Inntektssystemets overordnede målsetting
er å sikre utjevning av de økonomiske forutsetningene
for å kunne gi et likeverdig kommunalt tjenestetilbud til
innbyggerne over hele landet. Dette betyr ikke at alle kommuner
skal ha like inntekter, men at alle kommuner skal ha like forutsetninger
for å gi et likeverdig tjenestetilbud. I hovedsak er det
tre forhold som tilsier behov for utjevning mellom kommunene. For
det første er det en betydelig variasjon i skatteinntekter
mellom kommuner. Det kommer til utrykk ved at utliknet skatt på alminnelig
inntekt fra personlige skattytere varierer i forholdet 3:1 mellom
kommunene og i forholdet 2:1 mellom fylkeskommunene. Dersom variasjonene
i skatteinntektene ikke hadde blitt utjevnet gjennom inntektssystemet,
ville det ha gitt betydelige forskjeller i det kommunale tjenestetilbudet.
For det andre varierer de faktiske behov for kommunale tjenester
mellom kommuner. En kommune med relativt sett mange eldre og mange
skolebarn vil ha behov for mer ressurser enn en kommune med relativt
sett få eldre og få skolebarn. For det tredje
tilsier distriktspolitiske hensyn at det er behov for utjevning.
I en del utkantkommuner vil det være behov for en sterk
offentlig sektor for å motvirke økonomiske svingninger
og et dårlig utbygd privat tilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til at Regjeringen har lagt frem en grundig gjennomgang av
inntektssystemet i tråd med de vedtak Stortinget fattet
ved budsjettbehandlingen høsten 1999. Disse medlemmer vil
vise til at forslaget vil føre til en jevnere og mer rettferdig
inntektsfordeling. Disse medlemmer viser også til
at de nye bosettingskriteriene er vurdert av Allforsk. I en samlet
vurdering fra Allforsk anbefales det å innføre
de nye kriteriene i kostnadsnøkkelen for inntektssystemet
for kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget har
bedt Regjeringen i kommuneøkonomiproposisjonen for 2001 å komme
med en evaluering av endringene i inntektssy-stemet.
Flertallet forstår at
det ble for knapp tid for Regjeringen å gjøre
dette arbeidet grundig på den korte tid som sto til disposisjon
fra Stortingets vedtak og til framleggelsen av proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet forutsetter imidlertid
at Regjeringen vil foreta en slik grundig evaluering av omleggingene
i inntektssystemet og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med konklusjonene på egnet måte. Inntil en slik evaluering
foreligger, bør det ikke foretas omfattende endringer i
inntektssystemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det gjenstår en
del områder som bør videre utredes for å gjøre
inntektssy-stemet tilstrekkelig objektivt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at kompetente fagfolk reiste
sterkt kritiske spørsmål ved Rattsø-utvalgets
innstillings faglige holdbarhet. Det er i all hovedsak denne innstillingen
som ligger til grunn for det inntektssystemet som nå gjelder.
Innstillingen ble forsert fram under sterkt tidspress, og det ble
under høringen særlig stilt spørsmål
ved de bosettingsrelaterte kriteriene. Disse kriteriene skal gi
kompensasjon for ekstra utgifter som har sammenheng med bosetting og
interne avstandsforhold. De bosettingsrelaterte kriteriene ble betydelig
svekket i den nye kostnadsnøkkelen som ble satt i kraft
fra 1997. Dette skjedde gjenom en utvanning av tidsavstandstersklene
i den tidligere Agder-modellen for grunnskoletilskuddet. Videre
ble basistillegget, som alle kommuner mottar likt uansett størrelse,
halvert. Dette ble gjort med den begrunnelse at det ikke er dyrere å drive
helse- og sosialomsorg i små kommuner. En slik vurdering
ligger fortsatt til grunn og derfor omfatter de foreslåtte
nye bosettingskriteriene som presenteres i kommuneøkonomiproposisjonen
for 2001 bare grunnskolen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
veksten av kriteriet andel reisetid reduseres fra 11,1 pst. til
4,8 pst. i forslaget til ny kostnadsnøkkel for grunnskolen
(tabell 9.2). Samtidig gir det nye kriteriet andel reiseavstand
vekt 6,4 pst. og det tidligere kriteriet andel bosatt spredtbygd
(3,4 pst.) er fjernet. Vekten av andel innbyggere6-15 år
er samtidig økt fra 81,5 pst. til 85 pst. Dette innebærer
at bosettingskriteriene samlet får redusert vekt.
Den største svakheten ved forslaget
til nye bosettingskriterier er at kompensasjon for ekstra bosettingsrelaterte
utgifter ved drift av helse-, sosial- og omsorgssektoren er utelatt.
Kommentarer i høringsrunden som påpekte dette
er ikke nevnt i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til høringsuttalelsen fra
KS der det framheves at valg av kriterier er et rent skjønnsspørsmål
i og med at det etter deres skjønn ikke er dokumentert
at de nye målene tar bedre hensyn til kostnadsulemper enn
dagens kriterier. KS anbefaler derfor at dagens kriterier beholdes
inntil videre, ikke minst med tanke på stabilitet og oversiktlighet.
Disse medlemmer viser til at
de ekstra kostnadene som storbyene har ved sin drift, ikke minst
for å møte store utfordringer innen sosialomsorg,
psykiatri og rusmiddelmisbruk ikke fanges godt nok opp av kriteriene
i inntektssystemet. En evaluering av inntektssystemet bør
også inneholde spesielt fokus på hvordan disse
ekstrakostnadene som storbyene har kan fanges opp. Det bør
bl.a. vurderes å innføre et storbytilskudd. Hovedstadstilskuddet
bør inkluderes i et slikt storbytilskudd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser videre til at det i
kostnadsnøkkelen for fylkeskommunen er stilt spørsmål
ved om det finnes kriterier som godt nok fanger opp kostnadene ved
spredt bosetting. Dette forhold bør vurderes nærmere.
Videre vil komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peke
på manglende kriterier for kostnadene ved drift av ambulansetjenesten. Disse
medlemmer mener at innbyggertilskuddet må baseres
på innbyggerantallet og befolkningssammensetningen pr.
1. oktober året før, ikke som nå 1. januar året
før. Disse medlemmer mener at dette er viktig
for å gi kommunene en mest mulig riktig inntekt utfra den
befolkningen kommunen skal tilrettelegge sine tjenester for. Disse
medlemmer vil peke på at dette er særlig
viktig for de kommunene som opplever sterk vekst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
«Innbyggertilskuddet skal baseres
på innbyggertallet og befolkningssammensetningen pr. 1.
oktober året før.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine generelle merknader om
de hovedhensyn et inntektssystem bør ha.
