Husbanken er statens sentrale gjennomføringsorgan
i bustadpolitikken. Banken forvaltar låne- og tilskotsordningar
og fordeler bustøtte.
Tabell 3.1 viser dei viktigaste verkemidla til
Husbanken i forhold til dei nemnde bustadpolitiske måla.
I tillegg gjer verkemidla det mogleg å nå fleire
av dei andre måla.
Tabell 3.1. Husbankens
verkemiddel i forhold til dei bustadpolitiske måla 1997-1999
| 1997 | 1998 | 1999 |
God
bustaddekning | | | |
Oppføringslån,
talet på ordinære bustader med tilsegn | 8 512 | 7 515 | 8 530 |
Oppføringslån.
Gjennomsnittleg storleik, m2 | 114 | 107 | 110 |
Lån til omsorgsbustader
og sjukeheimsplassar, talet på bueiningar med tilsegn | 1 657 | 1 325 | 1 402 |
Tilskot til omsorgsbustader
og sjukeheimsplassar, talet på bueiningar med tilsegn | 2 482 | 5 616 | 6 285 |
| | | |
God
bustadfordeling | | | |
Etableringslån,
talet på saker med tilsegn | 7 660 | 8 179 | 8 115 |
Bustadtilskot til etablering
og utleige, talet på bustader med tilsegn | 3 013 | 3 004 | 2 641 |
Av desse utleigebustader
| 926 | 838 | 1 185 |
Kjøpslån,
talet på bustader med tilsegn | 1 299 | 2 099 | 2 288 |
| | | |
Butryggleik | | | |
Bustøtte, talet
på hushaldningar med støtte1 | 97 221 | 98 860 | 100 539 |
| | | |
Gode
bustader, god byggkvalitet og godt bumiljø | | | |
Oppføringslån,
talet på bustader med tilleggskvalitetar | 5 928 | 5 395 | 6 714 |
Tilskot til bustadkvalitet,
talet på bustader med tilsegn | 4 039 | 4 351 | 4 452 |
Utbetringslån,
talet på bustader med tilsegn | 8 891 | 7 017 | 9 999 |
Bustadstilskot til utbetring,
talet på saker med tilsegn frå kommunane | 6 432 | 5 599 | 5 619 |
Lån til barnehagar
og skulefritidsordning, talet på plassar | 2 091 | 697 | 1 730 |
Tilskot til utvikling av
bumiljø o.a., talet på prosjekt | 63 | 52 | 116 |
1 Ved hovudutbetaling for 2. termin.
I 1996 vart verkemiddelapparatet i Husbanken
omarbeidd mykje. Rentestøtta på lån vart
avvikla, og subsidiane vart frå då av gitt i form
av målretta tilskot.
Tabell 3.2 gir oversikt over dei viktigaste
verkemidla som Husbanken disponerte i perioden 1996-1999.
Tabell 3.2. Husbankens
verkemiddel. Rammer for aktivitetsnivå 1996-1999. Mill.
kroner
| 1996 | 1997 | 1998 | 1999 |
Tilskotsrammer i alt | 2 005 | 2 626 | 3 766 | 4 144 |
Bustøtte1 | 820 | 1 314 | 1 507 | 1 576 |
Tilskot til byfornying
og bustadkvalitet | 228 | 228 | 180 | 1752 |
Bustadtilskot til etablering,
utbetring og utleigebustader | 510 | 447 | 434 | 4942 |
Tilskot til utvikling av
bumiljø, bustadforvaltning og bustadpolitikk | 22 | 22 | 22 | 35,4 |
Tilskot til organisasjonane
for funksjonshemma3 | 8,4 | 8,4 | 8,4 | |
Oppstartingstilskot | 367 | 607 | 1 5352 | 1 582 |
Kompensasjonstilskot4 | | | 80 | 282 |
Utlånsramme | 9 000 | 8 500 | 8 000 | 9 000 |
Totalt
disponert | 7 776 | 8 712 | 8 004 | 9 000 |
Oppføringslån
- nye bustader5 | 4 111 | 5 301 | 4 079 | 4 135 |
Lån til omsorgsbustader
o.a. | 1 231 | 1 063 | 890 | 963 |
Utbetringslån
| 801 | 735 | 676 | 1 168 |
Etableringslån
| 1 390 | 1 055 | 1 373 | 1 667 |
Kjøpslån
| 243 | 558 | 986 | 1 067 |
1 Butilskotordninga til Sosialdepartementet
og bustøtteordninga til Kommunal- og regionaldepartementet
blei slått saman i 1997.
