Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen, Karin Lian,
Nils A. Røhne og Gunhild Øyangen, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, vil gi honnør til pionerdykkerne
i Nordsjøen som utførte et banebrytende og meget
krevende arbeid. Deres innsats var meget viktig for iverksettingen
av oljeutvinning på norsk sokkel.
Komiteen vil peke på at
denne dykkervirksomheten har karakter av å være
ekstrem, og komiteen vil understreke at problemstillingene
rundt dykkervirksomheten er mange og sammensatte. Komiteen vil vise
til at det etterhvert er blitt investert betydelige midler i forskning
og utvikling.
Komiteen vil vise til at det
i 1991 kom nye dykkerforskrifter, og at hele industrien implementerte
forberedende dykkerprosedyrer. Komiteen har merket seg
at oljedirektoratet i dag følger opp dykkerne nøye
i sin tilsynsvirksomhet. Komiteen vil understreke
at dette er et viktig arbeid som også i framtiden må prioriteres.
Komiteen vil peke på at
pionerdykkerne var sterke menn både psykisk og fysisk.
Disse ble i sitt arbeid utsatt for et stort press. Komiteen har
merket seg at Sosial- og helsedepartementet i sitt høringsnotat
blant annet skriver:
«Dykking i petroleumsvirksomheten begynte rundt 1965.
I den første fasen (fram til 1979) var dykkingen preget
av at den ikke var regulert i særlig grad, samtidig som
kunnskaper, utstyr og metoder ikke var gode nok sammenlignet med
det man vet i dag. Man kan ikke se bort fra at det i denne perioden
forekom dykking som senere har resultert i varige helseskader hos
enkelte dykkere. En høy frekvens av trykkfallssyke i denne perioden
er et forhold som styrker denne antagelsen.»
Komiteen har videre merket seg
at departementet i sitt høringsnotat peker på at
forskriftene for dykkervirksomheten som kom i 1979, ikke fikk umiddelbart gjennomslag
i virksomheten, og er derfor av den oppfatning at dykkervirksomheten
ble dårlig regulert fram til dykkerforskriftene som kom
i 1991.
Komiteen vil peke på at
da arbeidsmiljøloven ble vedtatt i 1977, ble dykkerne i
Nordsjøen unntatt fra de rettighetene som ligger i arbeidsmiljøloven.
Først i 1995 ble arbeidsmiljøloven gjort gjeldende
for arbeidsdykkerne i Nordsjøen.
Komiteen vil vise til at bakgrunnen
for at Krombergutvalget ble nedsatt, var blant annet at langtidsstudier
av dykkere som var utført ved universitetet i Bergen, Norsk
Undervannsteknologisk Senter (NUTEC) og Haukeland sykehus, viste
sammenhenger mellom dykking og skader på sentralnervesystemet.
Det ble også funnet sammenheng mellom yrkesdykking og økt risiko
for redusert lungefunksjon og nedsatt hørsel. Krombergutvalget
skulle se på helse og sikkerhet i dykkervirksomheten. Utvalget
skulle kartlegge og evt. fremme tiltak for bedre sikkerhet, helse
og arbeidsforhold innen ervervsmessig dykkervirksomhet.
Komiteen er kjent med at det
særlig var to områder som var viktig for dykkerne
som en følge av Kombergutvalget. Det ene var en utvidelse
av sykdommer ervervet under dykking som godkjennelse for yrkesskadetrygd,
og det andre var opprettelse av et fond for å hjelpe dykkerne
til omskolering.
Komiteen vil videre vise til
Habberstadutvalget som ikke var et utvalg, men et rådgivende
diskusjonsforum som var oppnevnt av Kommunal- og regionaldepartementet
for å følge opp og koordinere anbefalingene fra
Krombergutvalget. Hensikten var å samle informasjon og å få en
felles forståelse av problemstillingene, for derigjennom å få realisert
anbefalingene i Krombergutvalget. Forumets virksomhet avtok utover på 90-tallet,
og det opphørte i alt vesentlig sin funksjon i 1998. Komiteen er
kjent med at dykkerne selv mener at det ikke kom noen ting ut av
dette forumet.
