3.1 Sammendrag

Det vises til at sosialkomiteen i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-1997) ba om at det ble foretatt en ny gjennomgang av behovsanslagene etter 2 års erfaringer med planen. Sosial- og helsedepartementet har på den bakgrunn gått gjennom behovsanslagene på nytt og også vurdert tjenestebehovet for den første perioden etter handlingsplanens utløp, dvs. for perioden 2002-2007.

Den nye behovsvurderingen tar utgangspunkt i forhold som endringer i befolkningssammensetningen, utviklingen i eldres helsetilstand, hjelpebehovet til yngre personer og endringer i oppgavefordeling mellom forvaltningsnivåer. Kommunenes planer for perioden 1998-2003 er også en del av vurderingsgrunnlaget.

Det framholdes at en stadig større andel av befolkningen gir omsorg, men omfanget av omsorgen som hver enkelt yter, er noe mindre enn tidligere.

Nye befolkningsprognoser viser at økningen i tallet på eldre over 80 år er noe lavere enn tidligere beregnet, og at tallet på personer i aldersgruppen 67-79 år er synkende. Nyere forskning kan også tyde på at eldres helsetilstand over tid vil bli bedre, men dette må ses opp mot en sterk økning i tallet på eldre over 90 år.

Høringsuttalelsene til rapporten om sykehjemmenes funksjon viser at mange kommuner opplever at oppgavene knyttet til ferdigbehandlede pasienter har økt i løpet av nittitallet. Reduksjonen i antall liggedager har krevd økt ressursinnsats fra kommunene, og en ytterligere reduksjon vil forutsette at kommunene har kapasitet til å ta hånd om utskrivingsklare pasienter.

Det uttales at det er et rimelig samsvar mellom de vedtatte måltallene og kommunenes planer når det gjelder årsverk, men at kommunene ser behov for noe styrking av årsverksinnsatsen også de første årene etter handlingsplanens utløp. Når det gjelder investeringer, påpekes det at det er en betydelig forskjell mellom kommunenes planer og de vedtatte måltallene idet kommunenes planer viser at det planlegges en langt større kapasitetsøkning enn det den vedtatte handlingsplanen gir rom for. Regjeringen vil anta at dette i noen grad er uttrykk for at man ønsker å møte behovet for heldøgns pleie- og omsorgstjenester etter at nåværende handlingsplan er avsluttet i 2001, men antar i tillegg at kommunene bl.a. pga. de relativt gunstige finansieringsordningene ønsker å bygge flere tilrettelagte omsorgsboliger enn det som isolert sett kan begrunnes ut fra et pleie- og omsorgsbehov de nærmeste årene.

Regjeringen mener det er viktig at det er et samsvar mellom investerings- og driftssiden og framholder at uten et slikt samsvar vil satsingen kunne stå fare for å bli en boligreform uten et reelt driftsinnhold.

Regjeringen har ikke funnet at det er holdepunkter for å foreta vesentlige justeringer i forhold til vedtatt handlingsplan, og mener at den oppsatte dekningsgraden for heldøgns pleie- og omsorgstjenester på 25 pst. av befolkningen på 80 år og eldre fortsatt vil kunne være holdbar i forhold til å anslå tjenestebehovet framover.

Med forbehold om usikkerhet knyttet til utviklingen i eldres helsetilstand, endringer i ansvarsforholdet mellom forvaltningsnivåene, behovet til yngre brukergrupper, m.v. mener Regjeringen at det illustrasjonsmessig kan anslås et behov for 5 500 nye sykehjemsplasser og 5 000 nye årsverk i perioden fram mot 2007. Regjeringen viser til det arbeid som nå er satt i gang med å vurdere utviklingen i eldres helsetilstand, og vil komme tilbake til en vurdering av det framtidige tjenestebehovet i forbindelse med de årlige budsjettframlegg.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med Handlingsplanen for eldreomsorg enstemmig vedtok en investeringsramme for 24 400 sykehjemsplasser/omsorgsboliger.

Komiteen vil bemerke at det ikke på noe tidspunkt har vært fremmet forslag om kutt i Handlingsplanens vedtatte rammer.

