Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund
Kristoffersen, Karin Lian, Einar Olav Skogholt og Gunhild Øyangen,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Are
Næss, og fra Høyre, Annelise Høegh og
Sonja Irene Sjøli, viser til helseministerens brev
av 20. februar 2001 der han bl.a. legger til grunn at det er naturlig å knytte
vurderinger om kapasitet og behov til den ordinære budsjettprosessen.
Flertallet viser til at regjeringer
i sine forslag til budsjett og Stortinget i sine vedtak til budsjett
baserer seg på analyser der bevilgningene skal gjelde for
den aktuelle budsjettperiode.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, og medlemmet
fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, mener at en ny vurdering
av om vedtatte bevilgninger er tilpasset behov og forutsetninger,
må gjøres i forbindelse med de ordinære
budsjettbehandlinger i Stortinget, i Revidert nasjonalbudsjett og
i ordinært statsbudsjett.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:45 (2000-2001) -
forslag fra stortingsrepresentantene John I. Alvheim og Harald T. Nesvik
om å bevilge 1 000 millioner kroner til utnyttelse av ledig
behandlingskapasitet ved offentlige og private sykehus i Norge -
avvises."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Stortinget med bakgrunn i Dokument nr. 8:1(2000-2001) høsten
2000 bevilget 975 mill. kroner til behandling av norske pasienter
i utlandet. Det var urealistisk å kunne benytte hele denne bevilgningen
på kap. 2790 post 72 Sykebehandling i utlandet i løpet
av budsjettåret 2000, og midlene ble derfor gjort overførbare
til 2001.
Disse medlemmer viser videre
til at komiteen også har fått seg forelagt til
behandling Dokument nr. 8:36 (2000-2001) som foreslår
at Stortinget skal vedta "at kap. 2790 post 72 Sykebehandling i
utlandet for budsjettåret 2000 også kan disponeres
til sykebehandling i Norge for pasienter som det vil være
rimeligere å behandle i Norge enn i utlandet".
Disse medlemmer merker seg at
helseministeren i brev av 20. februar 2001 har vurdert Dokument
nr. 8:45 (2000-2001) og for sin del fraråder forslaget.
Helseministeren er på det nåværende tidspunkt
ikke innstilt på å øke bevilgningene
til norske sykehus ytterligere og mener det er naturlig å knytte
vurderinger av kapasitet og behov til den ordinære budsjettprosessen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener dette er en lite tjenlig
framgangsmåte for å få til en rask og effektiv
pasientbehandling basert på de opplysinger som er framkommet
de seneste måneder når det gjelder mulig utnyttelse
av ledig og ekstraordinær kapasitet ved mange av våre
sykehus her i landet.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng også til helseministerens vurderinger av Dokument
nr. 8:36 (2000-2001), gitt i brev av 20. februar 2001 til sosialkomiteen,
der han påpeker behovet for å utvikle mer kvalifiserte
analyser av sykehusenes kapasitet på nasjonalt nivå. Disse
medlemmer kan si seg enig i dette, men mener at en raskere
pasientbehandling nå og en effektiv avvikling av ventelistene
burde tilsi utnyttelse av den ledige kapasiteten som allerede er fremkommet.
Disse medlemmer mener dette mest
effektivt kan skje ved at bevilgningene som ble gjort høsten 2000
på kap. 2790 post 72 Sykebehandling i utlandet, kan disponeres
til behandling både utenlands og innenlands. Disse
medlemmer mener dette vil være en riktig disponering
for først halvår 2001, og at en videre vurdering
av kapasitet og ressursbehov gjøres i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett våren 2001. Forslaget om utnyttelse av
ledig behandlingskapasitet slik det framkommer i Dokument nr. 8:45
(2000-2001), bør derfor vurderes nærmere i sammenheng
med Revidert nasjonalbudsjett når departementet også har
fått fram en samlet oversikt over kapasiteten ved norske
sykehus ut fra det arbeidet SINTEF Unimed nå er i ferd
med å utføre.
Disse medlemmer vil framholde
at bevilgningen til økt pasientbehandling nå synes å være
knyttet mer til prinsipper og prestisje enn til en disponering og en
handlemåte som utnytter tilgjengelige ressurser på en
mest mulig effektiv måte.
Disse medlemmer ønsket
i sammenheng med den ekstraordinære bevilgningen som ble
gjort på kap. 2790 post 75 Sykebehandling i utlandet for
budsjettåret 2000, og gjort overførbar til 2001, å disponere denne
bevilgningen på 975 mill. kroner fleksibelt til behandling
både i Norge og utenlands. Denne bevilgningen stod et bredt
flertall i Stortinget bak, og når det i forbindelse med
denne bevilgningen er fremkommet så mye ordinær
og ekstraordinær ledig kapasitet, mener disse medlemmer at
en til pasientens beste burde bruke disse midlene fleksibelt. Disse
midlene er bevilget for å redusere ventelistene i helsesektoren,
og da burde man også utnytte disse optimalt til fordel
for rask og god pasientbehandling.