Inntektssystemet må sikre at overføringer
baseres på objektive kriterier, gi stimulanser til utviding
av næringsgrunnlag, styrke det kommunal selvstyret. Disse
medlemmer mener dette må være rettesnorene
for et videre arbeid med inntektssystemet. Fremfor å være
et lappeteppe av ulike kompensasjonsordninger bør de ulike
elementene i inntektssystemet ha en objektiv begrunnelse og avspeile
spesielle kostnadsforhold knyttet til drift av kommunale tjenester
eller gjennomføring av andre kommunale oppgaver. Objektive kriterier
har en effektivitetsfremmende virkning. Gevinsten for effektiv drift
blir igjen i kommunen, tjenestenivået avspeiler kommunal
vellykkethet i drift, fremfor evnen til å legge frem sin
sak for sentrale politikere. Indirekte styrker dette demokratiet
og det kommunale selvstyret.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens opplegg innebærer nye politiske bekvemmelighetskompensasjoner
som ikke er fundert på objektive kriterier. Disse
medlemmer mener tapskompensasjonsordningen bør
trappes ned, samtidig må de objektive kriteriene videreutvikles.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener Regjeringens
gjennomgang av retningen for inntektssystemet for de kommende år,
er et steg nærmere et system basert på objektive
kriterier, men mener det fortsatt er for mange innslag av politiske
skjønnsvurderinger i deler av inntektssystemet. Disse
medlemmer konstaterer at arbeidet med å skape et
mer objektivt inntektssystem i praksis stoppet opp under sentrumsregjeringen,
og at det derfor gjenstår en rekke områder som
bør belyses nærmere. Disse medlemmer har
ved tidligere behandlinger understreket at innlemming av nye kriterier
i inntektssystemet bør skje mest mulig samlet. Disse
medlemmer mener derfor det er viktig at det settes fart
på det gjenstående utredningsarbeidet, slik at
en total gjennomgang med innføring av nye vekter og kriterier
kan skje i kommuneøkonomiproposisjonen for 2002.
De områder som særlig mangler
utredning i dag er spørsmålene knyttet til rusmisbruk/sosialutgifter.
Om det finnes særlige byforhold knyttet til dette eller
knyttet til trafikale spørsmål som bør
innlemmes i inntektssystemet. Videre er det nødvendig å forsere
arbeidet med analyser av vekstkommunenes problemer - både
i forhold til om befolkningstallene kan oppjusteres raskere og om
inntektssystemet skal behandle kapitalutgifter på annen
måte enn i dag. Disse medlemmer vil peke
på at Rattsø 1-utredningen antok at kapitalutgifter
fordelte seg noenlunde på samme måte som befolkningstall
i kommunene. Disse medlemmer vil peke på at
kapitalutgiftene har en helt annen periodisering - og at kapitalutgifter
derfor kan stå i feil forhold til befolkningstall både
for vekst og fraflyttingskommuner.
Disse medlemmer vil også understreke
at selv om det er klart at det er noen særlige utgiftsforhold
som ligger til grunn for å ha regionaltilskudd, Nord-Norge-tilskudd
og hovedstadstilskudd, så bør nivået
og begrunnelsen for disse ordningene klarere utredes slik at det
gis pekepinner for hvilke forhold tilskuddene faktisk skal dekke.
Det vil også gi mulighet for å vurdere behov for
endringer i disse ordningene som resultat av f.eks. innlemming av
nye objektive kriterier og vekter. Slik tilskuddene nå fremstår
har de ingen klar målbar begrunnelse, men er enten et resultat
av kompensasjon for en tidligere inntekt eller basert på politisk
synsing.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utarbeide
et faglig grunnlag for innarbeiding/videreutvikling av
kriterier for rus/sosiale forhold for både kommuner
og fylkeskommuner for innlemming i inntektssystemet fra 2002.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede
hvilke utgiftselementer Nord-Norge-, regional- og hovedstadstilskuddet
skal dekke og gi en faglig vurdering av om nivået på tilskuddene
er riktige, og om kriteriene for hvem som får tilskuddene
bør endres med bakgrunn i den faglige gjennomgangen.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at det i kommuneøkonomiproposisjonen for
2001 ikke foretas en helhetlig gjennomgang av inntektssystemet og
kriteriene slik en enstemmig kommunalkomité har bedt om.
Det som legges fram av endringsforslag fra og med 2002, er en blanding
av konkrete forslag og en skisse over problemområder som
er under utredning og varsling av noen av de endringene som kommer.
Det mangler helhet og dette gjør det kun mulig på dette
tidspunkt å ta stilling til hovedinnholdet på generelt
grunnlag og som tilslutning til rettingene endringene går
i.
Dette medlem vil derfor komme
tilbake og ta endelig stilling til forslagene når de er
ferdig utredet og legges fram for Stortinget til beslutning.
Dette medlem ser at inntektssystemet
er blitt svært uoversiktlig og at det er behov for endringer
som gjør at systemet i seg sjøl fordeler mer av
totalmidlene og at andelen som fordeles av ekstraordinært
skjønn blir mindre.
Dette medlem vil understreke
behovet for likeverdige tjenester over hele landet. Dette
medlem vil også påpeke den store faren
for økt privatiseringspress som kommer av dårlig
kommuneøkonomi generelt. Privatiseringspresset vil være
størst i kommuner med vekst fordi oppbygging av tilbudet
vil henge etter befolkningsøkningen. I mange av disse kommunene
er inntektene pr. innbygger lave. Dårlige tilbud kombinert med
en voksende befolkning der en økende andel av befolkningen
har god privatøkonomi, gir grunnlag for rettmessig misnøye
og markedsmuligheter for private tilbydere. Som strategi mot privatisering
er derfor en bedring i vekstkommunen viktig. Dette medlem vil
også understreke viktigheten av at disse kommunene også tar
i bruk eiendomsskatt for å løse sine oppgaver.
Dette medlem ser behovet for
at overgangsordningen fases ut og at kriteriene gås igjennom,
og støtter at Regjeringa arbeider videre med dette. Sosialistisk Venstreparti
tar stilling til de enkelte endringene når de foreligger
i forslagsform.
For Oslo går dette medlem inn
for økning av hovedstadstilskuddet, og gjennomgang av kriteriene som
bedre vil reflektere Oslos behov.
Dette medlem ser at noen kommuner
kan komme dårlig ut av en nedtrapping av det ekstraordinære
skjønnet. Derfor foreslår dette medlem å utrede økt
bruk og justering av virkeområdet for regionaltilskuddet,
slik at en mer aktivt kan fange opp distrikts- og utkantbehov.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til brev
fra kommunal- og regionalministeren til Arbeiderpartiet av 26. mai
2000, der det fremgår at de 286 mill. kronene (over 5 år)
som fylkene Nordland, Troms og Finmark får gjennom økte satser
i Nord-Norge-tilskuddet, er finansiert gjennom trekk i innbyggertilskuddet.
