I proposisjonen redegjøres for hvilke
prinsipper som skal legges til grunn for å sikre en adekvat
tjeneste for å møte både private og offentlig
behov innen gitte budsjettrammer. Videre gjennomgås bakgrunnen
for de viktigste prinsipielle endringene som senere skal fremmes
i en ny lov om veterinærer og annet dyrehelsepersonell.
En legger her til grunn både endrede rammebetingelser som
følge av internasjonale avtaler som WTO og EØS, økt
oppmerksomhet omkring dyrevern, fremveksten av akvakulturnæringen,
og krav til moderne offentlig forvaltning. Nødvendigheten
av å sikre kvaliteten i alle ledd i matproduksjonskjeden
har skapt nye og flere oppgaver for det offentlige veterinærvesenet. Dette
gjelder særlig kontroll- og overvåkingsoppgaver og
tilsyn med internasjonal handel med levende dyr og animalske produkter.
I proposisjonen fremmes forslag om en ny vaktordning
for offentlige veterinære tjenester utenom ordinær arbeidstid
og forslag om bevilgninger over statsbudsjettet for å styrke
både klinisk og offentlig vakt og dermed den alminnelige
beredskapen.
Staten påtar seg et ansvar for at det
er tilgang på veterinære tjenester over hele
landet. Dette gjelder både klinisk praksis utført
av private veterinærer og offentlige tjenester som dekkes
av det statlige veterinære forvaltningsapparatet.
For å sikre en tilfredsstillende tilgang
på veterinærer også i områder
med svakt næringsgrunnlag vil staten innføre et
differensiert økonomisk tilskudd for dem som påtar
seg klinisk vakt. Størrelsen på tilskuddet må vurderes
i lys av det generelle inntektsgrunnlaget i det aktuelle praksis-
og vaktområdet.
I tillegg til at staten tar ansvar gjennom å styrke
ordningen med tilskudd til klinisk vakt, og stimulerer til etablering
ved å differensiere tilskuddet og andre økonomiske
virkemidler, vil det kunne bli behov for å pålegge
veterinærer å delta i en klinisk vaktordning på det
stedet der de arbeider. Dette vil gjelde både privatpraktiserende
og distriktsveterinærer som driver praksis på sin
fritid.
Departementet foreslår videre å etablere
en spesialistvakt for sports- og kjæledyr, hvor det vil
være aktuelt å gi vakttilskudd til enkelte klinikker
med spesialkompetanse.
En distriktsveterinær må tilsvarende
kunne pålegges plikt til å delta i den offentlige
vakten. Slike ordninger må kunne nyttes som et ledd i statens
utøvelse av sitt ansvar der en ikke oppnår tilfredsstillende
tjeneste med andre løsninger.
Forsvarlig beredskap for offentlige tjenester
utenom ordinær arbeidstid kan opprettholdes ved hjelp av
forvaltningsvakt på distriktsnivå der en distriktsveterinær dekker
flere distrikter, på fylkesveterinærkontorene
og i sentralforvaltningen i Statens dyrehelsetilsyn.
Ovennevnte vurderinger vil bli fulgt opp i utkast
til lov om veterinærer og annet dyrehelsepersonell som departementet
vil fremme så snart som praktisk mulig etter behandling
av denne proposisjonen. Vurderingene bygger på at privatpraktiserende
veterinærer kan pålegges plikt til vakt, i krisesituasjoner
kan privatpraktiserende veterinærer pålegges plikt
til å utføre offentlige oppgaver og i særlige
tilfeller kan distriktsveterinærer pålegges plikt
til klinisk praksis.
Andre vesentlige forandringer i forslag til
ny lov i forhold til gjeldende lov om veterinærer, er også omtalt i
proposisjonen.
Dagens veterinærlov har bestemmelser
om organisering av det offentlige veterinærvesen. Det vil
ikke være ønskelig å ha slike bestemmelser
i en ny lov for alt dyrehelsepersonell. Offentlige oppgaver innen
dyrehelse og dyrevern vil i stedet fremgå av særlovgivningen
med forskrifter og av arbeidsinstrukser for den enkelte arbeidstaker.
Det vil videre heller ikke være naturlig å videreføre
spesielle regler for distriktsveterinærene. Heretter vil
distriktsveterinærenes plikter og rettigheter som følge
av deres stilling bli regulert som for andre offentlig ansatte.