De kommunevise skatteregnskapene er fellesregnskap
for staten og vedkommende kommune over felles innkrevde skatter
m.v., som etter bestemte regler blir å fordele mellom skattekreditorene.
Private regnskapssentraler utfører etter avtaler driftsoppgaver
vedrørende standard skatteregnskap. Ansvaret for regnskapssystemet
er tillagt Skattedirektoratet.
Revisjonsansvaret for skatteregnskapene er delt
mellom kommunerevisjonene og Riksrevisjonen.
Det er ved revisjonen av regnskapet for 1999
påvist en del mangler vedrørende forholdet mellom
Skattedirektoratet og skatteregnskapssentralene bl.a.:
– Det er
ikke avtalefestet at Skattedirektoratets generelle krav til IT-sikkerhet
i skatteetaten også skal gjelde for skatteregnskapene.
– Det er i liten grad stilt krav
til IT-sikkerhet, herunder sikkerhetsrutiner og sikkerhetsnivå,
beredskapsplaner og beredskapsnivå, loggføring,
fysisk og funksjonell sikring, tilgangskontroller, rapporteringsrutiner
vedrørende sikkerhet og system- og brukerdokumentasjon.
– Det er ikke avtalefestet at
Skattedirektoratet og Riksrevisjonen har rett til innsyn og kontrolladgang
vedrørende skatteregnskapssentralenes systemer
for skatteregnskapene.
Videre er det anført at det synes som
om direktoratet ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til de sikkerhets-
og kontrollmessige sidene ved bruk av driftssentraler/skatteregnskapssentraler
i forbindelse med driften av skatteregnskapene. Revisjonen har antatt
at de generelle kravene til IT-sikkerhet i skatteetaten også bør omfatte
skatteregnskapet, og at det derfor bør avtalefestes at
sentralene har ansvaret for at skatteetatens krav til IT-sikkerhet
implementeres og etterleves. Riksrevisjonen har også pekt
på at dokumentasjonen vedrørende skatteregnskapssystemene
synes mangelfull, og bedt om en oversikt over hvilken dokumentasjon
som finnes på området.
Skattedirektoratet har anført at det
i noen grad er behov for ytterligere avtalefesting av eget oppfølgingsansvar
overfor skatteregnskapssentralene. Direktoratet vil vurdere hvorvidt
det bør avtalefestes innsynsrett for direktoratet i skatteregnskapssentralenes
håndtering av skatteregnskapet, samt sikkerhetsrutiner
omkring oppbevaring og håndtering av data. Det opplyses
at også Riksrevisjonens innsynsrett i denne sammenheng
vil bli tatt hensyn til, og at direktoratet vil komme tilbake til
dette i tilknytning til at nåværende treårsavtale
må fornyes i mai 2001.
Direktoratet har gitt uttrykk for at Strategi, politikk og standarder for IT-sikkerhet
i skatteetaten i utgangspunktet gjelder for skatteregnskapet,
men at dette ikke er nedfelt uttrykkelig i avtaleverket. Videre
opplyses det at direktoratet vil opprette en arbeidsgruppe for å gjennomgå hvilke
krav som bør stilles til IT-sikkerhet ved skatteregnskapssentralene,
og arbeidet skal være avsluttet med frist 1. november 2000.
Det vil deretter bli vurdert om det er behov for å endre
gjeldende avtale med hensyn til krav til sikkerhet. Eventuelle endringer vil
bli innarbeidet i forbindelse med inngåelse av ny avtale.
Finansdepartementet finner det uheldig at det
kan råde uklarhet om hvilke krav som stilles til skatteregnskapssentralenes
IT-sikkerhet, og forutsetter at direktoratet tar initiativ til å endre
gjeldende avtale omgående dersom det viser seg å være
vesentlige mangler ved gjeldende sikkerhetsrutiner og de kravene
som følger av gjeldende avtaleverk. Departementet mener videre
at etablering av en tilfredsstillende innsynsrett for direktoratet
og Riksrevisjonen er viktig, men at arbeidet med IT-sikkerhet bør
ha første prioritet.
Når det gjelder dokumentasjonen, blir
det opplyst at Skattedirektoratet vil foreta en vurdering av hva
som anses som tilfredsstillende kvalitet på dokumentasjon på de
ulike områdene.
