Riksrevisjonens oppgaver følger av
Grunnlovens § 75 k, lov om statens revisionsvæsen
av 8. februar 1918 og Stortingets instrukser og vedtak. Den overordnede oppgaven
er å føre kontroll med at statens midler brukes
og forvaltes på en økonomisk forsvarlig måte
og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen har bl.a. som oppgave å
– revidere
statsregnskapet og innstille til Stortinget om desisjon (avgjørelse)
– revidere underordnede forvaltningsorganers
regnskaper, statlig forretningsvirksomhet og statlige stiftelser
og fond
– føre kontroll med forvaltningen
av statens interesser i selskaper m.v.
– kontrollere at statlige midler
blir brukt og forvaltet slik det er forutsatt i Stortingets vedtak
– informere Stortinget om større
prinsipielle saker som Riksrevisjonen har behandlet
I tillegg til revisjons- og kontrolloppgavene
gir Riksrevisjonen veiledning til forvaltningen i spørsmål
som angår regnskap og økonomi.
Riksrevisjonen oversender Stortinget følgende
dokumenter:
– Dokument
nr. 1, antegnelser til statsregnskapet og enkelte andre saker
– Dokument nr. 2, melding om Riksrevisjonens
virksomhet
– Dokument nr. 3, resultatet av
gjennomførte forvaltningsrevisjoner og selskapskontrollen
og enkelte andre saker
Gjennom mål- og resultatstyring er
forvaltningens rammebetingelser gradvis blitt endret, noe som igjen har økt
kravet til kritisk kontroll med bruken av bevilgningene og har økt
behovet for forvaltningsrevisjon. Styringsmodellen er nedfelt i
nytt økonomireglement for staten.
Det har pågått en rekke strukturelle
omlegginger innen statlig økonomiforvaltning. Det er innført
nye og mer avanserte og flere virksomheter har blitt egne regnskapsførere.
Finansdepartementets innføring av nytt
sentralt statsregnskapssystem har blitt forsinket og kan ikke tas
i bruk før i 1999.
Riksrevisjonens øverste ledelse er
et kollegium bestående av fem stortingsoppnevnte riksrevisorer valgt
for en periode av fire år.
I perioden 1. juli 1994 til 30. juni 1998 hadde
kollegiet følgende sammensetning:
Leder: | Bjarne Mørk-Eidem |
Varamedlem: | Åse Klundelien |
Nestleder: | Johan Buttedahl |
Varamedlem: | Inger Reistad |
Medlem: | Tore Haugen |
Varamedlem: | Otto Lyng |
Medlem: | Hanna Kvanmo |
Varamedlem: | Helga Haugen |
Medlem: | Rikard Olsvik |
Varamedlem: | Liv Stubberud (Liv Stubberud
døde 16. september 1997) |
Det nåværende kollegium er
valgt for perioden 1. juli 1998 til 30. juni 2002 og har følgende
sammensetning:
Leder: | Bjarne Mørk-Eidem |
Varamedlem: | Åse Klundelien |
Nestleder: | Eivind Eckbo |
Varamedlem: | Arve Lønnum |
Medlem: | Tore Haugen |
Varamedlem: | Eilef A Mæland |
Medlem: | Helga Haugen |
Varamedlem: | Johan Buttedahl |
Medlem: | Brit Hoel |
Varamedlem: | Nils Totland |
Det er avholdt 11 kollegiemøter i 1998.
I tilknytning til arbeidet med ny strategisk
plan for perioden 1999 – 2002 ble både den etablerte
organisering, ressursbehov og ressursfordeling vurdert og det ble
besluttet å videreføre den spesialiserte organisasjonsstrukturen.
Det samme gjaldt gjeldende prinsipper for organisering av regnskapsrevisjonen.
En del revisorer vil få nye oppgaver
og endre administrativ tilknytning i 1999 bl.a. med bakgrunn i at
det i 1997 ble utviklet et system for strategisk ressursfordeling
mellom regnskapsrevisjonsavdelingene basert på vesentlighet
og risiko.
Fra 1. januar 1999 opprettes et internasjonalt
sekretariat som skal ivareta koordineringen av etatens internasjonale
virksomhet, samt at den tidligere Administrasjonsseksjonen blir
delt i en økonomi- og driftsseksjon og en informasjons-
og dokumentasjonsseksjon.
