med helsesituasjonen. Komiteen viser i denne forbindelse
til Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 1999 hvor Regjeringen ble bedt om å vurdere et avgiftstak
2 for utgifter funksjonshemmede og kronisk syke har utover det som
dekkes av frikortordningen.
Komiteen ber om at brukernes
organisasjoner trekkes aktivt med i utformingen av de nye reglene
for egenbetaling.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med forslag til regler for egenbetaling i forbindelse med
rehabilitering utenfor sykehus. Forslaget må innebære
at alle kan sikres tilgang på nødvendig rehabilitering, uavhengig
av inntekt, bosted og sykdomskategori.
Forslaget forelegges Stortinget i forbindelse
med neste års budsjett.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
oppmerksom på at kronisk syke og rehabiliteringstrengende
pasienter har store ekstrautgifter til legekonsultasjoner, medisiner
og ulike former for helsehjelp. Disse utgiftene overstiger som regel
egenandelstaket og kan dreie seg om opp til 40000 kroner i året.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen innføre
et tak 2 i forbindelse med egenbetaling for kronisk syke.»
Komiteen er kjent
med den store betydning som behandlingsreiser til utlandet har for
pasientgrupper med bestemte kroniske sykdommer og lidelser. Komiteen støtter
at det blir satt ned et utvalg for å gjennomføre
en helhetlig vurdering av tilbudet om behandlingsreiser til utlandet.
Komiteen vil minne om at den
i Budsjett-Innst. S. nr. 11 (1995-96) slo fast at tilbudet om behandlingsreiser
til utlandet "gjøres permanent etter utløpet av 1996". Komiteen viser
også til stortingsvedtaket av 14.desember 1998 om å sende
en prøvegruppe med muskelsyke til opptreningsopphold i
Syden for å evaluere kort- og langtidseffekten av behandlingsreiser
til utlandet.
Komiteen vil understreke at det
så vel for de kronikergrupper som i dag er omfattet av
ordningen med behandlingsreiser til utlandet, som for eventuelt
nye grupper ikke kan forventes at klimabehandlingen skal føre
til varig forbedring eller ha kurativ effekt. Spørsmålet
som må evalueres, er hvorvidt opptreningsbehandling i varmere
strøk har samme eller bedre effekt enn tilsvarende behandling
i Norge på vinterstid.
Komiteen viser til den store
betydning Beitostølen og Valnesfjord helsesportssenter
har for å gi tilbud om rehabilitering etter helsesportprinsippet
til flere målgrupper av funksjonshemmede. Komiteen er
kjent med at det er signalisert behov for slike helsesportssenter
også fra andre deler av landet, og komiteen viser i
den forbindelse til at det foreligger konkrete planer for et slikt
senter på Stord og at det er et stort engasjement for å få Røde
Kors Haugland Rehabiliteringssenter i Fjaler plassert i denne kategori. Komiteen mener
at behovet for flere helsesportssenter må vurderes, og
at geografisk beliggenhet blir tatt med i vurderingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti er kjent med at Hauglandsenteret
i Sogn og Fjordane har etablert et behandlingsopplegg for rehabilitering
av kreftpasienter. Behandlingsopplegget er utarbeidet etter modell
fra Montebellosenteret og har høy faglig standard og gode,
differensierte rehabiliteringstilbud. Disse medlemmer er
imidlertid også kjent med at rehabiliteringsopplegget ved
Hauglandsenteret foreløpig ikke har fått en godkjent
finansiering og derfor står i fare for å måtte
avvikle tilbudet av økonomiske grunner. Disse medlemmer viser
til at rehabiliteringstilbudet ved Hauglandsenteret er det eneste
tilbudet for kreftpasienter på Vestlandet. Disse
medlemmer mener derfor at staten må gå inn
med et finansieringsopplegg som sikrer videre drift ved Hauglandsenteret.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen godkjenne
rehabiliteringstilbudet for kreftpasienter ved Hauglandsenteret og
komme tilbake til Stortinget med et forslag om finansiering som
sikrer driften av senteret.»