Videre viser disse medlemmer til brev fra kommunal-
og regionalministeren til Sosialistisk Venstreparti av 9. juni 2000,
der det fremgår at det særlige Nord-Norge-tilskuddet
fastsettes innenfor den vedtatte størrelsen på rammetilskuddet. Disse
medlemmer viser til at både regionaltilskudd, hovedstadstilskudd
og Nord-Norge-tilskudd finansieres ved trekk i innbyggertilskuddet
for alle. Disse medlemmer ønsker å få vurdert
hensiktsmessigheten av denne finansieringsordningen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede
muligheten for finansiering av hovedstadstilskuddet og regionaltilskuddet
som egne ordninger uten trekk i innbyggertilskuddet for samtlige
kommuner.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under kap. 6.5.2 og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
behovet for nødvendige justeringer av virkeområdet
og volumet på regionaltilskuddet i forbindelse med nedtrappingen
av det ekstraordinære skjønnet.»
I St.prp. nr. 55 (1995-1996) Om kommuneøkonomien
1997 m.v. pekte departementet på at en i forhold til kostandsnøkler
ville arbeide videre med problemstillinger knyttet til bosettingsmønster,
klima, psykiatri, rusmiddelomsorg, ambulanseutgifter og samferdselssektoren.
Departementet pekte spesielt på behovet for å utvikle
et nytt mål for bosettingsmønster.
En referansegruppe nedsatt av Kommunal- og regionaldepartementet
har utarbeidet to alternative bosettingsindikatorer for kommunene.
Kriteriene foreslås som et supplement til dagens kriterium
"beregnet reisetid". Forslaget inebærer at tre kriterier
ivaretar merkostnader grunnet bosettingsmønsteret innen
grunnskolesektoren. Departementet foreslår at det innføres nye
bosettingsindikatorer i kostnadsnøkkelen til kommunene
med virkning fra 2002, jf. nærmere omtale under kap. 9
i proposisjonen.
Innføring av de nye kriteriene medfører
reduserte inntekter til noen større kommuner. Med noen
unntak vil de fleste andre kommuner tjene på omleggingen.
Departementet har også igangsatt et
forskningsprosjekt for å utvikle ny kostnadsnøkkel
for lokale ruter, som er en del av samferdselsnøkkelen
for fylkeskommuner. Departementet har videre igangsatt et forsk-ningsprosjekt
om kostnadsvariasjoner mellom fylkeskommunene knyttet til psykiatri.
Etter departementets vurdering bør
nye kriterier for bosetting, samt eventuelle nye kostnadsnøkler
for lokale ruter og psykiatri tas i bruk samlet fra 2002. Dette
er først og fremst begrunnet med at endringer i kriterier
vil ha omfordelingseffekter, og at det er ønskelig å kunne
vurdere slike fordelingsvirkninger samlet for flere kriterier. Det
er også ønskelig å kunne vurdere fordelingsvirkningene
av nye bosettingskriterier i forhold til eventuelle endringer i
tapskompensasjonen fra 2002. Til slutt vil departementet peke på at behovet
for en viss stabilitet og forutsigbarhet i kommunesektorens inntektsrammer
også tilsier at større endringer i inntektssystemet
tas mest mulig samlet med noen års mellomrom.
Etter en samlet vurdering mener departementet
at det vil være ønskelig med en bred gjennomgang
av inntektssystemet om lag hvert 10. år. Departementet
viser videre til at en ny gjennomgang bør bygge på noen års regnskapsstatistikk
basert på KOSTRA. KOSTRA blir obligatorisk fom. 2001. På denne
bakgrunn legger departementet foreløpig opp til at det
nedsettes et nytt inntektsystemutvalg for en bred gjennomgang av
inntektssystemet omkring 2005.
Komiteen har merket
seg Regjeringens arbeid med to nye bosettingskriterier i inntektsutjevningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre
og Sosialistisk Venstreparti, vil støtte innlemmingen
av de nye kriteriene fra budsjettåret 2002. Det dokumenteres
at de nye kriteriene bedre vil kompensere for kostnadsulemper på grunn
av en desentralisert grunnskolestruktur, og flertallet vil
understreke verdien av dette.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen vil ha en bred gjennomgang av inntektssystemet hvert
tiende år, basert på regnskapsstatistikk som igjen
er basert på KOSTRA. Flertallet støtter
dette.
Komiteen viser til
at utredninger de senere årene har dokumentert et behov
for løpende å vurdere tildelingskriteriene i inntektssystemet,
slik at inntektsfordelingen mellom kommunene og mellom fylkeskommunene
blir mest mulig rettferdig. Forutsigbarheten kan sikres for kommunenes
del ved tidlig å klargjøre at endringer i sosiale
forhold i kommunene jevnlig gir seg utslag i endrede kriterier og
endrede støtteordninger.
Komiteen vil påpeke
at ved fastsetting av hvilke befolkningstall som skal brukes, må hensynet
til både vekstkommuner og fraflyttingskommuner vektlegges. Det
er grunn til å tro at det alltid vil være en mindre tidsforsinkelse
knyttet til utgiftsvekst/utgiftsreduksjon som følge
av tilflytting/fraflytting. Ved omleggingen i forbindelse
med Inntektssystemutvalgets 1. delutredning ble det også foretatt
endringer som medførte at endringer i kriterieverdiene
slo raskere igjennom. Befolkningsendringer skaper også spesielle
problemer knyttet til kapitalutgifter som bør analyseres
nærmere. Komiteen vil be departementet om å komme
tilbake med en vurdering av om vekstkommunene har et utgiftsbehov
som ikke fanges opp av IS.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at inntektssystemet
ennå ikke har funnet sin endelige utforming. Dette vil
først skje etter en grundig evaluering med påfølgende
tilpasninger i systemet på bakgrunn av de mangler og svakheter som
er avdekket. Etter at en slik prosess er gjennomført, støtter disse
medlemmer forslaget om en bred gjennomgang av inntektssystemet
hvert tiende år.
Disse medlemmer vil støtte
at det arbeides videre med problemstillinger og eventuelt endringer for å oppnå en
bedre behovsdekking på områdene bosettingsmønster,
klima, psykiatri, rusmisbruker-omsorg, ambulanseutgifter og samferdsel.
Spesielt vil disse medlemmer vise til merknader under
kap. 15 om resultatrapportering fra kommunal tjenesteproduksjon
og til behovet for å styrke kollektivtransporten og samferdselssektoren
generelt.
Se omtale foran under pkt. 2.3.1.3.
I 2001 vil om lag 400 kommuner ha skatteinntekt under
referansenivået på 110 pst. av landsgjennomsnittet
og dermed omfattes av inntektsutjevningen. Kommuner med skatteinntekt
over referansenivået vil ha muligheter til å ha
et bedre tjenestetilbud enn det store flertallet av kommuner. Regjeringen
legger stor vekt på målet om likeverdige tjenester
for alle innbyggere uavhengig av bostedskommune.
