Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jon Olav Alstad, Frank Willy Larsen, Liv Marit Moland, Oddbjørg Ausdal
Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær
Grimstad og Ola T. Lånke, fra Fremskrittspartiet, Per Roar
Bredvold og Per Sandberg, fra Høyre, Trond Helleland og
Inger Stolt-Nielsen, fra Senterpartiet, Anne Enger Lahnstein, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, viser
til at et flertall i Stortinget i Innst. S. nr. 261 (1996-1997)
uttalte følgende:
"Flertallet ser særlig problemer knyttet
til den situasjon hvor et tidligere medlem av regjeringen, herunder statssekretærer
og politiske rådgivere, går direkte tilbake til
en embetsstilling etter å ha fratrådt sin politiske stilling.
Komiteen ser behovet for at det blir vurdert hvorvidt det skal innføres
karantenetid i slike tilfeller."
Det ble i denne forbindelse understreket at
i slike tilfeller vil det lett kunne oppstå tvil om embetsverkets integritet
i forhold til et nytt politisk regime etter et regjeringsskifte.
Komiteen har merket seg at det
i Stortingets vedtak kun ble stilt spørsmål ved
at embetsmenn kan vende direkte tilbake til en stilling i departementet
etter en periode i en politisk lederstilling. Det ble ikke stilt spørsmål
ved adgangen til det første rollebyttet, dvs. fra embetsverket
til en politisk lederstilling. Det ble heller ikke presisert hvilke
typer embetsstillinger det ansees som problematisk å vende
tilbake til.
Komiteen har videre merket seg
at Regjeringen i denne meldingen også drøfter
vilkår for pålegg om karantene ved tilbakevending
til en departementsstilling.
Komiteen er opptatt av at det
blir utformet regler på dette området som sikrer
en ryddighet ved regjeringsskifter. Komiteen mener
det er viktig at hensynet til den grunnleggende forutsetning for
det norske parlamentariske demokratiet om at embetsverket fungerer
partipolitisk uavhengig og nøytralt, blir ivaretatt.
Komiteen er tilfreds med at Regjeringen
nå har vurdert disse spørsmålene, og
at man legger saken fram for Stortinget.
Det er flere problemstillinger som drøftes
for å unngå at befolkningens tillit til sentralforvaltningens integritet
svekkes ved raske rollebytter mellom politikk og embetsverk. Komiteen viser
til stortingsmeldingens drøfting av disse problemstillingene,
og slutter seg til Regjeringens omtale av dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er riktig
at medlemmer av Regjeringen eller departementenes politiske ledelse
underlegges en karantene på tre til seks måneder
ved tilbakevending til visse typer departementsstillinger. Flertallet deler
Regjeringens oppfatning av at ved tilbakevending til samme departement
bør det være seks måneders karantenetid,
og at det ved tilbakevending til et annet departement bør
det være tre måneders karantenetid.
Komiteen slutter seg
til at det ikke er grunnlag for å differensiere karantenetiden
som følge av om vedkommende har vært statsråd,
statssekretær eller politisk rådgiver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, finner det også riktig å begrense karantenebestemmelsene
til dem som vender tilbake til departementsstillinger som står
i et direkte rådgivningsforhold til politisk ledelse, og
slutter seg til Regjeringens vurderinger på dette området. Flertallet finner
det naturlig å legge samme vurdering til grunn hvor medlemmer
av Regjeringens politiske ledelse søker stilling i embetsverket.
Det er etter komiteens mening
riktig å nedfelle karantenetiden i den kongelige resolusjon
der vedkommende statsråd og statssekretær utnevnes,
for politiske rådgiveres vedkommende i tilsettingsbrevet.
Komiteen ber Regjeringen snarest
iverksette de foreslåtte tiltakene.
Komiteen viser til at Stortingets
vedtak av 19. juni 1997 ba Regjeringen om å utarbeide retningslinjer
som kan bidra til å trekke opp klarere grenser i forholdet mellom
embetsverket og andre tunge samfunnsaktører og -interesser. Komiteen har
merket seg at Regjeringen i den foreliggende meldingen har avgrenset
temaet til å omfatte personelloverganger, og slutter seg
til dette.
Komiteen mener at utveksling
av personell mellom offentlig og privat sektor har mange positive
sider, og ser det som viktig at det ikke bygges unødvendige barrierer
mot personellovergang mellom offentlig og privat sektor.