Riksrevisjonen bemerker at avtalene som regulerer den
løpende utvikling og drift av de kommunevise skatteregnskapene
ikke synes i tilstrekkelig grad å ivareta kravene til sikkerhetsnivå og
sikkerhetsrutiner i skatteregnskapet. Riksrevisjonen har merket
seg opplysningen om at en arbeidsgruppe i Skattedirektoratet skal
gjennomgå hvilke krav som bør stilles til IT-sikkerhet
ved skatteregnskapssentralene, og at departementet forutsetter at
direktoratet tar initiativ til å endre gjeldende avtaler
omgående dersom inngåtte avtaler har vesentlige
mangler. For øvrig framstår dokumentasjonen vedrørende
skatteregnskapssentralenes systemer som mangelfull.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet anser
etableringen av en tilfredsstillende innsynsrett for Riksrevisjonen
og Skattedirektoratet som viktig, og at det vil bli iverksatt tiltak
for å bedre kvaliteten på dokumentasjonen på de
områdene som ikke vurderes som tilfredsstillende.
Finansdepartementet uttaler i sitt svar at de
har merket seg Riksrevisjonens uttalelse om viktigheten av at bestemmelser
som sikrer rett til innsyn og kontroll for Riksrevisjonen tas inn
i gjeldende avtaler. Departementet har på den bakgrunn
i brev av 25. september 2000 bedt Skattedirektoratet om umiddelbart å iverksette
tiltak for å innarbeide slike bestemmelser i gjeldende
avtaler.
Finansdepartementet viser for øvrig
til sitt brev av 26. juni 2000 til Riksrevisjonen og har ingen ytterligere
merknader til realiteten i saken.
Riksrevisjonen uttaler at den anser det som
kritikkverdig at det ikke er satt samme krav til IT-sikkerhet mht.
de kommunevise skatteregnskapene som for andre systemer i skatteforvaltningen,
og at det er mangler mht. dokumentasjonen vedrørende
skatteregnskapssentralenes systemer. Riksrevisjonen forutsetter
at departementet klargjør og iverksetter nødvendige
tiltak for å sikre tilfredsstillende sikkerhet og dokumentasjon.
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
har bedt Skattedirektoratet om umiddelbart å iverksette
tiltak for å sikre Riksrevisjonens rett til innsyn og kontroll
i skatteregnskapssentralenes systemer.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har funnet kritikkverdige forhold vedrørende
de avtalene som er inngått mellom Skattedirektoratet og
skatteregnskapssentralene, samt vedrørende IT-sikkerhet
og dokumentasjon. Komiteen vil understreke at det
ikke må være tvil om at Riksrevisjonen har samme
rett til innsyn og kontroll vedrørende skatteregnskapssentralenes systemer
som i forvaltningen ellers, og at dette bør komme klart
fram i avtalene. Det er også av stor viktighet at skatteregnskapssentralene
følger samme regler vedr. IT-sikkerhet som skatteetaten
for øvrig. Komiteen har merket seg at Finansdepartementet
vil sette i verk tiltak for å bedre situasjonen.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til vedtak, "Til observasjon".
Kommune 2312 ble med virkning fra inntektsåret 1980
opprettet som en egen likningskommune for skattlegging, kontroll
og innkreving av skatt vedrørende utenlandske arbeidstakere
og utenlandske oppdragstakere som er skattepliktige til Norge, og
som arbeider med eller driver virksomhet på land eller
på den norske kontinentalsokkelen og ikke har annen tilknytning
til Norge enn midlertidig opphold/oppdrag i riket eller
på sokkelen. Likningsfunksjonen er lagt til Sentralskattekontoret
for utenlandssaker, mens Stavanger kemnerkontor er tillagt funksjonen
som skatteoppkrever. Kommunerevisjonen i Midt-Rogaland har den løpende
kontroll av skatteregnskapet/innfordringen, mens Rogaland
skattefutkontor fører tilsyn med kemnerkontorets arbeid.
Innkrevingen av sokkelskatt/utenlandsskatt er problemfylt,
og har tidligere vært omtalt i Dokument nr. 1 (1990-1991).
Det har de senere år vært
en sterk økning i skattytermassen og i innbetalt
skattebeløp for kommune 2312. Antall skattytere har økt
fra ca. 16 000 i 1995 til ca. 30 000 i 1999, og innbetalt skattebeløp
har økt fra 507 mill. kroner i 1991 til 1 655 mill. kroner
i 1999.
Kommunerevisjonen uttaler i revisjonsberetningen for
1999 at skatteoppkrevers arbeid med sikring og innkreving av skattekrav
for tiden ikke fungerer tilfredsstillende. Det vises til skatteoppkreverens årsrapport
for 1999 der det framgår at innkrevingsarbeidet er på etterskudd,
i hovedsak på grunn av vesentlig økning i restansemassen, økt
belastning som følge av arbeid med nytt innkrevingssystem,
vesentlige endringer i likningen fra tidligere år samt
betydelig manuelt merarbeid med årets lønns- og
trekkoppgaver på grunn av feilstyring av skattetrekk. Kommunerevisjonen
anser dagens situasjon som svært bekymringsfull.
