Følgende tre hovedmål danner
grunnlaget for Regjeringens petroleumspolitikk:
– Olje-
og gassressursene skal gi høyest mulig verdiskaping og
bidra til å sikre velferd og sysselsetting.
– Petroleumsvirksomheten skal
bidra til en internasjonalisering av vår industri knyttet
til olje- og gassvirksomheten.
– Forene rollen som en stor energiprodusent
med å være et foregangsland i miljøspørsmål.
Regjeringen har ut fra disse hovedmålene
konkretisert følgende prinsipper for olje- og gasspolitikken:
– Alle olje-
og gassforekomstene på norsk sokkel tilhører samfunnet
ved den norske staten som grunneier.
– Utvinningen av olje og gass
skal reguleres på en måte som trygger hensynet
til bærekraftig utvikling og en ansvarsfull og langsiktig
forvaltning. På dette grunnlaget tildeler staten tidsavgrensede
lete- og utvinningstillatelser til oljeselskapene.
– Petroleumsvirksomheten har stor
betydning for norsk økonomi og for vår felles
velferd. Derfor må den være under klar politisk
kontroll og styring, og skje med høye krav til helse, sikkerhet
og miljøtrygghet.
– Forvaltningen av ressursene
skal skje til beste for alle innbyggere og fremtidige generasjoner.
Det er et overordnet mål for Regjeringens oljepolitikk
at en størst mulig andel av verdiskapingen fra olje- og gassvirksomheten
skal tilfalle fellesskapet.
– Statens pengestrøm
fra petroleumsvirksomheten hentes ved skatt på oljeselskapene,
inntekter fra Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) og
utbytte fra Statoil og Hydro. Regjeringen vil fortsatt bruke disse
virkemidlene aktivt for å sikre fellesskapets verdier og
inntekter i framtida.
– For Regjeringen er det viktig å sikre
at virksomheten på norsk sokkel bidrar til industriell
utvikling i Norge, både når det gjelder lete-
og produksjonsvirksomhet, utbygginger, drift og vedlikehold, landbasert
bearbeiding av olje og gass, teknologiutvikling og forskning.
– Norsk leverandørindustri
er en viktig del av det samlede norske oljemiljøet, og
mye av den teknologiske utviklingen skjer nettopp i samspillet mellom
leverandørene og oljeselskapene. Norge skal fortsatt ha
en konkurransedyktig og lønnsom olje- og gassindustri,
som bidrar til sysselsetting og økt verdiskaping, og som
kan hevde seg i konkurransen om oppgaver både her hjemme
og i utlandet.
– Regjeringen vil følge
opp disse hensynene og prinsippene gjennom lovgivningen, konsesjonspolitikken,
nasjonalt eierskap til ressursene, og statlig deltakelse i olje-
og gassvirksomheten gjennom Statens direkte økonomiske
engasjement og våre to oljeselskaper.
I proposisjonen trekkes det frem en del hovedutfordringer
og utviklingstrekk innenfor olje- og gassindustrien som
har betydning i et eier- og ressursforvalterperspektiv. Det vises
til at petroleumsvirksomheten er vår viktigste eksportnæring
- med betydelige muligheter for industriell videreutvikling, økt
konkurransekraft og internasjonal deltakelse. Det er viktig at erfaring, kompetanse
og etablerte markedsposisjoner blir videreutviklet slik at Norge
beholder sin stilling som en ledende energinasjon, ved at både
de norske oljeselskapene og leverandørindustrien får
et solid grunnlag for å etablere sterkere posisjoner i
de internasjonale energimarkedene.
Norsk kontinentalsokkel byr fortsatt på løfterike muligheter,
og det er påvist reserver som kan gi produksjon av olje
i 20-25 år og av gass i opp mot 100 år. I tillegg
kommer muligheter for nye funn og økt utvinningsgrad i
hver brønn som følge av teknologiske fremskritt.
Det blir viktig å legge til rette for en effektiv ressursbruk
av disse reservene gjennom tidsavgrensede lete- og utvinningstillatelser,
slik at virksomheten på norsk sokkel kan opprettholde sin
konkurransekraft.
For å sikre at verdiene til de norske
gassressursene skal kunne realiseres må det legges til
rette for at Norge gjennom Statoil også i fremtiden kan
ha et sterkt europeisk olje-, gass- og energiselskap. Det vil si
et selskap som kan konkurrere på likeverdige vilkår,
både når det gjelder produksjon, distribusjon
og markedsføring.
