Departementet foreslår i proposisjonen
at Stortinget samtykker til plan for utbygging og drift av Kvitebjørn og
plan for anlegg og drift av rikgass eksportrørledning fra
Kvitebjørn til Kollsnes og Kvitebjørn Oljerør.
Kvitebjørn er et gass- og kondensatfelt
i den nordlige del av Nordsjøen om lag 130 km vest av utløpet
av Sognefjorden. Statoil er operatør for feltet, som ble påvist
i 1994.
Olje- og energidepartementet mottok 23. desember 1999
søknaden om tillatelse til å bygge ut feltet med tilhørende
rørledninger for transport av gass og kondensat, og 24.
februar 2000 mottok departementet søknad fra Statoil på vegne
av Trollgruppen om tillatelse til å foreta mindre modifikasjoner
av gassmottaksanlegget på Kollsnes som skal ta i mot og
behandle gassen fra Kvitebjørn.
Rettighetshavere i Kvitebjørn er Statoil
med 80 pst., hvorav SDØE med 40 pst., Norsk Hydro med 15
pst. og Elf med 5 pst. Utvinnbare ressurser fra Kvitebjørn er
av operatøren anslått til 47 mrd. Sm3 gass, 17 mill. Sm3 kondensat
og nafta og 0,4 mill. tonn LPG. Gassen fra feltet vil bli sendt
i en ny rørledning til gassmottaksanlegget på Kollsnes
for videre prosessering. Kondensatet vil bli transportert i en ny
rørledning (Kvitebjørn Oljerør) som knyttes
til Troll Oljerør 2 for videre transport til Statoil-Mongstadterminalen.
Departementet viser til at utbyggingen planlegges ferdigstilt
slik at gassleveransene kan starte fra 1. oktober 2004. Produksjonsnivået
for gass fra feltet vil på platå være
om lag 6 mrd. Sm3 pr. år. Investeringene knyttet
til utbygging av Kvitebjørnfeltet og gass- og kondensatrørledninger
er anslått til 7,8 mrd. 1999-kroner. Videre er lønnsomheten
av Kvitebjørnprosjektet anslått til 3,6 mrd. kroner
(nåverdi, 7 pst. før skatt) gitt en oljeprisforutsetning
på 15 US dollar pr. fat.
Kvitebjørnutbyggingen vil føre
til utslipp til luft fra kraftproduksjon, fra fakling og fra mottaksanlegg
fra gass og kondensat. Samlet utslipp fra Kvitebjørnplattformen
og fra behandling av rikgass på Kollsnes er for hele produksjonsperioden
som forventes å strekke seg fram til 2016, beregnet til
1,15 mill. tonn CO2 og 1,70 000 tonn
NOx. I forhold til utslipp fra eksisterende petroleumsvirksomhet
er disse utslippene ifølge departementet små.
Departementet viser videre til konsekvensutredningen
for prosjektet og til at det i høringsuttalelsene ikke har
kommet fram forhold som tilsier at utbyggingsplanene ikke bør
godkjennes.
Departementet mener at utbygging av Kvitebjørn
er et lønnsomt prosjekt.
Utbygging av Kvitebjørn felt og rørledninger
vil i inneværende år medføre om lag 113
mill. kroner i investeringer og 3 mill. kroner i kalkulatoriske
renter for SDØE. Dette inngår i gjeldende budsjett
under kap. 2440 post 30 Investeringer og kap. 5440 post 24 Driftsresultat
og post 80 Renter.
Olje- og energidepartementet foreslår
i proposisjonen at det fattes beslutning om utbygging og drift av oljefunnet
Grane med transportsystemer for olje og gass.
Granefunnet ligger i den sentrale delen av Nordsjøen om
lag 160 km fra Stavanger.
Norsk Hydro produksjon a.s søkte 23.
desember 1999 om godkjennelse av plan for utbygging og drift av
Grane og anlegg og drift av en oljerørledning fra Grane
til Stureterminalen og en gassrørledning fra Heimdal til
Grane. Planen omfatter produksjon av oljen fra Grane, eventuell
produksjon av gass vil bli behandlet på et senere tidspunkt
i en egen plan for utbygging og drift.