Komiteen har merket seg at kommunenes planer for bygging av omsorgsboliger og sykehjem omfatter totalt 38 500 enheter inkludert 3 500 enheter som det ble gitt tilsagn til før handlingsplanperioden, og 3 400 enheter knyttet til opptrappingsplanen for psykisk helse. Komiteen har også merket seg at fylkesmennene mener det er grunnlag for å redusere de kommunale plantallene med omlag 1 000 enheter.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener ut fra dette at Regjeringens behovsanslag på 5 000 nye enheter i perioden 2002–2007 er realistisk.

Komiteen vil vise til at kommunene har 30. juni 2001 som søknadsfrist for prosjekter til handlingsplanen. Komiteen vil avvente søknadsfristen før det tas endelig stilling til hvor mange sykehjemsplasser/omsorgsboliger med heldøgns pleie og omsorg som skal bygges innenfor handlingsplanen. Komiteen vil understreke at det er viktig at alle kommuner likebehandles finansielt ved at alle får tilskudd og refusjon til avdrag og renter opp til samme dekningsnivå. Komiteen mener man ved videre investeringer prioriterer støtte til sykehjem og omsorgsboliger til personer med omfattende pleie- og omsorgsbehov.

Komiteen fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2002 med en vurdering av investerings- og driftsbehovet innen eldreomsorgen i de nærmeste årene med bakgrunn i behovene som meldes fra kommunene innen fristen 30. juni 2001."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til at det i dag gis et oppstartingstilskudd på 175 000 kroner pr. omsorgsbolig og 375 000 kroner pr. sykehjemsplass. Det har vist seg at mange kommuner velger å bygge omsorgsboliger fordi driften av disse faller billigere for kommunen.

For å sikre at det bygges ut tilbud med heldøgns pleie og omsorg, vil disse medlemmer be departementet vurdere å gi et høyere oppstartingstilskudd til omsorgsboliger med tilknyttet personale, på linje med tilskuddet til sykehjem, slik at disse kan gi tilbud om heldøgns pleie og omsorg. Samtidig kan man opprettholde oppstartingstilskuddet på 175 000 kroner til omsorgsboliger som blir betjent av hjemmehjelp/hjemmesykepleie.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at kommunene har innmeldt et behov som viser at tilbudet må styrkes med ytterligere 5 000 plasser i tillegg til de 5 000 plassene Regjeringen åpner for i St.prp. nr. 1 (2000-2001). Dette vil være i tråd med de forslag Fremskrittspartiets representanter fremmet i Innst. S. nr. 294 (1996-1997). Disse plassene bør etter disse medlemmers mening finansieres på samme måte som vedtatt i den opprinnelige handlingsplanen.

Med bakgrunn i utviklingen med stadig eldre pasienter som har behov for overføring fra sykehus direkte til pleieinstitusjon, vil disse medlemmer understreke at disse nye omsorgsplassene først og fremst må bygges som sykehjem. Med henvisning til at liggetiden i sykehus blir stadig kortere, og at over 50 pst. av sykehuspasientene vil være over 67 år, ser disse medlemmer at behovet for slike plasser bare vil øke. Med denne begrunnelse vil også disse medlemmer fremme forslag om at dekningsprosenten for sykehjemsplasser pr. 100 personer over 80 år skal være på minimum 25 pst.

Disse medlemmer viser til at det fremdeles er betydelige ventelister til sykehjemsplass i kommunene, og at denne eldresatsingen en gang for alle bør løse dette problemet.

Disse medlemmer vil også peke på at Stortinget har vedtatt fire helselover hvor pasienters medbestemmelsesrett lovfestes. Disse medlemmer mener at disse prinsipper må gjøres gjeldende også i eldreomsorgen slik at pasienten skal ha den endelige avgjørelse når det gjelder behovet for 24 timers omsorg og pleie.

Disse medlemmer er enige i at det ikke har vært fremmet forslag om kutt i handlingsplanens vedtatte rammer. Disse medlemmer vil imidlertid vise til brev fra Sosial- og helsedepartementet til fylkesmenn og fylkesleger datert 19. mai 2000, der det tildeles fylkesvise rammer som skal fordeles til de respektive kommuner. Disse medlemmer anser dette som et forsøk på å begrense den samlede utbyggingen av omsorgsboliger/sykehjem som ikke var i tråd med forutsetningene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at dekningsprosenten for sykehjemsplasser skal være minimum 25 pr. 100 personer over 80 år."