Skattedirektoratet deler den bekymring som er
framkommet mht. økning i antall skattytere, økning
i utestående restanser og manglende innkrevingsaktivitet. Det
understrekes at en rask innfordringspågang vil være
helt avgjørende.
Finansdepartementet gir uttrykk for at det ser
alvorlig på situasjonen, og viser til at direktoratet har
iverksatt en rekke tiltak for å forbedre innkrevingsarbeidet ved
kommune 2312. Dette gjelder bl.a. innføring av nytt elektronisk
saksbehandlersystem, gjennomgåelse av instrukser og rutiner,
tettere oppfølging fra direktoratets side, samt styrking
av ressurssituasjonen.
Departementet uttaler videre at en bistandsavtale med
Storbritannia vil være et godt virkemiddel for å redusere
restansene ved sokkelkommunen. En slik avtale vil bl.a. kunne motvirke
at utenlandske borgere "flytter" fra et udekket skatteansvar i Norge.
Departementet oppgir imidlertid at det ikke har vært mulig å oppnå enighet
med Storbritannia om bestemmelsene om gjensidig bistand til innfordring
av skattekrav. Dette gjelder både i bi- og multilateral
sammenheng. Resultatutviklingen ved kommune 2312 vil for øvrig bli
fulgt opp. Dersom resultatene ikke bedres i løpet av året
vil departementet i samråd med Skattedirektoratet vurdere
alternative tiltak for å bedre innkrevingen fra sokkelen,
herunder hvorvidt en alternativ administrativ forankring for denne
oppgavefunksjonen vil være mer hensiktsmessig.
Riksrevisjonen viser til at innkrevingen av
skatt fra utenlandske selskaper og arbeidstakere også er
tatt opp tidligere. Da Rikrevisjonen avsluttet saken i 1996 var restansesituasjonen
blitt vesentlig forbedret. Riksrevisjonen konstaterer at restansene
igjen er økende. Det anses som viktig at arbeidet med å styrke
innkrevingsarbeidet gis høy prioritet og at ytterligere
tiltak vurderes og blir løpende evaluert.
Finansdepartementet uttaler i sitt svar at departementet
ser alvorlig på restanseutviklingen og innkrevingen ved
kommune 2312, sokkelen og har i brev av 25. september 2000 til Skattedirektoratet
bedt om at det utarbeides kvartalsvis rapportering til departementet
om resultatutviklingen og direktoratets oppfølging av kommune
2312. Finansdepartementet viser ellers til departementets brev av
26. juni 2000 til Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
ser alvorlig på restanseutviklingen og innkrevingen ved kommune
2312, og at departementet har bedt Skattedirektoratet om kvartalsvis
rapportering om restanseutviklingen og direktoratets oppfølging.
Riksrevisjonen forutsetter at restansesituasjonen bedres, og at
arbeidet med å styrke innkrevingsarbeidet gis høy
prioritet.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen understreker
at spørsmålet om innkreving av skatt fra utenlandske
selskaper og arbeidstakere også er tatt opp tidligere. Komiteen har
merket seg at restansene nå er økende igjen, at
Riksrevisjonen forutsetter at restansesituasjonen bedres, og at
arbeidet med å styrke innkrevingsarbeidet gis høy
prioritet. Komiteen viser til Finansdepartementets
svar til Riksrevisjonen, og har merket seg at departementet har bedt
om kvartalsvis rapportering fra Skattedirektoratet. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens synspunkter og forslag til konklusjon, "Til
observasjon".
Saks- og avgiftsrestansene på arveavgiftsområdet viser
de senere år en økende tendens. Store saksrestanser
er senest tatt opp i Dokument nr. 1 (1994-1995).
Saksrestanser
Riksrevisjonen har registrert at saksrestansene
er fordoblet i løpet av tre-årsperioden 1996-1999.
Skattedirektoratet viser til at hovedforklaringen
på økningen synes å være at
skattefogdkontorene i en periode har hatt økt fokus på andre
virksomhetsområder, særlig økonomitjenester
og oppfølging av skatteoppkreverne, og at dette synes å ha
gått på bekostning av arveavgiftsområdet.
Direktoratet har ved flere anledninger tatt opp utviklingen av saksrestansene med
skattefogdkontorene. Det opplyses at alle skattefogdkontorene arbeider
for å redusere saksrestansene, og at det er bebudet forbedringer.