Som et virkemiddel for å minske forskjellene
i tjenestetilbudet kommunene imellom vil departementet foreslå at
trekknivået for kommuner med høye skatteinntekter
gradvis reduseres fra 140 pst. til 130 pst. i løpet av
femårsperioden 2002-2007 og at trekkgraden beholdes på 50
pst. Dette betyr at kommuner med skatteinntekt over 130 pst. av
landsgjennomsnittet trekkes 50 pst. av forskjellen mellom dette
nivået og egen skatt. Endringen i trekkordningen innebærer
at alle kommuner med skatteinntekter under 130 pst. av landsgjennomsnittet
får økt sine inntekter. Selv med en slik omlegging
vil Norge ha en mindre omfattende inntektsutjevning enn Sverige.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, slutter seg til forslaget om endringer i inntektsutjevningen. Flertallet legger
særlig vekt på behovet for en jevnere fordeling
mellom kommunene for å sikre forutsetningene for at det
skal kunne gis et likeverdig tjenestetilbud over hele landet. Flertallet understreker
at gjennom inntektsfordeling skal kommunenes økonomiske
forutsetninger for å gi folk viktige tjenester innen omsorg,
helse, utdanning og kultur jevnes ut. Flertallet viser
til at mange kommuner de siste årene har opplevd endringer
i sosiale forhold og i befolknings- og alderssammensetninger og
at dette har resultert i store ulikheter mellom de kommunale tjenestetilbudene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti,
støtter Regjeringens forslag om å endre trekknivået
for kommuner med høye skatteinntekter gradvis fra 140 pst.
til 130 pst. Disse medlemmer slutter seg til forslaget
om gradvis gjennomføring over en femårsperiode
fra 2002 til 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det fremlagte forslaget går for langt i å utjevne
inntektsforskjellene mellom kommunene, og at dette vil bidra til å vanskeliggjøre
en omstilling innen kommunalsektor. Disse medlemmer vil
gå imot å sette trekkgrensen til 130 pst., noe
som disse medlemmer mener vil bidra til å motivere
kommunene til å arbeide for å øke egne
skatteinntekter.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
sterkt i tvil om dagens inntektsutjevning har funnet en god balanse
mellom behovet for incentivene til å skape et bredt næringsgrunnlag
og for faktisk å drive skatteinnfordring på marginen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet mener det er god grunn til å utrede
nærmere en mer gradert utjevning - hvor utjevningen avtar
jo nærmere gjennomsnittlige skatteinntekter en kommune
kommer. Disse medlemmer vil fremme forslag om en
slik gjennomgang til neste års kommuneøkonomiproposisjon,
før en slik gjennomgang vil ikke disse medlemmer støtte
forslag om å endre andre deler av inntektsutjevningssystemet. Disse
medlemmer vil samtidig be om at det blir gitt en bred gjennomgang
av erfaringene med løpende inntektsutjevning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede
endringer i inntektsutjevningen som innebærer en trinnvis
ordning hvor utjevningen gradvis avtar når inntektene når
100 pst. av gjennomsnittet".
Komiteens medlem fra Senterpartiet kan ikke
støtte forslaget om å sette trekknivået
til 130 pst. Dette medlem ønsker å få utredet
andre alternativ. Bl.a. et alternativ som legger trekknivået
enda lavere kombinert med en gradvis økning i trekkgraden.
Det vil da være aktuelt å starte med en svært
lav trekkgrad. Med en slik ordning unngår en at kommuner
kan få store svingninger i sine skatteinntekter fra det
ene året til det andre.
I 2000 benyttes følgende satser for
kommunene i kroner pr. innbygger:
- Nordland | 1 141 |
- Troms | 2 189 |
- Finnmark | 5 330 |
For fylkeskommunene er satsene i kroner pr.
innbygger:
- Nordland | 1 289 |
- Troms | 1 546 |
- Finnmark | 1 805 |
Nord-Norgetilskuddet er begrunnet ut fra regionalpolitiske
hensyn. Departementet vil bl.a. peke på følgende
argumenter for å ha et eget Nord-Norgetilskudd:
– Levekårsundersøkelser
viser at nordnorske kommuner generelt ligger lavt i forhold til
landsgjennomsnittet.
– Norge har interesse av at landsdelen
settes i stand til å forvalte landsdelens naturressurser
på en god måte.
– Uten en sterk offentlig sektor
vil sysselsetting og bosetting i landsdelen bli sårbar
overfor svingninger i den private sektor.
Departementets vurdering er at Nord-Norgetilskuddet
er et velfungerende regionalpolitisk virkemiddel. Størrelsen
og fordelingen av tilskuddet må fastsettes i de årlige
statsbudsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at det av regionalpolitiske hensyn
er behov for å opprettholde et høyt inntektsnivå i
Finmark, Troms og Nordland. Flertallet slutter seg
derfor til at forslaget om at disse fylkene får kompensert for
tap gjennom å beholde Nord-Norgetilskuddet. Flertallet slutter
seg også til at de fleste kommunene i Finmark får
kompensert det samlede tap av økte satser i Nord-Norge-tilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
i hovedsak merket seg at størrelsen og fordelingene av
tilskuddet fastsettes i de årlige statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at Nord-Norge-tilskuddet
bør prisjusteres for 2001. Nord-Norge-tilskuddet ble prisjustert
av regjeringen Bondevik og stortingsflertallet støttet
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
ingen grunn til at Nord-Norge-tilskuddet skal opprettholdes og vil
derfor foreslå en avvikling av dette. Disse medlemmer mener
at et særskilt Nord-Norge-tilskudd bidrar til å opprettholde
en unødvendig stor offentlig sektor i landsdelen, noe som
ikke er ønskelig. Disse medlemmer er av
den oppfatning at et slikt tilskudd også er med på å motvirke
en raskere utvikling i bosettingsmønsteret som burde medføre
samling i større og mer slagkraftige enheter, noe som kan
bidra til å heve overlevelsesevnen til landsdelen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader og forslag under pkt. 6.2.2.
Regionaltilskuddet er på samme måte
som Nord-Norgetilskuddet begrunnet ut fra regionalpolitiske hensyn.
Tilskuddet er utformet slik at det gis en sats
pr. kommune i tilskudd. I statsbudsjettet for 2000 er satsene fastsatt
til:
Prioriteringsområde
A: | 6 168 000 kroner |
Prioriteringsområde
B, C og D: | 2 673 000 kroner |
Tilskuddssatsene vil bli opptrappet med hhv.
1 500 000 kroner (A) og 650 000 kroner (B, C og D) i budsjettet
for 2001. Dette er i tråd med opptrappingsplanen som Stortinget
har gitt sin tilslutning til. Samlet vil ordningen i 2001 koste
om lag 500 mill. kroner.
Departementets vurdering er at tilskuddet er
et hensiktsmessig virkemiddel i regionalpolitikken. Dersom tilskuddet
skulle bli avviklet etter 2001 vil konsekvensene for enkeltkommuner
kunne bli betydelige.