2 I 1998/99 blei løyvingssystemet
på dei merka postane lagd om. I det nye løyvingssystemet
er løyvingane knyta opp til kor mykje ein
antar kjem til utbetaling i budsjettåret, i motsetning
til tidlegare hvor løyvinga svarte til gitte tilsegn i
det enkelte budsjettåret.
3 Posten vart innlemma i tilskot til utvikling
av bumiljø o.a. frå og med 1999.
4 Nytt tilskot i 1998.
5 Inklusive lån til barnehagar.
I 1996 vart det innført ei ordning
med marknadsbestemt flytande og fast rente for husbanklån.
Renta i Husbanken er knytt til høvesvis 3 månaders
statssertifikat (flytande rente) og 5 års statsobligasjonar
(fast rente). Begge rentesatsane er tillagde ein margin på 0,5 prosentpoeng.
Tabellen nedanfor viser utviklinga i Husbankens
rentesatsar i 1998 og 1999.
Tabell 3.3. Nominelle rentesatsar
1998-1999 (i pst.)
År | Kvartal | Flytande | Fast |
1998 | 1. kvartal | 4,2 | 5,6 |
| 2. kvartal | 4,1 | 5,6 |
| 3. kvartal | 4,2 | 5,5 |
| 4. kvartal | 4,6 | 5,5 |
1999 | 1. kvartal | 6,7 | 5,8 |
| 2. kvartal | 8,1 | 5,8 |
| 3. kvartal | 7,3 | 5,6 |
| 4. kvartal | 6,6 | 5,6 |
Husbanken løyvde i 1998 oppstartingstilskot
til godt og vel 5 600 bueiningar - fordelte med om lag 3 850 omsorgsbustader
og vel 1 750 sjukeheimsplassar, som er ein auke på heile
3 150 bueiningar i forhold til året før (jf. tabell
3.1). Talet på innvilga tilskot vart endå høgare
i 1999, og totalt var det nærmare 6 300 bueiningar som
fekk oppstartingstilskot. I handlingsplanen for eldreomsorga var
målet sett til 5 800 bueiningar i 1999. I tillegg skulle
det bli gitt oppstartingstilskot til 270 omsorgsbustader i samband
med opptrappingsplanen for psykisk helse. Målet i eldreplanen
vart altså nådd med solid margin, mens det trengst
noko meir tid til å innarbeide denne tilskotsordninga i
forhold til opptrappingsplanen for psykisk helse.
I 1998 vart det sett i gang bygging av om lag
19 700 nye bustader. Husbanken gav same år oppføringslån
til 7 515 nye bustader og tilsegn om oppstartingstilskot til om
lag 3 400 nye omsorgsbustader.
Det inneber at 55 pst. av alle igangsette bustader oppfylte
Husbankens kostnads- og kvalitetskrav. I 1999 var talet på igangsetjingar
20 500, og Husbanken gav tilsegn om oppføringslån
til 8 530 nye bustader og tilsegn om oppstartingstilskot til om
lag 4 200 nye omsorgsbustader. I 1999 var det 62 pst. av alle igangsette
bustader som oppfylte kostnads- og kvalitetskravene.
Låneutmålinga i Husbanken
vart merkbart redusert i forhold til 1997 og utgjorde i gjennomsnitt
63 og 61 pst. av anleggskostnadene i høvesvis 1998 og 1999. Årsaka
til det er at det har vore ein relativt sterk kostnadsauke på nye
bustader, spesielt i 1999.