Rettighetshaverne i Grane er Norsk Hydro, Esso
og Statoil. SDØE deltar med 43,6 pst., og reservene som er
omfattet av plan og utbygging av drift av Grane utgjør
112 mill. Sm3 olje. Produksjonen fra Grane
er forventet å starte opp høsten 2003 og vil ha
et platånivå i perioden 2005-2009 på i
overkant av 200 000 fat pr. dag. Oljeproduksjonen fra Grane antas å vare
frem til 2021, og departementet viser til at etter gjeldende pro-gnoser
vil produksjonen fra Grane utgjøre om lag 6,5 pst. av norsk
oljeproduksjon i 2005.
Norsk Hydro vil som operatør for Grane
forestå utbygging og drift av installasjonen på Grane.
Forventede totale investeringskostnader er av operatøren
oppgitt til i alt 15,05 mrd. kroner, og det er i proposisjonen gjort
rede for fordelingen av investeringskostnadene samt for lønnsomhetsberegninger.
Når det gjelder transportsystemer for
olje og gass foreslås det i proposisjonen at olje fra Grane
skal transporteres til Stureterminalen gjennom en 220 km lang rørledning,
og fra Sture vil oljen bli lastet til skip over eksisterende kaianlegg.
Gass til injeksjon og forbruk i gassturbinene vil bli transportert
via Heimdal gjennom en egen rørledning.
For oljeproduksjonsfasen, som er perioden 2004-2021,
er de gjennomsnittlige utslippene pr. år av CO2 beregnet til 226 000 tonn. Dette vil
utgjøre om lag 2 pst. av de forventede totale utslippene
fra norsk sokkel i denne perioden. Departementet viser til at Grane
er et tungoljefunn, og at konsekvensene av et akutt oljeutslipp
kan bli alvorligere enn ved andre felt ettersom oljeflak vil kunne
drive langt før det blir oppløst. Imidlertid er
sannsynligheten for akuttutslipp liten.
Sysselsettingsvirkningen i Norge av Graneutbyggingen
er av Norsk Hydro beregnet til 5 000 årsverk i utbyggingsfasen
og 7 500 årsverk i driftsfasen.
Departementet viser til at utbyggingen av Grane
for SDØE i år vil medføre om lag 245
mill. kroner i investeringer, om lag 17 mill. kroner i driftskostnader
og om lag 6,5 mill. kroner i renter. Dette er det budsjettmessig dekning
for under kap. 2440 og kap. 5440.
Departementet foreslår i proposisjonen
at de utrangerte installasjonene på feltene Lille-Frigg
og Tommeliten Gamma fjernes og disponeres på land. Totale
fjerningskostnader for Lille-Frigg er anslått til 90,3
mill. kroner og for Tommeliten Gamma til 51 mill. kroner.
Det er ikke forventet å påløpe
fjerningsutgifter for staten i budsjettåret 2000, anslag
for statens fjerningsutgifter vil imidlertid bli inkludert i forslag
til bevilgning når utgiftene forventes å påløpe.
Departementet ønsker ikke at retten fastsatt i petroleumsloven
til statlig overtakelse av innretningene på Lille-Frigg
og Tommeliten Gamma blir benyttet, og viser til at de økonomisk
utvinnbare reservene allerede er benyttet.
Videre viser departementet til at disponering
av utrangerte rørledninger og kabler vil bli behandlet
i en egen stortingsproposisjon.
Departementet viser til den tidligere omtalen
av kostnadsutviklingen av prosjektene i Åsgardkjeden i St.prp.
nr. 18 (1999-2000), St.prp. nr. 1 (1999-2000) og St.meld. nr. 37
(1998-1999).
I mars 2000 mottok departementet nye investeringsanslag
for prosjektene i Åsgardkjeden, som viser at investeringsanslagene
for rørledningene for Åsgard transport og Europipe
2 er redusert. Imidlertid viser prosjektene i Åsgardkjeden
samlet sett en økning på 870 mill. kroner siden
høsten 1999. Endringen i investeringsanslagene er samlet
sett innenfor rammen for mulig kostnadseksponering fra høsten
1999. Videre er den totale rammen for mulige nye økninger
redusert til 903 mill. kroner (fra 1 717 mill. kroner).
Departementet viser til at den totale kostnadsrammen
for mulige økninger fastholdes, men eksponeringen for mulige
kostnadsøkninger er noe omfordelt på prosjektene
seg imellom – ved at en større del av eksponeringen
henføres til Kårstø-anleggene.
Oljeproduksjonen i Åsgardkjeden skal
etter planen ferdigstilles 1. oktober 2000.