Regionaltilskudd er begrunnet i regionalpolitiske hensyn. Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, gir sin støtte til å beholde
regionaltilskuddet som en tapskompensasjonsordning.
Flertallet ser på regionaltilskuddet
som et viktig virkemiddel i distriktspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at regionaltilskuddet gis som et fast beløp til minsteinntektskommuner
med under 3 000 innbyggere i det distriktspolitiske virkeområde. Disse
medlemmer vil vise til at det er et mål at de minste
kommunene skal vokse. For kommunene som omfattes av regionaltilskuddet
oppstår et problem dersom de får flere enn 3 000
innbyggere ved at de da mister regionaltilskuddet totalt. En liten
vekst i innbyggertallet vil kunne føre til tap av viktige
inntekter. Disse medlemmer mener dette kan føre
til at enkelte kommuner ikke vil ha noe ønske om å vokse. Disse
medlemmer vil be Regjeringen vurdere om det kan foregå en
gradvis nedtrapping av regionaltilskuddet fra fullt tilskudd til
kr 0 for de kommunene som øker innbyggertallet til mer
enn 3 000 innbyggere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
intet behov for å ha et særskilt regionaltilskudd
og vil derfor gå inn for en avvikling av dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at systemendringen som blir skissert i proposisjonen i
sum vil gi nedgang i inntekt for en del mindre sentralt beliggende
kommuner og kommunener med befolkningsnedgang. Dette kan medføre
behov for å justere virkeområdet og volumet av
regionaltilskuddet for å oppnå ønsket
virkning og tilstrekkelig vekt på de distriktspolitiske
behovene.
Dette medlem viser til forslag
under kap. 6.1.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader og forslag under pkt. 6.2.2.
Departementet vil peke på at ordningen
har flere svakheter:
– Ordningen
har medført at omfordelingsvirkningene er blitt redusert
i forhold til en omlegging basert på de nye kostnadsnøklene
og den inntektsutjevning som ble lagt til grunn ved behandlingen av
systemet i 1996.
– Ordningen har vært
lite målrettet, den omfatter alle tapskommuner uavhengig
av inntektsnivå og størrelsen på tap.
– Ordningen har blitt forholdsvis
kostbar.
– Ordningen gjør inntektssystemet
mer uoversiktlig.
– Dess lenger tid det er gått
fra utgangsåret for kompensasjonen, dess vanskeligere vil
det være på en tilfredsstillende måte å beregne
kompensasjonen.
I kap. 8 i proposisjonen er det vist hvilke
fordelingsvirkninger en avvikling av ordningen med ekstraordinært
skjønn vil ha. Departementet viser til at tapet ved en
avvikling av ekstraordinært skjønn øker
med nivå på frie inntekter. Kommunene med lavt
nivå på frie inntekter vinner, mens kommunene
med høyt nivå på frie inntekter taper
på en slik avvikling. En avvikling av ekstraordinært
skjønn kan føre til en utjevning av inntekter
blant kommunene. Dersom ekstraordinært skjønn
legges inn i innbyggertilskuddet med et likt beløp pr.
innbygger, vil det for fylkeskommunene utgjøre om lag 140
kroner pr. innbygger. Det vil si at fylkeskommunene som har ekstraordinært
skjønn over 140 kroner pr. innbygger vil tape på avviklingen
av ekstraordinært skjønn, og omvendt. Det vil
være syv fylkeskommuner som er netto tapere ved en slik
avvikling. Departementet mener på grunnlag av disse fordelingsanalysene
at det ikke er aktuelt å avvikle det ekstraordinære
skjønnet uten samtidig å gjennomføre andre
endringer i inntektssystemet. I kap. 12 i proposisjonen presenteres
derfor et samlet opplegg der endring av tapskompensasjonen sees
i sammenheng med endringer i bosettingskriterier, inntektsutjevning,
skatteandel, hovedstadstilskudd, Nord-Norgetilskudd og ordinært
skjønn. Det foreslås en gradvis nedtrapping av
det ekstraordinære skjønnet over femårsperioden 2002-2007,
med tilsvarende opptrapping/endring av de øvrige
elementene som er nevnt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, har merket seg svakheter ved ekstraordinært
skjønn som nevnt i proposisjonen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Regjeringen ikke vil av-vikle ordningen med ekstraordinært
skjønn uten samtidig å gjennomføre andre
endringer i inntektssystemet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener således at det
er avgjørende å se alle komponenter i inntektssystemet
under ett.
Under de ovenfor gitte forutsetninger
støtter komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet at det
ekstraordinære skjønnet legges inn i de ordinære virkemidlene
med 1/5 hvert år fra 2002 til 2007.
Disse medlemmer mener det er
positivt at Regjeringen nå tar et grep for å gjennomføre
omfordelingsordinger som er mer rettferdige for kommuner og fylkeskommuner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer er imot ordningen med ekstraordinært
skjønn, og at denne ordningen bør avvikles så snart
som mulig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at siden 1997
har kommunene som fikk et tap som en følge av omleggingen
av inntektssystemet fått dette kompensert gjennom ekstraordinært
skjønnstilskudd. Disse medlemmer vil peke
på at dette har medført at den omfordelingsvirkningen
som omleggingen av inntektssystemet skulle føre til er
blitt redusert. Disse medlemmer ser på denne
ordningen som lite målrettet ved at den omfatter alle tapskommuner
uavhengig av inntektsnivå og størrelse på tap.
Disse medlemmer vil vise til
at det må arbeides videre med å forbedre de objektive
kriteriene for beregningen av inntektsoverføringene til
den enkelte kommune. Disse medlemmer vil peke på at
blant annet klima/vekst bør tas inn som et av
kriteriene i inntektssystemet. Disse medlemmer mener
også at spredtbygd-kriteriene må vektlegges noe
sterkere og at det legges til grunn en samferdselsnøkkel
som tar hensyn til skoleskyssen og utkantenes særlige behov. Disse
medlemmer vil peke på at i de sentrale strøk finansieres
en relativt større del av trafikkselskapenes kostnader
av markedet.
Disse medlemmer ser det videre
som viktig at det igangsettes en grundig gjennomgang av virkningene
av endringene i inntektssystemet. Disse medlemmer støtter
avviklingen av det ekstraordinære skjønn over
5 år under forutsetning av at nødvendige endringer
gjøres i inntektssystemet utfra hva denne gjennomgangen
vil vise.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at de fremmer en rekke forslag til videre utredning av kriterier
for områder som må vurderes inntatt på andre måter
enn i dag i inntektssystemet.