Husbankens lån til oppføring
av nye bustader har sidan gjenreisinga etter siste verdskrigen vore
eit av dei mest sentrale verkemidla i norsk bustadpolitikk. Ved å gi
lån med gunstig rente har staten ønskt å stimulere
til bygging av fleire bustader med god kvalitet enn det ein elles
ville ha hatt, utan at den gunstige renta førte til unødvendig
prisstiging. For å få vite meir om i kva grad
låna faktisk er med på å oppfylle desse bustadpolitiske
måla, har Husbanken engasjert Noregs byggforskningsinstitutt
til å gjennomføre ein forstudie av låneordninga
(Byggforsk, Notat 44, 2000). Hovudkonklusjonane i rapporten frå Byggforsk
er at Husbankens lånefinansiering av nye bustader gir betre
kvalitet, men at ho ikkje dempar kostnadene for ein bustad med ein
gitt standard.
Husbanken påverkar kvalitet i nye bustader
gjennom minstestandard, lånetillegg og tilskot. Alle ordinære nye
bustader som blir finansierte i Husbanken, skal tilfredsstille ein
minstestandard. Kvalitativt gode bustader oppnår høgare
lån enn mindre gode bustader.
For å dempe tomte- og byggjekostnadene
har Husbanken operert med kostnadsgrenser og eit system for låneutmåling
som premierer rimelege og nøkterne bustader.
Byggforsk konkluderer med at Husbankens grenser for
tomtekostnader pr. bustad truleg ikkje er med på å redusere
tomtekostnadene, men i staden påverkar kva for typar bustader
som kan byggjast på tomta. Det vil seie at det i strøk
med høge tomtekostnader blir meir konsentrert husbygging.
Byggforsk konkluderer vidare med at Husbanken i liten grad kan påverke
byggjekostnadene for ein bustad med ein gitt standard.
Byggforsk har samanlikna bustader med og utan husbankfinansiering.
Data viser at Husbanken truleg har vore med på å auke
storleiken på dei minste blokkhusværa, mens storleiken
på einebustadene er redusert (sjå tabell 3.4).
Gjennom krava til øvre og nedre arealgrense har Husbanken
vore med på å vri tilbodet av bustader inn mot
eit meir gjennomsnittleg sjikt. Ut frå ein likskapstankegang
må dette oppfattast som positivt.
Undersøkinga viser også at
stimulering til god bustadkvalitet gir fornøgde låntakarar.
Tabell 3.4. Fordeling av
bustadstorleik (i m2) etter hustype med og utan husbanklån
| Einebustad | Småhus | Blokk |
| Med
husbanklån | Utan
husbanklån | Med
husbanklån | Utan
husbanklån | Med
husbanklån | Utan
husbanklån |
Gjennomsnitt | 127 | 136 | 97 | 103 | 74 | 71 |
90-persentilen | 180 | 210 | 130 | 150 | 100 | 100 |
Øvre kvartil | 150 | 160 | 115 | 120 | 84 | 84 |
Median | 120 | 120 | 100 | 95 | 70 | 69 |
Nedre kvartil | 99 | 90 | 80 | 70 | 60 | 55 |
10-persentil | 80 | 70 | 60 | 53 | 54 | 44 |
Ei av dei viktigaste bustadpolitiske oppgåvene
for Husbanken er å oppnå ei god bustadfordeling
gjennom å finansiere og medverke til eigna bustader til
vanskelegstilte husstandar og å gjere det mogleg for dei å bli buande
i desse bustadene. Dette er husstandar med svak økonomi
blant funksjonshemma, sosialt vanskelegstilte, flyktningar, unge
førstegongsetablerande, eldre og barnefamiliar. Husbanken
har i samarbeid med kommunane fleire ulike verkemiddel som gjer
det mogleg å setje saman finansieringspakkar av lån,
tilskot og eventuelt bustøtte tilpassa den evna husstanden har
til å dekkje utgiftene sine til bustad og livsopphald.
Husbanken har gjennom St.meld. nr. 49 (1997-1998) Om
boligetablering for unge og vanskelegstilte, fått ansvar
for å stimulere kommunane til å utarbeide lokale
bustadsosiale handlingsplanar og rettleie dei i arbeidet.