Disse medlemmer viser til det
planlagte helsesportssenteret på Stord, Sævarhagen,
som er bygget opp etter modell av Beitostølen. Disse
medlemmer vil også peke på at tilsvarende
helsesportssenter ikke finnes i vestlandsfylkene Rogaland, Hordaland
og Sogn og Fjordane. Disse medlemmer vil anbefale at
helsesportssenteret på Stord blir godkjent og finansiert
på linje med Beitostølen og Valnesfjord.
Komiteen viser til
at lungesykdommer er et økende problem og at det på dette
området er mangel på behandlingstilbud. Komiteen viser
til den store kompetansen som er opparbeidet på dette området
ved Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL) sin klinikk i
Nittedal - Glittreklinikken. Komiteen har fått
opplysninger om at Glittreklinikkens kompetanse ligger i fremste
rekke internasjonalt, og komiteen mener at det må vurderes å utvikle
Glittreklinikken til et nasjonalt kompetansesenter for lungerehabilitering.
Komiteen viser til det arbeid
LHL i samarbeid med Røros kommune har lagt ned for å få etablert
et regionalt/nasjonalt kompetansesenter for hjerterehabilitering. Komiteen ber
om at dette tiltaket vurderes med sikte på tilsvarende
refusjonsordning som for Glittreklinikken.
Komiteen har merket seg at det
er bred faglig enighet om at kunnskap om egen sykdom blant kronikergruppene
bidrar til en bedret livssituasjon, færre sykehusinnleggelser
og mindre sykefravær. Komiteen ser det som
et mål at pasienter som er kronikere blir i stand til å ta
større ansvar for egen sykdom, og fungere bedre gjennom
det å øke sin egen kompetanse i forhold til sykdommen. Komiteen viser
i den forbindelse til de gode resultater som er oppnådd
med astmaskolene som er et opplegg i regi av Norges Astma- og Allergiforbund. Komiteen mener
at det må stimuleres til en bedre utbredelse av dette viktige
tilbudet, og at dette blir inkludert i det offentlige helsetilbudet.
Komiteen viser til at det er
igangsatt et kompetansesenter for mennesker med revmatiske lidelser
ved Diakonhjemmets sykehus i Oslo. Komiteen ber om at
slike tiltak også blir vurdert etablert ved sykehus i andre
deler av landet.
Komiteen ser det som viktig at
kompetansesenteret ved Diakonhjemmets sykehus har en "motor"-funksjon
i dette arbeidet, og at en spesielt bygger opp kompetansen for sjeldne
tilstander ved dette senteret.
Komiteen viser til at Conrad
Svendsen senter på Nordstrand har 80 plasser og gir tilbud
til en marginal målgruppe som består av døve
med andre funksjonshemninger i tillegg. Komiteen er
kjent med at mange av de som benytter dette senteret, kunne ha brukt
andre rehabiliteringstilbud, men på grunn av kommunikasjonsproblemer
får de best utbytte ved å få tjenesten
ved dette senteret. Komiteen ser det som viktig at
det snarest blir foretatt en avklaring vedrørende den videre
drift av dette senteret.
Komiteen ber om at det blir vurdert å etablere
en sentral kompetanseenhet med regionale konsulenter som kan gi
kommunene nødvendig bistand i rehabiliteringsarbeidet for
personer som har mistet hørselen.
Komiteen viser i denne forbindelse
til en rapport utarbeidet av Astrid Marie Sund og Solfrid Langmark på oppdrag
fra Sosial- og helsedepartementet, som omhandler hvilke konsekvenser
det får for personer som mister hørselen på ulike
alderstrinn.
Komiteen er klar over at hørselstapet
virker inn på alle områder i livet, som kommunikasjon,
sosial situasjon, situasjoner i samfunnet og forholdet til arbeidslivet.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
i forbindelse med plan om helhetlig hørselsomsorg i henhold
til Handlingsplan for funksjonshemmede å etablere en sentral
kompetanseenhet med regionale konsulenter som kan gi kommunene bistand
i rehabiliteringsarbeidet for personer som har mistet hørselen."
