6. Justeringer i forhold til nåværende handlingsplan- og behov og virkemidler for perioden 2002-2007

6.1 Sammendrag

Regjeringen legger til grunn at behovsanslaget og måltallene i St.meld. nr. 50 (1996-1997) ligger fast for handlingsplanperioden 1998-2001, evt. med mindre justeringer. Kommuner som trenger lenger tid til å gjennomføre sitt byggeprogram, kan slik Stortinget har vedtatt, fullføre dette innen 2003.

Kommunenes samlede investeringsplaner ligger godt over handlingsplanens rammer. For å sikre en prioritering av prosjekter med størst mulig nytteeffekt, foreslår Regjeringen at de gjenstående tilsagnsrammer for handlingsplanperioden fordeles på kommunene allerede nå. Inntil juridiske problemstillinger knyttet til etablering av boliger i utlandet er avklart, vil ikke dette ha høy prioritet.

En utbygging i samsvar med et anslått behov for 5 000 sykehjemsplasser/omsorgsboliger og 5 500 nye årsverk i perioden 2002-2007 vil ha en samlet bruttokostnad for det offentlige på 7 mrd. kroner (5 mrd. kroner til investeringer og 2 mrd. kroner til drift). Regjeringen vil komme tilbake til en vurdering av behovene og den statlige finansieringen av tiltakene i sektoren gjennom de årlige budsjettframleggene.

For å sette kommunene i stand til å møte tjenestebehovet for perioden 2002-2007 drøfter meldingen tre alternative tilnærminger med hensyn til bruk av virkemidler etter at handlingsplanperioden er over:

  • – Forlengelse av nåværende handlingsplan og virkemidler.

  • – Avvikling av alle øremerkede tilskudd, plan- og rapporteringskrav.

  • – Mellomløsning der øremerkede driftstilskudd under visse forutsetninger innlemmes i inntektssystemet fra 2002, mens det opprettholdes et eget engangstilskudd til finansiering av sykehjem og omsorgsboliger gjennom Husbankens boligtilskuddsordning.

Regjeringen går inn for å avslutte nåværende handlingsplan som forutsatt ved utgangen av 2001. For å hindre at omfordelingseffekten blir for stor, vurderes fordelingsnøkkelen endret ved innlemming av øremerkede driftstilskudd i innstektssystemet. Regjeringen mener imidlertid at det er nødvendig å opprettholde et eget engangstilskudd til bygging og utbedring av sykehjemsplasser og omsorgsboliger, og vil arbeide med å innlemme dette i boligtilskuddet i Husbanken fra 2002. Da vil man også komme tilbake med en konkretisering av innretningen og nivået på tilskuddet. Regjeringen går derfor inn for mellomalternativet.

Regjeringen viser også til at det er etablert en prøveordning med konsultasjoner om kommuneøkonomien mellom staten og kommunesektoren som kan bidra til å skape en felles forståelse om de oppgaver som kan realiseres innenfor en gitt inntektsramme og skape enighet om prioriteringer av kommunesektorens ressurser.

6.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til at de øremerkede driftsmidlene innlemmes i inntektssystemet fra 2002, og at summen for utbetaling i 2001 legges til grunn for denne innlemmingen.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg også til et prinsipp om at manglende måloppnåelse i 2001 vil kunne medføre avkorting av tilskuddet for 2002.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at Regjeringen vil innlemme de øremerkede driftsmidlene til omsorgstjenestene i kommunene i inntektssystemet fra 2002. Disse medlemmer er enig i at disse midlene etterhvert skal innlemmes i rammene, men vil ikke allerede nå slutte seg til at så skjer fra 2002. Kommunene har søknadsfrist 30. juni 2001 når det gjelder prosjekter til eldrehandlingsplanen. Disse medlemmer vil se resultatet av rapporteringen før det tas stilling til om midlene fortsatt bør være øremerket en tid.

Komiteen vil påpeke viktigheten av at alle kommuner får den samme mulighet til å gjennomføre og videreføre eldresatsinga, bl.a. gjennom gode omfordelingsordninger mellom kommunene.

Komiteen mener det er fornuftig at prøveordning med konsultasjoner mellom staten og kommunesektoren benyttes for å fastsette hva som er nødvendig årsverksvekst i omsorgstjenesten i årene etter handlingsplanen.

Komiteen vil understreke viktigheten av at økningen med ytterligere 5 000 sykehjemsplasser/omsorgsboliger følges opp med personell i tråd med behovsanslaget på 5 500 årsverk.

Komiteen viser for øvrig til St.prp. nr. 1 (2000-2001) hvor Regjeringen m.a. anfører:

"For å sikre likebehandling mellom kommunene, foreslår Regjeringen at handlingsplanens tilskuddsordning for bygging av sykehjemsplasser og omsorgsboliger videreføres med dagens satser og med utvidet tilsagnsramme tilsvarende 5000 enheter i 2002. Etter dette henvises søknader til Husbankens boligtilskuddsordning. Bygging av 5000 nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger innebærer om lag 3,9 mrd. kroner i oppstartingstilskudd og kompensasjonstilskudd."