Personelloverganger mellom offentlig og privat
sektor kan imidlertid i enkelte tilfeller også være
problematiske, f.eks. ved at private interesser får tilgang
til sensitiv eller strategisk viktig offentlig informasjon. Dette
kan skje ved at en embets- eller tjenestemann går over
til virksomheter som har interesser knyttet til vedkommendes tidligere
statlige arbeidsgiver.
Komiteen har merket seg at det
i Norge, i motsetning til en rekke andre land, i liten grad er fastsatt
generelle regler i forhold til slike personelloverganger.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
gjennomgang av ulike hensyn som det vil være viktig for
staten å ivareta i slike sammenhenger:
– Strategisk
viktig informasjon for staten bør ikke bli kjent utad.
– Taushetsbelagte opplysninger
skal ikke bli kjent utad.
– Kontaktnett bør ikke
misbrukes til å få sensitiv og strategisk informasjon
og til å påvirke avgjørelser.
– "Bytte av tjenester", eller
mistanke om dette bør unngås.
Komiteen mener det må innskjerpes
at taushetsplikten fortsatt er gjeldende for embets- eller tjenestemenn
som har kunnskaper som kan gi den nye arbeidsgiveren en konkurransefordel
i forhold til andre aktører. Dette kan f.eks. gjelde sensitiv
kunnskap om konkurrenter som er ervervet gjennom arbeid i forvaltningen. Komiteen ser
at taushetsplikten også har begrensninger. Selv om taushetsplikten
formelt overholdes, kan taushetsbelagt kunnskap gjennom faktiske handlinger
gi den nye arbeidsgiveren eller klientinteressen en fordel.
Komiteen slutter seg til at tidligere
embets- og tjenestemenn ikke bør misbruke kontaktnett på den
gamle arbeidsplassen til å skaffe ny arbeidsgiver, klientinteresse
eller interesseorganisasjon tilgang til strategisk viktig informasjon.
Komiteen har merket seg Regjeringens
gjennomgang av det gjeldende regelverk når det gjelder
taushetsplikt, lojalitetsplikt, myndighetsmisbruk, habilitet og
adgang til omplassering i oppsigelsestiden.
Komiteen er enig i at det utover
gjeldende regelverk er nødvendig med ytterligere tiltak
for å hindre at det oppstår situasjoner hvor personelloverganger
kan gi private aktører tilgang til sensitiv og strategisk offentlig
informasjon, og hvor den allmenne tilliten til at statsforvaltningen
opptrer objektivt og uhildet svekkes.
Komiteen ser på omplassering
i oppsigelsestiden ved at arbeidsgiver bruker sin styringsrett til å gi
vedkommende embets- eller tjenestemann helt eller delvis nye arbeidsoppgaver,
eller eventuelt flytter vedkommende fysisk, i oppsigelsestiden,
som et nyttig verktøy for å hindre at arbeidstakere
i oppsigelsesperioden får arbeide med saker som gir kjennskap
til informasjon som det vil være uheldig at ny arbeidsgiver
får tilgang til. Komiteen har merket seg
at et slikt virkemiddel ikke krever ny hjemmel, fordi arbeidsgivers
styringsrett er etablert gjennom selve arbeidsavtalen.
Komiteen har merket seg at det
ikke foreligger regler som hjemler mulighet for kontaktforbud, og slutter
seg til Regjeringens vurdering av at slike regler vil kunne være
vanskelige å praktisere. Komiteen slutter
seg til at det settes i verk tiltak overfor ansatte i forvaltningen
for å styrke bevisstheten om hvordan kontakt med tidligere
ansatte bør håndteres i slike sammenhenger.
Komiteen er enig i at det å pålegge
en person saksforbud er et virkemiddel som innebærer en
sterk inngripen i den enkeltes videre karriere, og at et slikt virkemiddel
bare bør brukes når det medfører en vesentlig ulempe
for staten at den tidligere ansatte benytter sin innsikt om saksområdet,
eller det gir en ny arbeidsgiver en konkurransefordel i forhold
til andre.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
eventuelt kommer tilbake med forslag til lovhjemmel for et saksforbud
på de nevnte premisser.
Komiteen ser på karenstid
som et hensiktsmessig virkemiddel, og ber departementet sørge
for at det blir innført en ordning med karenstid på tre
til seks måneder før man kan tiltre ny stilling
eller drive egen virksomhet innenfor bestemte områder.