Fra 1. juli 1999 opprettes ytterligere en seksjon
for revisjon av folketrygden. Det ble i forbindelse med at Riksrevisjonen
overtok revisjonen av folketrygden fra 1. juli 1998, tatt forbehold
om evt. behov for økte ressurser. Det er i strategisk plan
lagt opp til at stillingsramme øker med 12 stillinger dersom
ikke endringer i forvaltningen medfører nedbemanning på andre
områder. Det er omfordelt ytterligere fem årsverk
til forvaltningsrevisjon, dvs. at ca. 17 pst. av Riksrevisjonens samlede
revisjonsressurser er brukt til forvaltningsrevisjon i 1998.
Gjeldende modell for organisering av revisorene utenfor
Oslo vil bli videreført i neste planperiode, og det tas
sikte på å samle revisorene færre steder
ved ledighet. Utenfor Oslo er i dag revisorene samlokalisert i Bodø,
Kristiansand, Hamar og Tønsberg, og det arbeides med samlokalisering
i Bergen, Stavanger, Tromsø og Trondheim.
Det satses bevisst på å rekruttere
medarbeidere med god formalkompetanse, og andelen medarbeidere med høyere
utdanning har økt i forhold til 1997. Det satses også på kompetanseutvikling
for medarbeiderne, og 23 personer fikk innvilget stipend til videreutdanning
i 1998.
Det er avviklet en rekke interne kurs på aktuelle
fagfelt.
Riksrevisjonens lederutviklingsprogram er videreført
i 1998 og resultatet av evalueringen skal foreligge i 1999.
«Faglig forum" som ble etablert i 1997 har blitt
videreført også i 1998 med ulike aktuelle temamøter.
Riksrevisjonen hadde for 1998 budsjettert med
445 stillinger. Ved årsskiftet var 421 stillinger besatt.
88 stillinger er lokalisert utenfor Oslo.
Det har vært en større turnover
i 1998 enn på lenge, ca. 14 pst. Dette har medført
betydelig ressursbruk på rekrutteringsarbeid, og bemanningssituasjonen
har vært vanskelig i mange seksjoner. Flere erfarne medarbeidere
har gått til privat revisjon, internrevisjoner i statlige
virksomheter og kommune/fylkesrevisjon. Riksrevisjonen
har i mange tilfeller ingen mulighet til å konkurrere lønnsmessig.
I 1998 er det derfor satt fokus på en
rekke personalpolitiske områder: utprøving av
nye verktøy i rekrutteringsprosessen, lokal lønnspolitikk
og nytt opplegg for medarbeidersamtaler.
Med virkning fra 1. mai 1998 ble Riksrevisjonen
tilbakeført til statens lønnssystem etter å ha
hatt et eget lønnssystem i ca. seks år.
Kjønnsfordelingen totalt i Riksrevisjonen
viser en liten overvekt av kvinner, med en kvinneandel på 51 pst.
Kvinneandelen er imidlertid noe ulikt fordelt i de ulike avdelinger.
Målet i Handlingsplan for likestilling
for perioden 1993-98 med ikke mindre enn 40 pst. i alle stillingsgruppene
er nådd for alle stillingsgrupper med unntak av gruppen
revisjonsråd/avdelingsledelse med en kvinneandel
på 33,3 pst. og stillingsgruppen seniorrådgiver/rådgiver
som har en kvinneandel på 31 pst.
Sykefraværet i Riksrevisjonen i 1998
var 5,1 pst. (5,4 pst. i 1997).
I strategisk plan for 1999-2002 er det lagt
særlig vekt på faglige utfordringer og spørsmål
knyttet til utvikling av kompetanse og metode innen Riksrevisjonens
ulike arbeidsområder. Videre ble nåværende
organisering og ressursfordeling vurdert, noe som resulterte i justeringer.
Nytt plan- og rapportsystem er vedtatt innført.
Målet er en tettere oppfølging av revisjonsarbeidet
og ressursbruken. Implementingen av det nye plan- og rapportsystemet
samt å utarbeide en IT-løsning vil fortsette i
1999.
I 1998 ble det i Riksrevisjonen etablert et
internt informasjonsnett som også inkluderer de medarbeiderne
som er lokalisert utenfor Oslo som igjen er knyttet opp til det
sentrale informasjonsnettet for staten.