Disse medlemmer viser i den forbindelse
til sine merknader i Innst. S. nr.171 (2000-2001). Disse medlemmer er
forbauset over at flertallet på noe ulikt grunnlag avviser å bruke
i hvert fall tilgjengelige bevilgede midler til mest mulig effektiv
og god pasientbehandling. Disse medlemmer er enige
i andre partiers merknader i denne innstillingen når det
gjelder hva lange ventetider kan føre til, men slike påpekninger
hjelper lite når det ikke er vilje til å disponere
for optimal pasientbehandling innenfor de midler man har tilgjengelig.
Dette gir etter disse medlemmers mening
et dårlig forvarsel på hva statlig eierskap og
sykehusansvar vil resultere i når det gjelder organisering
og effektivitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, har med undring
merket seg at flere politiske partier først etter at Stortinget
hadde gjort sitt positive vedtak i forhold til Dokument nr. 8:1 (2000-2001)
om en ekstrabevilgning på 975 mill. kroner til behandling
av norske pasienter i utlandet, ble klar over at norske offentlige
og private sykehus kunne ha øket sin behandlingskapasitet
betydelig om midler ble stilt til rådighet. Disse
medlemmer vil måtte hevde at alle politiske partier
på Stortinget over år har vært fullt
klar over at kapasiteten ved offentlige og private sykehus i Norge
kunne økes betydelig om det ble bevilget tilstrekkelige
midler til helsevesenet. Disse medlemmer vil videre
hevde at det er ikke først og fremst mangel på helsepersonell
og medisinsk-teknisk utstyr som har skapt de lange helsekøene,
men manglende ressurstilgang til sykehus og manglende utnyttelse
av ledig kapasitet i private sykehus og private klinikker.
Disse medlemmer sier seg glad
for at forslaget fra representanten Olav Gunnar Ballo om å omdisponere
midler fra utenlandsmilliarden til behandling i Norge ble avvist
av et solid flertall i komiteen. Disse medlemmer som
også er forslagsstillere til Dokument nr. 8:45 (2000-2001),
fremmet sitt dok-8 forslag på bakgrunn av at offentlige
og private sykehus i forbindelse med utenlandsmilliarden på nytt
gjentok at behandlingskapasiteten ved norske sykehus ikke var fullt
utnyttet, og at flere private helsetilbud sto ubenyttet av mangel
på ressurser. Disse medlemmer forventer
faktisk at en samlet sosialkomité av hensyn til de lange
helsekøene vil støtte det foreliggende dok-8 forslag
om å bevilge en ekstra milliard kroner til pasientbehandling
i Norge for å utnytte den behandlingskapasitet som finnes
både i offentlige sykehus og private klinikker, noe som
vil redusere de lange helsekøene.
Disse medlemmer vil avvise påstand
om at en eventuell tilleggsmilliard til offentlige sykehus skulle skape
press og ubalanse i den norske økonomien. Disse
medlemmer har med undring og liten forståelse registrert
at helseministeren i sitt tilsvar til komiteen datert 20. februar
d.å. ikke er villig til å åpne for en
ny budsjettvurdering til sykehusene på dette tidspunkt.
En slik vurdering fra helseministerens side mener disse medlemmer vitner
om liten forståelse for de tusenvis av pasienter som lider
i den norske helsekøen, og for hvem ventetiden på behandling
for enkelte fører til irreversible tilstander og redusert
livskvalitet. Disse medlemmer kan imidlertid et stykke
på vei si seg enig med helseministeren når han i
nevnte brev viser til at offentlige sykehus ikke bare har et ressursproblem,
men også problemer av organisatorisk og styringsmessig
karakter. Disse medlemmer forventer imidlertid at
statlig ansvarsovertakelse av de offentlige sykehus også vil
føre til en bedre organisatorisk styring av de offentlige
sykehus, men da må helseministeren under utarbeidelse av
reformproposisjonen ikke la seg presse og påvirke av ulike
personalprofesjoner.
Disse medlemmer er kjent med
at flere offentlige sykehus, store som små, har måttet
tilpasse driften til de godkjente driftsbudsjettene, og at denne
tilpasningen har gitt dårligere behandlingstilbud og nedleggelse
av poster og aktiviteter ved flere norske sykehus. Særlig
har budsjettilpasningen ved flere sykehus gått ut over
geriatri, smertebehandling og rehabilitering, og slike tilstander
kan disse medlemmer ikke akseptere.
Disse medlemmer tar opp forslaget
i Dokument nr. 8:45 (2000-2001) og fremmer slikt forslag:
"I
På statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
732 | (Nytt) | Ekstrainnsats i norske offentlige
og private sykehus | |
| 60 | Ekstrainnsats i norske offentlige
og private sykehus, | |
| | bevilges med | 1 000 000 000 |
II
Private sykehus som kan påta seg operasjoner
for normal DRG (diagnoserelaterte grupper)-pris inkluderes i systemet
for Innsatsbasert Finansiering."