Det innenlandske markedet for direkte bruk av
naturgass til industri, samferdselsformål, fjernvarme og annen
anvendelse skal utvikles videre, og Regjeringen legger opp til en
egen handlingsplan for innenlandsk bruk av naturgass.
De siste årene har vi sett en rekke
fusjoner og oppkjøp i olje- og gassindustrien på tvers
av landegrensene. For å videreutvikle kompetansen og verdiene
i de norske oljeselskapene og i leverandørindustrien, mener
Regjeringen det må legges til rette for at de skal fortsette å søke
oppgaver i andre land.
Det er vesentlig å styrke virksomheten
på norsk kontinentalsokkel, organiseringen og sammensettingen
av det statlige engasjementet i petroleumsvirksomheten skal vurderes
nøye, og Regjeringen vil fokusere på en langsiktig
forvaltning av olje- og gassressursene.
De viktigste hensynene som ligger til grunn
for den videreutviklingen av statens engasjement Regjeringen tar
sikte på å gjennomføre, er å:
– sikre
statens inntekter,
– videreutvikle norsk oljeindustri
både nasjonalt og internasjonalt,
– videreutvikle norsk kontinentalsokkels
konkurransekraft,
– sikre langsiktig gassforvaltning
som en integrert del av disse tre elementene.
Regjeringen legger i proposisjonen fram vurderinger og
forslag til hvordan statens eierskap bør innrettes for å realisere
de overordnede petroleumspolitiske mål, og det fremmes
forslag om en bedre organisering av det statlige eierskapet til
olje- og gassforekomstene.
Det vises i proposisjonen til at Statoils rolle
i norsk olje- og gasspolitikk har endret betydelig karakter de siste
10-15 årene. Selskapet opererer på forretningsmessige
betingelser på lik linje med de øvrige deltakerne
på norsk kontinentalsokkel, og er ikke lenger et instrument
i petroleumspolitikken. Gjennom ivaretakeransvaret for SDØE,
er imidlertid selskapet pålagt å legge verdiskapingen
av det samlede statlige engasjement til grunn ved rangeringen av
ulike beslutningsalternativ. Dette kan medføre at de beslutningene
selskapets ledelse må treffe, kan være influert
av andre hensyn enn bedriftens egne forretningsmessige interesser.
Fullt statlig eierskap er derfor ikke lenger
et nødvendig eller hensiktsmessig virkemiddel for å realisere petroleumspolitiske
hovedmål. Disse oppnås gjennom skatte- og avgiftspolitikken,
konsesjonspolitikken, ved lover, forskrifter og enkeltvedtak, og
ved at forholdene for øvrig legges til rette for en best
mulig utnyttelse av våre olje- og gassressurser. EØS-avtalen
har dessuten hatt innvirkning på sektoren direkte og gjennom sekundærlovgivning,
som innebærer at Statoil ikke kan gis særfordeler
og skal konkurrere på like vilkår med andre selskaper.
Norges forpliktelser etter EØS-avtalen betyr at eierskapet
i Statoil ikke kan brukes som politisk virkemiddel.
Regjeringen foreslår i proposisjonen å åpne
opp for flere eiere i Statoil ved å børsnotere
selskapet. Det vises til at utvidet eierskap vil tilføre
ny kompetanse, nye partnere og ny kapital. Statoil skal fortsatt
være et norskbasert selskap, og hovedkontor med tilhørende hovedledelse,
beslutningsmyndighet og strategifunksjoner skal være lokalisert
i Norge.
Regjeringen viser til:
– Det er
ikke lenger hensiktsmessig eller nødvendig for staten å eie
Statoil 100 prosent for å oppnå viktige samfunnsmessige
mål.
– Internasjonale avtaler (spesielt
EØS) innebærer at eierskapet i Statoil ikke kan
brukes som et politisk virkemiddel.
– Statoil er et internasjonalt
selskap som i fremtiden må styrke sine posisjoner i utlandet.
Dette innebærer ulik risiko og gjør selskapet
mer krevende å eie.
– Selskapet vil ved en introduksjon
av flere eiere få tilsvarende forretningsmessige betingelser
som konkurrentene, herunder Norsk Hydro.
– Introduksjon av flere eiere
vil innebære en opprydding og klargjøring av statens
ulike roller i petroleumsvirksomheten. Dessuten vil Statoils rolle
som forretningsmessig aktør bli klarere, noe som vil kunne
virke positivt inn på interne beslutningsprosesser og bidra
til å gjøre selskapet mer effektivt.
