Fylkeskommunenes brutto driftsutgifter til helse
var i 1999 40,6 mrd. kroner, noe som utgjør ca. 60 pst.
av deres totale brutto driftsutgifter. Fylkeskommunenes utgiftsandel
til helseformål har økt med 2,7 prosentpoeng fra
1995 til 1999.
Det vises til at fylkeskommunenes netto driftsresultat
er redusert fra 3,1 pst. i 1995 til -0,7 pst. i 1999. 10 av de 18
fylkeskommunene har negative netto driftsresultat i 1999.
Det påpekes at det i budsjettforslagene
for 1999 fra Sosial- og helsedepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
ble lagt til grunn at kommunesektoren gjennom omprioriteringer og
effektivisering skulle frigjøre ressurser til ny aktivitet
knyttet til handlingsplanene i helse- og omsorgssektoren, men at
regnskapstallene indikerer at en slik omstilling i liten grad har
funnet sted. I tillegg preges den økonomiske situasjonen
av at den faktiske utgiftsveksten i sykehusenes drift vesentlig
overstiger den planlagte.
I oppsummeringen av utviklingstrekkene i fylkeskommunens økonomi
1997-2000 vises det bl.a. til at fylkeskommunenes frie inntekter
kan anslås til å være ca. 600 mill. kroner
lavere i 2000 enn i 1997. Det ble i St.prp. nr. 1 (1999-2000) forutsatt
at fylkeskommunene hadde hatt økonomisk evne til å finansiere
meraktiviteten i sykehusene i 1999 på 2,25 pst. I ettertid
har det vist seg at flere fylkeskommuner avla regnskap med negativt
driftsresultat.
Det påpekes at det er flere forhold
som bidrar til kostnadsvekst i sykehussektoren, bl.a. økende
pris på viktige innsatsfaktorer, bruk av ny teknologi,
flere og sykere pasienter, forhold ved ledelse og organisering, samt
nye ressurskrevende oppgaver i tillegg til pasientbehandling.
Lønnsutgiftene dominerer utgiftssiden
på sykehusene. I 1998 gikk 71,9 pst. av de totale brutto
driftsutgiftene til å dekke lønnskostnader i sykehussektoren. Lønnsandelen
har økt med 2 pst. siden 1995. Det framholdes at konkurranse
om nøkkelpersonell er en underliggende drivkraft for lønnsveksten,
og at vaktordninger og arbeidstidsmodeller også påvirker
utviklingen i lønnsutgiftene.
Det har det vært en økning
av antall opphold i somatiske sykehus de siste årene fra
674 893 i 1995 til 854 740 i 1999, mens antallet polikliniske konsultasjoner
i somatiske sykehus har økt fra 3 033 866 i 1995 til 3 330
528 i 1998. I perioden 1994-1998 økte antall innleggelser
som øyeblikkelig hjelp med 20 pst., mens det var liten
endring i den samlede planlagte virksomheten ved sengeavdelingene
i samme periode.
Det har skjedd en betydelig økning
i sentral- og regionsykehusenes undervisningsbelastning de seinere år. Bl.a.
har antallet legestudenter økt med 46 pst. siden 1990.
Antallet sykepleiestudenter har økt med 50 pst. siden 1990.
En gruppering av sykehusene etter type viser
til dels store forskjeller i kostnader, og det framholdes at dette er
en indikasjon på at forskjeller i måter å organisere arbeidet
på. Måter å utnytte sengekapasiteten
på, forskjeller i arbeidsproduktivitet osv. kan gi grunnlag
for besparelser.
Det påpekes at kraftig økning
i kostnadsnivået fra 1995 til 1997 som primært
er knyttet til lønnsveksten, bidrar til negativ utvikling
i kostnadseffektivitet. Som et kostnadsdrivende element framholdes
det at legenes vaktordninger ved sykehus ikke bare utformes ut fra beredskapsbehov,
men at det også tas hensyn til personlige behov hos legene
og særskilte behov hos sykehusledelsen.
Det framholdes at innføring av aktivitetsbaserte
kontrakter i 1998 har hatt en positiv virkning på effektivitetsmålene,
med unntak for legeproduktivitet.
I departementets totalvurdering av den økonomiske situasjonen
framholdes det bl.a. at fylkeskommunenes økonomiske problemer
har sammenheng med en fortsatt høy aktivitetsvekst i sykehusene
uten tilsvarende finansielt grunnlag for veksten, og at problemene
i første rekke skyldes at fylkeskommunene må skaffe
basisfinansiering for veksten.