Samarbeidet med kommunane fører til
kompetanseutvikling sentralt og lokalt, og dei kommunale handlingsplanane
kjem til å vere viktige i forhold til fordeling og vidareutvikling
av verkemidla.
I år vart det også sett i
gang eit utviklingsarbeid for å førebyggje og
motarbeide bustadløyse i dei 5 største byane.
Arbeidet, som er eit samarbeid mellom Sosial- og helsedepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet og Husbanken er ei oppfølging
av Utjamningsmeldinga (St.meld. nr. 50 (1998-1999)).
Bustadtilskot til etablering er det verkemidlet
som nyttast overfor dei som har størst behov for økonomisk hjelp.
Bustadtilskotet blir gitt til etablering i eigen bustad, til tilpassing
av bustad for eldre og funksjonshemma, og til utleigebustader. Tilskot
til etablering i eigen bustad og tilskot til tilpassing av bustad
blir gitt gjennom kommunane og tilskot til utleigebustader frå Husbanken.
Både nybygging og kjøp av brukte bustader kan
få tilskot.
Bustadtilskot til etablering og utleigebustader
vart i 1999 gitt til 2 641 bustader. Dette talet inkluderer 1 185 utleigebustader.
I 1998 var det 838 utleigebustader som fikk tilskot. Inkludert i
totaltalet for 1999 er også om lag 290 bustader til flyktninghushald
frå Kosovo. Bustadene til flyktningane vart finansiert
gjennom ei tilleggsløyving på 75 mill. kroner.
Også i 1997 og 1998 vart det gitt tilskot til om lag 3
000 husstandar, jf. tabell 3.1. I alt 541 unge under 35 år
fekk bustadtilskot til etablering i 1999, mot 653 i 1998. Gjennomsnittleg
inntekt for tilskotsmottakarane var på om lag 175 000 kroner
i 1999, mot 137 000 kroner i 1998.
Ordninga med tildeling av etableringslån
til kommunane vart vidareført i 1998 og 1999. Formålet
med ordninga er å medverke til at husstandar med svak økonomi
og/eller spesielle behov får høve til å skaffe
seg rimeleg topp- og tilleggsfinansiering når dei etablerer seg
i nøkterne bustader.
Kommunane auka sine opptak av etableringslån
med godt og vel 20 pst. frå 1998 til 1999. Den positive utviklinga
har samanheng med at kommunane no satsar sterkare på dette
verkemidlet. I tillegg har den auka handlefridommen til å byggje
opp tapsfond via bustadtilskotet vore med på å redusere
risikoen ved å yte etableringslån til vanskelegstilte.
Utlån frå kommunane utgjorde totalt 1 704 mill.
kroner i 1999, mot 1 520 mill. kroner året før.
I alt fekk 8 115 husstandar etableringslån av kommunane
i 1999, eller omtrent det same talet som i 1998. Når talet
på husstandar ikkje gjekk opp sjølv om kommunane
tok opp meir etableringslån, kjem det av at låneutmålinga
auka. Om lag halvparten av husstandane som fekk etableringslån
i 1999, hadde ei inntekt på under 200 000 kroner.
I 1999 sette kommunane totalt av 33 mill. kroner
av bustadstilkotsmidlane, dei blei tildelt for å dekkje eventuelle
tap på utlåna sine, og ved utgangen av året hadde
dei bygd opp samla tapsfond på i alt 105 mill. kroner.
I 1998 realiserte kommunane 2,7 mill. kroner i tap på etableringslån.
I 1999 var tapa på 4 mill. kroner.
Husstandar som fekk kjøpslån
i 1998 hadde ei gjennomsnittleg husstandsinntekt på 142
000 kroner, som utgjorde ca. 47 pst. av gjennomsnittleg inntekt
i Noreg det året. I 1999 var gjennomsnittsinntekta 225
000 kroner pr. husstand, og dette utgjorde 68 pst. av gjennomsnittleg
inntekt. For funksjonshemma som har behov for spesielle bustadløysingar,
er det inga økonomisk behovsprøving. Det var likevel
ikkje nokon vesentleg skilnad på inntekta til funksjonshemma
i forhold til gjennomsnittsinntekta til dei husstandane som fekk kjøpslån
i 1998 og 1999.