Disse medlemmer mener retningen
med nedtrapping og utfasing av tapskompensasjonordningen (det særskilte
skjønnet) er riktig. Disse medlemmer mener
det burde vært gjort raskere enn Regjeringen har foreslått
f.eks. ved ikke å trappe opp kompensasjonen for 2001 og
fase resten ut til 2005. Disse medlemmer konstaterer
at det ikke er flertall for en hurtigere nedtrapping og vil derfor
støtte Regjeringens forslag om å fase ut tapskompensasjonsordningen
med 1/5 hvert år fra 2002 til 2007.
Komiteens medlem fra Senterpartiet avviser
Regjeringens forslag om gradvis å avvikle tapskompensasjonsordningen
fra 2002. Dette vil få så dramatiske utslag for
mange kommuner at Regjeringen har sett seg nødt til å love å kompensere
dette med å gi fra den ordinære skjønnspotten.
Dette er ikke noen god løsning. Forenklinger slik som forutsatt
oppnås ikke. For mange kommuner vil det dessuten bli umulig å drive
langsiktig planlegging når de er avhengig av årlige
vurderinger fra de som fordeler skjønnsmidlene. Dette
medlem mener at en avvikling av tapskompensasjonsordningen
må utsettes til det er foretatt en grundig gjennomgang
av virkningene av endringene i inntektssystemet (Rattsø I
og II). Deretter bør det igangsettes arbeid for å styrke
distriktskriteriene i kostnadsnøkkelen for kommunene. Så kan
neste skritt være gradvis å fjerne tapskompensasjon.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at tapskompensasjonen ikke er foreslått nedtrappet
før 2002 og forutsetter at utredninger som er varslet i
kommuneøkonomiproposisjonen og utredningsarbeider som Stortinget
i tillegg ber om under behandlingen av proposisjonen. Dette medlem forutsetter
at dette er gjennomført og ligger som grunnlag når
endelig beslutning skal tas. På dette grunnlag vil dette
medlem ta endelig stilling til nedtrappingen.
Den ordinære skjønnsrammen
har de siste årene blitt holdt på reelt uendret
nivå. Departementets vurdering er at det er grunnlag for å redusere
skjønnsrammen noe de nærmeste årene mot
tilsvarende økning i innbyggertilskuddet uten vesentlige
omfordelingsvirkninger, jf. nærmere omtale i kap. 14 i
proposisjonen. Her gjennomgås retningslinjene for departementets
fordeling av skjønnsrammen mellom fylker, og retningslinjene for
fylkesmennenes tilrådinger overfor departementet vedrørende
fordeling mellom kommuner innenfor fylket.
Departementet ser det slik at det allerede i
2001 er nødvendig med en viss omfordeling av de ordinære skjønnsmidlene
mellom fylkene og fylkeskommunene ut fra målet om et likeverdig
tjenestetilbud. Det innebærer at forskjellene mellom fylkene
og fylkeskommunene i ordinært skjønnstilskudd
pr. innbygger bør bli mindre. Departementet vil i en slik
omfordeling særlig legge vekt på nivået
på ordinært skjønn pr. innbygger. Det
er samtidig fortsatt nødvendig å ivareta de regionalpolitiske
hensyn som i noen grad ligger bak dagens fordeling av det ordinære
skjønnstilskuddet. For kommunene og fylkeskommunene i Nord-Norge
mener departementet at nivået på den særskilte
innsatsen bør synliggjøres gjennom Nord-Norge-tilskuddet.
Departementet tar derfor sikte på å overføre
en del av skjønnstilskuddet til denne landsdelen til Nord-Norge-tilskuddet.
I 2000 ble til sammen 310 mill. kroner av det
ordinære skjønnstilskuddet til kommunene satt
av til særlig ressurskrevende brukere av kommunale tjenester. Departementet
ser på det som nødvendig at mer av det ordinære
skjønnstilskuddet til kommunene enn i 2000 bør
knyttes til dette formålet. Departementet ser det slik
at en ren statlig toppfinansieringsordning for særlig ressurskrevende
brukere har flere svakheter, og foreslår av den grunn å videreføre
dagens kompensasjonsordning. Departementet ser imidlertid behov
for presiseringer og avgrensninger i kriteriene for utmåling
og tildeling av tilskudd til kommunene, slik at ordningen blir mest
mulig treffsikker og forutsigbar. Departementet foreslår
at skjønnstildelingen tar utgangspunkt i kommunenes anslåtte
lønnsutgifter ved direkte tjenesteyting til brukere av
helse-, pleie- og omsorg påfølgende år.
Mindre kommuner skal fortsatt prioriteres ved tildeling av midler,
men uten at større kommuner utelukkes fra kompensasjonsordningen.
En matematisk modell for statlig/kommunal finansiering videreføres
som et utgangspunkt for vurdering av tilskudd til den enkelte kommune.
Det må fortsatt korrigeres for tildeling av midler gjennom
andre relevante tilskuddsordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter Regjeringens
forslag om å omfordele de ordinære skjønnsmidlene
mellom fylkene og fylkeskommunene ut fra målet om et likeverdig
tjenestetilbud.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å fjerne de historiske bindingene som er på fordelingene
av skjønnsmidler til kommunene mellom fylkene. Disse
medlemmene mener det må være de enkelte
kommunenes økonomiske situasjon og deres muligheter for å gi
tjenester til innbyggerne på en forsvarlig måte
som skal være styrende for om de tildeles skjønnsmidler
og nivået på disse, ikke hvilken del av landet
kommunen ligger i. Disse medlemmer mener derfor det
bør arbeides mer med bedre fordelingskriterier mellom fylkene
ut fra prisnippet om at skjønnstildeling skal være
for å løse helt spesielle situasjoner eller overgangsordninger
for omlegginger hvor de kortsiktige virkningene ville medført
for hardt omstillingspress. Disse medlemmer vil vise
til at endringer i områder for differensiert arbeidsgiveravgift,
kommuner som akkurat overstiger regionaltilskuddet, kommuner med
store endringer pga. frafall av viktige arbeidsplasser er eksempler
på slike tilfeller. Disse medlemmer er uenig
med Regjeringen i at en revurdering av fylkesfordelingen av skjønnsmidler skal
innebære at Nord-Norge-tilskuddet automatisk skal øke,
og viser til sitt forslag under kap. 2.5.2 om å etablere
objektive utgiftskriterier som begrunnelse for Nord-Norge-tilskudd
og andre slike tilskudd i inntektssystemet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepartivil
vise til sine merknader i kap. 2.4.2 hvor det fremmes forslag om å fordoble
beløpet som overføres fra det ordinære
skjønnet til statens naturskadefond til bruk for skredsikring
i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer ønsker å innlemme
skjønnstilskuddet i den ordinære ramme.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til forslaget om en statlig toppfinansieringsmodell for ressurskrevende
brukere.
Disse medlemmer mener at en individspesifikk refusjonsordning
medfører en svært detaljert styring av statlige
overføringer. Ordningen vil måtte kreve omfattende
rapportering og kontroll. Ordningen vil videre ha klare fellestrekk
med en trygdeordning, noe som vil bli svært arbeidskrevende
både for stat og kommune.
