1.1 Samandrag

I meldinga ønskjer Regjeringa å setje søkelyset på innhald og kvalitet i omsorgstenestene. Regjeringa håpar å få til ein brei debatt om verdigrunnlaget for og innhaldet i tenestene. Det blir uttala at det overordna målet for omsorgstenestene er å gi eit tilfredsstillande og mest mogeleg likeverdig tenestetilbod uavhengig av kvar den enkelte bur, av inntekt og sosial status.

Det er ei sentral oppgåve å innrette dei offentlege tenestene slik at dei kan stø opp om den omsorga som blir gitt av familie og andre nærståande, men det blir òg understreka at dei som treng hjelp til å leve eit vanleg liv, ikkje må bli avhengige av frivillig innsats frå pårørande og lokalsamfunn.

Regjeringa vil stimulere til at den frivillige innsatsen skal halde fram. Auka satsing på lokal frivillig innsats har ikkje som føremål å privatisere dei offentlege ordningane eller å frita det offentlege for ansvar og utgifter, men å mobilisere til auka ansvar og fellesskap i nærmiljø og lokalsamfunn.

Regjeringa legg til grunn at kommunane framleis skal ha ansvaret for utforming, organisering og drift av omsorgstenestene.

Regjeringa meiner at dei tre sentrale faktorane som bør prege organiseringa av tenestene i åra som kjem er individuell utforming, heilskap og mangfald. Individuell utforming inneber at tenestene så langt det er mogeleg skal ta omsyn til dei spesielle behova som mottakaren har. Heilskap vil seie at dei ulike tenestene ikkje framstår som oppdelte etter sektorar. Mangfald inneber at det må opnast for samarbeid med mange ulike aktørar, anten dette er pårørande, frivillige organisasjonar, grupper for sjølvhjelp eller andre.

1.2 Komiteen sine merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen, Karin Lian, Einar Olav Skogholt og Gunhild Øyangen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Are Næss og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, mener at vi må bidra til at alle som blir fysisk eller psykisk syke får god og kvalifisert hjelp i tide.

Flertallet mener at dette bare vil skje ved at mer ressurser brukes til å bygge et felles offentlig helsevesen som setter pasientenes behov i sentrum og ikke forskjellsbehandler mennesker.

Flertallet viser videre til den satsing som er vedtatt de senere år på en rekke områder. Både handlingsplan for eldreomsorgen, opptrappingsplanen for psykiatrien, handlingsplan for funksjonshemmede, kreftplanen og utstyrsplanen for sykehusene bidrar til bedre tilbud gjennom årlig oppfølging i budsjettene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, vil innledningsvis understreke at alle politiske partier i Norge bygger på et humant menneskesyn hvor menneskeverdet er ukrenkelig uavhengig av fysisk eller psykisk utrustning, inntekt og sosial status. Disse medlemmer viser til at det er store variasjoner i våre omsorgstjenester i kommunene både i og utenfor institusjon både når det gjelder kvantitet og kvalitet.

Disse medlemmer mener at det er svært vanskelig å gi likeverdige tjenestetilbud i omsorgen så lenge omsorgstjenestene er et kommunalt ansvar, fordi tjenesten vil være avhengig av den enkelte kommunes økonomi og prioriteringer. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet vil overføre ansvaret for omsorgstjenestene til staten, og særlig gjelder det kvalitetskrav og finansiering. Disse medlemmer mener at så lenge omsorgstjenesten er et kommunalt ansvar, bør staten gå inn med en delfinansiering på samme måten som staten gjør i forhold til barnehagedrift.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, medlemmene fra Høyre, Annelise Høegh og Sonja Irene Sjøli, og medlemmet fra Senterpartiet, mener at det offentlige tilsynet med omsorgstjenestene i kommunene må bli bedre. Dette kan skje ved at fylkeslegene foretar hyppigere tilsynsbesøk, særlig i våre offentlige sykehjem, og at de fleste av disse besøkene skal være uanmeldte. Videre mener flertallet at fylkeslegene må overlates ansvaret også for tilsynet med omsorgsboliger, da disse i dag i stor utstrekning benyttes som heldøgns omsorgs- og pleieboenheter.

Flertallet mener at kvaliteten i våre omsorgstjenester i større grad må bestemmes av den enkelte bruker selv. Dette gjelder både institusjonsomsorg og hjemmetjenestene. Hjemmetjenestene må etter flertallets mening i større grad administreres av den enkelte bruker selv, betalt av det offentlige etter en på forhånd fastlagt vurdering om behovet gjort i samarbeid mellom bruker og omsorgsansvarlig.

Flertallet viser til St.meld. nr. 34 (1999-2000) Evaluering av eldreplanen etter to år, som viser at planen er i rute og at antall boenheter og nye årsverk er i henhold til måltallene. Flertallet sier seg fornøyd med dette, men vil dog påpeke viktigheten av at en i siste del av planperioden satser sterkere på bygging av sykehjemsplasser.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at når planen avsluttes, skal en ha en sykehjemsdekning svarende til 25 senger pr. 100 over 85 år.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, finner mange gode intensjoner og adskillig velvilje i St.meld. nr. 28 (1999-2000). Men meldingen er etter dette medlems syn også svært ordrik, og inneholder lite og spredt substans utover den gode vilje. I meldingens pkt. 7.7 oppsummeres tiltak som meldingen tar opp, og som kan bidra til å endre gjeldende tilstand for omsorgs- og pleietrengende. Dette medlem slutter seg til disse tiltakene, og viser til meldingens side 72, der tiltakene er opplistet.

Dette medlem vil her spesielt vektlegge flere kompetansehevende tiltak for mennesker med demens, samt lovregulering av skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner ut fra straffelovens prinsipper om nødrett. Dette medlem vil også trekke fram lovregulering av bruk av overvåkings- og alarmanlegg som nyttige framtidige tiltak, men dette medlem vil avvente eventuelt lovutkast før dette medlem tar stilling til enkeltheter knyttet til lovreguleringen. Resten av strekpunktene under pkt. 7.7 samt meldingen for øvrig tar dette medlem til etterretning.