Det var fleire enkeltpersonar i 1999 som søkte
om kjøpslån enn enkeltpersonar som søkte
om oppføringslån til ny bustad. Årsaka
er at ordninga er opna for fleire unge i etableringsfasen.
Totalt vart det gitt behovsprøvde,
personretta lån til kjøp av bustad for 2,7 mrd.
kroner i 1999. Kjøps- og etableringslån har, saman
med utbedringslån, høgast prioritet når
det er lånekø. Det som er brukt til desse låneordningane,
er såleis lite påverka av køsituasjonen i
1998 og 1999.
Bustøtteordninga er saman med bustadlovene,
eit sentralt verkemiddel for å nå målet
om god butryggleik. Formålet med ordninga er å hjelpe
barnefamiliar, alders-, uføre- og etterlatnepensjonistar
med låge inntekter og høge buutgifter til å etablere
seg eller bli buande i ein god bustad. Bustøtta skal også utjamna skilnader
i levekår for pensjonistgrupper som følgje av skilnader
i buutgifter.
Bustøtta er ei behovsprøvd
ordning, og for å motta bustøtte stilles det krav
til både husstanden og bustaden. Dersom desse vilkåra
blir innfridd, vil forholdet mellom inntekter og godkjende buutgifter
avgjere om det blir innvilga bustøtte.
I 1998 var det 106 158 husstandar som fekk bustøtte i
ein eller fleire terminar. I 1999 hadde talet auka til 109 136 husstandar.
Den gjennomsnittlege bustøtta pr. husstand pr. månad
var 1 206 kroner i 1998 og 1 280 kroner i 1999. Dei totale godkjende
buutgiftene til mottakaren var gjennomsnittleg 300 kroner høgare
pr. månad i 1999 enn dei var i 1998. Buutgiftene som del av
inntekta vart i 1998 redusert frå 50 pst. til 31 pst. ved hjelp
av bustøtta. I 1999 utgjorde buutgifta 52 pst. av inntekta
og 33 pst. etter motteken bustøtte.
Generelt blir det lagt stadig meir vekt på bustadkvalitet
og miljøomsyn i bustad- og byggjesektoren i lys av måla
om ei berekraftig samfunnsutvikling. Dette har mellom anna ført
til at det treårige prosjektet Berekraftig byggjeskikk
har vorte etablert i regi av Statens byggjeskikkutval. Prosjektet
er nyleg avslutta. Eit eksempel på berekraftig byggjeskikk
er klimatilpassa bustader. Sterkare krav om energiøkonomisering
er eit anna bustadretta tiltak. Likeins er krava til inneklimaet skjerpa.
Husbanken har fleire verkemiddel for å oppnå gode bustader,
god byggkvalitet og eit godt bumiljø. Desse er omtala nedanfor.
I 1998 vart det gitt lånetillegg for
livsløpskvalitet til nesten 50 pst. av dei 7 500 bustadene
som Husbanken lånefinansierte med oppføringslån.
I 1999 fekk 48 pst. av 8 530 bustader lånefinansiert med
oppføringslån lånetillegg for livsløpskvalitet.
Prosentdelen har auka dei to siste åra og er no omtrent
på same nivå som i første halvdel av
1990-åra.
Husbankens lånetillegg til oppføringslån
for helse, miljø og tryggleik har vore eit prioritert område
i 1999, og tillegget vart auka frå 25 000 til 50 000 kroner. Omfanget
av ordninga har også auka, og meir enn halvdelen av bustadene
(4 536) fekk dette lånetillegget i 1999. I 1998 vart tillegget
gitt til snautt 45 pst. av bustadene.
Lånetillegget til utomhuskvalitetar
omfattar kvalitetar i uteareal, terreng og vegetasjon og tiltak
for auka trafikktryggleik. Aktiviteten på dette området
har auka med rundt 20 pst. i forhold til 1998.