Komiteen har merket
seg at referansegruppen dokumenterer at fylkeskommunenes utgiftsandel
til helseformål har økt med 2,7 pst. fra 1995
til 1999 samtidig med at fylkeskommunenes frie inntekter stadig
er blitt redusert frem til 2000. Komiteen viser til
at til tross for denne negative utviklingen i fylkeskommunenes frie
inntekter har tjenesteproduksjonen ved de offentlige sykehus vært
opprettholdt og økende, og at svært mange fylkeskommuner
kan vise til et driftsresultat og en produksjonsøkning
som ligger over den antatte økning på 2 pst. allerede
i 1999 i forhold til målsettingen i år 2000. Komiteen vil
bemerke at selv om det er ønskelig at tjenesteproduksjonen øker,
finner komiteen det betenkelig at økonomistyringen
i fylkene i henhold til rapporten synes å være
mindre tilfredsstillende med store variasjoner.
Komiteen peker i denne forbindelse
på uttalelsene fra forskningsmiljøene hvor det
bl.a. anføres:
«Den faktiske veksten i behandlingsaktivitet for
98 og 99 ser ut til å ha vært større
enn den veksten som har vært planlagt av staten og fylkeskommunene."
Og videre anføres det:
«Fylkeskommunenes budsjetter og avtaler med sykehusene
ser med andre ord i liten grad ut til å være styrende
for sykehusenes ressursbruk og aktivitetsnivå."
Komiteen mener ut ifra disse
uttalelsene fra forsk-ningsmiljøene at fylkeskommunene
har et alvorlig styringsproblem i forhold til sykehusøkonomien.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dette er et problem som delvis kan skyldes at innbetalingen av den
innsatsbaserte finansieringen går til fylkeskommunene og
ikke til sykehusene. Dette forhold mener disse medlemmer peker
i retning av at en for fremtiden bør kanalisere den innsatsbaserte
finansieringen direkte til sykehusene og ikke til fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det enkelte sykehus i større
grad vil kunne gjennomføre en bedre budsjettstyring enn
det som synes å være tilfelle i fylkeskommunene. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng peke på viktigheten
av å få skilt ut sykehus-økonomien fra
de fylkeskommunale budsjetter. Disse medlemmer vil
bemerke at en finner det naturlig at fylkeskommunene med sin negative økonomiske utvikling
ikke har vært i stand til å skaffe til veie den basisfinansiering
på 50 pst. av kostnadene som er pålagt fylkeskommunene
i forhold til produksjonsveksten. Mer betenkelig finner disse
medlemmer utredningens konklusjon om at staten heller ikke
fullt ut har dekket sine utgifter i henhold til ISF-ordningen. Det
synes for disse medlemmer som om staten ikke fullt
ut har akseptert konsekvensene av kostnadsdelingen i ISF-ordningen,
og at midlertidige tiltak for å rette på dette
har bidratt til å gjøre fylkeskommunenes og sykehusenes
inntekter fra staten mindre forutsigbare. Dette mener disse
medlemmer har vanskeliggjort sykehusenes planleggingsarbeid
i flere år.
Komiteen viser til
at den gjennomgang som nå er foretatt av sykehusenes økonomi,
viser at de økonomiske rammer for sykehusenes drift i forhold
til pasientbehandling er meget knappe, og at et hovedproblem i denne
sammenheng er fylkeskommunenes egen trange økonomi og en
dårlig utvikling i frie midler.
Dette krever i seg selv en meget stram styring
av driften ved sykehusene, samtidig som det fra statens side må til
forbedringer av ISF-systemet slik at staten kan bidra til en mer
sikker og forutsigbar økonomi for sykehusene og sykehuseierne.
Komiteen vil i denne sammenheng
peke på behovet for en styrking av de frie inntektene for
fylkeskommunene slik at de lettere kan makte sin andel av utgiftene
til pasientbehandling.
Komiteen vil og understreke behovet
for at det enkelte sykehus får større ansvar for
sin drift, noe som bl.a. kan oppnås ved å ta i
bruk ny lov om fylkeskommunale sykehusselskaper, som blir vedtatt
i Odelstinget våren 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at ISF-ordningen skal evalueres,
og til komiteens merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (1999-2000)
som er nevnt innledningsvis under kap. 1.2. Ut fra dette mener flertallet at
den innsatsstyrte finansiering fortsatt bør inngå til
fylkeskommunene som sykehuseiere. Flertallet viser
i denne sammenheng også til Innst. O. nr. 88 (1999-2000)
til Ot.prp. nr. 25 (1999-2000) om lov om fylkeskommunale sykehusselskaper
m.m.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener ISF-refusjonene bør gå direkte
til de enkelte sykehusene. Dette vil styrke incentivene i ordningen
gjennom å tydeliggjøre koblingen mellom innsats
og økte inntekter for sykehusene. Disse medlemmer viser
til sine merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av
budsjettet for 2000 om å øke stykkprisandelen
i ISF-systemet til 60 pst. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i budsjettet
for 2001 fremme forslag om å øke stykkprisandelen
i den innsatsstyrte finansieringen til minst 60 pst., samt at denne skal
gå direkte til sykehusene."