Komiteen vil vise til at stortingsrepresentant
Gunnar Kvassheim i løpet av 1999 stilte sosialminister Magnhild
Meltveit Kleppa to skriftlige spørsmål om pionerdykkernes
situasjon, og hva som var gjort for å følge opp
Krombergutvalget og Habberstadutvalget. Sosialministeren pekte i
sitt første svar på at det var inngått
en avtale om et retrettfond for metningsdykkere, og at dykkerne
kan benytte de ulike stønadsordningene som finnes. Hun
pekte samtidig på at det kan være et problem at
leger og trygdekontorer ikke er kjent med de spesielle senskader
som kan ramme dykkere. Hun fant det derfor nødvendig å sende
ut melding til trygdekontorene om at personer med mulige dykkersykdommer
skulle henvises til Haukeland sykehus for utredning. Sosialministeren
sa samtidig at departementet ville sende ut nye retningslinjer for
helseundersøkelser av yrkesdykkere. Til slutt i sitt svar
sa sosialministeren at det var sider ved sakskomplekset hun ville
se nærmere på.
I sitt andre svar til Kvassheim som spurte om
status i arbeidet, sier Sosialministeren at det var sendt ut melding
til alle trygdekontorer om å henvise personer med mulige
dykkersykdommer til Haukeland sykehus for utredning, og at nye retningslinjer
for helseundersøkelser av dykkere var i ferd med å sendes
ut. Sosialministeren sier videre at det fortsatt var sider hun ønsket å se nærmere
på, og at departementet derfor sammen med Kommunal- og
regionaldepartementet og Olje- og energidepartementet foretar en
gjennomgang av situasjonen for de første Nordsjødykkerne.
Komiteen vil vise til at det
på bakgrunn av dette arbeidet ble utarbeidet et omfattende
høringsnotat. Komiteen ser positivt på at
de berørte departementene har gjort et grundig arbeid for å få kunnskap
om situasjonen for pionerdykkerne i Nordsjøen. Komiteen vil
vise til at departementet i høringsnotatet foreslo å gi
en særskilt økonomisk kompensasjon til tidligere
Nordsjødykkere med varig helsesvikt.
Komiteen er kjent med at det
ble uttrykt tilfredshet fra NOPEF om at det ble foreslått
en økonomisk kompensasjon, og at denne skulle gjelde dykking
før 1990. Komiteen har imidlertid merket
seg at det pekes på som er problem at mange med varig helsesvikt
og redusert inntektsevne vil falle utenfor den foreslåtte
kompensasjonsordningen fordi de ikke har søkt om uførepensjon,
samt at det er et krav om å ha arbeidet i minst tre år
som dykker før 1990.
Komiteen er positiv til at den
nåværende regjeringen har fulgt opp dette arbeidet
og foreslått i Revidert nasjonalbudsjett for 2000 å gi
inntil 200 000 kroner som et engangsbeløp til de som arbeidet
som pionerdykkere og har fått varig helsesvikt.
Komiteen vil vise til at sosialminister
Guri Ingebrigtsen i brev av 16. mai 2000 til komiteen sier følgende:
«Den foreslåtte ordningen i Revidert budsjett
med særskilt kompensasjon, bygger på en erkjennelse
av at samfunnet har et visst moralsk ansvar i forhold til denne
yrkesgruppen, slik også forslagsstillerne etterlyser. Tidligere
hadde man nok ikke tilstrekkelig kunnskap om de påkjenninger
og belastninger man ble utsatt for og derav mulige senvirkninger.
Man kan derfor ikke se bort fra at det i de tidligere faser av petroleumsvirksomheten
har forekommet dykking som har ført til senskader hos enkelte
dykkere. Dykkere som er havnet i en uheldig situasjon på grunn
av helsesvikt gis derfor mulighet til å få en
særskilt kompensasjon.
En annen side av denne
problemstillingen er om det kan sies å foreligge noe rettslig
ansvar. I det utsendte høringsnotatet presiseres det at
staten ikke kan anses for å ha opptrådt lovstridig
eller kritikkverdig i forhold til tidligere Nordsjødykkere,
ut fra den eksisterende kunnskapen som forelå på det
aktuelle tidspunkt. Det blir likevel ikke stilt noe vilkår
for å få kompensasjon at man må oppgi
eventuelle sivilrettslige erstatningskrav man mener å ha;
tidligere Nordsjødykkere vil derfor ha den samme adgang
som andre til å fremme eventuelle juridiske krav på individuelt
grunnlag.»
