Jeg viser til brev fra justiskomiteen
26. oktober 1999 hvor komiteen ber om departementets syn på forslaget i
Dok. nr. 8:2 (1999-2000) fra stortingsrepresentant Jan Simonsen
om automatiske økninger av straffutmålingen for
vanekriminelle.
Forslagsstilleren foreslår at det innføres
en ordning der straffutmålingen automatisk dobles for andregangskriminelle,
tredobles for tredjegangskriminelle, osv.
Straffeloven har i dag ingen generelle
regler om at straffen skal skjerpes når lovbryteren tidligere
er straffet. Men en rekke enkeltbestemmelser hever strafferammen
for bestemte forbrytelser når lovbryteren tidligere har
begått en forbrytelse av lignende art, se for eksempel
straffeloven § 192 om voldtekt, § 195 om utuktig
omgang med barn under 14 år, § 196 om utuktig
omgang med barn under 16 år, § 230 om legemskrenkelser, § 233
om drap, § 260 om bilbrukstyveri og § 263 om tyveri
og underslag.
Tidligere straffbare forhold blir også lagt
vekt på som et skjerpende moment ved straffutmålingen
i de tilfeller hvor strafferammen ikke heves ved gjentagelse. Den
som er straffet før, får vanligvis strengere straff
enn den som har foregått seg for første gang,
hvis forholdene ellers er like.
Forslaget i Dok. nr. 8:2 har likhetstrekk med
flere andre forslag som har vært fremmet de senere år,
særlig følgende forslag:
– Dok. nr.
8:61 (1993-94) fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om økte
straffer for voldtektsforbrytelser
– Dok. nr. 8:75 (1993-94) fra
stortingsrepresentant Jan Simonsen om økte straffer for
forsettlig drap
– Dok. nr. 8:76 (1993-94) fra
stortingsrepresentant Jan Simonsen om økt bruk av ubetingede
fengselsstraffer og redusert bruk av betingede straffer og samfunnstjeneste
– Dok. nr. 8:77 (1993-94) fra
stortingsrepresentant Jan Simonsen om adgang til å idømme økte
straffer for forbrytere som blir dømt for flere lovbrudd samtidig
– Dok. nr. 8:111 (1995-96) fra
stortingsrepresentant Jan Simonsen om endringer straffeloven
– Dok. nr. 8:21 (1997-98) fra
stortingsrepresentantene Jan Petersen, Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs
om innføring av minstestraffer ved gjentatte grove vinningsforbrytelser
m.m.
– Dok. nr. 8:12 (1998-99) fra
stortingsrepresentantene Carl I. Hagen og Jan Simonsen om adgang
til å idømme økte straffer for forbrytere
som blir dømt for flere lovbrudd samtidig
Forslagene har til felles at forslagsstillerne ønsker
at det skal idømmes strengere straff - enten for bestemte forbrytelser,
eller når flere forbrytelser blir idømt samtidig
eller gjerningspersonen tidligere er straffet. Alle forslagene innebærer
at det skjønn som domstolene i dag har ved straffutmålingen,
skal snevres inn, slik at straffutmålingen blir mer automatisk.
Ingen av forslagene har ført til endringer i reglene om
utmåling av straff.
Jeg deler forslagsstillerens bekymring over
omfanget av den gjentatte kriminaliteten. Men etter mitt syn er
ikke en ordning med automatisk skjerpelse av straffen veien å gå for å løse
dette problemet.
Det foreliggende forslaget har størst
likhetstrekk med forslaget i Dok. nr. 8:21 (1997-98) om å innføre minstestraffer
ved gjentatte grove vinningsforbrytelser m.v. Vinningsforbrytelser
utgjør den langt største gruppen av anmeldte forbrytelser.
Tilbakefallsforbrytere er i stor grad vinningsforbrytere, først
og fremst tyver. Automatisk økning av straffen er riktignok
ikke det samme som å innføre minstestraff, men
likhetstrekkene er flere, særlig at straffeutmålingen
langt på vei skal være automatisk og at domstolenes
skjønn begrenses.
Forslaget i Dok. nr. 8:21 ble avvist av Stortingets flertall.
