Stortinget samtykte ved behandlinga av St.prp.
nr. 26 (1999-2000) i å starte innkrevjing av bompengar
for delvis finansiering av utbygginga av E6 og E18 gjennom Østfold,
jf. Innst. S. nr. 111 (1999-2000).
I tilknytning E6 skal det setjast opp tovegs
bomstasjonar på E6 ved Akershus grense og på fv
311 ved Kambo. Moss kommune har utsett slutthandsaminga av reguleringsplanane
for bomstasjonane til etter at Stortinget har handsama St.meld.
nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. Kommunen grunngir
vedtaket med at kommunen ikkje kan vere vert for bomstasjonar utan
at utbygging av jernbane og hamneveg har fått ei tilfredsstillande
og bindande framdrift som Moss by kan akseptere. Det vil såleis
ikkje vere mogleg å starte arbeidet på bomstasjonane
i 2000, slik det er lagt opp til i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Ei lengre utsetjing av utbygginga av E6 vil
vere uheldig og i strid med viktige nasjonale interesser. Samferdselsdepartementet
ser det som svært viktig at det raskt blir starta innkrevjing
av bompengar for delvis finansiering av utbygginga av E6 gjennom Østfold. Departementet
vil difor vurdere bruk av statleg plan for plassering av bomstasjonane
knytte til E6.
På E18 skal det stå einvegs
bomstasjonar ved kommunegrensa Askim/Eidsberg og vest for
Fossum bru i Spydeberg kommune. Bompengeinnkrevjing på E18 vil
kunne starte våren 2001.
Lånebehovet i 2000 til oppføring
av bomstasjonar på E18 og førebuande arbeid på E18 Ørje-Eidsberg grense
er om lag 12 mill. kroner. Dette er ei endring frå St.prp.
nr. 1 (2000-2001), der det totalt er lagt til grunn eit låneopptak
for heile Østfoldpakka i 2000 på 50 mill. kroner.
Det vil difor vere behov for eit låneopptak til Østfoldpakka
i 2001 på om lag 38 mill. kroner utover det lånebehovet
som er oppgitt for 2001 i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Det blir orientert om at innføring
av auka takstar etter prinsippet i Oslopakke 2 ikkje vil kunne skje
før 1. juli 2001, jf. at det ved handsaminga av St.prp.
nr. 64 (1999-2000 Om delvis bompengefinansiering av forsert kollektivutbygging
i Oslo og Akershus (Oslopakke 2), jf. Innst. S. nr. 239 (1999-2000),
blei vedteke å innføre auka bompengesatsar i Oslo-området
(2 kroner pr. enkeltbillett). I tillegg blei det lagt til grunn
auka trafikantbetaling på kollektivtrafikken (0,75 kroner
pr. reise).
Samferdselsdepartementet forstår, etter
vedtak i Akershus fylkesting og Oslo bystyre, det slik at lokale styremakter
vil avvente Stortinget si behandling av dei økonomiske
planrammene i St.meld. nr. 46 (1999-2000). Forpliktande vedtak blir
gjort i dei årlege budsjetta. Det blir lagt opp til ei
ny lokalpolitisk behandling om innføring av auka takst
etter prinsippa med Oslopakke 2, etter at Stortinget har handsama
St.meld. nr. 46 (1999-2000).
På denne bakgrunn har Vegdirektoratet
opplyst at det tidlegast vil vere mogleg å innføre
auka takstar etter prinsippet med Oslopakke 2 den 1. juli 2001.
Samferdselsdepartementet meiner at det er uheldig at ikkje takstauken
blir sett i verk før tidlegast 1. juli 2001. Dette vil svekkje
inntektsgrunnlaget for Oslopakke 2. Departementet vil også understreke
at det er uvanleg at dei bindande lokale vedtaka ikkje ligg føre
før etter at Stortinget har handsama saka, og at dette
ikkje er normal prosedyre ved bompengeprosjekt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, ser
det som svært viktig at det snarest blir en avklaring slik
at bomstasjonene kan bygges og at innkrevingen kan starte opp med sikte
på en raskest mulig oppstart av utbyggingen på E6.
Flertallet viser for øvrig
til behandlingen av Østfoldpakka i Innst. S. nr. 111 (1999-2000),
hvor komiteens flertall medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, la til grunn en utbygging av dobbeltspor
fra Sandbukta til ny Moss stasjon i fase 1, under forutsetning av
lokale bidrag. Flertallet legger dette fortsatt til
grunn.
Flertallet har merket seg at
lånebehovet i 2001 til oppføring av bomstasjonene
i Østfoldpakka, har økt med 38 mill. kroner utover
det lånebehovet som er oppgitt i St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Flertallet har ingen merknader
til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 111 (1999-2000) der disse medlemmer
gikk imot bompengeinnkreving.
Komiteens medlemmer fra Høyrehar merket seg at Samferdselsdepartementet
vil vurdere statlig reguleringsplan ettersom manglende bommer vil undergrave økonomien
i Østfoldpakka.
Disse medlemmer vil gå imot
statlig reguleringsplan ettersom det fra Høyres side har
vært en forutsetning for å støtte bompengeprosjekter
at det har vært bred lokalpolitisk oppslutning om prosjektene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti fremmet følgende forslag
under behandling av Østfoldpakka:
Dette medlem vurderer
at den vedtatte Østfoldpakke er en ren vegpakke som ikke
vil være en løsning på de helhetlige
transportforhold i fylket og regionen. Det er derfor ikke ønskelig
at Østfoldpakka settes ut i livet i den vedtatte form.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ser det som
svært viktig at det snarest mulig blir gjort lokale vedtak
slik at det innføres økte bompengetakster og økte
takster på trafikantbetalingen i kollektivtrafikken i tråd
med forutsetningen i St.prp. nr. 64 (1999-2000) og Innst. 239 (1999-2000).
Flertallet legger vesentlig vekt
på at inntektsgrunnlaget for Oslopakke 2 ikke skal svekkes
med ytterligere utsettelser av opplegget for trafikantbetalingen.
Flertallet viser til at dette
kan bidra til forsinkelser i en svært påkrevet
kollektivsatsning i hovedstadsregionen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 239 (1999-2000) der disse medlemmer
gikk imot Oslopakke 2.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune som et element av Oslopakke
2 har fattet prinsippvedtak om å øke bomtakstene
med 2 kr for bil og 75 øre for kollektivreisende.
Disse medlemmer har merket seg
at Oslo og Akershus ikke vil starte denne innkrevingen før
Stortinget har behandlet Nasjonal transportplan og statens økonomiske
bidrag er kjent, og at innkrevingen til Oslopakke 2 derfor tidligst
kan starte 1. juli i 2001.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader i Innst. S. nr. 239 (1999-2000) hvor det pekes på at
det er mange positive element i Oslopakke 2, men at den vil være
utilstrekkelig for å løse regionens transportoppgaver, samt
det å øke prisen på kollektivtrafikk
vil være et negativt signal.