Tilskotet vart i 1999 gitt til om lag 4 450
bustader, eller 100 fleire enn i 1998. Rundt halvparten vart gitt
til bustader innanfor fornying og fortetting av byprega bumiljø.
Tilskot til fornying og fortetting vart gitt til installasjon av
heis, utbetring og fornying av uteareal og samanslåing
av leilegheiter. Installasjon av heis gav i 1998 betre tilkomst
til 403 bustader i eksisterande bygningsmasse. I 1999 gav tilskotet
betre tilkomst til 431 bustader. I 1998 fekk 643 nye bustader i
lågbygg kvalitetstilskot for heis og for å ha
oppfylt kriteria for livsløpsstandard. I 1999 var talet
på bustader som fekk slikt tilskot 684.
Husbanken gir også tilskot til tilstandsvurdering
av burettslag og sameigar. Tilskotet til tiltak mot radon vart innført
i 1999. Tilskotsordninga skal stimulere tiltak som kan gi sunnare
forhold i bustader der radonnivået ligg over ein viss grenseverdi
(400 Bq/m3 i årsmiddelverdi).
I alt vart det gitt tilskot til 48 bustader det første året.
Det vart i 1999 gitt tilsegn til byfornying
for ca. 90 mill. kroner, eller om lag 34 pst. høgare enn
i 1998 da det vart gitt tilsegn for 67 mill. kroner. Oslo og Bergen fekk
rammer til prioriterte programområder i byfornyinga. Trondheim
fekk tilskot til enkeltprosjekt.
I 1998 var programtilskotet til Oslo på 38
mill. kroner som vart nytta til full utbetring av 150 bustader og utbetring
av gårdsrom for 111 bustader. Det ble også gitt
tilskot til enkelttiltak for ca. 1 000 bustader til bad/wc,
brannsikring, etterisolering, m.m. Bergen fekk 17 mill. kroner som
i hovudsak vart nytta på Nedre Nygård. Dei resterande
midlane vart brukt til etablering av gatetun, lekeareal og opparbeiding
av gateløp som kompensasjon for manglande gårdsrom.
Trondheim fekk ca. 10 mill. kroner i byfornyingstilskot som vart
brukt til ulike miljøtiltak på Møllenberg
og Lademoen.
Oslo og Bergen fekk også i 1999 eigne
rammer til prioriterte programområde i byfornyinga, mens
det i Trondheim vart gitt tilskot til enkeltprosjekt.
Ei evaluering av ordninga (Byggforsk 246/1998) konkluderte
med at det var eit klart behov for tiltaket, og at det verka etter
intensjonane. Rapporten peika på nokre forbedringspunkt
som Husbanken har gjennomført i 1999: betre informasjon
om ordninga til brukarane og offentleg tilsette som har kontakt
med potensielle brukarar, og forenkling av regelverket for saksbehandling.
Kommunane gav 1999 bustadtilskott til utbetring
til 5 619 bustader, omtrent like mange som året før
da 5 599 bustader fekk tilskot.
Den årlege løyvinga til dette
tiltaket vart auka frå 22 mill. kroner i 1998 til 35,4
mill. kroner i 1999. Det vart gitt tilskot til i alt 116 prosjekt
frå denne tilskotsordninga i 1999. I alt 11 av desse prosjekta
gjaldt etablering av lokale bustadsosiale handlingsplanar i kommunane.
Gjennom målretta planarbeid for å få til
ein heilskapleg bustadpolitikk kan kommunane betre hjelpe vanskelegstilte
husstandar med å etablere seg i bustad og behalde bustaden.
Kartlegging og vurdering av bustadbehov og verkemiddelbruk skal
danne grunnlaget for dei strategiane og tiltaka kommunane legg opp
til. Husbanken reknar med å ha etablert samarbeid med ca.
90 kommunar i løpet av 2001.
Prosjektet Berekraftig byggjeskikk er også finansiert over
denne tilskotsordninga. I 1998 gav Husbanken denne typen tilskot
til 52 prosjekt.