Flertallet la avgjørende vekt på at regler om minstestraffer
kan virke urimelige, at de harmonerer dårlig med moderne
prinsipper for straffeutmåling samt på faren for
at domstolene kunne føle seg tvunget til å avsi
uriktige frifinnelser for å hindre en urimelig straffeutmåling.
Synet til stortingsflertallet var i tråd
med anbefalingene i brev 22. desember 1997 til justiskomiteen fra daværende
justisminister Aud-Inger Aure. I brevet er det blant annet gjort
rede for hovedtrekkene i utviklingen som førte til opphevelse
av en ordning med minstestraff for den som ble dømt for
grove vinningsforbrytelser, og som tidligere hadde vært
straffet tre eller flere ganger for samme forbrytelse. Statsråden
konkluderte med at erfaringene med minstestraff for gjentatt grov vinningskriminalitet
tilsa at en slik ordning ikke burde gjeninnføres. Og hun
la til:
«Særlig legger jeg vekt på at regler
om minstestraff kan føre til urimelig straff i enkeltsaker.
Forslaget harmonerer slik jeg ser det dårlig med moderne
prinsipper for straffeutmåling, som bygger på en
konkret totalbedømmelse hvor både den straffbare
handling og gjerningsmannens person og en rekke andre forhold spiller inn.
Etter min mening vil regler om minstestraff for gjentakelse dessuten
kunne medføre at domstolene i enkelte saker føler
seg tvunget til å avsi gale frifinnelser for å avverge
et urimelig resultat."
Jeg viser for øvrig til punkt 1 i brevet
22. desember 1997, som vedlegges i kopi for ordens skyld.
Etter mitt syn taler de hensyn som er nevnt
i brevet 22. desember 1997, imot en ordning som den representanten
Simonsen nå foreslår. Også en slik ordning
harmonerer dårlig med moderne prinsipper for straffeutmåling.
Ordningen vil dels kunne føre til resultater som er urimelige
i det enkelte tilfellet, dels vil den medføre fare for
at domstolene i enkelte saker vil føle seg tvunget til å avsi
uriktige frifinnelser for å hindre en urimelig straff.
Spørsmålet om økt
straff for gjentatt vinningskriminalitet er behandlet i St.prp.
nr. 1 (1999-2000) Justis- og politidepartementet s. 13-14. Her omtales
blant annet et brev fra riksadvokaten til departementet hvor riksadvokaten
ber regjeringen om å skjerpe virkemidlene i kampen mot
vinningskriminalitet som blir begått av gjengangere. Riksadvokaten
fremholder i brevet at det ikke er behov for å endre reglene
om strafferammer. Enhver form for skjematisk straffeutmåling
frarådes på det mest bestemte. Etter riksadvokatens
syn er det straffeutmålingen sommå økes. Riksadvokaten omtaler
avgjørelsen i Rt. 1997 s. 1976 som en viktig milepæl.
Høyesteretts flertall ga her uttrykk for at det kunne være
grunn til å foreta en generell skjerpelse av straffenivået
for tilbakefallsforbrytelser innenfor den mer omfattende vinningskriminalitet.
Riksadvokaten fremholder at påtalemyndigheten vil arbeide
videre med å heve straffenivået ved denne sakstypen.
Jeg anbefaler etter dette at forslaget i Dok.
nr. 8:2 avvises.
Kampen mot gjentatt vinningskriminalitet bør
heller føres med andre virkemidler. Som nevnt i St.prp.
nr. 1 s. 13 vil arbeidet med tiltak mot gjengangerkriminalitet bli
prioritert. Ved siden av økt straffeutmåling innenfor dagens
strafferammer er raske reaksjoner et viktig virkemiddel. Arbeidet
med hurtigere straffesaksavvikling er høyt prioritert i
departementet. Det arbeides med en rekke typer av tiltak, som dels
er av administrativ art, dels gjelder lovendringer, se nærmere
St.prp. nr. 1 s. 13 og 14.
Riksadvokaten har fremholdt at aktiv bruk av
varetekt er et annet viktig virkemiddel i kampen mot gjentatt vinningskriminalitet.
Som justiskomiteen har bedt om i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1998-99),
vurderer departementet om adgangen til å bruke varetekt
overfor gjengangere er vid nok. Spørsmålet vil
bli sendt på høring i løpet av høsten.