Komiteen vil understreke at det
er viktig at staten på denne måten erkjenner et
moralsk ansvar. Regjeringen har gjennom å gi særskilt
kompensasjon til denne yrkesgruppen erkjent at enkelte dykkere har
kommet i en uheldig situasjon som staten erkjenner et moralsk ansvar
for. Komiteen mener at Regjeringens forslag om å gi
en kompensasjon til de pionerdykkerne som har varig helsesvikt,
er et riktig tiltak.
Komiteen mener at den foreslåtte
kompensasjonen ikke er til hinder for at det kan nedsettes en granskingskommisjon
som ser på alle forhold i forbindelse med behandlingen
av de tidligere pionerdykkerne i Nordsjøen.
Komiteen mener at Stortinget
bare i unntakstilfeller bør oppnevne granskningskommisjoner. Komiteen mener
likevel det er viktig å få belyst hva som skjedde
både i forkant av oppstartingen av dykkervirksomheten,
og hva som skjedde underveis. Komiteen vil peke på at
det er behov for å finne ut hvilke kunnskaper norske myndigheter
og oljeselskapene hadde på daværende tidspunkt,
og hvilke kunnskaper man hadde i andre land. Komiteen ser
det også som viktig at den økende medisinske kompetansen
på senskader ved dykking blir bedre kjent og tas med i
vurderingen av hvilke skader mange av disse menneskene ble påført.
Komiteenser
det som viktig at man gjennom en granskning vurderer behovet for å gi
individuelle kompensasjoner ut fra hvilke skader den enkelte fikk,
og resultatet av disse. Dersom det blir aktuelt å gi individuelle
kompensasjoner, kan kompensasjonen den enkelte allerede har fått,
ligge i bunnen.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen nedsette
en uavhengig granskingskommisjon som skal vurdere alle forhold i tilknytning
til dykkingen i forbindelse med oljevirksomheten i Nordsjøen
i pionertiden. Kommisjonen skal bl.a. klarlegge ansvarsforhold,
kompetanse om den fare dykkingen medførte, og de skadevirkninger dykkervirksomheten
har påført pionerdykkerne.»
Komiteener
av den oppfatning at det er særdeles viktig at man nå kan
få kartlagt hva som er blitt gjort både i forkant
og etterkant når det gjelder problemstillingene rundt pionerdykkingen
i Nordsjøen. Komiteen mener at det vil være
i alle parters interesse at alle relevante problemstillinger i forbindelse
med at den norske stat sendte dykkere ned på store dyp
i forbindelse med at man forberedte seg på å bore
etter olje i Nordsjøen, blir vurdert av en uavhengig granskingskommisjon. Komiteen vil
vise til at man allerede på midten av 1960-tallet begynte å sende
dykkere ned på store dyp, og det er, slik komiteen har
forstått det, ikke bare gjennomført metningsdykk. Komiteen vil påpeke
at det knapt kan sies at noen andre yrkesutøvere har tilført
den norske stat høyere inntekter enn det denne gruppen
personer har gjort, men det kan nok også stilles spørsmål,
når en ser de senskader som er oppstått hos disse
personene, om det var tatt nok forholdsregler før en sendte
dem ned i dypet. Dette er det naturlig at en uavhengig granskingskommisjon
vurderer, og komiteen vil derfor ikke gå mer
inn i denne problemstillingen nå. Komiteen ser
det imidlertid som meget viktig at personer som var med i dette
arbeidet, også blir dratt med i forbindelse med granskingskommisjonens
arbeid, og ønsker derfor at den kompetanse som Nordsjødykkeralliansen
sitter inne med, skal komme til uttrykk på en best mulig
måte. Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse
med at det oppnevnes en uavhengig granskingskommisjon, om å vurdere å gi
en representant for Nordsjødykkeralliansen en observatørplass
i denne kommisjonen."
Komiteen har i forbindelse med
høringer i komiteen blitt gjort oppmerksom på at
et stort antall av de dykkere som omhandles i denne saken, har store økonomiske
problemer. Komiteen er gjort kjent med at det blant
annet for en rekke tilfeller ikke er tilkjent yrkesskadeerstatning
da en rekke av dykkerne mangler en spesifikk diagnose og et påvist årsaksforhold. Komiteen vil
påpeke at den kompetanse som er bygd opp på Haukeland
Sykehus når det gjelder forskjellige sykdommer som kan
relatere seg til dykking, videreføres. Komiteen vil
be om at alle dykkerne som har behov for det, sikres en snarlig
undersøkelse hos de mest fagkyndige på området,
navnlig Haukeland Sykehus, Yrkesmedisinsk avdeling.