Om lag 7 000 bustader fekk i 1998 tilsegn om
utbedringslån. Dette var ein nedgang samanlikna med 1997 på 21
pst. i talet på bustader og ein nedgang på 7 pst. målt
i kroner. Nedgangen hadde samanheng med at fleire utbetringsprosjekt
i store burettslag var over. I 1998 var det fleire enkeltbustader
og mindre prosjekt som fekk utbedringslån.
I 1999 tok etterspørselen etter utbedringslån
seg opp, og Husbanken prioriterte ordninga høgt. Om lag 10
000 bustader fekk tilsegn om utbedringslån. Over 75 pst.
av desse bustadene fekk prosjektretta miljølån til
blokkbusetnad som hovudsakleg er frå etterkrigstida. Berre
15 pst. av låna vart gitt til enkeltpersonar på sosialt
grunnlag. I Husbanken er det sett i gang eit prosjekt med sikte
på å forenkle både retningslinjene for utbedringslån
og saksbehandlinga, slik at det blir meir attraktivt for enkeltpersonar å søkje
om utbedringslån.
Barnehagelånet har hatt ei utflating
dei siste åra. I 1998 vart det gitt tilsegn om lån
til 697 barnehageplassar for til saman ca. 42 mill. kroner. I 1999
fekk 1 730 plassar tilsegn om lån for 132 mill. kroner.
Det har vore ein samanhengande nedgang i talet
på misleghaldne lån sidan byrjinga av 90-åra,
men no synest denne utviklinga å ha stoppa opp. Ved utgangen av
1999 utgjorde talet på misleghaldne lån 2,9 pst.
av samla tal på utlån, mot 2,3 pst. ved utgangen
av 1998. Sett i forhold til uteståande lån auka
misleghaldet frå 1,4 pst. i 1998 til 1,8 pst. ved utgangen
av 1999.
Ved utgangen av 1999 hadde Husbanken bokført
eit samla bruttotap på 23,4 mill. kroner. Tapa er fordelte med
høvesvis 22,4 mill. kroner på personlege låntakarar
og 1 mill. kroner på ikkje-personlege låntakarar.
På personlege låntakarar var tapet det same i
1999 og 1998. Tap knytte til ikkje-personlege låntakarar
har derimot gått ned, frå 3,3 mill. kroner i 1998
til 1 mill. kroner i 1999.
Tapa er framleis låge, men Husbanken
ventar ein viss auke i åra framover fordi ein større
del av låna går til økonomisk vanskelegstilte
husstandar.
Husbanken starta i 1997 ei omorganisering av
verksemda. Ny organisasjonsmodell var på plass i april 1998,
og det vart oppretta to ny regionkontor for kundane frå Aust-
og Sørlandet etter same modell som dei etablerte avdelingskontora.
Avdelingskontora for aust og sør er samlokaliserte med
hovudkontoret i Oslo. Ny organisasjon er evaluert, og konklusjonane
er at den nye modellen jamt over fungerer bra, men at samarbeidet
på tvers av organisasjonsstrukturen bør styrkjast.
Personalpolitisk har Husbanken profilert seg
på seniorpolitikk for arbeidstakarar over 45 år.
Informasjonsteknologien er svært sentral
for drifta av Husbanken når det gjeld saksbehandling, informasjonsverksemd
og marknadsføring, analysar og rapportering.
Internett har vore eit viktig satsingsområde
i perioden. Husbankens internettsider er eit viktig strategisk verktøy
og representerer eit stort potensial for kommunikasjon med kundar
og andre eksterne aktørar. Bruk av Internett er derfor
eit område som vil bli stadig meir sentralt for Husbanken
framover.
Arbeidet med å setje kunden i sentrum
har vore ei prioritert oppgåve i perioden og er styrande
for utvik-lingsarbeidet i verksemda.
Komiteen viser til at Husbanken
engasjerte Norges byggforskningsinstitutt til å gjennomføre
en forstudie av ordninga med oppføringslån (Byggforsk, Notat
44, 2000). Dette mener komiteen er positivt fordi
en har fått en gjennomgang av virksomheten som lettere
synliggjør bra og mindre bra sider ved Husbanken, og dermed
gir mulighet til korrigering av tiltak.
