I meldinga ønskjer Regjeringa å setje
søkelyset på innhald og kvalitet i omsorgstenestene.
Regjeringa håpar å få til ein brei debatt
om verdigrunnlaget for og innhaldet i tenestene. Det blir uttala
at det overordna målet for omsorgstenestene er å gi
eit tilfredsstillande og mest mogeleg likeverdig tenestetilbod uavhengig av
kvar den enkelte bur, av inntekt og sosial status.
Det er ei sentral oppgåve å innrette
dei offentlege tenestene slik at dei kan stø opp om den
omsorga som blir gitt av familie og andre nærståande,
men det blir òg understreka at dei som treng hjelp til å leve
eit vanleg liv, ikkje må bli avhengige av frivillig innsats
frå pårørande og lokalsamfunn.
Regjeringa vil stimulere til at den frivillige
innsatsen skal halde fram. Auka satsing på lokal frivillig
innsats har ikkje som føremål å privatisere
dei offentlege ordningane eller å frita det offentlege
for ansvar og utgifter, men å mobilisere til auka ansvar
og fellesskap i nærmiljø og lokalsamfunn.
Regjeringa legg til grunn at kommunane framleis skal
ha ansvaret for utforming, organisering og drift av omsorgstenestene.
Regjeringa meiner at dei tre sentrale faktorane
som bør prege organiseringa av tenestene i åra
som kjem er individuell utforming, heilskap og mangfald. Individuell
utforming inneber at tenestene så langt det er mogeleg
skal ta omsyn til dei spesielle behova som mottakaren har. Heilskap
vil seie at dei ulike tenestene ikkje framstår som oppdelte
etter sektorar. Mangfald inneber at det må opnast for samarbeid
med mange ulike aktørar, anten dette er pårørande,
frivillige organisasjonar, grupper for sjølvhjelp eller
andre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund
Kristoffersen, Karin Lian, Einar Olav Skogholt og Gunhild Øyangen,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Are
Næss og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, mener
at vi må bidra til at alle som blir fysisk eller psykisk
syke får god og kvalifisert hjelp i tide.
Flertallet mener at dette bare
vil skje ved at mer ressurser brukes til å bygge et felles
offentlig helsevesen som setter pasientenes behov i sentrum og ikke
forskjellsbehandler mennesker.
Flertallet viser videre til den
satsing som er vedtatt de senere år på en rekke
områder. Både handlingsplan for eldreomsorgen,
opptrappingsplanen for psykiatrien, handlingsplan for funksjonshemmede, kreftplanen
og utstyrsplanen for sykehusene bidrar til bedre tilbud gjennom årlig
oppfølging i budsjettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, vil innledningsvis
understreke at alle politiske partier i Norge bygger på et
humant menneskesyn hvor menneskeverdet er ukrenkelig uavhengig av
fysisk eller psykisk utrustning, inntekt og sosial status. Disse
medlemmer viser til at det er store variasjoner i våre
omsorgstjenester i kommunene både i og utenfor institusjon
både når det gjelder kvantitet og kvalitet.
Disse medlemmer mener at det
er svært vanskelig å gi likeverdige tjenestetilbud
i omsorgen så lenge omsorgstjenestene er et kommunalt ansvar,
fordi tjenesten vil være avhengig av den enkelte kommunes økonomi
og prioriteringer. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
vil overføre ansvaret for omsorgstjenestene til staten,
og særlig gjelder det kvalitetskrav og finansiering. Disse
medlemmer mener at så lenge omsorgstjenesten er
et kommunalt ansvar, bør staten gå inn med en
delfinansiering på samme måten som staten gjør
i forhold til barnehagedrift.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, medlemmene fra Høyre,
Annelise Høegh og Sonja Irene Sjøli, og medlemmet
fra Senterpartiet, mener at det offentlige tilsynet med
omsorgstjenestene i kommunene må bli bedre. Dette kan skje
ved at fylkeslegene foretar hyppigere tilsynsbesøk, særlig
i våre offentlige sykehjem, og at de fleste av disse besøkene
skal være uanmeldte. Videre mener flertallet at
fylkeslegene må overlates ansvaret også for tilsynet
med omsorgsboliger, da disse i dag i stor utstrekning benyttes som
heldøgns omsorgs- og pleieboenheter.
Flertallet mener at kvaliteten
i våre omsorgstjenester i større grad må bestemmes
av den enkelte bruker selv. Dette gjelder både institusjonsomsorg
og hjemmetjenestene. Hjemmetjenestene må etter flertallets mening
i større grad administreres av den enkelte bruker selv,
betalt av det offentlige etter en på forhånd fastlagt
vurdering om behovet gjort i samarbeid mellom bruker og omsorgsansvarlig.
Flertallet viser til St.meld.
nr. 34 (1999-2000) Evaluering av eldreplanen etter to år,
som viser at planen er i rute og at antall boenheter og nye årsverk
er i henhold til måltallene. Flertallet sier
seg fornøyd med dette, men vil dog påpeke viktigheten
av at en i siste del av planperioden satser sterkere på bygging
av sykehjemsplasser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at når planen avsluttes, skal en ha en sykehjemsdekning
svarende til 25 senger pr. 100 over 85 år.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo, finner mange gode intensjoner og adskillig
velvilje i St.meld. nr. 28 (1999-2000). Men meldingen er etter dette medlems syn
også svært ordrik, og inneholder lite og spredt
substans utover den gode vilje. I meldingens pkt. 7.7 oppsummeres
tiltak som meldingen tar opp, og som kan bidra til å endre
gjeldende tilstand for omsorgs- og pleietrengende. Dette
medlem slutter seg til disse tiltakene, og viser til meldingens
side 72, der tiltakene er opplistet.
Dette medlem vil her spesielt
vektlegge flere kompetansehevende tiltak for mennesker med demens, samt
lovregulering av skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner
ut fra straffelovens prinsipper om nødrett. Dette
medlem vil også trekke fram lovregulering av bruk
av overvåkings- og alarmanlegg som nyttige framtidige tiltak,
men dette medlem vil avvente eventuelt lovutkast
før dette medlem tar stilling til enkeltheter
knyttet til lovreguleringen. Resten av strekpunktene under pkt.
7.7 samt meldingen for øvrig tar dette medlem til
etterretning.