Komiteen viser til at behovet
for rehabilitering for mennesker med psykiske lidelser er stadig økende,
og at det kan tyde på at det er behov for nye og utradisjonelle
rehabiliteringstilbud på dette området. Komiteen mener
at behovet for flere rehabiliteringstilbud for mennesker med psykiske
lidelser må vurderes, og at dette gjøres i nært
samarbeid med brukernes organisasjoner. Komiteen viser
til at første avdeling av Cato-senteret nå er
etablert på Østlandet, og at flere fylkeskommuner
kjøper tjenester hos dette senteret. Komiteen mener
at slike tilbud må bli vurdert for godkjenning i forhold
til innhold, behov og geografisk beliggenhet.
Komiteen viser til at Sunnaas
sykehus er et av de fremste sentrene i landet for medisinsk rehabilitering, og komiteen ser
det som meget viktig at dette sykehuset får utvikle sin
kompetanse videre. Komiteen ser det også som
viktig at Sunnaas sykehus kan framstå som et landsdekkende
tilbud, minst på samme nivå som hittil. Komiteen mener
at det må vurderes å videreutvikle Sunnaas sykehus
til et nasjonalt kompetansemiljø i medisinsk rehabilitering.
Komiteen er også kjent
med at Sunnaas sykehus har opparbeidet en stor kompetanse på følgetilstander og
senskader etter poliomyelitt. Komiteen mener at det
må vurderes å gi Sunnaas sykehus status som kompetansesenter
på dette området for helseregion 1 og 2.
Komiteen viser til at Sunnaas
sykehus eies og drives av Oslo kommune, men komiteen har
merket seg at bare 30 pst. av de som benytter sykehuset, kommer
fra Oslo. Komiteen ser det som viktig å få utredet
hvordan Sunnaas sykehus også i framtida kan inneha en landsdekkende
funksjon, og hvordan et nasjonalt kompetansesenter for rehabilitering
kan knyttes til sykehuset.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
hvordan Sunnaas sykehus kan opprettholde en landsdekkende funksjon,
og hvordan dette sykehuset kan utvikles til et nasjonalt kompetansemiljø i
medisinsk rehabilitering, samt vurdere statlig overtakelse.»
Komiteen er kjent med at Landsforeningen
for Hjerte- og Lungesyke driver et landsdekkende tilbud i Fana -
Krokeide yrkesskole. Komiteen er videre kjent med
at denne skolen driver yrkesmessig attføring og er godkjent
som attføringsinstitusjon, og at det i tillegg drives ulike
kurs og treningsopplegg for hjertesyke. Komiteen har
oppfattet at denne kombinasjonen av yrkesmessig tilbakeføring
til arbeidslivet og medisinsk rehabilitering har gitt oppsiktsvekkende gode
resultater for brukerne, og at mange har fulgt treningsoppleggene
ved skolen også etter at de er kommet tilbake i jobb. Komiteen ber
om at dette opplegget blir vurdert nærmere, og at det blir
vurdert en finansieringsordning som er tilpasset denne form for
rehabilitering og yrkesmessig attføring.
Komiteen er kjent med at en del
bedrifter driver egne opplegg for å få yrkeshemmede
tilbake til arbeidslivet, og at det her kan vises til gode resultater, bl.a.
gjelder dette Statens vegvesen i Hordaland. Komiteen ser
med stor interesse på slike tiltak fordi mulighet til yrkesdeltakelse
bedrer livskvaliteten for den det gjelder, og fordi samfunnet har
nytte av at mennesker i yrkesaktiv alder kan ha et arbeid, når
dette er mulig. Komiteen ber om at det blir vurdert å iverksette
stimuleringstiltak som sikrer at slike tiltak kan utvikles videre
og at nye kan etableres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er ellers gjort oppmerksom
på en rekke tilbud som har helse og rehabilitering som hovedoppgave,
bl.a. bruk av hest i arbeidet med å bedre fysisk, psykisk
og sosial helse, og danseterapi/helsedans som et forebyggende-
og rehabiliterende tilbud . Flertallet har fått
opplysninger om at dette er tiltak som har gitt gode resultater,
og flertallet mener at det bør vurderes
om slike tiltak kan inkorporeres i et helhetlig habiliterings- og
rehabiliteringstilbud.