Komiteen er enig i at det i løpet
av et år sannsynligvis vil være svært
få overganger til stillinger utenfor staten som vil være
aktuelle for restriksjoner. Komiteen er enig i at
det er nødvendig med et system som er fleksibelt og robust,
og slutter seg til Regjeringens vurdering om at det synes mest hensiktsmessig
og målrettet å innta særskilte klausuler
i arbeidsavtalene for de mest aktuelle stillingene.
Komiteen slutter seg til at den
nye ordningen skal gjelde overganger fra staten til både
kommersiell og interessepolitisk virksomhet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
vurdering av at den mest hensiktsmessige løsningen for
regulering av opplysningsplikt for bierverv er at partene på individuelt
grunnlag inngår avtaler som gir arbeidsgiver adgang til å kreve
opplysninger om bierverv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
meldingen om å klargjøre forholdet mellom embetsverket
og den politiske ledelse i departementet, når det gjelder å skifte
"roller" for kortere eller lengre perioder, som meget viktig og
relevant. Disse medlemmer mener dette er et tema
som omhandler forvaltningens troverdighet. En skikkelig ryddighet
i denne type problemstillinger er, etter disse medlemmers oppfatning,
helt avgjørende for forvaltningens troverdighet og uavhengighet.
Disse medlemmer viser til at
det har vært uheldige tilfeller hvor ansatte i departementet
har hatt en for nær tilknytning til regjeringspartiet og
tilfeller hvor ansatte har byttet side over til den politiske på kort
tid. Disse medlemmer mener slike overganger er meget
uheldige og er med på å svekke forvaltningens omdømme.
Disse medlemmer mener det er
helt avgjørende med klare spilleregler for at folk skal
ha tillit til både det politiske systemet og til forvaltningen.
At det skapes et bilde av at det sitter mange gamle "partipamper" i
viktige stillinger i departementene kan bidra til spekulasjoner
om at vi har et "politisk" embetsverk. Å innføre
et klart skille vil være meget positivt for embetsverket,
fordi det da ikke kan fremmes anklager for å ha en politisk
tilknytning. Dette vil sikre embetsverkets uavhengighet. Dissemedlemmer mener
det bør innføres strengere regler for overgang
fra embetsverket til politiske stillinger i departementene og omvendt. Disse
medlemmer vil påpeke at det i dag er et forbud
mot at ansatte i departementene kan stille til stortingsvalg. Likevel
er det fullt lovlig for disse å bli statsråd,
statssekretær eller politiske rådgivere. Etter dissemedlemmers oppfatning
er det vel så kritisk at høyere embetsmenn i departementene
går over til politiske stillinger enn det er om disse blir
stortingsrepresentanter. Dissemedlemmer mener
det er viktig å sikre forvaltningens uavhengighet. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det må utformes
et regelverk som klart stiller opp vilkår for de som ønsker å skifte side
fra embetsverk til politikk og omvendt. Disse medlemmer er
derfor av den oppfatning at ansatte i departementene ikke kan utnevnes
til statsråd, statssekretær eller politisk
rådgiver og at dersom ansatte i departementene likevel ønsker å gjøre
en politisk karriere må de si opp sin stilling i departementet
og ha vært igjennom en karanteneperiode. Etter disse medlemmers oppfatning
er dette helt nødvendig for at embetsverket skal unngå rykter
eller mistanker om at enkelte ansatte har klare politiske preferanser. Disse
medlemmer fremmer på bakgrunn av dette følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utforme
et regelverk som innebærer at ansatte i departementene
ikke kan utnevnes til statsråd, statssekretær
eller politisk rådgiver. Dersom de ønsker enn
slik overgang må de ha sagt opp sin stilling og å ha
hatt en karantenetid på 6 måneder, 12 måneder
innenfor samme departement. Tilsvarende skal gjelde for overgang
fra politisk stilling til departementet."
Disse medlemmer er også av
den oppfatning at det er uheldig at ledere i underliggende etater,
for eksempel direktorater, går over til politisk stilling
i det departement som de har arbeidet under. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utforme
regelverket slik at toppledere i underliggende etater gis en karantenetid
på seks måneder for overgang til politiske stillinger
innenfor overordnet departement."