Videre mener disse medlemmer at
en slik finansieringsordning vil kunne gi uheldige fordelingsvirkninger.
De største kommunene vil få betydelige statlige overføringer
gjennom ordningen selv med en gjennomsnittskostnad for ressurskrevende
brukere under gjennomsnittet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
vil be Regjeringen arbeide videre med å forbedre dagens
kompensasjonsordning for de ressurskrevende brukerne også gjennom andre
finansieringsordninger enn bruk av skjønnsmidler. Regjeringen
bes komme tilbake med forslag i neste års kommuneøkonomiproposisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at den ordningen Regjeringen nå foreslår
ikke er tilstrekkelig i forhold til behovet. Tilskuddet er lagt
inn i skjønnspotten og kan derfor variere fra år
til år og fra kommune til kommune, avhengig av størrelsen
på skjønnsramma, hvilke andre områder
som skal tilgodesees innenfor ramma, hvor mange brukere som til enhver
tid kommer inn under ordninga og kommunenes evne til medfinansiering.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ber Regjeringen, i det opplegget som Regjeringen
skal fremme for 2002, vurdere ulike ordninger for toppfinansiering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til tidligere års
forslag om en statlig toppfinansiering av utgifter til særlig
ressurskrevende brukere av kommunale tjenester.
Disse medlemmer vil hevde at
tjenester til disse brukerne er fullstendig uegnet for utøvelse
av generelt skjønn. Dette er mennesker som er helt avhengig
av døgnkontinuerlig hjelp og pleie, og som ofte krever spesialisert
personale. Verken brukernes behov eller behovet for stabilt og kvalifisert
personell, kan sikres ved dagenes finansiering.
Disse medlemmer vil vise til
at mange kommuner har svært store utgifter til disse oppgavene
og at statens medfinansiering er utilstrekkelig for å sikre
et nødvendig og trygt tilbud.
Disse medlemmer vil vise til
at Regjeringens opplegg forutsetter kommunale kostnadsanslag for
den enkelte ressurskrevende bruker. Dette viser at en ordning med
statlig toppfinansiering slik disse medlemmer foreslår,
kun skiller seg fra Regjeringens opplegg når det gjelder
i hvilken grad kommunen skal få kompensert sine utgifter
- og ikke hvilket system som krever mest saksbehandling. Snarere
tvert imot vil en ordning uten innslag av skjønn bety mindre
byråkrati og bedre sikring for de mest hjelpetrengende.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Det innføres en statlig
toppfinansiering for særlig ressurskrevende brukere av
kommunale tjenester.
Ordningen skal forutsette en fastsatt kommunal egenandel
til 600 000 kroner og en statlig finansiering på 100 pst.
av kommunale utgifter utover dette.»
Etter departementets vurdering har bortfallet
av den kommunale selskapsskatten ført til en jevnere fordeling
av skatteinntekter mellom kommuner, jf. målet om likeverdige
tjenester. Det vil også over tid føre til større stabilitet
i de kommunale skatteinntektene. Bortfallet av den kommunale selskapsskatten
vil derfor gjøre det lettere å lage gode skatteanslag
i nasjonalbudsjettet for kommunesektoren samlet. Det samme vil gjelde
for enkeltkommuner. En av innvendingene mot å gjøre
selskapsskatten statlig, var at det ville svekke kommunenes incentiver
for å tilrettelegge for kommunal næringsvirksomhet.
Departementet peker på at selskapsskatten er erstattet
med økt personskatt. Tilrettelegging av næringsvirksomhet
vil gi økt sysselsetting som igjen vil generere økte
skatteinntekter. Departementet viser til kap. 11 i proposisjonen,
der det pekes på at økte skatteinntekter ikke
er kommunenes viktigste drivkraft for å satse på næringsutvikling.
Mens skatt fra forskuddspliktige (personskatt)
er forholdsvis jevnt fordelt mellom kommunene, var skatten fra etterskuddspliktige
(selskapsskatten) svært ujevnt fordelt. Selv om bortfallet
av kommunal selskapsskatt ble erstattet med skatt fra personer,
medførte denne omleggingen derfor forholdsvis stor omfordeling
av inntekt mellom kommuner. I vedlegg 7 i proposisjonen er det laget
beregninger som viser fordelingsvirkningene for enkeltkommuner/fylkeskommuner.
Det skilles her mellom de kortsiktige effektene knyttet til 1999 og
de langsiktige effektene (fra og med 2000). Fordelingsvirkningene
er mye større for 1999 enn det de vil være fra
og med 2000. Dette har sammenheng med at inntektsåret 1999
ikke omfattes av inntektsutjevningsordningen i inntektssystemet
som følge av innføring av løpende inntektsutjevning.
I tillegg til kompensasjon gjennom økt
personskatt, er Oslo delvis kompensert gjennom et eget hovedstads-tillegg,
kraftkommuner er kompensert gjennom økt naturressursskatt
og noen andre enkeltkommuner er kompensert gjennom økt
skjønn. Departementet foreslår ingen endringer
i kompensasjonsordningene for bortfall av selskapsskatt.
Komiteen viser til
de respektive fraksjoners merknader i forbindelse med behandlingen
av opplegget for selskapsskatten i Innst. S. nr. 250 (1997-1998),
jf. St.prp. nr. 60 (1997-1998).
Komiteen viser til at det ved
omlegging i 1999 ble gitt kompensasjon til kommuner som tapte gjennom hovedstadstilskudd,
ordinært skjønn og økt naturressursskatt.
Både hovedstadstilskudd og økningen i naturressursskatt
blir videreført, noe komiteen støtter.
De aller fleste av kommunene som ble kompensert gjennom
ordinært skjønn i 1999 vil fra og med 2000 kompenseres
gjennom løpende inntektsutjevning. Komiteen merker
seg at enkeltkommuner som ikke blir kompensert gjennom inntektsutjevningen
vil bli vurdert i forbindelse med den ordinære skjønnstildelingen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet slutter seg til at hovedstadstilskuddet
beholdes i 2001 og viser til sitt forslag om at hovedstadstilskuddet
deretter tas inn i et storbytilskudd.
Disse medlemmer viser til at
disse medlemmer under behandlingen av Dokument nr. 8:40 (1999-2000)
ba om at konsekvensene av overgang til statlig selskapsskatt evalueres
etter at ordningen har virket noen år.
I 2000 utgjør skatt om lag 44 pst.
av kommunesektorens totale inntekter. Inntektssystemutvalget anbefalte at
skatteandelen ble økt til om lag 50 pst., noe som Stortinget
sluttet seg til ved behandlingen av oppfølgingen av utvalgets
andre delutredning.
Denne økningen er hittil ikke iverksatt
fordi uønskede fordelingsvirkninger kan oppstå på kort
sikt. Flere forhold tilsier imidlertid at skatteandelen nå kan økes
uten at dette skaper uønskede fordelingsvirkninger.