– Selskapets verdiutvikling vil
bli et viktig signal og legge større press på selskapet
til å fatte beslutninger som tjener verdiskapingen.
– Statoil vil få økt
fleksibilitet til å ekspandere sin virksomhet ved bruk
av aksjer som betalingsmiddel. Statoil vil på en bedre
måte kunne delta i konsolideringen som pågår
i petroleumssektoren hvis dette vurderes som ønskelig.
– Konkurransekraften og verdiskapingen
både til Statoil som selskap og norsk kontinentalsokkel som
sådan, vil bli styrket dersom det inviteres inn flere eiere
i selskapet.
– Statoil opererer i et kommersielt
miljø der aktørene - kunder, partnere og leverandører
- i all hovedsak er private.
Det vises videre til at introduksjon av flere
eiere vil føre til at statens innflytelse over Statoil
reduseres. Graden av dette vil avhenge av hvor stor del av selskapet
som selges til andre. Etter introduksjon av andre eiere vil ikke
lenger aksjelovens særregler for statsaksjeselskap gjelde
for Statoil. Staten vil ikke lenger velge medlemmer til selskapets
styre direkte, men velge medlemmer til selskapets bedriftsforsamling som
så velger medlemmer til selskapets styre. Selskapets generalforsamling
vil ikke kunne fastsette et høyere utbytte fra selskapet
enn det styret foreslår eller godtar. Staten vil ikke kunne
overprøve bedriftsforsamlingens beslutninger i saker som
gjelder:
Det vises til at en konsekvens av endringen
av eierskapet i Statoil er at dagens forvalterordning for SDØE må endres.
Regjeringen legger til grunn at staten skal
beholde minst O av aksjene i selskapet.
Regjeringen foreslår at det ved børsnotering
i første omgang tas inn nye eiere tilsvarende 10-25 pst.
av selskapets verdi. Dette vil primært skje ved utstedelse
av nye aksjer i morselskapet Den norske stats oljeselskap a.s i
kombinasjon med salg av deler av statens aksjer, og da rettet mot
norske og internasjonale kapitalmarkeder.
Regjeringen foreslår videre at Statoil
skal gis anledning til å inngå eiermessige strategiske
allianser med andre selskaper. Regjeringen legger til grunn at eventuelle
strategiske eiere ikke introduseres i Statoil forut for en børsnotering.
Gjennom en børsnotering vil det bli etablert en markedsverdi
på Statoil, noe Regjeringen vurderer som nødvendig
før det eventuelt blir inngått eiermessige allianser
med andre selskaper.
SDØE representerer betydelige verdier
og inntekter for staten. Staten er direkte deltaker gjennom SDØE
i over 150 utvinningstillatelser samt i rørledninger og landanlegg.
Statoil ivaretar de operative og forretningsmessige funksjonene
for SDØE på vegne av staten. Selskapet kommer
med flere innvendinger til dagens ivaretakerordning, og peker på at
den ikke er incentivriktig utformet. Introduksjon av flere eiere
i Statoil vil kreve at dagens forvalterordning endres.
Regjeringen foreslår i proposisjonen
at SDØE-andeler tilsvarende 20 pst. av verdiene i SDØE
inngår i en restrukturering av det statlige engasjementet,
forutsatt at staten oppnår tilfredsstillende vilkår.
Det foreslås at Staten beholder SDØE-andeler tilsvarende
80 pst. av verdiene i SDØE. Andelene Regjeringen legger
opp til å selge til Statoil vil utgjøre om lag
15 pst., mens andelene en legger opp til å selge til Norsk
Hydro og andre selskaper skal utgjøre om lag 5 pst.
Som en del av restruktureringen foreslår
Regjeringen dessuten at det foretas et bytte mellom staten og Den norske
stats oljeselskap a.s, slik at staten reduserer sine eierandeler
i Europipe II og utvalgte felt og øker sine eierandeler
i Norpipe og Statpipe.
Videre foreslår Regjeringen at det
som en del av restruktureringen foretas en endring i eierstrukturen
i råoljeterminalen på Mongstad, slik at staten
får en eierandel.
Regjeringen foreslår at Statoil dels
skal betale for SDØE-andeler i kontanter, dels vil SDØE-andeler kunne
inngå i selskapet som tingsinnskudd. Det vil bli tatt endelig
stilling til den mest hensiktsmessige betalingsform i lys av den
best egnede kapitalstruktur for oljeselskapet.
Oppgjør for SDØE-andeler fra
andre selskaper vil skje i kontanter.