Det er i 1998 brukt betydelige ressurser på å utarbeide
nye standarder og retningslinjer for revisjonsarbeidet. Formålet
med revisjonsstandardene er å bidra til å gi begrepet
"god revisjonsskikk i Riksrevisjonen" et innhold i samsvar med de
krav Riksrevisjonen stiller til gjennomføring av revisjonen.
Når det gjelder annet revisjonsfaglig
utviklingsarbeid er det etablert et prosjekt for å sikre
at Riksrevisjonen på en effektiv måte skal få overført
regnskapsdata fra reviderte virksomheter og regnskapssentraler elektronisk,
samt at det er igangsatt arbeid med å vurdere framtidige
dataanalyseverktøy til bruk i forvaltningsrevisjon og regnskapsrevisjon.
Videre er det igangsatt et prosjekt for å vurdere elektronisk saksbehandlingssystem
for regnskapsrevisjon (prosessorientert IT-revisjonsverktøy).
Arbeidet med en gjennomgang og vurdering av
ny lov og instruks for Riksrevisjonen har pågått
gjennom året. En utredning med forslag til ny lov og instruks
ble sendt på intern høring i Riksrevisjonen den
4. juli 1998 med høringsfrist den 31. desember 1998. Det
tas sikte på å sende et forslag på ekstern
høring høsten 1999.
Revisjonsarbeidet er gjennomgående
basert på en vurdering av risiko og vesentlighet, og revisjonen
er søkt gjennomført på en mest mulig
effektiv og hensiktsmessig måte. Regnskapsrevisjonen omfatter
statsregnskapet og 600 underliggende regnskaper. Videre blir det
på flere forvaltningsområder avlagt en rekke "småregnskaper
som medfører uforholdsmessig stor ressursbruk i forhold
til den vesentlighet de har i statsregnskapet.
Regnskapsrevisjonen omfatter også syv
nordiske institusjoner og 18 statlige stiftelser og en del fond.
Det har i 1998 vært arbeidet med 47
forvaltningsrevisjoner. Av disse er ni forvaltningsrevisjoner besluttet oversendt
Stortinget som Dokument nr. 3-sak. To er avsluttet med rapporter
i den nye administrative rapportserien. Seks er avsluttet etter
foranalysen, og to hovedanalyser er avsluttet uten utarbeidelse
av offisielle rapporter. Av de påbegynte forvaltningsrevisjoner videreføres
28 i 1999.
Selskapskontrollen omfatter 25 heleide og 26
deleide aksjeselskaper, 6 statsforetak og 12 virksomheter organisert
ved særskilt lov. Resultatet av kontrollen rapporteres
til Stortinget i Dokument nr. 3-serien.
Riksrevisjonen har hatt en god dialog med reviderte virksomheter
og departementene om de sakene som har vært behandlet.
Riksrevisjonen informerer Stortinget om store
og/eller prinsipielle saker som Riksrevisjonen har behandlet
i den løpende regnskapsrevisjonen i tillegg til resultatet
av forvaltningsrevisjon og selskapskontrollen.
Det er av betydning at også Stortinget
anser de problemstillingene som belyses i forvaltningsrevisjonen som
relevante. Riksrevisjonen vil derfor søke å ta
hensyn til Stortingets eventuelle synspunkter når nye undersøkelser
planlegges.
Riksrevisjonens antegnelser til statsregnskapet
for 1997 framgår av Dokument nr. 1 (1998-99). Det ble tatt
opp i alt 39 saker, hvorav 33 antegnelser og 6 saker til orientering
fordelt på i alt 10 departementer.
10 enkeltsaker er oversendt Stortinget i 1998
i Dokument nr. 3-serien, jf. detaljert oversikt i Dokument nr. 2
(1998-99):
Stortinget sluttet seg i 1998 til et forslag
fra Riksrevisjonen om å etablere en egen administrativ
rapportserie for forvaltningsrevisjoner som ikke sendes Stortinget
som egne saker, men er tilgjengelige for forvaltningen og andre
interesserte. Kontroll- og konstitusjonskomiteen oversendes rapportene
til informasjon. I 1998 er to saker presentert.
