Det vises til at sosialkomiteen i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-1997) ba om at det ble
foretatt en ny gjennomgang av behovsanslagene etter 2 års
erfaringer med planen. Sosial- og helsedepartementet har på den
bakgrunn gått gjennom behovsanslagene på nytt
og også vurdert tjenestebehovet for den første
perioden etter handlingsplanens utløp, dvs. for perioden
2002-2007.
Den nye behovsvurderingen tar utgangspunkt i
forhold som endringer i befolkningssammensetningen, utviklingen
i eldres helsetilstand, hjelpebehovet til yngre personer og endringer
i oppgavefordeling mellom forvaltningsnivåer. Kommunenes
planer for perioden 1998-2003 er også en del av vurderingsgrunnlaget.
Det framholdes at en stadig større
andel av befolkningen gir omsorg, men omfanget av omsorgen som hver
enkelt yter, er noe mindre enn tidligere.
Nye befolkningsprognoser viser at økningen
i tallet på eldre over 80 år er noe lavere enn
tidligere beregnet, og at tallet på personer i aldersgruppen
67-79 år er synkende. Nyere forskning kan også tyde
på at eldres helsetilstand over tid vil bli bedre, men
dette må ses opp mot en sterk økning i tallet
på eldre over 90 år.
Høringsuttalelsene til rapporten om
sykehjemmenes funksjon viser at mange kommuner opplever at oppgavene
knyttet til ferdigbehandlede pasienter har økt i løpet
av nittitallet. Reduksjonen i antall liggedager har krevd økt
ressursinnsats fra kommunene, og en ytterligere reduksjon vil forutsette
at kommunene har kapasitet til å ta hånd om utskrivingsklare
pasienter.
Det uttales at det er et rimelig samsvar mellom
de vedtatte måltallene og kommunenes planer når
det gjelder årsverk, men at kommunene ser behov for noe styrking
av årsverksinnsatsen også de første årene
etter handlingsplanens utløp. Når det gjelder
investeringer, påpekes det at det er en betydelig forskjell
mellom kommunenes planer og de vedtatte måltallene idet kommunenes
planer viser at det planlegges en langt større kapasitetsøkning
enn det den vedtatte handlingsplanen gir rom for. Regjeringen vil
anta at dette i noen grad er uttrykk for at man ønsker å møte
behovet for heldøgns pleie- og omsorgstjenester etter at
nåværende handlingsplan er avsluttet i 2001, men
antar i tillegg at kommunene bl.a. pga. de relativt gunstige finansieringsordningene ønsker å bygge
flere tilrettelagte omsorgsboliger enn det som isolert sett kan
begrunnes ut fra et pleie- og omsorgsbehov de nærmeste årene.
Regjeringen mener det er viktig at det er et
samsvar mellom investerings- og driftssiden og framholder at uten
et slikt samsvar vil satsingen kunne stå fare for å bli
en boligreform uten et reelt driftsinnhold.
Regjeringen har ikke funnet at det er holdepunkter for å foreta
vesentlige justeringer i forhold til vedtatt handlingsplan, og mener
at den oppsatte dekningsgraden for heldøgns pleie- og omsorgstjenester
på 25 pst. av befolkningen på 80 år og
eldre fortsatt vil kunne være holdbar i forhold til å anslå tjenestebehovet
framover.
Med forbehold om usikkerhet knyttet til utviklingen i
eldres helsetilstand, endringer i ansvarsforholdet mellom forvaltningsnivåene,
behovet til yngre brukergrupper, m.v. mener Regjeringen at det illustrasjonsmessig
kan anslås et behov for 5 500 nye sykehjemsplasser og
5 000 nye årsverk i perioden fram mot 2007. Regjeringen
viser til det arbeid som nå er satt i gang med å vurdere
utviklingen i eldres helsetilstand, og vil komme tilbake til en
vurdering av det framtidige tjenestebehovet i forbindelse med de årlige budsjettframlegg.
Komiteen viser til
at Stortinget i forbindelse med Handlingsplanen for eldreomsorg
enstemmig vedtok en investeringsramme for 24 400 sykehjemsplasser/omsorgsboliger.
Komiteen vil bemerke at det ikke
på noe tidspunkt har vært fremmet forslag om kutt
i Handlingsplanens vedtatte rammer.