Det er videre påbegynt arbeid med å sikre
kvalitet og tilgang på opplysninger skattefogdkontorene
benytter. Videre er det foretatt enkelte endringer i saksbehandlingsrutinene,
herunder endringer overfor publikum for at saksbehandlingen skal
gå raskere. Arbeidet med ferdigstillelse av arveavgifts-ABC
er et viktig virkemiddel for å redusere saksrestansene.
Denne vil imidlertid på grunn av arbeidets omfang først
kunne foreligge i 2001. For øvrig opplyses det at direktoratet
vil iverksette en hyppigere og tettere oppfølging av saksrestansene
på arveavgiftsområdet. Finansdepartementet antar
de tiltak direktoratet har omtalt vil bidra til å løse
problemet med økte saksrestanser. Departementet viser videre
til at omorganiseringen i direktoratet antas å medføre
en bedre gjennomføringsevne for de tiltak som ikke er fullført.
Departementet forutsetter at direktoratet prioriterer gjennomføringen
av gjenstående tiltak, og vil følge utviklingen
nøye.
Avgiftsrestanser
Ifølge Skattedirektoratets statistikk
vedrørende skattefogdkontorenes resultater pr. 31.desember
1999 utgjorde akkumulerte forfalte avgiftsrestanser totalt 92,4
mill. kroner pr. 31. desember 1999 mot 79 mill. kroner pr. 31. desember
1998, dvs. en restanseøkning på 17 pst. i løpet
av 1999.
Direktoratet anser restanseutviklingen som bekymringsfull.
Direktoratet har ikke foretatt noen fullstendig analyse av resultatene
pr. 31. desember 1999, og ønsker en helhetlig vurdering
av restansesituasjonen før det vurderes hvilke tiltak som
bør iverksettes. Direktoratet vil derfor avvente vurderingene
av resultatene pr. 31. desember 2000.
Finansdepartementet opplyser at foreløpige
halvårs-tall for 2000 viser at restansene er redusert,
men at det er vanskelig å trekke en endelig konklusjon
om restanseutviklingen basert på de foreliggende tall.
Departementet antar at direktoratets og skattefogdkontorenes økte
fokus på arveavgiftsområdet vil gi positive virkninger
også for innkrevingen. Departementet vil videre følge
utviklingen og eventuelt følge opp at særlige
tiltak blir gjennomført.
Riksrevisjonen bemerker at saks- og avgiftsrestansene
de senere år viser en økende tendens. Saksrestansene
utgjorde ca. 23 000 saker pr. 31. desember 1999, og overstiger dermed
i stor grad departementets forventede tall på 10 000-15
000 saker. Riksrevisjonen har merket seg at arbeidet med å redusere
saksrestansene ikke har ført til den forventede reduksjon.
Den lange saksbehandlingstiden er svært uheldig og kan medføre
problemer for arvingene og innfordringen av avgiftskravene. Det
er grunn til å understreke viktigheten av at det fortsatt
arbeides med å redusere saks- og avgiftsrestansene. Med
bakgrunn i at saksrestanser tidligere har vært tatt opp
i Dokument nr. 1 en rekke ganger i perioden 1988-1994, kan det synes å være
behov for at departementet etablerer en tettere oppfølging.
Finansdepartementet viser i sitt svar til departementets
brev av 3. august 2000 til Riksrevisjonen, og har for øvrig
ingen merknader.
Riksrevisjonen uttaler at den vil understreke
at den lange saksbehandlingstiden er svært uheldig da den kan
medføre problemer både for arvingene og for innfordringen
av avgiftskravene. Riksrevisjonen ser kritisk på at restansene
igjen har økt og forutsetter at departementet etablerer
en tettere oppfølging på området, og
at det iverksettes tiltak som reduserer saks- og avgiftsrestansene
vesentlig.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen ser med bekymring
på at antallet restanser har fordoblet seg i løpet
av tre-årsperioden 1996-1999. Den lange saksbehandlingstiden
er svært uheldig og kan medføre problemer for
arvingene og innfordringen av avgiftskravene. Komiteen viser
til at saksrestanser vedr. arveavgift har vært tatt opp
som sak av Riksrevisjonen en rekke ganger i perioden 1988-1994.
Når situasjonen fortsatt ikke er tilfredsstillende, men
tvert imot har forverret seg, mener komiteen, i likhet
med Riksrevisjonen, at det synes å være behov
for en tettere oppfølging fra departementets side. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens forslag til vedtak, "Til observasjon".