Komiteen viser til at en av de
viktigste boligpolitiske oppgavene for Husbanken er å medvirke
til at vanskeligstilte husstander, herunder bostedsløse,
får mulighet til egen bolig, og i tillegg gjøre
det mulig å bli boende i boligen. Med bakgrunn i kommunenes
handlingsplaner for de mest vanskeligstilte på boligsektoren,
samt det samarbeidet som er innledet med de fem største
byene om skal sikre bostedsløse her et helhetlig hjelpetilbud,
forutsetter komiteen at Husbanken kan bidra til enda
bedre måloppnåelse. Komiteen har merket
seg at Husbanken rekner med å ha etablert samarbeid med
90 kommuner i 2001, og at dette er en viktig strategi for tiltak
som gir gode resultat.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til den positive utvikingen som har
skjedd når det gjelder kommunenes bruk av etableringslån. Det
er en god utviking fordi etableringslån og kjøpslån er
gode virkemidler for egen bolig til de som har vanskeligheter i
det ordinære lånemarkedet. Flertallet viser
til at det var flere enkeltpersoner i 1999 som søkte om
kjøpslån, og at begrunnelsen er at ordningen er åpen
for flere unge som er i etableringsfasen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at ordningen med å formidle
kjøps- og etableringslån gjennom kommunene båndlegger
105 mill. kroner av boligtilskuddet gjennom oppbygging av tapsfond
i kommunene. Disse medlemmer mener den store tapsfondsavsetningen
styrker vårt ønske om en omlegging av disse ordningene.
Komiteen har merket
seg at den nedgangen i tallet på misligholdte lån
ser ut til å ha stoppet opp og at det har vært
en økning i 1999. Komiteen har videre merket
seg Husbankens vurdering om at tapene vil stige, da en større
del av låna går til økonomisk vanskeligstilte
husstander. Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteen har merket seg Husbankens
IT-satsing og bruk av Internett, og ser at saksbehandlingstid er
en god måte å måle servicegraden på.
Husbanken vil også i framtida være avhengig av
fornøyde kunder og gjør rett i å gjøre
enda en bedre jobb ved å sette kunden i sentrum.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at meldingen bekrefter at det er
behov for en særlig innsats overfor unge og vanskeligstilte. Flertallet vil
understreke at begrepet "unge og vanskeligstilte" rommer en stor
og uensartet gruppe mennesker. Derfor er det viktig å tenke
et spekter av ulike botilbud som kan fange opp svært ulike
behov.
Flertallet viser til at Utjamningsmeldingen
inneholder flere konkrete forslag som kan avhjelpe situasjonen for
denne gruppen. Bl.a. forslag om å prioritere en styrking
av Husbankens tilskuddsordninger til bruk for kommunene i deres
arbeid med de bostedsløse og å vurdere merfinansieringsordninger
eller forsøksordninger for bokollektiv for bostedsløse.
Flertallet vil be om at Regjeringen
vurderer å utvide inntektsgrensen for de som kan benytte
kjøpslån. Dagens inntektsgrense på 225
000 kroner + 25 000 kroner pr. husstandsmedlem utelukker
svært mange fra å benytte seg av Husbanken til
kjøp av en rimelig bruktbolig. Flertallet finner
det riktig at Husbanken bedre legger til rette for kjøp
av rimelige bruktboliger.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at meldingen bekrefter at det trengs en langt sterkere innsats
for å gi tilfredsstillende botilbud og botrygghet til unge
og vanskeligstilte. Det finnes ingen holdepunkter for å si
at antall bostedsløse har gått ned. På tross
av at myndighetene i mange år har kjent til de store problemene
er det ikke gjort vesentlige grep for å bedre situasjonen.
Tvertimot har ulike regjeringer fra midten av 90-tallet fram til
siste års budsjett svekket innsatsen på boligsektoren
vesentlig. Sammenfallende med at staten har redusert sitt bidrag
har også flere kommuner minsket sitt engasjement for de
vanskeligstilte. For å få fart på utbygging og
for å sikre varig rimelige utleietilbud kan det etter dette
medlems mening være nødvendig at staten går
inn på eiersiden i boligprosjekter.