Komiteen har merket seg at kommunenes
planer for bygging av omsorgsboliger og sykehjem omfatter totalt
38 500 enheter inkludert 3 500 enheter som det ble gitt tilsagn
til før handlingsplanperioden, og 3 400 enheter knyttet
til opptrappingsplanen for psykisk helse. Komiteen har
også merket seg at fylkesmennene mener det er grunnlag
for å redusere de kommunale plantallene med omlag 1 000
enheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
ut fra dette at Regjeringens behovsanslag på 5 000 nye
enheter i perioden 2002–2007 er realistisk.
Komiteen vil vise
til at kommunene har 30. juni 2001 som søknadsfrist for
prosjekter til handlingsplanen. Komiteen vil avvente
søknadsfristen før det tas endelig stilling til
hvor mange sykehjemsplasser/omsorgsboliger med heldøgns
pleie og omsorg som skal bygges innenfor handlingsplanen. Komiteen vil understreke
at det er viktig at alle kommuner likebehandles finansielt ved at
alle får tilskudd og refusjon til avdrag og renter opp
til samme dekningsnivå. Komiteen mener man
ved videre investeringer prioriterer støtte til sykehjem
og omsorgsboliger til personer med omfattende pleie- og omsorgsbehov.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2002
med en vurdering av investerings- og driftsbehovet innen eldreomsorgen
i de nærmeste årene med bakgrunn i behovene som
meldes fra kommunene innen fristen 30. juni 2001."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det i dag gis et oppstartingstilskudd på 175 000 kroner
pr. omsorgsbolig og 375 000 kroner pr. sykehjemsplass. Det har vist
seg at mange kommuner velger å bygge omsorgsboliger fordi
driften av disse faller billigere for kommunen.
For å sikre at det bygges ut tilbud
med heldøgns pleie og omsorg, vil disse medlemmer be
departementet vurdere å gi et høyere oppstartingstilskudd
til omsorgsboliger med tilknyttet personale, på linje med tilskuddet
til sykehjem, slik at disse kan gi tilbud om heldøgns pleie
og omsorg. Samtidig kan man opprettholde oppstartingstilskuddet
på 175 000 kroner til omsorgsboliger som blir betjent av
hjemmehjelp/hjemmesykepleie.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kommunene har innmeldt et behov som viser at tilbudet må styrkes
med ytterligere 5 000 plasser i tillegg til de 5 000 plassene Regjeringen åpner for
i St.prp. nr. 1 (2000-2001). Dette vil være i tråd
med de forslag Fremskrittspartiets representanter fremmet i Innst.
S. nr. 294 (1996-1997). Disse plassene bør etter disse
medlemmers mening finansieres på samme måte
som vedtatt i den opprinnelige handlingsplanen.
Med bakgrunn i utviklingen med stadig eldre
pasienter som har behov for overføring fra sykehus direkte
til pleieinstitusjon, vil disse medlemmer understreke at
disse nye omsorgsplassene først og fremst må bygges
som sykehjem. Med henvisning til at liggetiden i sykehus blir stadig
kortere, og at over 50 pst. av sykehuspasientene vil være
over 67 år, ser disse medlemmer at behovet
for slike plasser bare vil øke. Med denne begrunnelse vil
også disse medlemmer fremme forslag om at
dekningsprosenten for sykehjemsplasser pr. 100 personer over 80 år
skal være på minimum 25 pst.
Disse medlemmer viser til at
det fremdeles er betydelige ventelister til sykehjemsplass i kommunene,
og at denne eldresatsingen en gang for alle bør løse
dette problemet.
Disse medlemmer vil også peke
på at Stortinget har vedtatt fire helselover hvor pasienters
medbestemmelsesrett lovfestes. Disse medlemmer mener
at disse prinsipper må gjøres gjeldende også i
eldreomsorgen slik at pasienten skal ha den endelige avgjørelse når
det gjelder behovet for 24 timers omsorg og pleie.
Disse medlemmer er enige i at
det ikke har vært fremmet forslag om kutt i handlingsplanens
vedtatte rammer. Disse medlemmer vil imidlertid vise
til brev fra Sosial- og helsedepartementet til fylkesmenn og fylkesleger
datert 19. mai 2000, der det tildeles fylkesvise rammer som skal
fordeles til de respektive kommuner. Disse medlemmer anser
dette som et forsøk på å begrense den
samlede utbyggingen av omsorgsboliger/sykehjem som ikke
var i tråd med forutsetningene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at dekningsprosenten for sykehjemsplasser skal være
minimum 25 pr. 100 personer over 80 år."