Regjeringen legger opp til at staten fortsatt
skal kunne ta SDØE-andeler i fremtidige konsesjonstildelinger.
Regjeringen foreslår at det skal opprettes
et nytt statsaksjeselskap som skal forvalte SDØE-porteføljen i
utvinningstillatelser, rørledninger og landanlegg som staten
beholder andeler i.
Det nye selskapet skal realisere formålet
uten å inneha tilsvarende kompetanse som tradisjonelle
oljeselskaper. Nye statlige deltakerandeler vil bli forvaltet av
selskapet. Selskapet skal ikke selv søke om nye tillatelser,
og det skal ikke gis operatørskap. Virksomheten selskapet
er involvert i, vil være funksjonelt knyttet til petroleumsvirksomheten
på norsk kontinentalsokkel. Regjeringen foreslår
at SDØE-andelene skal forvaltes av selskapet for statens
regning og risiko. Utgifter og inntekter knyttet til SDØE-andelene
vil fortsatt kanaliseres over statsbudsjettet.
Regjeringen foreslår at selskapet lokaliseres
til Stavanger.
Regjeringen vil fremme en egen odelstingsproposisjon
med forslag til lovgivning som regulerer selskapet.
Regjeringen foreslår i proposisjonen
at det skal opprettes et uavhengig selskap for transport av naturgass på norsk
kontinentalsokkel. Dette bygger på følgende forhold:
– Transport-
og behandlingsanleggene skal tjene alle produsenter av gass og bidra
til en samlet effektiv utnyttelse av ressursene på kontinentalsokkelen.
– Den ansvarlige for driften av
transportsystemene for gass skal opptre nøytralt i forhold
til alle brukerne av transportsystemet.
– Den ansvarlige for driften har
en sentral rolle når det gjelder videreutvikling av transportsystemet.
Regjeringen foreslår at transportselskapet
organiseres som et aksjeselskap. Det legges opp til at alle tekniske
driftsoppgaver fortsatt utføres av de organisasjonene som
gjør dette i dag etter avtale med det nyopprettede transportselskapet.
Dette innebærer at det nye selskapet skal konsentrere sine
oppgaver om systemdrift, lisensadministrasjon og overordnet tilsyn med
den samlede transportinfrastrukturen på norsk kontinentalsokkel.
Videre foreslås det at transportselskapet
skal overta ansvaret for rørledninger og transportrelaterte
behandlingsanlegg for gass. Dette er anlegg som ut fra ressursforvaltningsmessige
og sikkerhetsmessige hensyn er integrert i driften av transportsystemet
for gass. Selskapet skal inntil videre eies av staten, inntil man
har funnet en varig form på eierskapet i rørsystemene
på kontinentalsokkelen.
Departementet legger opp til at alle selskaper
som har ansvar for gassrørledninger og transportrelaterte anlegg
skal behandles på samme måte.
Departementet legger videre til grunn at det
nye transportselskapet ikke skal engasjere seg i videreforedling
av naturgass eller annen industriell virksomhet som går
ut over de behovene som knytter seg til selve transportfunksjonen.
Ansvaret for slik virksomhet må fortsatt ligge hos oljeselskapene
og andre kommersielle aktører.
Opprettelsen av transportselskapet vil ifølge
departementet ikke innebære endringer i eierskapet til
rørledninger eller behandlingsanlegg. Tariffer for bruk
av infrastrukturen påvirkes heller ikke.
Regjeringen vil i løpet av våren
2001 ta nærmere stilling til tidspunktet for børsnoteringen,
og det arbeides med å legge til rette for at børsnotering
av Statoil kan finne sted i løpet av 2001. Salg av SDØE-andeler
til Statoil vil bli gjennomført før børsnoteringen.
Etablering av forvalterselskapet for SDØE og transportselskapet
for naturgass vil også skje før børsnoteringen. Departementet
viser til at salg av SDØE-andeler til andre selskaper enn
Statoil kan skje parallelt - eller noe tidsforskjøvet -
i forhold til salgsprosessen overfor Statoil.
Regjeringen legger ikke opp til noen vesentlige
endringer i organiseringen av avsetningen av statens olje og gass.
Statoil vil således fortsatt ivareta avsetningen av statens
olje og gass.
Regjeringen har foretatt omfattende juridiske
vurderinger av de ulike forslagene, herunder en vurdering av EU-/EØS-rettslige
spørsmål. Regjeringen mener at forslagene kan
gjennomføres innenfor gjeldende rettslige rammer.