Statlig selskapsskatt og opptrappingen av nivået
på inntektsutjevningen har sammen med innføring
av løpende inntektsutjevning ført til at fordelingsvirkningene
av økt skatteandel blir forholdsvis små. De kommuner
som taper på opptrappingen er kommuner med lave skatteinntekter
i forhold til landsgjennomsnittet.
Departementet viser til at av hensyn til den
makro-økonomiske styringen av kommunesektoren bør
skatteandelen ikke økes for sterkt. I en oppgangskonjunktur
vil skatteinntektene erfaringsmessig bli høyere enn det
som er lagt til grunn når budsjettet utarbeides. Jo høyere
skatteandelen da er, jo høyere vil merskatteinntektene
for kommunesektoren bli i en slik oppgangskonjunktur. Dette gir
rom for økt aktivitet i kommunesektoren og ytterligere
press i økonomien i perioder hvor dette ikke er ønskelig.
Etter en samlet vurdering tilrår departementet
i proposisjonens kap. 10 en gradvis økning av skatteandelen til
50 pst. over en femårsperiode f.o.m. 2002.
Komiteen støtter
Regjeringens forslag om å øke skatteandelen til
50 pst. Komiteen ser det som ønskelig med
en gradvis opptrapping av skattens andel av sektorens samlede inntekter
fra om lag 44 til 50 pst. slik Regjeringen legger opp til.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er fornuftig og ønskelig
med en gradvis opptrapping over en femårsperiode, fra 2002
til 2007.
Flertallet mener at finansiering
av kommunesektoren må ha en viss lokal forankring, dette
er viktig blant annet i forhold til å stimulere til økt
næringsutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er positivt at kommunene får tilført
mer av de skatteinntekter som er i kommunen. Disse medlemmer tror
at dette vil bidra til at kommunene igangsetter aktiviteter som
kan bidra til at det blir flere skatteinntekter i kommunene. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dette vil motivere kommunene
til å få økt fokus på næringsutvikling,
boligbygging og lignende. Disse medlemmer mener at
kommunene i langt større grad må ta del i egne
skatteinntekter enn det som er foreslått i denne proposisjon. Disse
medlemmer vil også vise til at mange kommuner mistet
interessen for å legge til rette for å øke
egen skatteandel, da selskapsskatten ble statlig. Disse medlemmer er
også av den oppfatning at endringene i skatteandelen i
stor grad vil bli spist opp av andre inntektsutjevnende tiltak,
noe disse medlemmer finner uheldig og lite målrettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener skatteandelen bør bli høyere
enn 50 pst. av inntektene etter hvert som øremerkede tilskudd
avvikles. Spesielt mener disse medlemmer at skatteandelen
for primærkommunene bør økes vesentlig
over 50 pst.
Disse medlemmer mener opptrappingen
må starte fra 2001.
En viktig begrensende faktor i forhold til frivillige kommunesammenslutninger,
er at sammenslutningskommunene over 5 år gradvis vil få redusert
ramme-overføringer. På denne bakgrunn foreslås
et eget inndelingstilskudd innenfor rammene av inntektssystemet, som
opprettholder rammeoverføringene til sammenslutningskommuner
i en 10-årsperiode.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg forslaget om opprettelse av
et eget inndelingstilskudd, slik at kommuner som slår seg
sammen ikke taper økonomisk gjennom inntektssystemet. Flertallet støtter
dette forslaget, og mener at inntektstap ikke lenger skal være
et argument mot kommunesammenslåinger. Flertallet vil
støtte lokale initiativ til kommunale sammenslåinger
dersom dette kan føre til fornyelse, bedre velferdstilbud
til innbyggerne og bedre utnyttelse av ressursene.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet ser
positivt på at kommunar frivillig slår seg saman
og at tilhøva vert lagt til rette for det. Desse medlemene meiner
at å utvide ordninga med at basistilskotet kan oppretthaldast
utover dei fem år som er gjeldande no ikkje er vegen å gå. Desse
medlemene viser til at eit likt basistilskot til alle kommunar verkar
som ei sperre mot samanslåing av kommunar fordi ei samanslåing
fører til at ein etter ei tid berre vil ha eitt basistilskot
i staden for to som det var før samanslåinga.
Ei samanslåing som i seg sjølv kan vere kostnadssparande
og fornuftig kan slik stoppast som ein følgje av denne
ordninga.
Desse medlemene vil derfor hevde
at det naturlege vil vere å avvikle basistilskotet slik
at det vert dei kommunane som sjølv gjer eit val om ikkje å slå saman som
må bere kostnadene ved sitt val, og slik at dei kommunar
som gjer eit val om samanslåing får halde på dei
fordelar dette medfører. Innsparinga vert å inkludere
i totalramma for overføringar til kommunesektoren.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til Innst. S. nr. 220 (1998-1999)
der det fremgår at kommuner som etter lokal avgjørelse
frivillig slår seg sammen skal få beholde rammeoverføringene
som om de var to eller flere kommuner i en periode.
Flertallet uttalte følgende:
«… det er riktig at eventuell gevinst ved
en kommunesammenslåing først og fremst tas ut
lokalt og dermed kommer innbyggerne til gode.»
Disse medlemmer vil påpeke
urimeligheten som ble begått mot de kommuner som ble "tvangssammenslått"
i 1991. Disse kommunene har ved flere anledninger bedt om kompensasjon.
Etter dagens regler beholder kommuner som slår seg sammen
basistilskuddet i fem år. De nye "storkommunene" fikk beholde
basistilkuddene for alle kommunene i 2 år. Kommunene Arendal,
Fredrikstad, Hamar og Larvik bør få kompensert
de tre tapte årene i forhold til dagens regelverk. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at Arendal, Fredrikstad,
Hamar og Larvik via de ordinære skjønnsmidlene
kompenseres for bortfall av basistilskudd for 3 år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
«Kommunene Arendal, Fredrikstad,
Hamar og Larvik kompenseres gjennom de ordinære skjønnsmidlene for
bortfall av basistilskudd for 3 år.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er naturlig også å legge
inn regionaltilskuddet i et inndelingstilskudd for de kommuner som
tidligere har mottatt regionaltilskudd, men som ved en kommunesammenslåing
vil miste dette tilskuddet.
Flertallet foreslår
følgende:
«Stortinget ber Regjeringen innarbeide
regionaltilskudd i inndelingstilskuddet for kommuner som ved sammenslåing
vil miste dette tilskuddet.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
forslaget om å opprette et inndelingstilskudd for kommuner
som slår seg sammen. Dette medlem mener
at et slikt inndelingstilskudd skal gis i 5 år etter at
sammenslåingen har skjedd og ikke i 10 år slik
som foreslått.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Inndelingstilskuddet gis i 5 år.»