Riksrevisjonen har hatt som målsetting å ha
et aktivt forhold til reviderte virksomheter, bl.a. som observatører
og ved å gi veiledning. Ordningen med kontaktmøter
mellom Riksrevisjonen og departementene/virksomhetene har
vært videreført i 1998.
Riksrevisjonen ser det internasjonale samarbeidet som
viktig for den faglige utviklingen. Sentrale fora for den faglige
utviklingen er riksrevisjonenes verdenssammenslutning – INTOSAI
(The International Organisation of Supreme Audit Institutions) og
den regionale organisasjonen for Europa – EUROSAI (The European
Organisation of Supreme Audit Institutions).
Riksrevisjonen deltar som styremedlem i INTOSAI Governing
Board og som medlem i INTOSAI Finance Committee og INTOSAI Working
Group on Environmental Auditing. I 1998 sluttførte Riksrevisjonen
et arbeid sammen med den kanadiske riksrevisjonen vedrørende
utarbeidelse av retningslinjer for internasjonalt miljørevisjonssamarbeid.
Det har vært utstrakt samarbeid med spesielt Danmark og
Island og andre land i Europa om revisjon av internasjonale miljøavtaler/konvensjoner.
Stortinget samtykket den 29. oktober 1998 i
at IDI (INTOSAI Development Initiative) etableres i Norge fra og
med 1. januar 2001, jf. Dokument nr. 3:14 (1997-98) og Innst. S.
nr. 8 (1998-99). Generalforsamlingen på XVI INCOSAI i Uruguay
vedtok den 14. november 1998 en anbefaling om at IDI-sekretariatet overføres
fra Canada til Norge.
Fullfinansiering av IDI-sekretariatets drift
forutsettes å skje over bistandsbudsjettet, og Utenriksdepartementet
har foreslått driftstilskudd, første gang for 1999,
jf. St.prp. nr. 1 (1998-99), og Stortinget har sluttet seg til dette.
Riksrevisjonen har i 1998 gjennom OECD/SIGMA bidratt
til to utviklingsprosjekter vedrørende Bulgarias og Albanias
riksrevisjoner.
Nordisk revisjonssjefsmøte fant sted
i København hvor det bl. a. ble vedtatt at innsatsen vedrørende
landenes bilaterale bistand til de baltiske land skal koordineres,
samt at et nytt reglement for revisjon av nordiske institusjoner
og prosjekter ble godkjent.
Samarbeidsprosjektet med den litauiske riksrevisjonen
som ble startet i 1997, ble avsluttet i 1998. Utenriksdepartementet
har dekket kostnadene ved prosjektet.
NORAD inngikk høsten 1997 avtalen med
Zambia om finansiell støtte til utvikling av landets riksrevisjon. Samarbeidsavtalen
mellom den zambiske og den norske riksrevisjonen om gjennomføringen
av prosjektet, ble undertegnet i 1998 og har en varighet på fire år.
I 1998 har Riksrevisjonen internasjonalt revidert EFTA
(herunder ESA og EFTA Court), CERN og OECD. Revisjonen av de to
sistnevnte ble avsluttet i 1998. Fra 1999 har Riksrevisjonen påtatt
seg å delta i revisjonen av European Center for Medium
Range Weather Forecasts og Council of Europe Social Development
Fund.
Riksrevisjonen har deltatt i arbeidsgruppen
for eksterne revisorer i internasjonale organisasjoner i Vest-Europa
som har fortsatt sitt arbeid i 1998 og laget retningslinjer for
revisjon av slike organisasjoner.
Årsmeldingen inneholder en oversikt
over Riksrevisjonens budsjett og regnskap for 1998. Regnskapet er revidert
av statsautorisert revisor Finn Berg Jacobsen, som Stortingets presidentskap
har oppnevnt som revisor. Revisjonsberetning er sendt Stortinget.
I forbindelse med komiteens behandling av saken
ble riksrevisor Bjarne Mørk-Eiden invitert til høring
i komiteen. Foruten Mørk-Eidem deltok revisjonsråd Bjørg
Selås og ekspedisjonssjef i Forvaltningsavdelingen Therese
Johnsen.
Komiteen mottok 30. april 1999 et brev fra Riksrevisjonen
vedrørende Dokument nr. 2 (1998-99) - tilleggsorientering
om miljørevisjon i Riksrevisjonen.