I Dokument nr. 2 (1998-99) har vi orientert
om at Riksrevisjonen er medlem i INTOSAI Working Group on Environmental
Auditing og at Riksrevisjonen sammen med den Canadiske riksrevisjon
har hatt i oppdrag å utarbeide retningslinjer for internasjonalt miljøsamarbeid.
Det ble også orientert om at det har vært utstrakt
samarbeid med spesielt Danmark og Island og andre land i Europa
om revisjon av internasjonale miljøavtaler og konvensjoner.
Etter at Norges Forskningsråd i mars
1999 publiserte resultatene fra en konferanse i november 1998 med temaet
"bærekraftig utvikling - forskningens rolle som premissleverandør"
har behovet for miljørevisjon blitt drøftet i
media. Det er blant annet reist spørsmål om hvem
som skal gjennomføre miljørevisjon.
Riksrevisjonen ønsker med bakgrunn
i denne debatten å gi en mer utfyllende orientering om
det arbeidet som i dag gjøres på dette feltet.
Både i Norge og internasjonalt arbeides det med å bygge
opp miljørevisjon som en integrert del av den statlige
revisjonens ansvarsområde.
Den internasjonale sammenslutningen av riksrevisjoner
(International Organization of Supreme Audit Intstitutions - INTOSAI)
har i nittiårene hatt miljørevisjon som et prioritert
samarbeidsområde medlemslandene i mellom. Riksrevisjonen
deltar som nevnt i INTOSAIs arbeidsgruppe for miljørevisjon
på verdensbasis og i Europa, og har latt seg verve sammen med
flere andre land som pådrivere for å øke
oppmerksomheten omkring miljørevisjon i Europa. Sentralt
i det internasjonale arbeidet er kontroll av internasjonale miljøvernkonvensjoner.
Som et ledd i dette arbeidet har Riksrevisjonen
i 1999 inngått en samarbeidsavtale med riksrevisjonene i
Danmark og Island om kontroll av landenes oppfølging av
OSPAR-konvensjonen om forurensning til hav. Forurensning til hav
er en problemstilling som flere lands riksrevisjoner vil ta tak
i. Blant annet planlegges det i regi av Polen et revisjonssamarbeid
med flere av Østersjølandene av Helsinki-konvensjonen.
Flere land har gjennomført eller planlegger slike revisjoner.
I Nederland har man blant annet vært opptatt av revisjon av
våtmarkskonvensjonen.
Formålet med å få til
et godt samarbeid mellom riksrevisjoner er at flere land skal kunne
gjennomføre parallelle revisjoner av f.eks forurensning
til hav eller forurensing til luft med utgangspunkt i landets eget regelverk
og aktuelle internasjonale konvensjoner. Et slikt samarbeid vurderes å gi
et stort potensial for å utnytte resultatene av revisjonene
og effektivisere gjennomføringen av revisjonen ved bruk
av felles revisjonskriterier og metodisk tilnærming.
I regi av INTOSAIs arbeidsgruppe er det utviklet
retningslinjer for gjennomføring av miljørevisjon
og et dokument som beskriver strategier for samarbeid mellom ulike
lands riksrevisjoner ved gjennomføring av revisjon av internasjonale
miljøkonvensjoner. Videre arbeides det med et dokument
om revisjon av en bærekraftig utvikling og et dokument
om sammenhengen mellom forurensning av miljø og naturressurser
og arbeidsledighet. Riksrevisjonen deltar i arbeidet med å utvikle
dokumentet om bærekraftig utvikling, og arbeidet ledes
av den engelske riksrevisjonen. Hovedstrategien til INTOSAIs arbeidsgruppe
for miljørevisjon er imidlertid å regionalisere
miljørevisjonen gjennom å få land innen
samme regioner til samarbeide om strategier for miljørevisjon
og gjennomføring av konkrete revisjoner.
Resultatene fra arbeidet i regi av Norges Forskningsråd
anbefaler blant flere andre tiltak forbedring av rettslige mekanismer
for miljøkontroll og bedre oppfølging av beslutningsgrunnlaget
for å vurdere om det var tilstrekkelig og om aktørene
handlet i forhold til tilgjengelig kunnskap. Videre heter det at
de utfordringer som bærekraftig utvikling representerer
i norsk miljøforvaltning mangler "a sense of urgency".
Den norske stat, representert ved dens ulike forvaltningsorganer bør
kunne trekkes til ansvar dersom en miljørevisjon viser
at man har hatt et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag, men har unnlatt å handle
i samsvar med god praksis. Det dreier seg her om områder
der Staten har ansvar for å forsyne eller garantere miljøkvalitet
og bærekraftighet av naturressurser.
Pr i dag gjennomfører Riksrevisjonen
fortløpende fra en til to undersøkelser som kan
rubriseres under overskriften "miljørevisjon", i tillegg
er det et uttalt mål at det ved oppstart av alle nye forvaltningsrevisjoner
skal vurderes om det skal revideres direkte i forhold til virksomhetens
innvirkning på det ytre miljø.
Riksrevisjonen benytter i dag ca. 2 årsverk
til rene miljørevisjoner, i tillegg til dette kommer deltagelse
i det internasjonale utviklings- og koordineringsarbeid og ekstern
informasjon og undervisning m v som utgjør et par månedsverk.
Nåværende innsats vil ventelig produsere en rapport årlig
- til oversendelse for behandling i Stortinget eller for publikasjon
i Riksrevisjonens administrative serie.
Riksrevisjonen har ansvar for revisjon i forhold
til Stortingets vedtak og forutsetninger og til det generelle kravet
til effektivitet i virkemiddelbruken og god økonomistyring
som bl.a. er nedfelt i det statlige økonomiregelverket,
utredningsinstruksen med mer. Dette ansvaret gjelder også for
miljøvernområdet. Riksrevisjonen har derfor i
dag det formelle grunnlaget for å bygge ut innsatsen på miljørevisjonsområdet.
Riksrevisjonen er også kjent med at en del kommunale revisjoner
og fylkeskommunale revisjoner arbeider med å bygge opp
kompetanse innenfor miljørevisjon. Disse forvaltningsnivåene
vil derfor på sikt kunne bli dekket av sine ordinære
revisjonsorganer. Mål og virkninger for statlige virkemidler
rettet mot kommuner og fylkeskommuner innenfor miljøvernområdet
vil imidlertid bli revidert av Riksrevisjonen slik tilfelle er innenfor
helsesektor, utdanningssektor med mer.
Riksrevisjonen vurderer det slik at den i dag
har de nødvendige fullmakter til å gjennomføre
miljørevisjoner. Utfordringen for Riksrevisjonen blir å finne
rom for å kunne prioritere noen flere ressurser til miljørevisjon,
slik at resultatene blir mer synlige.